اعلامیه حزب حکمتیست: در باره حمله تروریستی در پاریس

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

صبح روز جمعه ٢٤ دسامبر در پاریس، یک مرد ٦٩ ساله فرانسوی به مرکز فرهنگی احمد کایا مسلحانه حمله کرد که طی آن سه شهروند اهل کردستان ترکیه به قتل رسیدند و چهار نفر زخمی شدند که حال یکی از زخمی ها وخیم گزارش شده است. دادستانی و وزیر کشور فرانسه اعلام کرده اند که ضارب تنها بوده است و احتمالا این حمله "انگیزه نژادپرستانه" داشته است. بنا به اظهارات شهردار منطقه ١٠ پاریس، در این حمله تروریستی ضارب به سمت یک آرایشگاه و یک رستوران هم شلیک کرده است.

پلیس بلافاصله ضارب را دستگیر کرد. فعالین سیاسی ترکیه انگشت اتهام را بسمت دولت ترکیه نشانه میروند و معتقدند این حمله ادامه ترورهای سابق سازمان میت است و فرانسه موظف به حفظ جان شهروندانش است. با انتشار خبر حمله مسلحانه به مرکز فرهنگی احمد کایا، اجتماعات اعتراضی عمدتا شهروندان کرد زبان در میدان جمهوری پاریس علیه تروریسم آغاز و بدنبال روشن کردن آتش در خیابان به درگیری با پلیس انجامید.
تروریسم یکی از ابزار دولتهای ارتجاعی سرمایه داری همه جای جهان است. تروریسم یک رکن اصلی جنبش اسلام سیاسی است و همواره در کشورهای اروپائی مخالفین سیاسی مورد حملات تروریستی حکومتها قرار گرفته اند. ما این حمله تروریستی را، مستقل از اینکه با انگیزه نژادپرستانه صورت گرفته و یا نهادهای امنیتی ترکیه در برنامه ریزی آن نقش داشته اند، قویا محکوم میکنیم. حفظ جان و امنیت شهروندان و مقابله با تهدیدات تروریستی جزو وظایف دولتها است. ما با خانواده های جانباختگان و دوستان و بستگان این حمله تروریستی ابراز همدردی می کنیم و برای مجروحین این عمل جنایتکارانه آرزوی بهبود سریع داریم.

نه به تروریسم دولتی، نه به تروریسم اسلامی!
آزادیُ برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٥ دی ۱۴۰۱- ٢٦ دسامبر ۲۰۲۲