بهرام رحمانی: حکومت اسلامی، دشمن درجه یک آزادی بیان و اندیشه و کودک‌کش در جهان است!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتراض‌ و انقلاب مردم ایران که پس از قتل مهسا‌(ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، با پیوستن دانش‌آموزان ابعاد تازه و گسترده‌تری پیدا کرد. در روزهای اخیر، شمار زیادی از دانش‌آموزان دختر در داخل مدارس یا خارج از آن، با درآوردن مقنعه‌هایشان، شعارهایی علیه حکومت سر دادند. این اتفاق خشم حکومت و نهادهای امنیتی را در پی داشت و به حمله آنان به مدارس انجامید. به این ترتیب، حکومت اسلامی ایران، دشمن درجه یک آزادی بیان و اندیشه و کودک‌کش در جهان است!

کم‌تر از یک هفته پس از آن‌که علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی ایران، مجوز رسمی خشونت علیه کودکان معترض را صادر کرد، نیروهای امنیتی به‌طور گسترده به مدارس دخترانه یورش بردند و شماری از دانش‌آموزان دختر را بازداشت کردند. برخی والدین هم در رسانه‌های اجتماعی از اخراج فرزندان‌شان به دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی خبر دادند.
در حالی که اعتراضات مردم آزاداه در خیابان‌ها، اعتصاب معلمان، کارگران صنایع نفت و پتروشیمی و شرکت هفت‌تپه، دانشجویان، پزشکان و... در جریان است تهاجم حکومت به دانش‌آموزان مدارس نیز شده یافته است. این همه خشونت بربریت حکومت اسلامی ایران، به‌ویژه کشتار کودکان در خیابان‌ها و مدارس نه اقتدار حاکمیت، بلکه برعکس ضعف و زبونی و درماندگی آن را در مقابل قدرت و همبستگی مردم به نمایش می‌گذارد.
در ادامه خیزش سرتاسری مردم ایران بر علیه حکومت اسلامی، دانش‌آموزان دختر در ده‌ها شهر ایران به صفوف دانشجویان و مردم معترض و انقلابی پیوستند. از تهران تا کردستان، دختران نوجوان روسری‌هایشان را در هوا می‌چرخاندند و بر علیه حکومت اسلامی شعار می‌دهند. با وجود محدودیت‌های اینترنتی، صدها ویدئو و گزارش و خبر در شبکه‌های اجتماعی از این حرکت شورانگیز دختران و پسران نوجوانِ مدارس ایران منتشر شده است.
هم‌چنین تصاویر منتشر شده از مدارس دخترانه نشانگر اعتراضات گسترده جوانان پیش از دانشگاهی است که بدون شک کابوسی برای حاکمان حکومت اسلامی است.
دختران دانش‌آموز در ده‌ها شهر بزرگ و کوچک به صف تظاهرات‌ها پیوسته و در اعتصابات و اعتراضات شرکت دارند. شعار نویسی بر دیوارهای کوچه‌ها و خیابان‌ها، برداشتن روسری و آتش‌زدن آن‌ها، پاره کردن تصاویر خمینی و خامنه‌ای از کتاب‌های درسی، شعار‌نویسی در کلاس‌ها و سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی» در مدارس بسیاری به گوش می‌رسد. تصاویری از معلمان در دفاتر مدارس در شهرهای مختلف منتشر شده که در همراهی با دانش‌آموزان خود دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند.
اول آبان‌ماه با فراخوان‌های از قبل منتشر شده، معلمان دست به اعتصاب و تحصن زدند. معلمان زن و مرد پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن‌ها نوشته شده: مدرسه پادگان نیست، جای دانش آموزان زندان نیست، جای معلم زندان نیست، زن زندگی آزادی، ژن ژیان آزادی، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد و جملاتی از ترانه «برای» و ...
