جوابیه وزارت خارجه دولت ایرلند به نامه کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در رابطه با سپیده رشنو

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 در ادامه دستگیری و سرکوب زنان معترض به حجاب و دستگیری و شکنجه سپیده رشنو، شیوا محبوبی سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی نامه ای را از طرف کمیته در تاریخ یازدهم مرداد برابر با دوم آگوست در محکومیت دستگیری معترضین به حجاب و دستگیری و شکنجه سپیده رشنو به سازمان ملل، دولت‌های اروپایی، کانادا، آمریکا و نیوزیلند ارسال داشت.

این نامه همچنین به مردم و سازمانها و أحزاب ارسال شده و از مردم دعوت شد تا با ارسال نامه به سازمان ملل و کمیسیون زنان آن، از دولت‌های خود و همینطور رژیم اسلامی، خواستار آزادی دستگیر شدگان شده و در سطح بین المللی خواستار بایکوت رژیم اسلامی شوند.
این نامه و ترجمه متن این فارسی آن را در لینکهای زیر مشاهده میکنید. دولت ایرلند به این نامه جواب داده است که متن آن و ترجمه فارسی را در ادامه این اطلاعیه ملاحظه میکنید.

لازم به ذکر است که در دوره اخیر رژیم با مستقر کردن گشتهای ارشاد و تهدید و دستگیری معترضین به حجاب تلاش مذبوحانه ای جهت فشار هر چه بیشتر جهت مقابله با اعتراضات مردم نموده است. این دستگیری‌ها و شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری نه تنها تاثیری در به عقب راندن مردم نداشته است بلکه خشم مردم را علیه این رژیم جنایتکار هر چه بیشتر کرده است. دستگیری، شکنجه و اعتراف اجباری از سپیده رشنو با موجی از اعتراضات روبرو شد و رژیم مجبور شد سپیده را موقتاً آزاد کند. در حالیکه برخی از معترضین به حجاب مانند سپیده رشنو، ملیکا قراگوزلو و نازی زندیه با قید وثیقه و موقتا آزاد شده اند و هر لحظه امکان بازگرداندنشان به زندان وجود دارد، سوری بابایی چگینی همچنان در بازداشت بسر می‌رود. ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی معترضین به حجاب و کلیه زندانیان سیاسی هستیم

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی با برپایی کارزارهای برای آزادی مدافعین حقوق زنان در زندان تلاش کرده است تا با جلب توجه مردم، سازمانهای جهانی و‌دولتها، رژیم اسلامی جهت آزادی فوری این زندانیان تحت فشار قرار داده و خواستار بایکوت رژیم به جرم جنایت علیه زنان شود .

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
سی آگوست ۲۰۲۲ برابر با هشتم شهریور ۱۴۰۱

نامه زیر در ادامه فعالیتهای کمیته در رابطه با آزادی این زندانیان به دولت‌ها و سازمانهای جهانی ارسال شده است.

فارسی
https://tinyurl.com/59mrz56z
انگلیسی
https://wp.me/p9yWrK-30j

در ارتباط با این نامه و موضوعات مطرح شده، دولت ایرلند نامه ای ارسال داشته است که ترجمه آن را در زیر ملاحظه میکنید:


خانم محبوبی عزیز

از طرف وزیر امور خارجه و وزیر دفاع، آقای سیمون کاونی تی دی، مایلم از مکاتبات شما در تاریخ ۲ اوت ۲۰۲۲ در مورد جنایات علیه زنان در ایران تشکر کنم.

حمایت و ترویج حقوق بشر سنگ بنای سیاست خارجی ایرلند است. ایرلند به طور مداوم از زنان مدافع حقوق بشر حمایت می کند و به طور مستمر از آزادی همه فعالین جامعه مدنی برای فعالیت در محیطی امن و توانمند حمایت می کند.

در سال ۲۰۲۱ مانند سال های گذشته، ایرلند از قطعنامه سالانه تحت رهبری کانادا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت کرد که به طیف گسترده ای از مسائل مربوط به نقض شدید حقوق بشر در ایران می پردازد. در ماه مارس سال جاری ایرلند بیانیه ای در شورای حقوق بشر ارائه کرد که در آن از نقض مداوم حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی افرادی شد که خودسرانه بازداشت شده اند.

ایرلند در جدیدترین بررسی دوره ای جهانی ایران در سال ۲۰۱۹ دو توصیه ارائه کرد:

۱- ایران برای افراد زیر ۱۸ سال در زمان ارتکاب جرم ادعایی، در راستای تعهدات ایران بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، تعلیق اعدام را وضع کند و فوراً به مجازات اعدام پایان دهد.

۲ - که ایران همه بازداشت شدگانی را که به دلیل استفاده از حقوق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز طبق میثاق بین المللی در مورد حقوق مدنی و سیاسی بازداشت شده اند را آزاد کند.
وزارت امور خارجه و کاردار ایرلند در تهران به نظارت دقیق تحولات در رابطه با جنایات علیه زنان در ایران ادامه خواهند داد.


ارادتمند شما،
سیاران دویل

منشی خصوصی وزیر امور خارجه


Reference No: DFA-MCO-15091-2022

24 August 2022

Dear Ms. Mahbobi,

On behalf of the Minister for Foreign Affairs and Minister for Defence, Mr Simon Coveney TD, I would like to thank you for your correspondence dated 2 August 2022 regarding crimes against women in Iran.

Protecting and promoting human rights is a cornerstone of Ireland’s foreign policy. Ireland has consistently supported women human rights defenders and continually advocates for the freedom of all civil society actors to operate in a safe and enabling environment.

In 2021 as in previous years, Ireland co-sponsored the annual Canadian-led resolution at the United Nations General Assembly, which addresses a broad range of issues related to severe human rights violations in Iran. In March of this year Ireland delivered a statement at the Human Rights Council expressing concern about the persistent human rights violations in Iran, and called for the release of those who have been arbitrarily detained.

Ireland made two recommendations at the most recent Universal Periodic Review of Iran in 2019:


that Iran establish a moratorium on executions and immediately end death sentences for individuals under the age of 18 at the time of their alleged crime, in line with Iran’s obligations under the Convention on the Rights of the Child.
that Iran release all detainees who have been imprisoned for exercising their rights of freedom of expression and peaceful assembly as guaranteed under the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR).

The Department of Foreign Affairs and Ireland’s Chargé d’Affaires in Tehran will continue to closely monitor developments in relation to crimes against women in Iran.


Yours sincerely,

Ciarán Doyle

Private Secretary to the Minister for Foreign Affairs