رژیم اسلامی را در قبال کشتار زندانیان در زندان اوین مسئول بدانند!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اطلاعیه : شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت های سراسر جهان باید رژیم اسلامی را در قبال کشتار زندانیان در زندان اوین مسئول بدانند! در ادامه تلاش‌های کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در رابطه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی، از جمله بازداشت شدگان اخیر، این کمیته با ارسال نامه به اتحادیه اروپا، شورای حقوق بشر سازمان ملل و دولت‌ها ضمن اشاره به آتش سوزی و حمله به زندان اوین، حمله به زندانیان در زندان لاکان و رجایی شهر اعلام کرد که رژیم اسلامی مسئول جان زندانیان سیاسی است و خواستار شد رژیم اسلامی را برای آزادی زندانیان سیاسی تحت فشار قرار دهند.

متن انگلیسی نامه و ترجمه آن را در زیر مشاهده میکنید.

ما از شما مردم آزادیخواه و احزاب و تشکل‌های بشردوست دعوت میکنیم تا با فشار بر دولت‌ها در کشورهای مختلف دنیا خواهان آزادی زندانیان سیاسی شوید. زنان و مردان و نوجوانان با شجاعتی بی نظیر رژیم اسلامی را به چالش کشیده و پایه های رژیم را به لرزه در آورده اند. زندانیان سیاسی در بدترین شرایط صدای اعتراضشان خاموش نشده است. پس از یکماه نه تنها اعتراضات به عقب رانده نشده بلکه علیرغم بیشترین سرکوبها اعتراضات هر چه وسیعتر و حمایت جهانی از این اعتراضات هر چه بیشتر شده است. در سراسر دنیا صدای شجاعانه را به گوش دنیا برسانیم.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲

برای کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی گزارش و خبر ارسال کرده و همکاری کنید. با ما از طریق کانالهای زیر در لینک تماس بگیرید :
https://linktr.ee/cfppi

متن انگلیسی:
https://wp.me/p9yWrK-3b6

ترجمه فارسی نامه:

۱۹ اکتبر ۲۰۲۲
به: شورای حقوق بشر سازمان ملل
سرویس اقدام خارجی اروپا
دولت های اروپایی

ایران:
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت های سراسر جهان باید رژیم اسلامی را در قبال کشتار زندانیان در زندان اوین در ایران مسئول بدانند!

https://wp.me/p9yWrK-3b6

در ۲۴ مهر ۱۴۰۱، زندانیان زندان مخوف اوین شاهد یکی از وحشتناک ترین شب ها بودند. آتش سوزی بزرگی در زندان رخ داد. چند ساعتی صدای انفجار و شلیک گلوله شنیده شد. نگهبانان از گاز اشک آور، ضرب و شتم و تیراندازی مستقیم به سوی زندانیان استفاده کردند تا از بیرون آمدن زندانیان از بند که می خواستند خود را از استنشاق دود نجات دهند جلوگیری کنند . بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی و اعتراض زندانیان، زندانبانان به جای نجات زندانیان مجروح از آتش، انفجار و دود شدید، به زندانیان شلیک کردند و آنها را مجبور به ماندن در بند خود کردند و نیروهای امنیتی بیشتری را به زندان آوردند. زندانیان شروع به سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور کردند و سعی کردند به سایر زندانیان در بند هفت که آتشسوزی از آنجا شروع شده کمک کنند، اما نگهبانان زندان به آنها حمله کردند. گزارش های رسیده به کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی حاکی از حمله به زندانیان از جمله ضرب و شتم آنها با باتوم و تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور به آنها دریافت کرد. زندانیان سیاسی عمدتاً در زندان اوین نگهداری می شوند. صدها تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در ایران نیز در زندان اوین نگهداری می شوند.

