واکنش فرانسه به پیروزی رئیسی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

فرانسه پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که با توجه به انتخاب او از وضعیت حقوق بشر در ایران نگران است. مقامات آمریکایی هم گفته‌اند بایدن برنامه‌ای برای دیدار با مقامات ایرانی را ندارد.وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) در بیانیه‌ای کوتاه به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران واکنش نشان داده و در این راستا از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

وزارت امور خارجه در بیانیه خود گفته است فرانسه انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران را "دنبال کرده است".
در این بیانیه همچنین با اشاره به مذاکرات احیای برجام آمده است که فرانسه برای اجرای توافق برنامه هسته‌ای با ایران کاملا آمادگی دارد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه اشاره‌ای به اعدام‌های ۶۷ نشده، اما به پرونده‌های شهروندان فرانسوی بازداشت شده از جمله بنجامین بریر جهانگرد و فریبا عادلخواه پژوهش‌گر اشاره شده است.
بنجامین بریر، توریست فرانسوی اوایل خردادماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و هم اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌سر می‌برد.
فریبا عادل‌خواه، استاد دانشگاه با تابعیت فرانسوی-ایرانی نیز در ماه مه ۲۰۲۰ با اتهامات امنیتی به شش سال حبس محکوم شده است. او در حال حاضر در حبس خانگی به سر می‌برد.
گروه‌های مدافع حقوق بشر هم‌زمان با انتخاب رئیسی به ریاست جمهوری ایران به نقش او در اعدام‌های ۶۷ اشاره کرده و خواستار محکومیت او از طرف دولت‌های غربی شدند.
ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری از نقش خود در اعدام‌ زندانیان در سال ۱۳۶۷ دفاع کرد و گفت "مدافع همیشگی حقوق‌بشر" بوده است.

واکنش آمریکا به انتخاب رئیسی
انتخاب رئیسی رهبران غرب را دچار چالشی بزرگ کرده است. به ویژه نقش رئیسی در اعدام‌های ۶۷ و اعتراض نهادهای بین‌المللی سبب شده است که تا کنون رهبران غربی پیام تبریک صریحی به رئیسی نفرستند.
یکی از پرسش‌های اساسی رسانه‌ها این است که چگونه می‌توان با رئیس جمهوری که به عنوان "عضو هیات مرگ" در اعدام‌های هزاران زندانی نقش داشته و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواستار محاکمه او شده‌اند، دیدار کرد و یا پیروزی او را تبریک گفت؟
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئ«) ۲۱ ژوئن در نشست مطبوعاتی خود در واشنگتن اشاره خاصی به اعدام‌های ۶۷ و به نقش ابراهیم رئیسی در این اعدام‌ها نکرد، اگر چه در این ارتباط با انبوهی از پرسش‌‌های خبرنگاران مواجه شد.
او در مورد امکان دیدار بایدن و رئیسی گفت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه‌ای برای دیدار با مقامات جدید جمهوری اسلامی ندارد.