به برخی از حمله به مدارس و دستگیری کودکان و نوجوانان در زیر اشاره می‌کنم:
بازداشت گسترده دانش‌آموزان و حمله به مدارس و به‌طور خاص دستگیری دختران دانش‌آموز، نگرانی‌های جدی برای جان این عزیزان ایجاد کرده است. کانون‌های کودکان و حقوق بشری، نسبت به این اقدامات سرکوبگرانه هشدار داده و خواستار مداخله فوری نهادهای بین‌المللی برای توقف این جنایت شده‌اند.
شرکت فعال دانش‌آموزان زیر 18 سال در اعتراضات موجب شده است تا دستگاه‌های سرکوبگر حکومتی اقدامات جدی و سرکوبگرانه در راستای بازداشت کودکان انجام داده و عده بسیار زیادی را بازداشت و به کانون‌های به اصطلاح تربیت کودکان‌(یعنی زندان‌ها و بازداشتگاه‌های خطرناک و مخوف و غیرقابل تحمل) منتقل کند.
سیدجلال حسینی معاون سیاسی سازمان بسیج کشور گفت:‌ «70 درصد دستگیرشدگان در اعتراضات اخیر، زیر 20 سال می‌باشند و از زن‌ها و دختران در این اعتراضات خیلی استفاده کردند.
هم‌چنین احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش گفت: «همان اوایل که این حوادث رخ داد وزیر آموزش و پرورش را به کمیسیون آوردیم و جنبه‌های پیشگیری و زمینه‌ها را به ایشان تذکر دادیم. اما این‌که تصمیم‌گیری در خصوص افرادی که احتمالا بازداشت می‌شوند با وزارت آموزش و پرورش است یا خیر؛ این امر با وزارت خانه نیست؛ چراکه یک بحث حقوقی است و دستگاه قضایی باید بررسی کند.»
حساب توییتری 1500 تصویر صبح یک‌شنبه 17 مهر، از هجوم نیروهای امنیتی به مدارس و «دستگیری فله‌ای دانش‌آموزان» خبر داد و از خانواده‌ها خواست هرچه سریع‌تر به مدارس بروند و نگذارند نیروهای امنیتی کودکان را بازداشت کنند. ویدیوهایی هم که در رسانه‌های اجتماعی از شهرهای مختلف منتشر شد، این خبر را تایید می‌کرد. از جمله ویدیو مربوط به هنرستان آفرینش در پردیس که نشان می‌داد دانش‌آموزان و خانواده‌ها به دلیل ورود نیروهای امنیتی از مدرسه خارج شده‌اند.
از شهرهای دیگر نیز ویدیوهای مشابهی وجود دارد و کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان تصویری از یک آمبولانس بدون پلاک را در حیاط یک مدرسه‌ منتشر کرد و نوشت که آمبولانس برای دستگیری دانش‌آموزان معترض به مدرسه اعزام شده است.
هم‌‌چنین، تعدادی از کاربران در فضای مجازی خبر دادند که مدیران و معاونان پرورشی برخی از مدارس دانش‌آموزان را به اخراج و تحویل دادن به نیروهای امنیتی تهدید کرده‌اند. برخی مدیران مدارس هم که با نهادهای امنیتی همکاری نکرده‌اند، تحت فشار و تهدید قرار گرفتند.
روز پنج‌شنبه 21 مهر نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد اردبیل حمله کردند. در این حمله تعدادی دانش‌آموز بازداشت و اسرا پناهی به قتل رسید. و بر اساس گزارشات یک دانش آموز دیگر نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته و جان باخت.
هم‌زمان با گزارش روزنامه هم‌میهن مبنی بر حمله نیروهای امنیتی به دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل، مقامات حکومت هم‌چنان این موضوع را تکذیب می‌کنند و روزنامه جام جم از بازداشت یک تبعه آلمانی در اردبیل خبر داد.
روزنامه جام جم بدون ذکر نام ادعا کرد که یک توریست آلمانی هم‌زمان با اعتراضات در شهر اردبیل بازداشت شده و مدعی شد که او با «لیدر‌های» اعتراضات در این شهر ارتباط داشته است.

