اعتراضات شبانه در شهرهای ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کیم دلوریزون، برنده‌ امسال کتاب سال حوزه‌ زبان آلمانی، روز دوشنبه ۲۵ مهر در مراسمی در آستانه‌ شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت موهای خود را به‌نشانه‌ همبستگی با زنان ایران ماشین کرد. این نویسنده که رمان «کتاب خون» او برترین رمان سال حوزه‌ی زبان آلمانی معرفی شده، گفت: «این جایزه از آن من نیست و هیئت داوران آن را آشکارا به زنان ایران اهدا کرده است، زیرا متنی را برگزیده‌اند که از عشق و علیه نفرت می‌گوید و در ستایشِ مبارزه‌ همه آن‌هایی است که به‌خاطر جسم و جنسیت خود سرکوب می‌شوند.»

کیم دلوریزون همچنین پس از تشویق‌ حاضران در مراسم گفت، ما بر این گمان خطا بوده‌ایم که زنان تنها در غرب به دنبال رهایی و آزادی خویش‌اند و حالا زنان ایران ما را از این توهم بیرون آوردند.
بیش از ۴۰ نهاد مدافع حقوق بشر روز دوشنبه ۲۵ مهر سرکوب «هولناک و مرگبار» معترضان در ایران را محکوم کردند و خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و تحقیق سریع در مورد این حوادث شدند.
این نهادها، از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه مشترکی «از بسیج نهادهای با سابقه و مجهز سرکوب حکومت ایران» برای سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات ابراز نگرانی عمیق کردند.
تصاویری که به دست رادیوفردا رسیده است، نشان می‌دهد که شامگاه دوشنبه، اعتراضات در پیرانشهر همچنان ادامه دارد
شعار دانشجویان دانشگاه آزاد پردیس در اعتراضات روز دوشنبه: «دانشجوی با غیرت/ اعتصاب، اعتصاب»
نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، روز دوشنبه از اختلال عمده در «زیتل»، یکی از بزرگترین اپراتورهای خدمات اینترنتی در ایران، خبر داد.
بر اساس نموداری که نت‌بلاکس منتشر کرده است، این اختلال از ساعت ۱۲ ظهر امروز آغاز شده است.
شبکه اینترنت ایران در یک ماهی که از اعتراضات سراسری به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد می‌گذرد، از سوی وزارت ارتباطات و نهادهای امنیتی با محدودیت‌های شدید و در بسیاری مواقع با قطع روبرو شده است.

شورای صنفی فرهنگیان: مرگ دانش‌آموز دختر اردبیلی در جریان یورش لباس‌شخصی‌ها «مسجل» شده است
«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» می‌گوید مرگ اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی، در جریان یورش نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد «مسجل» شده است.
این بیانیه که روز دوشنبه ۲۵ مهرماه در کانال تلگرامی شورای صنفی فرهنگیان منتشر شده است، می‌افزاید شورای هماهنگی در بیانیه‌ی اصلی، خبر مرگ این دانش‌آموز را نیز منتشر کرد. اما پس از شنیدن گزارش‌های مختلف از منابع گوناگون، این شورا ترجیح داد که خبر مرگ را از بیانیه حذف کند و از طریق منابع نزدیک و قابل اعتماد این خبر را مجدداً راستی آزمایی نماید.
«پس از تحقیق، برای شورا مسجل شد که دانش‌آموز مذکور در تاریخ ذکر شده جان‌باخته است. هم‌چنین یک دانش‌آموز دیگر در همین مدرسه، از همان روز در کما به سر می‌برد».
این بیانیه می‌افزاید در یک برنامه‌ی ویدئویی از «شبکه اطلاع‌رسانی دانا»، مردی که خود را عموی اسرا معرفی می‌کرد، ادعا نمود که اسرا ناراحتی مادرزادی قلبی داشته و در شب حادثه، در منزل پدری، حالش بد می‌شود و متعاقب آن، در بیمارستان فوت می‌کند.
شورای صنفی فرهنگیان می‌گوید این در حالی است که بر اساس عکس‌ها و تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده است، اسرا پناهی سه سال پیش در مسابقات شنای استانی مقام سوم را کسب کرده بود. احتمال این‌که کسی با بیماری قلبی بتواند در ورزش سنگین و نفس‌گیری مانند شنا، مقام استانی کسب کند، آن ادعا را منتفی می‌نماید.
بر اساس گزارش‌ها، ضرب‌وشتم دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل در پی مقاومت آن‌ها برای حضور در تظاهرات حکومتی صورت گرفته است، دانش‌آموزانی که «بدون اطلاع خانواده و به زور» در این مراسم شرکت کرده بودند.
گزارش‌ها حاکی است که دانش‌آموزان در واکنش به پخش شدن سرود حکومتی «سلام فرمانده»، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. به‌دنبال این اتفاق، ماموران امنیتی و لباس شخصی به دانش‌آموزان حمله کردند که در جریان آن اسرا پناهی کشته شد.
شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین از زخمی شدن دست‌کم ده دانش‌آموز و تحویل هفت دانش‌آموز دیگر به نیروهای امنیتی با همکاری مسئولان مدرسه و انتقال آن‌ها به مکانی نامعلوم خبر داده است.

