اعتراضات خانواده های دادخواه به بازسازی آرامگاه آیچی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شماری از خانواده ها دستگیر شدند: روز جمعه نوزده خرداد ماه شماری از خانواده های جانباختگان انقلاب ژینا در اعتراض بە طرح پنهان کردن مزار مهسا امینی (ژینا) این سمبل انقلاب زن زندگی آزادی، در آرامستان آیچی سقز گرد آمدند. گردهمایی اعتراضی خانواده های دادخواه برای مقابله با تخریب مزار مهسا امینی با حضور پر رنگ مادرن دادخواه از سنندج، دهگلان و دیواندره صف متحدی از همبستگی علیه جنایات جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت.

در این حرکت اعتراضی خانواده های دادخواه سر مزار مهسا امینی، شهریار (فریدون) محمدی و دانیال پابندی جمع شدند و در حالیکه عکس جانباختگان انقلاب در دستشان بود با شعارهای کردستان گورستان فاشیستها، قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان و با شعار نه می بخشیم نه فراموش میکنیم عزم راسخ خود را برای پیگیری انقلاب زن زندگی آزادی اعلام داشتند. یک صحنه جالب در این گردهمایی پخش گل سرخ از سوی دایە شریفە مادر رامین حسین پناهی در میان خانواده های دادخواه و از جمله مادر مهسا بود رامین حسین پناهی پنج سال قبل توسط جانیان اسلامی به دار آویخته شد و هنوز محل دفن وی به خانواده اش اعلام نشده است. دراین محل همچنین مراسم زادروز دانیال پابندی از جانباختگان انقلاب با حضور خانواده های فریدون محمودی و دایه مینا، مادر جانباخته شهریارمحمدی برگزار شد. دانیال پابندی، نوجوان ۱۷ ساله اهل سقز در جریان انقلاب ژینا در اواخر آبان‌ماه ١۴٠١ با گلوله نیروهای سرکوبگر رژیم جانش را از دست داد.
بنا بر گزارشات شامگاه این روز دو مینی بوس حامل خانواده های جانباختگان در مسیر بازگشت دستگیر شدند که از مکان بازداشت و وضعیت آنها خبری در دست نیست. خبرهایی از دستگیری بیش از سی نفر حکایت میکند که سه کودک به اسامی یونا مرادی ۶ ساله، باران منبری ۱۲ ساله، و.کیا مرادی ۱۶ ساله در میان آنها هستند. اسامی شش نفر از بازداشت شدگان عبارتند از: دایه شریفه میرزایی، کوهسار منبری، باران منبری، هانا منبری، کیا مرادی و یونا مرادی.
جنایتکاران جمهوری تصمیم دارند با بازسازی آرامستان آیچی شهر سقز، مزار ژینا امینی را از انظار عموم دور نگه دارند و از تبدیل شدن آن به نمادِ اصلی قیام زن زندگی آزادی جلوگیری کنند. مردم نیز جانانه ایستاده و به مقابله با آن برخاسته اند. زنده باد خانواده های دادخواه و مادران انقلاب!
حزب کمونیست کارگری از مبارزات خانواده های دادخواه در کردستان در مقابله با تخریب مزار مهسا امینی این نماد بیاد ماندنی انقلاب قاطعانه دفاع میکند و مردم در سطح سراسری را به حمایت از مبارزات آنها فرا میخواند. حزب دستگیری خانواده های دادخواه را شدیدا محکوم کرده و از همه مردم میخواهد که با اعتراض سراسری خود پاسخ این گستاخی را بدهند. خانواده های بازداشتی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. دست دراز به مزار عزیزان مردم با عکس العمل قاطع مردم در سطح سراسری جواب خواهد گرفت. نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳

تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و یک خبر دیگر
‏ امروز ۲۱ خرداد بازنشستگان تامین اجتماعی در دو شهر شوش و کرمانشاه در اعتراض به گرانی و بی تامینی همچون دیگر شنبه های اعتراضی دست به تجمع و اعتراض زدند. تعرضات حکومت به زندگی و معیشت کارگران و کل جامعه با طرح هایی چون طرح توسعه هفته و مصوبه مزدی شورای عالی کار یک موضوع اعتراض بازنشستگان بود که برای پیگیری مطالباتشان تجمع کرده بودند. افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه معیشتی که امروز به گفته خود بازنشستگان در بنرهای اعتراضی شان ۲۸ میلیون است و درمان رایگان که در همین اعتراضات بر بنرهایشان نقش بسته است دو خواسته مهم آنهاست. در شوش بازنشستگان با راهپیمایی و با فریاد شعارهایشان خیابانهای شهر را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. علیرغم هوای گرم تابستانی جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ نفر شرکت کرده بودند. در این اعتراضات بازنشستگان شعار میدادند: "اعتراض اعتراض علیه فقر و فساد"، " ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما"، "حقوق نصفه نیمه سقوط کنی همینه"، "فقط کف خیابان بدست میاد حقمون"، "حقوقتو داد بزن، افتاده دست راهزن"، "تورم اسفبار حاکم شده بر بازار"، "گرانی تورم بلای جان مردم"، "ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه"، و "نه مجلس، نه دولت نیستند به فکر ملت".
