نیروهای امنیتی عبدالله رضایی، فعال صنفی معلمان در هرسین را بازداشت کردند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در ادامه بازداشت معلمان و فعالان صنفی، نیروهای امنیتی صبح پنجم دی عبدالله رضایی را در خانه‌اش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. بر بنیاد گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، نیروهای امنیتی هنگام بازداشت این فعال صنفی گوشی تلفن همراه او و همسرش و همچنین لپ‌تاپ فرزند آن‌ها را نیز ضبط کردند.  نیروهای امنیتی از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی ده‌ها معلم را در شهرهای مختلف بازداشت و زندانی کرده‌اند. برخی از معلمان به قید وثیقه و به صورت موقت آزاد شده‌اند اما شماری از آن‌ها همچنان در بازداشتگاه‌ و زندان‌ها در حبس‌اند. 

همزمان با بازداشت معلمان در شهرهای مختلف، در استان کردستان هم معلمان معترض را که در آبان و آذر اعتصاب کرده بودند، با کسر حقوق مجازات کرده‌اند. شوراهای صنفی معلمان در روز سوم دی ماه از مجازات ۲۱۵ معلم در شهرهای مریوان، سقز، سنندج و دیواندره خبر داد. بر پایه این گزارش این معلمان به یکی از شیوه‌های توبیخ، تشکیل پرونده تخلف اداری و کسر حقوق بابت اعتصاب و عدم حضور در مدرسه مجازات شده‌اند.

این شورا نوشته است برای صد معلم به‌دلیل شرکت در تحصن معلمان پرونده تخلف اداری تشکیل شده، ۳۰۰ معلم با جریمه غیبت مجازات شده‌اند و ۲۱۵ معلم هم با کسر حقوق دو تا پنج میلیون تومان.

در استان خراسان رضوی هم مزایای رتبه‌بندی عبدالرضا قندهاری، فعال صنفی معلمان در نیشابور به دلیل مشارکت در تحصن و اعتراض‌های اخیر قطع شده است.

انجمن صنفی معلمان کردستان ـ سقز و زیویه در یک بیانیه قطع مزایای رتبه‌بندی معلمان متحصن و معترض را «محکوم» کرد و آن را برنامه حکومت برای «کشاندن و تحریف افکار عمومی» به سمتی که «معلمین را از جامعه مجزا نموده » و به جامعه «القا کنند که در شرایطی که مردم ماتم زده از وقایع اخیرند، معلمین فقط به فکر مزایای مادی خویش هستند».

معلمان و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی در کنار معترضان ایستاده، به ورود نیروهای امنیتی به مدارس اعتراض کرده و خواستار توقف شلیک به کودکان و معترضان شده‌اند. با فراخوان این شورا معلمان دو مرتبه در حداقل ۲۰ شهر تحصن کردند.

نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی از بهار امسال پس از تداوم اعتراضات معلمان به جرح و تعدیل لایحه رتبه‌بندی، حدود ۲۰۰ معلم را بازداشت کردند. جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و رسول بداقی که در دهم اردیبهشت بازداشت شدند را همچنان در زندان حبس و به زندان از سه سال و هشت ماه تا چهار سال و نیم محکوم کرده‌اند. مسعود فرهیخته، عضو کانون صنفی معلمان استان البرز و محمود ملاکی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر هم در آبان و آذر ماه سال جاری بازداشت و از آن زمان در حبس به‌سر می‌برند.