حمایت رضا پهلوی از کارزار «اخراج سفیران ایران»
شاهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه از کارزار «اخراج سفیران ایران» حمایت کرد.
او در توئیتی نوشت که «ایرانیان خارج می‌بایست به اتحاد و سازماندهی در حمایت از مردم داخل ایران ادامه دهند».
شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به طوماری اینترنتی برای انجام این کارزار افزود که «این طومار آنلاین نمونه دیگری‌ست تا قدرت و تاثیر بزرگ خود را به‌کار گیرید و دموکراسی‌های پیشرو جهان را به اقدام عملی برای آزادی و دموکراسی در ایران وادار کنید».
شهرداری منطقه «ایتربیک» در بروکسل، پایتخت بلژیک، خیابانی را به نام مهسا امینی نام‌گذاری کرد
رادیو فردا

اورلاندو بلوم، بازیگر ارباب حلقه‌ها؛ «این دیگر یک انقلاب است»
اورلاندو بلوم، بازیگر معروف هالیوود، بار دیگر در اینستاگرام خود از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرد. ‌
او چند استوری درباره اعتراضات ایران منتشر کرد. در یکی از آنها دانشجویان دانشگاه شریعتی شعار می‌دهند:‌علف هرزه تویی، زن آزاده منم. ‌او در یکی دیگر از استوری‌هایش نوشت که «این دیگر اعتراض نیست و یک انقلاب است. »‌اورلاندو بلوم بریتانیایی پیشتر هم ویدیویی به اشتراک گذاتشه بود که در آن بازیگران معروف جهان از اعتراضات ایران حمایت می‌کردند. ‌اورلاندو بلوم ۴۷ ساله با بازی در ارباب حلقه‌ها و تروا به شهرت رسید. ‌‌او در اینستاگرام بیش از ۶ میلیون فالوئر دارد.

برنده بهترین کتاب حوزه زبان آلمانی، جایزه خود را به زنان ایران تقدیم کرد و موهایش را تراشید
کیم دلورزن، نویسنده سوئیسی روز ۲۵ مهر - ۱۷ اکتبر - برنده جایزه کتاب حوزه زبان آلمانی سال ۲۰۲۲ شد و جایزه خود را تقدیم به زنان ایران کرد.
او در مراسمی که همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در آلمان برگزار می‌شد به هنگام دریافت جایزه گفت:‌ «هیات داوران این جایزه را نه به من که آشکارا به زنان ایران اهدا کرده است؛ چرا که هیات داوران متنی را برگزیده که در ستایش عشق و علیه نفرت است و در ستایش مبارزات همه کسانی که برای جسم و جنسیت خود سرکوب می‌شوند».
کیم دلورزن، نویسنده رمان «کتاب خون» (Blutbuch) همچنین روز دوشنبه - ۲۵ مهر - با تراشیدن موهای خود در برابر حاضران، با اعتراضات زنان ایران اعلام همبستگی کرد.
روز دوشنبه بیش از ۴۰ نهاد بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و تحقیق سریع درباره سرکوب معترضان در ایران شدند.
در بیانیه‌ای که از سوی این نهادها از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر منتشر شده با ابراز نگرانی عمیق از عملکرد «ماشین سرکوب حکومت علیه معترضان» آمده است: «داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد بیش از ۲۰۰ نفر از جمله ۲۳ کودک در جریان این اعتراضات کشته و صدها نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. بر اساس این بیانیه شواهد و مدارکی که از سوی برخی نهادهای امضاکننده جمع‌آوری شده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی حکومت ایران به شکلی «سازمان یافته، عامدانه و غیرقانونی» با مهمات جنگی و گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی معترضان و رهگذران از جمله کودکان تیراندازی می‌کنند».

