اعتراضات بازنشستگان، کارگران رسمی نیشکر هفت تپه و اخباری دیگر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روز ۲۴ اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی در کرمانشاه، اصفهان، اهواز، کرمان، شوشتر، شیراز و شوش در اعتراض به فقر و گرانی و بی تامینی و برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. در شوش بازنشستگان این شهر و کرخه و هفت تپه مقابل تامین اجتماعی تجمع داشتند و شماری از خانواده ها نیز شرکت داشتند و جمعیت به ۳۰۰ نفر میرسید. در این تجمعات بازنشستگان شعار میدادند: "تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم"، " حقتو فریاد بزن، نیفته دست راهزن"،"حقوق نصفه نیمه، سکوت کنیم همینه"، و "گرانی، تورم، بلای جان مردم"، "فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون"،

- در این روز همچنین بازنشستگان فولاد در البرز غربی( فولادی) و در تهران علیه وضع بد معیشتی و برای پیگیری خواستهایشان تجمع کردند. افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه ۲۵ میلیونی و درمان رایگان دو خواست مهم همه بخش های بازنشستگان است که در اعتراضاتشان بر روی آنها تاکید کرده اند.
- روز ۲۳ اردیبهشت بازنشستگان شرکت نفت اهواز در اعتراض به سطح حقوقها و مصوبه مزدی شورایعالی کار دست به تجمع زدند.
- روزگذشته ۲۳ اردیبهشت کارگران رسمی نیشکر هفت تپه در اعتراض به سطح نازل حقوقهای و عدم اجرای کامل همسان سازی حقوق هایشان با دیگر شرکت های طرح توسعه برای پنجمین روز متوالی مقابل دفتر مدیریت در خصوص عدم انجام اصولی همسان سازی تجمع و اعتراض کردند. زیر فشار این اعتراضات از کارگران فرصت چند روزه ای خواسته شده و کارگران موقتا به تجمعات خود پایان داده و اعلام کرده اند که اگر پاسخ نگیرند دوباره تجمعات خود را از سر خواهند گرفت.
-روز ۲۳ اردیبهشت آتش‌نشان‌های مشهد در اعتراض به سطح نازل حقوقها و شرایط دشوار کاری خود دست به اعتصاب زدند و در برابر استانداری تجمع کردند. این کارگران در همین رابطه در ماه قبل نیز تجمع داشتند در نتیجه مدیریت ۲۰ ساعت اضافه کاری آنها را پرداخت کرد.
- روز ۲۳ اردیبهشت در دانشگاه تهران توهین حراست به دانشجویان دختر به بهانه پوشش منجر به درگیری بین حراست و دانشجویان شد. بنا بر خبرهای منتشر شده در ادامه‌ی فشار و تهدیدات حراست، دانشجویی که برای در امان بودن از سرکوبگران به یکی از کلاس‌ها پناه برده بود توسط حراست تعقیب و در کلاس محبوس شده بود.
ممانعت حراست از ورود بقیه دانشجویان به کلاس منجر به درگیری فیزیکی و سر دادن شعار های اعتراضی شد. دانشجویان شعار میدادند: "زن، زندگی، آزادی"، "دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد"، "اینهمه سال جنایت مرگ بر این ولایت".
- روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت برخی از خانواده‌های دادخواه دهگلان و دیواندره به دیدار خانواده‌های جانباختگان انقلاب در سنندج رفتند و بر سر مزار این جانباختگان راه آزادی در بهشت محمدی این شهر حاضر شدند. این دیدارها نمادی از اتحاد مبارزاتی خانواده های دادخواه و جنبش قدرتمند دادخواهی علیه حکومت سرکوب و اعدام است. جنبشی که با شعار نه می بخشیم، نه فراموش میکنیم بر محاکمه سران جنایتکار حکومت تاکید دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴ مه ۲۰۲۳
tel:00447435562462
tel:00447435562462

تجمعات بازنشستگان مخابرات در چندین شهر و دو خبر دیگر
روز ۲۵ اردیبهشت بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های گذشته در چندین شهر از جمله در مشهد، اهواز، شهرکرد، بجنورد، خرم آباد، یاسوج و ایلام تجمع کردند. بازنشستگان به گرانی کمر شکن و فقر و وضع بد معیشتی و بالا کشیدن حق و حقوقشان توسط سهامداران عمده مخابرات و نهاد چپاولگر موسوم به "ستاد اجرایی فرمان امام" اعتراض دارند. افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه ۲۵ میلیونی و درمان رایگان دو خواست مهم همه بخش های بازنشستگان است که بارها در تجمعاتشان بر آنها تاکید کرده اند. بازنشستگان با شعار "فقط کف خیابان بدست میاد حقمون" بر ادامه اعتراضات خود تا رسیدن به حق و حقوق خود تاکید دارند. دیگر شعارهای بازنشستگان عبارت بودند از: "تورم، گرانی، بلای جان مردم"، "تا حق خود نگیری، از پا نمی نشینیم"،
روز گذشته ۲۴ اردیبهشت عاتکه رجبی از معلمان مشهد با قید وثیقه یک میلیارد و پانصد هزاری پس از پنج روز اعتصاب غذای خشک به صورت موقت از زندان آزاد شد. عاتکه رجبی معلمی است که در اعتراض به قتل و‌ بازداشت کودکان از دوم مهرماه ۱۴۰۱ از رفتن به مدرسه خودداری کرد و در ویدیویی اعتصاب حضور در مدرسه‌ را اعلام نمود ‌‌و بعدتر اخراج شد. عاتکه صبح ۱۹ اردیبهشت، پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به تجمعات سراسری، به منظور شرکت در تجمع از منزل خارج شد و در مقابل آموزش و پرورش مشهد دستگیر شد و از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذای خشک زد. بازداشت او و اعتصاب غذای وی بازتاب بسیاری داشت و زیر فشار این اعتراضات عاتکه رجبی دربیست ‌و‌چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با قید وثیقه آزاد شد. آزادی عاتکه را به وی و به همگان تبریک میگوییم. پرونده امنیتی تشکیل شده برای او باید تماما و بدون قید و شرط بسته شود.
بنا بر خبرها علیرغم رسیدن موعد آزادی مشروط آرش جوهری از فعالین کارگری در زندان، مقامات قضایی و امنیتی با آزادی او مخالفت کرده‌اند. آرش جوهری به ۷ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است، علیرغم نیاز به مرخصی تاکنون در طول ۳۰ ماه گذشته که در زندان به سر می‌برد حتی یک روز هم مرخصی نداشته است. آرش جوهری باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵ مه ۲۰۲۳