این کمیته گزارش هایی دریافت کرده است که خانواده های زندانیان سیاسی به دلیل قطع تلفن ها و مسدود شدن راه های اطراف زندان اوین توسط نیروهای امنیتی، راهی برای تماس با عزیزان خود در زندان نداشته اند. در پی انتشار اخبار آتش سوزی در زندان اوین و شنیدن صدای تیراندازی و انفجار، خانواده ها به سمت اوین حرکت کردند و با حملات نیروهای امنیتی مواجه شدند. در 17 اکتبر، به برخی از زندانیان سیاسی اجازه داده شد که تنها چند ثانیه با یک تماس تلفنی به خانواده‌هایشان اطلاع دهند که زنده هستند. اما این خیلی طول نکشید و نگهبانان دوباره خطوط تلفن را قطع کردند و خانواده ها را از ملاقات با عزیزانشان منع کردند. بسیاری از خانواده ها هنوز از محل نگهداری، وضعیت و سلامت عزیزان خود در زندان بی اطلاع هستند. تحت فشار اعتراض مردم در ایران و همچنین در شبکه های اجتماعی، سرانجام رسانه های رژیم از کشته شدن هشت زندانی و مجروح شدن شصت نفر خبر دادند. با این حال، به دلیل جعل مستمر حقیقت و سابقه رژیم در دروغگویی رسمی ، و همچنین گزارش هایی که از برخی از زندانیان دریافت کرده ایم، ما آمار مرگ را بسیار بیشتر از هشت نفر تخمین می زنیم. برخی از زندانیان سیاسی به دلیل اعتراض در شب آتش سوزی به زندان های دیگر منتقل شده اند.

خشونت طراحی شده علیه زندانیان توسط رژیم با آتش سوزی در زندان اوین ختم نشد. در ۲۶ مهر ۱۴۰۱ فیلم‌های شبکه‌های اجتماعی تصاویری را نشان می‌داد که در زندان قزلحصار کرج آتش‌سوزی شده و صدای شلیک گلوله، انفجار و آژیر توسط اهالی به گوش می‌رسد. شاهدان عینی در منطقه گزارش دادند که ۵۰ گارد ویژه به زندان رفته و شروع به تیراندازی به سوی زندانیان کردند. بر اساس گزارش های مختلف در شبکه های اجتماعی، زندانیان شروع به سر دادن شعار مرگ بر خامنه ای کردند. پیش از این در تاریخ ۱۹ شهریور سرکوب دیگری در زندان لاکان در شهر رشت صورت گرفت که در آن به علت درگیری زندانبانان با زندانیان چند زندانی کشته شدند.

این کمیته بارها به جامعه جهانی هشدار داده است که جان زندانیان سیاسی در خطر جدی قرار دارد. رژیم اسلامی به معترضان در خیابان حمله می کند، تیراندازی می کند و می کشد و همچنین با ایجاد آتشسوزی برای ایجاد تنش در زندان ها و کشتن زندانیان برای ساکت کردن دیگر زندانیان سیاسی استفاده می کند.

تخمین زده است که از آغاز اعتراضات در ایران در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، بیش از ۷۰۰۰ نفر دستگیر شده اند و کمیته بیش از ۱۰۰۰ نفر از آنها را مستند کرده است. بسیاری از خانواده ها از محل نگهداری عزیزان خود اطلاعی ندارند. زندانیان مجروح بدون درمان رها می شوند و برخی از زندانیان را مجبور به اعترافات دروغین میکنند. علاوه بر این، رژیم در ایران خانواده‌ها را تهدید می‌کند که نباید در مورد بازداشت‌شدگان خود صحبت کنند و یا اسامی بازداشت‌شدگان را علنی کنند. هزاران زندانی در دست خشن ترین رژیم هستند و در خطرناک ترین وضعیت قرار دارند و هر لحظه ممکن است جان خود را از دست بدهند.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده و از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهد که در مورد حمله به زندانیان تحقیق کند، رژیم را در قبال امنیت و جان زندانیان پاسخگو کند و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شود.

از دولت و اتحادیه اروپا می خواهد تا از قدرت خود برای پاسخگویی رژیم استفاده کنند و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله بازداشت شدگان اخیر شوند.

شیوا محبوبی
سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
www.cfppi.org

[ خاتمه]

سایر بیانیه های کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی را در وب سایت کمیته بخوانید:

بیانیه:
بازداشت شدگان اعتراضات اخیر باید آزاد شوند
https://wp.me/p9yWrK-3b0

بیانیه
بازداشت کارگران پروژه ای نفت هم شما را نجات
نخواهد داد!
اعتصاب کارگران در کنار اعتراضات کف خیابان رژیم را فلج خواهد کرد!

https://wp.me/p9yWrK-3bd