آتش زدن مجسمه «بسیجی» در آبدانان ایلام
ویدیوهایی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که دوشنبه شب ۲۵ مهرماه معترضان به خیابان‌ها در شهر آبدانان در استان ایلام ‌آمده‌اند. ‌‌مجسمه نماد بسیجی این شهر در میدان ولیعصر در این ویدیوها در آتش دیده می‌شود.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت از ساعت «۶ عصر تجمعات در این شهر شکل گرفت تا ساعت ۸ تا ۱۱ شب معترضان کنترل تمام خیابان ها را به دست گرفتند پس از آن ماموران یگان ویژه معترضان را با شلیک گاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای به سمت معترضان آنها را متفرق کرد.»

به آتش کشیدن حوزه علمیه فولادشهر اصفهان
در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی در ۲۵ مهرماه منتشر شده است،‌ شخصی چند کوکتل مولوتوف به ساختمان حوزه علمیه فولادشهر، اصفهان پرتاب می‌کند.
در تصویر زبانه کشیدن آتش دست کم در ورودی این ساختمان دیده می‌شود. از شروع اعتراض‌ها ویدیوهای بسیاری از آتش زدن پایگا‌ه‌های بسیج و مراکز مذهبی در ایران منتشر شده است.

واکنش تند علی دایی به نماینده اردبیل؛ تاریخ ثابت خواهد کرد چه کسی دروغگو است
علی دایی، اسطوره فوتبال ایران و جهان، در تازه‌ترین واکنش به برخورد با دانش‌آموزان در اردبیل و مرگ اسرا پناهی، بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده و در آن کاظم موسوی، نماینده اردبیل را مورد انتقاد قرار داده و از او پرسیده: «شما نماینده مردم اردبیل‌اید یا سخنگوی دولت؟»
آقای دایی بیانیه خود را چنین آغاز کرده: «در کدامین ورزشگاهی که شما ساخته‌اید من به اینجا رسیده و دیده شده‌ام که باید پاسخگوی شما باشم... با توجه به صحبت‌های عموی اسرا پناهی در صدا و سیما که عامل مرگ را بیماری مادرزادی و نارسائی قلب عنوان می نماید (اینجانب قبول ندارم) که در بیمارستان فاطمی اردبیل اتفاق افتاده است پس خودکشی دختر نازنین شهرم صحت ندارد و شما راست نمی‌گویید».
«آقای موسوی شما نماینده مردم اردبیل در مجلس هستید یا سخنگوی دولت؟ اگر از مشکلات و کمبودهای شهر و مردم اردبیل خبر داشتید، چرا خاموش بودید و خاموش مانده‌اید؟ چرا در مجلس و دولت صدای مردم شهرتان نبودید که اگر بودید کار به اینجا ختم نمی شد».
کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در پایان گفته: «از این پس به یک اجماع برسید بعد آن خبر را منتشر نمایید. تاریخ ثابت کرده،می کند و خواهد کرد چه کسانی دروغگو هستند. من خودم را اسطوره نمی دانم و بارها گفته ام من از جنس همین مردمم».
حمایت‌های علی دایی و علی کریمی، دو اسطوره فوتبال ایران، از اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا امینی، در یک ماه گذشته بارها به موضع‌گیری حامیان حکومت و شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی علیه آنها منجر شده است.
برخی از تندروهای حامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار برخورد قضایی و بازداشت ورزشکاران و چهره‌های هنری-فرهنگی معترض شده‌اند و همزمان برخی ادامه اعتراضات خیابانی و نگرانی حکومت از گسترش آنها را مانعی برای تندروی در برابر این نام‌های آشنا دانسته‌اند.

