اعلامیه حزب حکمتیست: در همبستگی با مردم مصیبت دیده ترکیه مقصر طبیعت است یا نظم کنونی؟

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مردم محروم ترکیه بار دیگر قربانی یکی از سهمگین ترین زلزله های تاریخ این کشور شدند. در بامداد و ظهر روز دوشنبه دو زلزله به قدرت‌ ۷.۸ ریشتر و ۷.۵ ریشتر جنوب ترکیه را درنوردید، از استان قهرمان ‌مرعش شروع و ۹ استان دیگر ترکیه و مناطقی از سوریه را لرزاند. این دو زلزله روز دوشنبه با ۱۸۵ پس ‌لرزه از جمله پس ‌لرزه‌های سنگین ٦ و ۶.۷ ریشتری همراه شد و خسارات جانی و مالی فراوانی ببار آورد.

آمارهای اولیه تلفات جانی و مصدومین عصر دوشنبه بسرعت افزایش یافت و در بامداد سه شنبه رئیس سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه، شمار تلفات زلزله را ۲۳۱۶ کشته و ۱۳ هزار و ۲۹۳ مجروح اعلام کرد. آمار تلفات زلزله در سوریه امروز به بیش از ٩٦٠ کشته و ٢٥٠٠ مصدوم رسیده است. ۶۲۱۷ ساختمان در شهرهای زلزله ‌زده در جنوب ترکیه تخریب شدند و تاکنون حدود ۷۸۴۰ نفر از زیر آوار نجات پیدا کرده‌اند. اخبار از زیر آوار ماندن حدود صد هزار نفر میگوید و کارشناسان از تمام شدن زمان جستجو و خطر سرمازدگی زیرآوارماندگان سخن میگویند.

زلزله در خوی و استانهای جنوب ترکیه و سوریه در یک هفته اخیر، تلفات وحشتناکی که در ترکیه و سوریه به همراه داشته و مشقاتی که برای زلزله زدگان در سرمای سخت زمستان ایجاد کرده است، با "بلایا و قهر طبیعت" و هجویاتی مانند "امتحان الهی" توضیح داده میشود. چه کسی نمیداند که علم و دانش مدتهاست قادر به مهار زلزله و دستکم توقف تلفات وسیع آنست؟ چرا در ژاپن و کشورهای زلزله خیز تلفات زلزله نداریم یا بسیار محدود است و در ایران و ترکیه و کشورهای تحت فقر و استبداد تلفات زلزله مانند تلفات یک جنگ تمام عیار است؟ ممکن و مقدور است که ساختمان و مسکن در مناطق زلزله خیز را ایمن کرد، جان مردم و شهروندان را در اولویت قرار داد. توجیهات خرافی و مذهبی در مورد بلایای طبیعی برای دولتهای اردوغان و جمهوری اسلامی، برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت این جنایات بزرگ است. دولتهائی که اسکان مردم را بدون امنیت در مناطق زلزله خیز بحال خود رها می کنند، در این فجایع شریک و مسئول اند. اعلام عزای عمومی جان و زندگی نابود شده هزاران انسان بیدفاع را جواب نمیدهد. قهر طبیعت قابل مهار است، مقصر نظم جنایتکار کنونی است که جان شهروندان را وثیقه تامین منافع خود کرده است.

حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست ضمن اعلام همدردی عمیق انسانی با مردم زحمتکش و داغدیده در ترکیه و سوریه، نظام و دولتهای حاکم سودپرست و ضد انسان را مسئول فجایع کنونی میداند. دولت موظف به تامین فوری نیازهای زلزله زدگان و استفاده از همه امکانات برای نجات سریع تر زیرآوارماندگان در فرصت باقیمانده است. مردم در کشورهای مصیبت دیده ایران و ترکیه و سوریه درد مشترک و دشمنان مشترکی دارند و برای رهائی ناچارند این حکومتهای ارتجاعی را سرنگون کنند.

همبستگی و همیاری با زلزله زدگان را گسترش دهیم!
مرگ بر سرمایه داری!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست
١٨ بهمن ١٤٠١- ٧ فوریه ٢٠٢٣