ایرانیان برای تجمع در بیش از ۱۵۰ شهر جهان آماده می‌شوند: شنبه اول اکتبر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بی‌بی‌سی: ایرانیان مهاجر به منظور همراهی کردن با کسانی که علیرغم سرکوب شدید طی دو هفته اخیر، در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در سراسر ایران تجمع کردند، خود را برای برگزاری تجمع و تظاهرات در بیش از ۱۵۰ شهر جهان در روز شنبه اول اکتبر برنامه‌ریزی آماده می‌کنند.این تظاهرات عمدتا به همت حامد اسماعیلیون از خانواده‌های دادخواه پرواز ۷۵۲ اوکراین ترتیب داده شده است. او در رشته پست‌هایی در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام این برنامه‌ها را با انتشار پوسترهای مجزا اعلام کرده است.

همزمان با این برنامه‌ها بسیاری از معترضان در ایران خواستار شروع اعتصاب گسترده در داخل ایران شده‌اند. آنها همچنین از مردم خواسته‌اند روز شنبه در شهرهای داخل کشور به خیابان بیایند.

شاهزاده رضا پهلوی از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده است در تجمع و راهپیمایی‌های شنبه شرکت کنند.

او در توییتی با هشتگ مهسا امینی نوشت: «ایرانیان با شرکت در راهپیمایی‌های آزادی که اول اکتبر در سراسر جهان برگزار می‌شود، و نیز از راه تماس با نمایندگان‌شان، می‌توانند به هم‌میهنان در ایران کمک کنند. متحد با هم به جهان یادآوری کنیم که قلب انقلاب ایران می‌تپد و ایرانیان تنها وقتی آرام می‌گیرند که رژیم برود. #مهسا_امینی»

همزمان الن دی‌جنرس، مجری و کمدین مشهور آمریکایی در پستی از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرده و نوشته فردا، شنبه، نهم مهرماه در حمایت از «روز جهانی اقدام برای ایران»‌ استوری حساب اینستاگرام خود را در اختیار نازنین نور، بازیگر و مدل، قرار می‌دهد تا «درباره آنچه که در ایران می‌گذرد و آنچه که ما برای کمک می‌توانیم انجام دهیم»، آگاهی‌رسانی کند.

پیش از این هم شهرهای زیادی از جمله برلین، آمستردام، لندن، واشنگتن و کابل شاهد اعتراضات به حکومت ایران بود.

اینها همزمان با اعتراضاتی است که از دو هفته پیش بعد از مرگ مهسا امینی در شهرهای ایران شروع شد.

خانم امینی، ۲۲ ساله، در یک سفر تفریحی به تهران رفته بود که گشت ارشاد او را دستگیر کرد و در حالی که در بازداشت بود به کما رفت و در بیمارستان جان باخت. خانواده خانم امینی و شاهدان عینی گفته‌اند که او هنگام بازداشت کتک خورده و سرش آسیب دیده است.

در پی مرگ او در روز جمعه ۲۵ شهریور شهرهای متعدد ایران یکی پس از دیگر شاهد اعتراضات ضدحکومتی بود که فورا با خشونت مرگبار نیروهای امنیتی روبرو شد.

روز جمعه هم ابتدا تظاهراتی در شهرهای اردبیل و اهواز گزارش شد و در ادامه طول روز و با فرارسیدن شب اعتراض های تازه‌ای از جمله در دزفول، سقز، آبادان، تهران، کرج و سایر شهرها شکل گرفت.

اینها هم مثل تظاهرات دو هفته اخیر با شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» همراه بود.

با این حال یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های این دو هفته روز جمعه در زاهدان اتفاق افتاد. اعتراض‌ها که از بعد از نماز جمعه این شهر آغاز شده بود خیلی زود با شلیک ماموران امنیتی به خشونت گرایید و ساعتی بعد تصاویر متعددی از معترضانی که خون آلود روی زمین افتاده بودند مخابره شد.