روزنامه هم‌میهن به نقل از مادر یک از‌ دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل و یک «منبع آگاه» نوشت که ماموران امنیتی پس از شعار دادن دانش‌آموزان در مراسم «سرود فرمانده»، به آنان حمله کرده و هم‌چنین پس از بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه، ماموران به این مدرسه رفته‌اند.
این منبع آگاه گفت:«هفت نفر را با آمبولانس به بیمارستان فاطمی می‌برند. بیمارستان هیچ‌کدام از این هفت نفر را پذیرش نکرده و اسم‌شان در فرم‌های بیمارستان ثبت نشده است.»
این روزنامه به نقل از مادر یکی از دانش آموزان نیز نوشت که پس از حمله ماموران به دانش‌آموزان «بچه‌های ترسیده و کتک‌خورده را سوار اتوبوس کرده و به مدرسه برگردانده بودند.»
مادر این دانش آموز گفته است: «آن‌جا هم دوباره درگیری شده بوده و مامورها رفته بودند مدرسه. بعد هم حال چند نفر از بچه‌ها بد می‌شود و آمبولانس می‌آید.»
بر اساس روایت اولیای یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل که برای ایران‌اینترنشنال ارسال شده، دانش‌آموزان این مدرسه روز چهارشنبه 20 مهر بر خلاف میل خود برای شرکت در یک راهپیمایی حکومتی برده شدند اما معلمان و دانش‌آموزان، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
با این حال مقامات حکومت اسلامی، هم‌چنان کتک زدن دانش‌آموزان توسط ماموران امنیتی را تکذیب می‌کنند.
حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، در مصاحبه با روزنامه هم‌میهن گفت که اعتراض خانواده‌های دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل به دلیل بردن دانش آموزانشان به مراسم حکومتی صحت دارد، «ولی دانش‌آموزی کتک نخورده» و کشته نشده است. وی افزود: «اعلامیه منتشرشده مربوط به دانش‌آموزی که گفته می‌شود در مدرسه شاهد کشته شده، نیست و «اسرا» چندروز پیش فوت کرده است.»
خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به حکومت روز شنبه به نقل از فردی که گفته می‌شود عموی «اسرا پناهی»، دانش‌آموز کشته شده است، اعلام کردند او «ناراحتی قلبی مادرزادی» داشته و به این دلیل «در بیمارستان فوت کرده» است.
با این حال کاظم موسوی، نماینده اردبیل، در اظهاراتی متناقض با این سخنان گفت: «این دختر دو سال قبل با پسری نامزد می‌کند که مدتی بعد پدر دختر، دامادش را به قتل می‌رساند و یک ماه پیش اعدام می‌شود و بعد از آن دختر قرص خورده و خودکشی کرده است.»
تلاش برای سرکوب اعتراضات و برخورد‌های خشونت‌آمیز با دانش‌آموزان در حالی ادامه دارد که سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش خود درباره سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، نام 23 کودک کشته شده را منتشر و اعلام کرد که «بهای معافیت سیستماتیک» مقام‌های حکومت اسلامی از مجازات، «با جان انسان‌ها از جمله کودکان» پرداخت می‌شود.
بر اساس این گزارش، 20 پسر بین 11 تا 17 سال و سه دختر 16 تا 17 ساله در این اعتراضات کشته شده‌اند.
بسیاری کودکان دانش‌آموز در اصفهان بازداشت شده و به کانون اصلاح و تربیت معروف به دولت آباد اصفهان منتقل شده‌اند. یک منبع مطلع در گزارشی در این خصوص نوشته است:
«شمار زیادی از دانش‌آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان دخترانه به کانون تربیت برده شده اند. شرایط در این مکان قابل بیان نیست. بازداشت‌شدگان را با کودکانی که از بچگی در فحشا و اعتیاد و فروش مواد مخدر و سرقت بزرگ شده‌اند بدون تفکیک سن و جرم باهم در یک سوله نگه‌داری می‌کنند. گفته می‌شود دست‌کم 40 کودک مبتلا به ایدز در این محل حضور دارند.»