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در سالگرد سرکوب معلمان و دستگیری دو معلم فرانسوی
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در سالگرد سرکوب صدها معلم و دستگیری دو فعال کارگری فرانسوی به اسامی ژاک پاری و سیسل کولر در ایران و متعاقب آن پرونده سازی امنیتی علیه شماری از فعالین کارگری و معلمین بیانیه ای را منتشر کردند. در شروع این بیانیه چنین آمده است:"سال گذشته در چنین روزهایی با حمله سراسری نیروهای امنیتی صدها معلمی که به وضعیت کنونی ساختار آموزشی معترض بودند دستگیر شدند. سپس با پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی و همدستی دستگاه قضایی احکام سنگینی علیه بسیاری از آنان صادر شد. در ادامه با سناریوسازی‌های نخ‌نما و تکراری نهادهای امنیتی تلاش کردند تا فعالیت های معلمان را به برنامه‌های دیگر دولت‌های جهان منتسب کنند و از این راه سرکوب‌های بی‌شرمانه معترضان را دامن زنند.". در ادامه بیانیه آمده است:"ارتباطات بین‌المللی فعالین صنفی و تشکل‌های معمان ایران با تشکل‌های مستقل معلمان دیگر کشورها امری کاملا معمول و پذیرفته شده در سراسر کشورهای آزاد جهان است. این ارتباطات و استفاده از تجارب تشکل‌ها و فعالین کشورهای گوناگون امری بسیار سازنده و ضروری است. بدیهی است که این ارتباطات کم‌ترین ربطی به حکومت‌ها و دولت‌ها در هیچ کجای جهان ندارد. در همین رابطه سال گذشته خانم سیسل کوهلر و همسر ایشان آقای ژاک پاریس نمایندگان بین الملل سندیکای معلمان فرانسه (fo) در سفری توریستی به ایران با جمعی از معلمان دیداری کاملا دوستانه و غیر رسمی داشتند. این دو معلم فرانسوی که با ویزای توریستی و با مجوز وزارت خارجه به ایران سفر کرده بودند بعد از دیدار با معلمان و جمعی از فعالین کارگری بازداشت شده و از آن تاریخ تا امروز در بند امنیتی ۲۰۹ بازداشت هستند. در اقدامی بی‌شرمانه و غیر قانونی صدا و سیما در همدستی با نیروهای امنیتی در یک برنامه‌ی تلویزیونی، اعترافات اجباری این دو معلم فرانسوی را منتشر کرد. بر همه عیان است که اعترافات تلویزیونی هیچ‌گاه وجاهت قانونی نداشته و نخواهدداشت و در این مورد هم، بنا به سابقه فعالیت سندیکایی این دو معلم و مجوز نهادهای امنیتی برای سفر آنان به کشور، هر آنچه که در اعترافات اجباری گفته‌می‌شود کذب محض است و کم‌ترین قرابتی با واقعیت ندارد. نیروهای امنیتی عجولانه و قبل از بازجویی معلمان و کارگران دستگیر شده و تفهیم اتهام آنان در یک اقدام غیر قانونی در همان روزهای اول دستگیری، با ساخت یک کلیپ، تلاش کردند که اعتراضات معلمان را به برنامه‌ریزی‌های این دو معلم فرانسوی و دولت فرانسه نسبت دهند و در ادامه و بعد از گذشت شش ماه دوباره با کلیپی جدید تلاش کردند که خیزش مردمی در شهریور ماه را هم به هدایت این دو معلم نسبت دهند. اینک، همه می‌دانند که این داستان سرایی‌ها پرداخته ذهن سناریونویسان نهادهای امنیتی است. اگرچه مردم ایران و جامعه معلمان به‌دقت مسایل را رصد می‌کنند و مرعوب چنین سناریوهای‌سازی‌های کذب نشده و نمی‌شوند اما لازم است تاکید شود که جنبش اعتراضی معلمان ریشه در ناتوانی حاکمیت برای حل بنیادی مسایل آموزشی دارد. ".
در این بیانیه بر مبارزه علیه کالایی سازی و پولی سازی آموزش و همچنین بر حق برخورداری همه کودکان از آموزش عمومی رایگان ، آموزشی که در انحصار طبقات فرادست نباشد و نیز حق داشتن معیشت شایسته تاکید شده است. ".
بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان تاکیدی برای آزادی بدون قیدو شرط ژاک پاری و سیسل کولر دو فعال کارگری فرانسوی و نیز رضا شهابی، رسویل بداقی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی از بازداشت شدگان مربوط به این سناریو سازی مسخره و نخ نمای جمهوری اسلامی است. کمپین برای آزادی کارگران زندانی بر آزادی فوری این عزیزان، کارگران و معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی تاکید دارد.
کمپین برای آزادی کارگران زندانی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵ مه ۲۰۲۳
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
https://www.free-them-now.com/