خواستهای مشترکی اعتراضات بخش های مختلف بازنشستگان را به هم پیوند میدهد. این اعتراضات علیه فقر و فساد و بی تامین و وضع معیشتی و کل بساط دزد سالار حاکم است.
بنا به یک خبر دیگر کارگران ذوب آهن ملایر در اعتراض به تعویق پرداخت شش ماه مزد و وضع بد معیشتی خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. این تجمع با حمله نیروهای سرکوب با باتوم و اسپری فلفل مواجد شد و کارگران با سرکوبگران درگیر شدند.
آخرین خبر اینکه در این روز معلولان در کرمانشاه نیز در اعتراض به عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ ‎قانون معلولان و وضع بد معیشتی شان برای دومین بار مقابل سازمان بهزیستی استان تجمع کردند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳


تظاهرات بزرگ مردم در زاهدان و تبریز و تجمع اعتراضی کارگران هپکو
روز ۱۹ خرداد بار دیگر مردم در شهر زاهدان همچون جمعه های دیگر به خیابان آمدند و با سردادن شعارهای ضد سرتاپای حکومت و راهپیمایی در خیابانهای شهر ادامه انقلاب را فریاد زدند. یک جنبه مهم شعارهای مردم زاهدان در این روز علیه سرکوبگری های حکومت و اعدام ها و تاکید بر ایستادگی و ادامه اعتراضات بود. از جمله مردم شعار میدادند: "قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان"، " نه سلطنت نه رهبری دموکراسی برابری"، "مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر"، "می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت"، " سلطنت ولایت، یکصد سال جنایت "، و "مرگ بر خامنه‌ای"، "اتحاد،انقلاب، آزادی".
در این حرکت اعتراضی، مردم بنرهایی با مضمون اعتراض به سرکوبها و ادامه مبارزاتشان در دست داشتند. طبق گزارشات در جریان این حرکت اعتراضی نیروهای نظامی و لباس شخصی ها در خیابان مجدیه واقع در منطقه شیرآباد، منطقه غدیر، فلکه خیام و توحید دست‌کم ۹ نفر را که اکثراً زیر ۱۸ سال بوده‌اند، دستگیر کرده اند. . اسامی ۹ نفر از آنها عبارتند از: یاسر توتازهی، علی زردکوهی، حامد ریگی، عبدالله خروت، ابراهیم گرگیج، علی ریگی، روح‌الله شه‌بخش، حامد خارکوهی و سعید گرگیج.
زاهدان یک کانون داغ انقلاب است. این کانون را باید تقویت کرد و گسترش داد. به هر شکل ممکن از اعتراضات مردم جسور این شهر در سراسر کشور حمایت کنیم.
بنا به گزارش دیگری سه نفر از جوانان معترض در سیستان و بلوچستان به اسامی "حسین کاشانی"، "عادل گرگیج" و "علی‌احمد بریچی" که در مهر ماه سال گذشته در دزاپ (زاهدان) دستگیر شده بودند، به اتهام محاربه در دادگاه بدوی محاکمه و هرکدام به ده سال نفی بلد (زندان در تبعید) در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل محکوم شده ا‌ند. این سه جوان اکنون در زندان زاهدان بسر میبرند و از دوستان "خدانور لجه‌ای" بوده و در دوره‌ی بازداشت، برای اخذ اعتراف اجباری، شدیدا مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی در برابر اعتراضات قدرتمند مردم زاهدان تلاش میکند با سرکوب و اعدام مقابله کند و در این استان جوانان بسیاری را به قتل رساند و جوانان بسیاری هم در بازداشت هستند و بعضا در زیر خطر اعدام. علیرغم این مردم استوار ایستاده اند و کوتاه نمی آیند.
روز گذشته همچنین مردم در شهر تبریز سفر رئیسی به این شهر را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. رئیسی به این استان رفته بود تا از موفقیتهایش سخن بگوید. اما مردم با فریاد مرگ بر رئیسی دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع با حمله وحشیانه نیروهای انتظامی با باتوم و چوب روبرو شد. مردم بشدت در برابر سرکوبگران مقاومت میکردند و شعار "دشمن ما هینجاست دروغ میگن امریکاست" و دیگر شعارهای اعتراضی شان، آنها را عقب میزدند. در یک صحنه اعتراضی مردم در اطراف زنی که به زمین افتاده بود سپر دفاعی تشکیل داده بودند.