در حالی که استاندار سیستان و بلوچستان از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده، منابع محلی آماری بین ۳۶ تا ۵۸ کشته گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه گزارش داد به یک سند درز رفته در ایران دست یافته که نشان می‌دهد مقام‌ها می خواهند به طور سیستماتیک اعتراضات را به هر قیمتی خاموش کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که تاکنون هویت ۵۲ قربانی مشخص شده و صدها نفر هم مجروح شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است روز پنجشنبه در توییتی نوشت که «کشته‌شدن حداقل ۸۳ نفر از جمله شماری کودک در جریان اعتراضات ایران تایید شده است.»

سایر تحولات مهم این روز:
پیکر نیکا شاکرمی دختر ۱۷ ساله‌ای که در اعتراضات ۲۹ شهریور در بلوار کشاورز تهران مفقود شده بود، به خانواده‌اش نشان داده شد
وزارت اطلاعات ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت ۹ شهروند آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد خبر داده است
میشل تایلور، نماینده دایم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید آمریکا روز جمعه به همراه ۵۳ کشور دیگر جهان بیانیه مشترکی صادر کرده‌اند و ازایران خواسته‌اند ضمن ترتیب دادن تحقیقات دقیق، شفاف و بی طرفانه درباره علل جان باختن مهسا امینی، خشونت علیه معترضان را متوقف کند و به منشورهای حقوق بشر که به آنها پیوسته احترام بگذارد
یک گروه حقوق بشری به نام «اپن استادیومز» که به دنبال پایان دادن به تبعیض و اجازه حضور زنان در استادیوم‌ها در ایران است،‌ از فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا خواست که ایران را از حضور در جام جهانی قطر محروم کند
در ادامه فشارها بر هنرمندان و چهره‌هایی که به نحوی حمایت خود را از اعتراضات اخیر اعلام کردند مجید برزگر، کارگردان، تهیه کننده و عضو کانون کارگردانان سینمای ایران، از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد
سامان غزالی، روزنامەنگار و فعال محیط زیست توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد
هه‌نگاو، رسانه حقوق بشری که اخبار مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد، از باداشت کاوه رضایی، بازیکن تیم تراکتور تبریز خبر داده است
وبسایت بیدارزنی، یکی از رسانه‌های فعالان جنبش زنان در ایران، از موج بازداشت فعالان زن در کردستان خبر داده است
نیمه شب گذشته، محمد صادق آخوندی متخصص ارتودنسی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط نیروهای امینتی ایران درمنزلش بازداشت شد
محمدرضا میرتاج‌الدینی، یکی از نمایندگان مجلس ایران، به خبرگزاری فارس گفته که باید «یکبار دیگر یک پاکسازی انقلابی در این مملکت انجام شود.»
عده‌ای از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران در بیانیه‌ای حمایت خود از اعتراضات جاری را اعلام کرده و به تندی از حکومت ایران انتقاد کرده‌اند

*****************

وقتش رسیده است. نام مهسا امینی رمز مبارزه شده است. بی‌گناه کشته شد و نماد تمام بی‌گناهانی شد که بی‌گناه کشته شدند. ایران نتوانست این ظلم را تاب بیاورد. بر تن ایران زخم اسارت و کشتار بود و بر روحش سنگینی نگاه دیکتاتور. اما نسل جوان ایرانی خروشید. خروشید، خیابان را تسخیر کرد و همچنان با دست خالی شجاعانه فریاد می‌کشد.قلب ما در خارج از ایران در خیابان‌های آن شهرها و روستاها می‌تپد. ما نیز خواهان سقوط حکومت ننگین جمهوری اسلامی هستیم. دیگر ترسی وجود ندارد. ما در روز اول اکتبر ساعت دو بعدازظهر "برای آزادی ایران"خیابان‌های جهان را تسخیر خواهیم کرد. وقتش رسیده است.

( تظاهرات تورنتو در شمال این شهر در منطقه‌ی ریچموندهیل برگزار می‌شود. مرکز شهر تورنتو از اول تا دوازدهم اکتبر برای مراسمی دیگر رزرو شده است. محل شروع راهپیمایی در روز شنبه تقاطع یانگ و خیابان شانزدهم در ساعت یک و نیم بعدازظهر خواهد بود)

#دادخواهی
#مهسا_امینی
#MahsaAmini