اعتراضات در ایران وارد دومین ماه شد،‌ امروز، دوشنبه ۲۵ مهر، هم چون یک ماه گذشته در چند نقطه تهران و چند شهر معترضان به خیابانها آمدند. همچنین تجمعاتی در چند دانشگاه و تصاویری از شعار دادن دانش‌آموزان در چند شهر منتشر شده است.
این اعتراضات در پی مرگ مهسا امینی، دختر اهل سقز کردستان در زمان بازداشت در دست گشت ارشاد در تهران آغاز شده است.
معترضان در ۳۰ روز گذشته بدون وقفه در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند که از این لحاظ، اعتراضات ۱۴۰۱ را می‌توان مداوم‌ترین اعتراض‌ها در مخالفت با جمهوری اسلامی طی ۴۳ سال گذشته دانست.
حکومت در ایران با کند کردن شدید دسترسی به اینترنت امکان ارسال تصاویر و ارتباط با شاهدان عینی این اعتراضات را تا حدود زیادی محدود کرده است اما تعدد تصاویر مخابره شده در یک ماه گذشته از وسعت و گسترده بی‌سابقه اعتراضات در سراسر ایران حکایت دارد.
بنابر گزارش منابع حقوق بشری دست کم ۲۰۰ معترض تاکنون در جریان این اعتراضان کشته شده‌اند که در میان آنها کودک و نوجوان بسیار است.
تعداد زیادی از ماموران امنیتی و نیروهای انتظامی هم در جریان اعتراضات کشته و زخمی شده‌اند اما آمار دقیقی هنوز منتشر نشده است.
آمار بازداشتی‌ها هم به چندین هزار نفر می‌رسد هر چند نهادهای حکومتی در ایران علاوه بر عدم انتشار آمار، اجازه دسترسی آزاد خبرنگاران به محل نگهداری بازداشتی‌ها را نمی‌دهند.
با همه اینها، اعتراضاتی که با خشم عمومی نسبت به جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شده بود اکنون بعد از یک ماه به جریان مستمری بدل شده که بسیاری آن را «انقلاب» می‌نامند و نتیجه آن را هر چه باشد برای حکومت جمهوری اسلامی ورهبر آن، آیت‌الله علی خامنه‌ای ورود به یک «نقطه بی‌بازگشت» ارزیابی می‌کنند.

الناز رکابی و تیم ملی ایران «زودتر از موعد» کره را به مقصد ایران ترک کرده است
یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفته که «اعضای تیم ایران کره جنوبی را به مقصد ایران ترک کرده‌اند و الناز رکابی هم همراه سایر اعضای تیم ایران بوده است.»
‎طبق برنامه قرار بود که تیم ایران روز چهارشنبه به کشور برگردد.
‎پیشتر یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته بود که گذرنامه و تلفن همراه خانم رکابی از او گرفته شده است.
بی‌خبری از وضعیت این ملی‌پوش معترض، نگرانی‌ها از «بازداشت و برخورد شدید» با او پس از بازگشت به ایران را افزایش داده است.
‎الناز رکابی، روز یکشنبه (۲۴ مهر) به رتبه چهارم آسیا رسید. او بدون روسری مسابقه داد و تصاویر رقابت او به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

پلیس ایران «تجهیزات انتظامی» صادر می‌کند
فرمانده پلیس ایران گفته این نیرو آمادگی دارد تجهیزات مورد استفاده خود را در اختیار سایر کشورها بگذارد.
حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران که در یک ماه گذشته به علت سرکوب خشن معترضان به جان باختن مهسا امینی، با انتقادهای شدید داخلی و خارجی روبرو بوده است، گفته این نیرو امادگی صادرات تجهیزات مورد استفاده خود به سایر کشورها را دارد.
در ایران نیروی پلیس بر خلاف بسیاری از کشورها، بخشی از شهرداری‌ها نیست و کلانترها و روسای آن هم با رای مستقیم شهروندان انتخاب نمی‌شوند. فرمانده پلیس مستقیما با رای رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود و یکی از ارکان نهادهای نظامی این کشور محسوب می‌شود.