آخرین خبر امروز مربوط به تجمع اعتراضی کارگران هپکو است. کارخانه ای به نام و یکی از کانون های داغ اعتراضات کارگری طی سالهای متوالی. امروز بیستم خرداد ماه کارگران هپکو در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی و سخت تر شدن شرایط بازنشستگی پیش از موعد کارگران و بندهای ضد کارگری برنامه "هفتم توسعه" حکومت که تعرضی به کل جامعه است در محوطه‌ی شرکت تجمع کردند. این کارگران با تجمع خود اعتراض کل جامعه را نمایندگی کردند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳

فراخوان دادخواهان به اعتراضات سراسری در ۳۰ خرداد
۳۰ خرداد روز اعتراض جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی
خانواده های دادخواه با انتشار بیانیه ای به مناسبت سی ام خرداد بعنوان یک روز مهم دادخواهی در ایران فراخوان به اعتراض سراسری داده اند. خانواده های دادخواه در مقدمه این بیانیه از تشکیل کانال تلگرامی خود تحت عنوان "دادخواهان" خبر داده و مینویسند: ""سالهاست که ما خانواده های دادخواه که عزیزانمان را در پی جنایت قتل دولتی اعدام و کشتار خیابانی از دست داده ایم با تجمعات و جمع آوری طومار ها و گردهمایی فریاد دادخواهی سر داده و خواهان معرفی و محاکمه همه آمران و عاملان کشتارها بوده ایم و در آخرین طومار بیش از هشتاد خانواده دادخواه همه مردم و نهادها را به اعتراض همگانی علیه کشتار و اعدام فراخوانده اند. اکنون با آغاز به کار کانال دادخواهان تلاش میکنیم دستهایمان را برای پایان دادن به هر گونه سرکوب و زندان و شکنجه و قتل و کشتار انسانها به هم دهیم و یکصدا شویم:"
همراه با اعلام کانال "دادخواهان" از سوی این خانواده ها فراخوانی به مناسبت سی ام خرداد که روز دادخواهی و حمایت جهانی از زندانیان سیاسی نام گرفته است داده اند که در متن این بیانیه از جمله چنین آمده است:"سی خرداد روز جهانی اعتراض برای آزادی زندانیان سیاسی فریاد اعتراض و دادخواهی ماست! ما دادخواهان که عزیزانمان را در پی یورشهای حکومت به خیابان از دست داده ایم، سی خرداد روزجهانی اعتراض برای آزادی زندانیان سیاسی را روز دادخواهی خود میدانیم! ما که خود عزیزانی را در طول چندین دهه فقط و فقط بخاطر حق خواهی از دست داده ایم و امروز متحد هستیم تا نگذاریم دیگر کسی بخاطر آزادیخواهی و حق طلبی پاسخش گلوله و زندان باشد.
از سی خرداد ۶۰ که اولین حمله گسترده و وحشیانه به خیابان و مردم معترض آغاز شد و بهترین انسانهای آزادیخواه را به مسلخ زندان و مرگ فرو بردند و کشتار سال ۷۸ در کوی دانشگاه تا ۳۰ خرداد ۸۸ که بار دیگر سرکوبگران در خیابانها به جان مردم افتادند و کشته شدن بسیاری از عزیزانمان و قتل خونبار ندا آقا سلطان نماد حق خواهی مردم شد ، تا دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ و به جا ماندن داغ شریف ترین انسانها بر دل مردمی که فقط حق خود را فریاد زدند و امتداد سرکوب مرگ بارشان تا انقلاب ژینا ،همواره دستگیری و زندان و اعدام و کشتار تنها پاسخ حاکمان در برابر مردمی بود که سلاحشان فقط اعتراض بود.
در حالی بیش از ۸ ماه از جنبش زن زندگی آزادی میگذرد که چندین هزار از عزیزان و کودکانمان همچنان در بازداشت و زندان بسر میبرند. برخی از عزیزانمان در خطر اعدام قرار دارند و تنها راه رهایی آنها اعتراضات سراسری و گسترده ما میباشد تا صدای اعتراض مان را برای آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی متحد کنیم".
این بیانیه حاکی از حرکت یک جامعه برای باز کردن در زندانها و مقابله با سرکوب و زندان و اعدام است. جنبشی قدرتمند که ستون محکم آن خانواده های دادخواه هستند. حزب کمونیست کارگری درود میگوید به همه خانواده های دادخواه که باید آنها را خانواده های انقلاب خواند. حزب از این فراخوان قاطعانه حمایت میکند و همه مردم در ایران را به استقبال وسیع و گسترده از روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی و آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت شدگان انقلاب و همه زندانیان سیاسی فرا میخواند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