ادامه اعتراضات علیه اعدام سه جوان در دستگرد اصفهان و اعدامها

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 امروز دومین روز فراخوان "دیگر نمیگذاریم جوانانمان را بکشید!" به سه روز اعتراض است که از سوی چهارده نفر از خانواده های دادخواه، ده تشکل و نهاد از کارگران، بازنشستگان، مدافعین حقوق زن و حقوق کودک و صد و هفده نفر از چهره های شناخته شده کارگری و فعالین اجتماعی داده شده است. این فراخوان در اعتراض به قتل حکومتی مجید_کاظمی، #صالح_میرهاشمی، #سعید_یعقوبی و علیه اعدامها است. در پاسخ به این فراخوان و در فضای پر التهاب جامعه روزهای پر اعتراضی را شاهدیم.

از جمله در روز گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی و امروز بازنشستگان مخابرات در چندین شهر تجمع داشتند و همانطور که قبلا گزارش کردیم در دیگر مراکز کارگری در نفت، راه آهن و شهرداری نیز اعتراضاتی در جریان بود.
شعاردهی های شبانه نیز گسترش یافته و امشب هم در محلاتی از تهران همچون کارگر شمالی، تهرانپارس، امیرآباد، سعادت آباد، ده متری ارامنه، شهرک باقری، حوالی زندان اوین، ستارخان، و در شهرهایی چون مشهد، اصفهان، رشت، شاهین شهر، آمل مردم شعارهای سرنگونی سر دادند. در رشت شماری از جوانان در خیابان لاکانی این شهر تظاهرات کردند. در اعتراضات امروز مردم شعار میدادند: "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر جمهوری اعدامی"، "فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی"، "جمهوری اعدامی دیگر نفس ندارد، دار، شکنجه، اعدام دیگر اثر ندارد"، "اگه با هم یکی نشیم یکی یکی کشته میشیم"، " سکوت ما خیانته همدستی با جنایته"، و "جمهوری اعدامی نمیخوایم نمیخوایم".
بنا به یک گزارش دیگر امروز شماری از زندانیان سیاسی زن محبوس در اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر از جمله اعدام دو نفر در اراک به اتهام "سب‌النبی" و سه معترض در اصفهان دست به تحصن زدند. این زندانیان با تاکید بر اینکه این اعدام‌ها موجب بقای جمهوری اسلامی نخواهد شد گفتند مردم به این "حکومت خونخوار و زن‌ستیز" پایان خواهند داد.
امروز نیز شعار نویسی بر دیوارها در دانشگاهها و در خیابانها در اعتراض به اعدام ها و در تداوم انقلاب جریان داشت و گزارشات تصویری آن در مدیای اجتماعی وسیعا بازتاب داشت. اعتراض علیه اعدام ها بسیار گسترده است. گسترش شعار دهی علیه حکومت و دیوار نویسی ها و به آتش کشیدن سمیل های حکومت جنایت و تجمعات اعتراضی در کف خیابان در کنار اعتراضات در محیطهای کار پاسخ محکمی به حکومت اعدام و جنایت است.
حزب کمونیست کارگری ایران
یکم خرداد ۱۴۰۲، ۲۲ مه ۲۰۲۳

 

تجمع بازنشستگان مخابرات،اعتصاب کارگران پتروشیمی صدف، و دو خبر دیگر
امروز یکم خرداد ماه تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های قبل در شهرهای زاهدان، اهواز، شهرکرد، ایلام، همدان، رشت، مشهد، اصفهان، اراک، و کرمانشاه در اعتراض به وضع بد معیشتی خود و برای پیگیری خواستهایشان برگزار شد. بازنشستگان به گرانی کمر شکن و فقر و بی تامینی و بالا کشیدن حق و حقوقشان توسط سهامداران عمده مخابرات و نهاد چپاولگر موسوم به "ستاد اجرایی فرمان امام" اعتراض دارند. افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه ۲۵ میلیونی و درمان رایگان دو خواست مهم همه بخش های بازنشستگان است که بارها در تجمعاتشان بر آنها تاکید کرده اند.
- امروز یکم خرداد ماه کارگران شرکت جهان پارس پتروشیمی صدف در اعتراض به خلف وعده کارفرما دست از کار کشیدند و تجمع کردند. طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت موضوع از این قرار است که این کارگران با وعده دروغ افزایش ۵۰ در صدی حقوق به سرکار بازگشتند. اما بعد که به کار بازگشتند مشاهده کردند که به حقوقهای زیر خط فقر آنها فقط یک میلیون اضافه شده است. در نتیجه کارگران حاضر به قبول قرارداد و به بازگشت به کار نشدند. در رابطه با این خبر شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت مینویسد:"ما کارگران پروژه ای از آغاز یکم اردیبهشت در اعتراض به گرانیها و بدتر شدن هر روز بیشتر وضع معیشتی خود و کل جامعه با درخواست ۷۹ درصد افزایش حقوق و بیست روز کار و ده روز مرخصی و پیگیری دیگر مطالبات اعلام شده خود دست به اعتصاب زدیم. در جاهایی پیمانکاران با وعده های کاذب و تفرقه افکنی میان کارگران تلاش میکنند همکاران ما را به کار بازگردانند. اما ما کارگران کوتاه نمی آییم. نمونه بارز آن اعتصاب همکاران پتروشیمی صدف در اعتراض به وعده های کاذب پیمانکاران است".
- روز یکم خرداد ماه کارگران پیمانکاری بخش حمل ونقل و خدمات شهرداری ایلام در اعتراض به تعویق دو ماه مزد و برای پیگیری مطالباتشان برای دومین روز دست تجمع زدند. در این روز همچنین کارگران ابنبه فنی راه آهن قم در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و اخراج ۲۵ نفر از همکاران خود دست به اعتصاب زدند
- روز یکم خردادماه جمعی از جوانان جویای کار در مقابل شرکت نیشکر هفت‌تپه تجمع کردند و خواستار استخدام و کار در این شرکت شدند. جمع شدن در برابر مراکز تولیدی از سوی جوانان بیکار شکلی از اعتراض علیه بیکاری و برای کار و اشتغال و داشتن تامین و معیشت است.
آخرین خبر اینکه امروز یکم خرداد ماه بر اساس فراخوانی از قبل اعلام شده رانندگان خودروهای سنگین در اراک در اعتراض به بالارفتن قیمت ارز و تورم افسار گسیخته و وضع بد معیشتی خود اعتصاب کردند. روز گذشته نیز در همین رابطه رانندگان کامیون در پایانه‌ی بندرعباس اعتصاب داشتند. رانندگان کامیون و کامیونداران طی بیانیه ای فراخوان به اعتصابات سراسری داده اند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲ مه ۲۰۲۳