این منبع در ادامه گفت:‌ «حتی مامورها به محض دستگیری محصلین اوین کاری که می‌کنند این است که با خانواده آن‌ها تماس گرفته و تهدید می‌کنند که اگر رسانه‌ای کنید برایشان بدتر می‌شود و آزادشان نمی‌کنیم. هم‌چنین به خانواده می‌گویند که بازداشت شدگان دیگر امسال حق تحصیل ندارند.»
این منبع افزود: «این سوله دقیقا کپی زندان رجایی شهر است و مکان آن نزدیک فرودگاه است.»
کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، اعلام کرد: در پی اعتراض دختران دانش‌آموز در دبیرستان «بیان» مهاباد، مدیر این دبیرستان خصوصی به نام #سلطان_عیسوی با ماموران امنیتی تماس گرفته، هم‌زمان با قفل کردن درب مدرسه و زندانی کردن دانش‌آموزان در آن تا رسیدن ماموران تعداد 29 دختر دانش‌آموز را به آن‌ها تحویل داده است.
یک شاهد درباره بازداشت پروانه صالح نیا کلاس دوازدهم مدرسه 22 بهمن شاهین شهر که مدیر آن زنی است به اسم مریم قمی نوشت:
«وقتی اومدن توی مدرسه رفتن از توی کلاس با دستبند و جیغ و فریاد بردنش و موهاش را می‌کشیدن، بعدش هم خانم قمی اومد گفت هرکی را ببینم کوچک‌ترین حرکتی کنه باز زنگ می‌زنم اطلاعات، فرستادنش کانون اصلاح تربیت و خانواده‌اش هم تهدید کردن حتی سر به مدرسه نزنن و به کسی خبری ندن و گرنه براش بدتر میشه، و مدیرمون گفت دیگه نمی‌تونه ادامه تحصیل بده و به‌خاطر این‌که بردنش کانون شاید اصلأ دیگه هیچ جایی ثبت‌نامش نکنند.»
آمانج قاسمی دانش‌آموز 16 ساله‌ی اهل شهرستان جوانرود، روز چهارشنبه 20 مهر 1401، توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است. آمانج قاسمی در تنها تماس تلفنی که با خانواده‌‌اش داشته از شکنجه‌ شدید خود خبر داده است.
امیرمحمد بیغاله 17 ساله روز 20 مهر در آستارا مقابل مدرسه‌اش دستگیر شده و هیچ خبری از او نیست. دوستانش گفته‌اند به لاکان رشت منتقل شده. اما خانواده‌اش در هیچ کجا ردش را پیدا نکرده‌اند.
یک مادر در پیامی به کانون حقوق بشر ایران درباره اذیت و آزار دختران دانش‌آموز نوشت:‌ «لطفا این پیام رو پخش کنید همه بدونن دارن با دخترامون چه کار می‌کنند؛ جو دبیرستان طلوع شاهین شهر چند روز اعتراضی بود، جوری ترسیدن که قاب عکسای خمینی خامنه‌ای رو برداشتن، همین یک‌شنبه که گذشت، از یه ارگان سپاهی و بسیجی به اسم حامد کمال و یه نفر دیگه میارن مدرسشون که ضد مهسا امینی و هواپیمای اوکراینی حرف میزنه! از بچه ها حرف میکشه و فیلم میگیره با عنوان گفتگو آزاد! بچه‌ها عصبی میشن و اعتراض میکنن، مدیرشون رو میاره به تهدید و یکی از بچه هارو چنان تهدید میکنه که از ترس بیهوش میشه و میبرنش اورژانس.»
گزارشات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که در جریان اعتراضات سراسری اخیر ماموران امنیتی به مدارس حمله کرده‌اند و یا با خودروهای زرهپوش وارد مدارس شده‌اند. یکی از این فیلم‌ها مربوط به 28 شهریور 1401، چند روز پس از آغاز اعتراضات در مدرسه دخترانه تمدن در بوکان است.
