استقبال پوتین از طرح صلح پکن، قراردادهای راهبردی روسیه و چین

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

چین ادعا می‌کند در جنگ روسیه علیه اوکراین "بی‌طرف" است: پوتین طرح صلح چین را که مورد تردید بین‌المللی است، مبنایی برای "راه حل مسالمت‌جویانه" قلمداد کرد. او با انتقاد از غرب، به بریتانیا هشدار داد. چین بر "موضع بی‌طرفانه" خود تاکید کرد. قراردادهای راهبردی دوجانبه امضا شدند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، طرح صلح اوکراین چین را که با شک و تردیدهای بین المللی مواجه شده، مورد تمجید قرار داد. پوتین پس از مذاکره با شی جین‌پینگ، رئیس دولت و رهبر چین در کرملین گفت: «ما معتقدیم بسیاری از نکانی که در طرح صلح چین ارائه شده است، با رویکردهای روسیه مطابقت دارد و می‌توان آن را به محض آماده شدن غرب و کی‌یف، به عنوان مبنایی برای راه‌حل صلح‌آمیز در نظر گرفت.»

رهبر حزب کمونیست و دولت چین در سفری سه روزه در مسکو به سر می‌برد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت، پوتین و شی پیش از این به مدت چهار ساعت و نیم درباره اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند. پسکوف افزود: "فرصتی برای روشن شدن همه چیز وجود داشت. آنها حرف‌های یکدیگر شنیدند، و این مهم‌ترین چیز است.»
ابتکار صلح مبهم ارائه شده چین در فوریه، خواستار آتش بس و گفت‌وگوست. اما تاکنون هیچ نتیجه ملموسی به همراه نداشته است. آمریکا این طرح را با این توضیح رد کرد که تصرفات تاکنونی سرزمین‌های اوکراین توسط روسیه را تایید می‌کند و به مسکو زمان می‌دهد تا دوباره مسلح شود، و با تجدید صف‌آرایی نظامی، حمله جدیدی را برنامه‌ریزی کند.

هشدار پوتین به بریتانیا
پوتین پس از دیدار با شی همچنین به بریتانیا در مورد تامین مهمات تانک‌های اصلی جنگی اوکراین با اورانیوم تضعیف شده هشدار داد. او گفت، این بدان معناست که ناتو تسلیحاتی با اجزای هسته‌ای برای کی‌یف فراهم می‌کند. پوتین بدون پرداختن به جزئیات افزود که روسیه واکنش متناسب به آن نشان خواهد داد.
بر اساس ترجمه روسی، شی گفت چین به "اهداف و اصول منشور سازمان ملل" پایبند است و تأکید کرد که کشورش "موضعی عینی و بی‌طرفانه» اتخاذ می‌کند.
بیشتر بخوانید: جنگ در اوکراین؛ چین خواستار آتش بس و مذاکرات صلح شد
با این حال، از دید ناظران بین‌المللی، چین به هیچ وجه یک مرجع بی‌طرف نیست، بلکه به عنوان کشوری که روسیه هم‌پیمانی دارد، هرگز تهاجم به اوکراین را محکوم نکرده است.

توافقنامه شراکت استراتژیک
همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین قرار است به طور قابل توجهی گسترش یابد. به همین منظور، پوتین و شی، توافق‌نامه‌هایی را برای گسترش شراکت استراتژیک خود تا سال ۲۰۳۰ امضا کردند.
تلویزیون دولتی روسیه این مراسم در کرملین را پخش کرد. پوتین در حضور همتای چینی خود گفت که دو توافقنامه در زمینه شراکت و همکاری استراتژیک میان دو کشور همسایه امضا شده است.
شی "مذاکرات سازنده" با پوتین را مورد تمجید قرار داد و از گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با روسیه سخن گفت؛ از جمله آن که چین می‌خواهد فن‌آوری برق بیشتری به روسیه عرضه کند.
به گفته پوتین، بر سر ارسال بیشتر گاز روسیه به چین نیز توافق شده است. هر دو کشور می‌خواهند همکاری در زمینه مسیرهای حمل و نقل خود از جمله جاده‌ها و پل‌ها را گسترش دهند.

پوتین وعده تامین انرژی به چین را داد
در طول مذاکرات، پوتین به اقتصاد تشنه انرژی همسایه اطمینان داده بود که به طور قابل اعتمادی می‌تواند ارسال نفت و گاز به چین را تضمین کند. او گفت که شرکت‌های روسی قادر به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد اقتصاد چین برای انرژی هستند.
قرار است تا سال ۲۰۳۰، عرضه گاز به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد. علاوه بر این ۱۰۰ میلیون تن گاز مایع و زغال سنگ و نیز سوخت هسته‌ای تحویل داده خواهد شد.
پس از فروپاشی بازار انرژی اروپا در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین، این ابرقدرت مواد خام به طور فزاینده‌ای بازار خود را به سمت آسیا سوق داده است. چین انرژی روسیه را با تخفیف دریافت می‌کند.
پوتین گفت که سال گذشته حجم تجارت روسیه و چین ۳۰درصد افزایش یافت و به ۱۷۲ میلیارد یورو رسید و امسال حدود ۱۸۷میلیارد یورو پیش‌بینی می‌شود.

دویچه وله