انتشار گزارشی از شکنجه‌های جسمی کودکان در مرکزی با مربیان «طلبه»

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روزنامه اعتماد چاپ تهران به نقل از منابع آگاه از شکنجه‌های جسمی و آزار شدید کودکان در یک مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در منطقه تهرانپارس خبر داده که مربیان آن «طلبه» هستند. روزنامه اعتماد در شماره روز يکشنبه ۲۱ خرداد گزارشی با عنوان «داغ ماندگار» منتشر کرده، نوشت که یک کودک هفت، هشت‌ساله در یک مرکز موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار به خاطر «شب‌ادراری» مورد شکنجه قرار گرفته است.

این روزنامه بر اساس اظهارات یکی از مربیان پیشین این مرکز نوشت: «نخست با همکاری رییس و یکی از مربیان، دست‌وپای این کودک با اتو سوزانده می‌شود و بعد هم در حمام ساختمانی قدیمی که پر از سوسک است، زندانی شده و غذایش به نان‌ خشک و آب محدود می‌شود و این روند یک هفته ادامه پیدا می‌کند.»

اعتماد نوشت که صحت این گزارش و «دست‌کم سوزاندن دست‌و‌پای این بچه» از طریق چند منبع دیگر هم تأیید شده و «تصاویری هم صحت آن را اثبات می‌کنند».

این روزنامه اضافه کرد: «این تنها یکی از قصه‌های وحشتناک این مرکز است و منابعی می‌گویند ماه‌هاست که روزگار ۲۴ بچه بی‌سرپرست و بدسرپرست ساکن در این مرکز همین است.»

اعتماد به نقل از منابعی که همکاری آنها با این موسسه تأیید شده، افزود: «بچه‌های مرکز به شکل عجیبی از مسئول فنی ترس داشتند و خود این فرد دلیل این ترس را به این صورت توضیح داد که "من همان ابتدا چنان زهر چشمی از این بچه‌ها گرفتم که دیگر همیشه از من حساب می‌بردند. در همان ابتدا یکی از بچه‌ها را چنان ترساندم و گفتم زبانت را می‌برم و چنان به دهنش پشت سر هم زدم که دهانش خونی شد و حالا این بچه‌ها مثل مرگ از من می‌ترسند".»

حامد حقی، مديرعامل و عضو هیئت مؤسس موسسه خیریه و نيکوکاری زنجيره مهر ماندگار به اعتماد گفت: «از طلبه‌ها برای مربی استفاده کردیم؛ مثلا همین فرد طلبه از ارتباطاتش استفاده کرد و با شما تماس گرفت. بله تا الان همه مربیان ما طلبه بودند و فکر می‌کردیم بهترین گزینه برای آموزش و پرورش هستند.»

همچنین به نوشته اعتماد، سازمان بهزیستی نیز پس از بررسی، این تخلفات را تأیید می‌کند و «به شیوه خود» با این مرکز برخورد می‌کند.

بر اساس گزارش این روزنامه، در سال‌های اخیر، اخبار آزار و تنبیه کودکان ساکن در مراکز نگهداری خصوصی و همچنین مراکز نگهداری از معلولان، معتادان و اقشار فرودست نیازمند زندگی در چنین مراکزی، افزایش یافته است.

سال ۱۳۹۷، با انتشار گزارش‌های مربوط به پرونده «آزار جنسی» در دبیرستان معین تهران و سایر گزارش‌های مشابه، موجی از واکنش‌ها را برانگیخت.
در پی اعتراض‌ها، رهبرجمهوری اسلامی خواستار محاکمه سریع متهمان و اجرای «حدود الهی» درباره آنان شد.
همچنین در سال‌های اخیر گزارش‌های بسیاری از کودک‌آزاری در مهدهای کودک منتشر شده است.
دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در سال ۱۳۹۳ از بازداشت مدیر و مربی مهد کودک سه ستاره «ستایش» در اردبیل به اتهام کودک آزاری و پلمب این مهد کودک خبر داد.

بر اساس گزارش‌های اعتماد و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ
رادیو فردا