اثرات سوء این بازداشت‌ها بر زندگی کودکان نه تنها در دوران بازداشت به آن‌ها ضربه می‌زند، بلکه تاثیرات روانی‌ آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سراسر زندگی آنان خواهد زد.
با وجود همه این بگیر و ببندها، شجاعت دانش‌آموزان ایران بی‌نظیر است. آن‌ها به محض تعطیلی کلاس‌ها و با شنیدن صدای زنگ مدرسه، به خیابان آمده و فریاد مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای و توپ تانک فشفشه آخوند بره گم بشه» و... سر می‌دهند.
ویدئویی از دختران دانش آموز منتشر شده که در مدارس اقدام به آتش‌زدن تصاویر خمینی و خامنه‌ای می‌کنند. در هفته‌های گذشته با ورود دختران دانش‌آموز به اعتراضات سراسری، فاز جدیدی آغاز شده است. به دلیل کثرت دانش‌آموزان و روحیه شورش‌گری، کنترل آن‌ها بسیار مشکل است. بسیاری از این دانش‌آموزان همان دهه نودی‌هایی هستند که خامنه‌ای امید به آن‌ها داشت. اما حالا به جای گفتن سلام فرمانده، عکس‌های او و خمینی را پاره کرده، لگدمال می‌کنند و آتش می‌زنند. در این روزها ویدئوی گوشمالی آخوندها و بسیجی‌ها و مدیر کل آموزش و پرورش در گوهردشت و مهرشهر توسط دختران دانش‌آموز در همه جا منتشر شده است.
دانش آموزان در سنندج روی عکس‌های پاره شده خامنه‌ای و خمینی پایکوبی کرده، آن‌ها را لگدمال می‌کنند. دانش‌آموزان سنندج در خیابان‌های این شهر اقدام به راه‌پیمایی اعتراضی نمودند. آن‌ها مانند دانش‌‌آموزان بسیاری از شهرهای دیگر با شعار مرگ بر خامنه‌ای، به اعتراضات سراسری تداوم بخشیدند.
روز پنج‌شنبه 15 مهرماه 1401، دانش‌آموزان سنندج در خیابان‌های این شهر دست به اعتراض زدند. دانش‌آموزان با کندن عکس‌های خمینی و خامنه‌ای از کتاب‌هایشان و هم‌چنین از کلاس‌های درس، آن‌ها را به کف خیابان ریختند. سپس با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» اقدام به پایکوبی بر روی عکس‌های خمینی و خامنه‌ای نمودند.
پاره کردن عکس‌های خامنه‌ای و خمینی و پایکوبی دانش‌‌آموزان بر روی آن‌ها، اکنون در بسیاری از مدارس سطح شهرها به یک نماد تبدیل شده است. پیش از این دختران دانش‌آموز در کرج، اقدام به آتش زدن تصاویر خمینی و خامنه‌ای در مدارس‌شان کرده بودند.
با تداوم خیزش مردم ایران در روز چهارشنبه 20 مهر، ویدیویی از محله صادقیه تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران امنیتی به داخل حیاط یک مدرسه ابتدایی دخترانه، گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.
در این ویدیو که مربوط به دبستان «تربیت 2» است، دختران دانش‌آموز با وحشت در حیاط مدرسه در حال تردد هستند و فردی که ویدیو را ضبط کرده از پرتاب گاز اشک‌آور به داخل سالن آموزش این دبستان دخترانه خبر می‌دهد.
روز چهارشنبه 20 مهرماه صفحه «توییتر» شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت یک مدیر مدرسه در کرج خبر داده که حاضر نشده فیلم دوربین‌های مداربسته را در اختیار ماموران امنیتی قرار دهد و فیلم‌ها را پاک کرده است.
