هانا نویمان: «ادامه خواهم داد»

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

هانا نویمان در واکنش به نامه رسمی جمهوری اسلامی برای توقف انتقاداتش: «ادامه خواهم داد»: هانا نویمان، نماینده آلمان در پارلمان اروپا با انتشار توئیتی، متن نامه جمهوری اسلامی به سفارت سوئد در تهران را منتشر کرده که خواستار پایان دادن انتقادات او نسبت به نقض حقوق بشر در ایران شده است.سوئد هم‌اکنون ریاست دوره‌ای پارلمان اروپا را بر عهده دارد و خانم نویمان نیز نایب‌ رئیس کمیته حقوق بشر این نهاد اروپایی است.

وزارت خارجه ایران در این نامه، اظهارات هانا نویمان نسبت به مسئولیت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در قبال اعدام هزاران نفر در ابتدای انقلاب را «مغرضانه و تحریک‌آمیز» خوانده است.

وزارت خارجه ایران در ادامه این نامه می‌گوید هانا نویمان ۲۱ مه در حساب توئیتری خود علیه رئیس جمهور ایران مطالبی منتشر کرده و «اظهارات و فعالیت‌های ضد ایرانی او به‌ویژه تحریکاتش در ماه‌های اخیر، فاقد وجاهت قانونی، عقلانیت، خرد سیاسی و بر اساس تحریف واقعیت و اطلاعات نادرست است».

خانم نویمان با تمسخر استفاده وزارت خارجه ایران از واژه «دکتر» برای ابراهیم رئیسی،گفته است «اگر او دکتر است، من هم دکتر هستم.»

اشاره نویمان به ۱۰ سال تحصیلات دانشگاهی‌اش در دو رشته مطالعات رسانه‌ای و علوم سیاسی است.

نماینده آلمان در پارلمان اروپا در ادامه با اشاره به درخواست جمهوری اسلامی از پارلمان اروپا برای «جلوگیری از تکرار این گونه اظهارات»، نوشته «ظاهرا رئیسی از انتقادات من خوشش نیامده و طی نامه‌ای از پارلمان اروپا خواسته است تا جلو من را بگیرند، اما مطمئن باشید که من ادامه خواهم داد.»

نویمان با انتشار متن نامه جمهوری اسلامی افزوده اگر به مدرکی نیاز دارید که نشان می‌دهد «رژیم ایران حقیقت را کتمان می‌کند، خودتان این نامه را بخوانید.»

این نماینده پارلمان اروپا ۲۱ ماه مه در توئیتی نوشته بود: «شاهد گرفتار آمدن ایران در چنبره مرگ و اعدام هستیم. چون افرادی مانند ابراهیم رئیسی هزاران نفر را کشته و تاوانی پس نداده‌اند، اکنون چندین دهه است که مصونیت از مجازات ادامه دارد.»

او در ادامه تصریح کرده بود زمان شکستن این الگو رسیده و جامعه بین‌المللی باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ به‌دستور روح‌الله خمینی انجام گرفت که برای اجرای آن یک هیئت چهارنفره، معروف به «هیئت مرگ» را مأمور تعیین تکلیف دوبارۀ هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی کرد که در حال گذراندن دوران حبس خود بودند.

نتیجه این اقدام اعدام‌شدن چند هزار نفر از این زندانیان در مدت‌زمانی کوتاه بود؛ اقدامی که حسینعلی منتظری، قائم‌مقام وقت روح‌الله خمینی، نیز در جلسه محرمانه با اعضای این هیئت آن را «جنایت» خوانده بود.

حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، ابراهیم رئیسی و مصطفی پورمحمدی چهار مقام قضایی و چهره اصلی «هیئت مرگ» در اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ بودند.

ابراهیم رئیسی، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۱۴۰۰، از علمکرد خود در نقش دادستان در اعدام‌های ۶۷ دفاع کرده و گفته بود باید «تقدیر و تشویق» هم بشود.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر خرداد امسال با انتشار یک سند پژوهشی اعلام کرد که اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی مصداق «جنایت علیه بشریت» بوده است.

با استفاده از توئیتر و رادیو فردا؛ د.خ/ب.ب

رادیو فردا