«زن، زندگی، آزادی» در شعار و گام‌های مصمم سه دختر دبستانی
روز دوشنبه، ۲۵ مهر، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن سه دختر دبستانی در حالی که با گام های تند و مصمم به جلو می روند شعار زن، زندگی، آزادی سر می دهند و مقنعه‌های خود را به نشانه اعتراض در هوا می‌چرخانند.
این ویدیو کوتاه که امروز همزمان با ادامه نگرانی‌ها از وقایع پنهان مانده در پشت دیوارهای زندان اوین منتشر شده خیلی زود با استقبال کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شده و بسیاری آن را برای معترضان و مخالفان حکومت «امیدبخش و الهام‌بخش» توصیف کرده‌اند.
بی بی سی

مرگ اسرا پناهی در جریان یورش لباس‌شخصی‌ها "مسجل است"
حمایت‌ها از کارزار "اخراج سفیران جمهوری اسلامی ایران" افزایش می‌یابد. خیابانی در بروکسل به نام مهسا امینی نام‌گذاری شد. شورای صنفی فرهنگیان اعلام کرد که مرگ اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی در جریان یورش لباس‌شخصی‌ها است.
حمایت شاهزاده رضا پهلوی از کارزار "اخراج سفیران جمهوری اسلامی"
شاهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) از کارزار "اخراج سفیران جمهوری اسلامی ایران" حمایت کرد.
او در توئیتی نوشت: «ایرانیان خارج می‌بایست به اتحاد و سازماندهی در حمایت از مردم داخل ایران ادامه دهند.»
رضا پهلوی با اشاره به طومار اینترنتی برای انجام این کارزار افزود: «این طومار آنلاین نمونه دیگری‌ست تا قدرت و تاثیر بزرگ خود را به‌کار گیرید و دموکراسی‌های پیشرو جهان را به اقدام عملی برای آزادی و دموکراسی در ایران وادار کنید.»

شورای صنفی فرهنگیان: مرگ اسرا پناهی در جریان یورش لباس‌شخصی‌ها "مسجل" است
در کانال تلگرامی شورای صنفی فرهنگیان بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) منتشر شده که در آن مرگ اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی، در جریانیورش نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد "مسجل" اعلام شده است.
در این بیانیه تاکید شده است: «پس از شنیدن گزارش‌های مختلف از منابع گوناگون، این شورا ترجیح داد که خبر مرگ را از بیانیه حذف کند و از طریق منابع نزدیک و قابل اعتماد این خبر را مجدداً راستی آزمایی نماید. پس از تحقیق، برای شورا مسجل شد که دانش‌آموز مذکور در تاریخ ذکر شده جان‌باخته است. هم‌چنین یک دانش‌آموز دیگر در همین مدرسه، از همان روز در کما به سر می‌برد».
در این بیانیه همچنین آمده است در یک برنامه ویدیویی که توسط "شبکه اطلاع‌رسانی دانا" منتشر شده مردی خود را عموی اسرا معرفی می‌کند و ادعا کرده که او ناراختی مادرزادی قلبی داشته و در شبه حادثه در منزل پدری، حالش بد می‌شود و متعاقب آن در بیمارستان فوت می‌کند.
شورای صنفی فرهنگیان اعلام کرده که بر اساس عکس‌ها و تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده، اسرا پناهی سه سال پیش در مسابقات شنای استانی مقام سوم را کسب کرده و احتمال این که کسی با "بیماری قلبی مادرزادی" در شنا مقام استانی کسب کند، منتفی است.

نام‌گذاری خیابانی به نام مهسا امینی در بروکسل
شهرداری منطقه "اتربیک" (Etterbeek) در بروکسل، پایتخت بلژیک، خیابانی را به نام مهسا امینی نام‌گذاری کرد. این مراسم با حضور شماری از ایرانیان ساکن بروکسل برگزار شد.

اعتراض دانش‌آموزان در اصفهان
همزمان با دانشجویان، روز دوشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) دانش‌آموزان نیز در شماری از شهرها به تجمع اعتراضی پرداختند. در ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، دانش‌آموزان در اصفهان شعار "مرگ بر دیکتاتور، "بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور" سر داده‌اند.
دویچه وله