مدیر آموزش و پرورش کرج که به منظور تهدید دختران دانش‌آموز به دبیرستان صدر در گوهردشت کرج رفته بود با پرتاب بطری آب و شعار بی‌شرف بی‌شرف اخراج شد. با شروع اعتصاب در مدارس مدیر کل آموزش و پرورش کرج به دبیرستان دخترانه صدر رفته و دانش‌آموزان را به اخراج تهدید می‌کند. دختران دانش‌آموز پس از تهدیدات با پرتاب بطری آب و شعار بی‌شرف بی‌شرف وی را از دبیرستان بیرون انداختند. پیش از این دختران دانش‌ آموز در مهرشهر نیز یک مامور لباس شخصی را با شعار بی‌شرف بی‌شرف مجبور به فرار کرده بودند.
دختران دانش‌آموز هم‌زمان با ادامه اعتراضات سراسری با تعطیل کردن مدارس به خیابان‌ها آمده و شعار «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» سر داده‌اند. دختران دانش‌آموز در مهرشهر همگام با اعتصاب سراسری در کشور با تعطیل کردن دبیرستان خود به ‌خیابان‌های مهرشهر آمده و بر علیه سران حکومت شعار می‌دهند.
یک مامور لباس شخصی به منظور سرکوب دانش‌آموزان به سمت آن‌ها حمله کرده که توسط دختران دانش‌آموز محاصره شده و با شعار «بی‌شرف بی‌شرف» او را مجبور به فرار کردند. پس از پیوستن همه دانشگاه‌های کشور به اعتصاب سراسری، دبیرستان‌ها نیز در حال پیوستن به این اعتصاب هستند. تعطیلی دبیرستان دختران دانش‌‌آ‌موز در مهرشهر از جمله آن‌ها است.
دانش آموزان دبیرستان‌های گوهردشت کرج، در حمایت از اعترضات مردمی به اعتصاب سراسری پیوسته و دبیرستان‌های خود را تعطیل کردند. ویديو از لحظه زیبای پیوستن دانش‌آموزان به اقیانوس اعتراضات مردمی منتشر شده است. در این ویدئو، دانش‌آموزان دبیرستان‌ها با تعطیلی مدارس به جمعیت معترض پیوسته و شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند. پیوستن دانش‌آموزان به اعتراضات سراسری می‌تواند یک تغییر کیفی در آن ایجاد کند. دانش آموزان در دبیرستان‌های گوهردشت و مهرشهر مدیر کل آموزش و پرورش و یک بسیجی را گوشمالی داده و آن‌ها را مجبور به فرار کرده‌اند.
خیابان‌های شهرهای مختلف ایران در سی و هشتمین شب خیزش انقلابی مردم ایران، هم‌چنان صحنه تداوم اعتراضات، آزادی‌خواهی و فریاد و ابراز خشم و انزجار علیه سران و مقامات و نهادهای حکومت اسلامی است.
در ویدیوهایی که دوشنبه دوم آبان منتشر شده، دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، با ندای «آزادی، آزادی، آزادی» در محوطه این دانشگاه تظاهرات کرده و علیه استبداد حکومت و سرکوب خشونت‌بار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی شعار دادند.
هم‌چنین ویدیویی از تجمع دانشجویان دانشگاه «جندی‌شاپور» اهواز، منتشر شده که آن‌ها نیز فریاد «آزادی، آزادی، آزادی» سر می‌دهند و خواهان رهایی و سرنگونی استبداد حکومت اسلامی می‌شوند.
دانشجویان دانشگاه دولتی اهواز در ادامه اعتراضات خود با تجمع در محوطه این دانشگاه ترانه اعتراضی «برای» از شروین حاجی‌پور که به یکی از نمادهای اعتراضات جوانان ایرانی تبدیل شده است را هم‌خوانی کردند.
در دانشگاه آزاد همدان نیز دوشنبه، دانشجویان با سر دادن شعارهایی از جمله «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» در این فضای آموزشی تجمع و اعتراض کردند.
در دومین روز از اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف ایران، گزارش‌هایی از حمله نیروهای یگان ویژه حکومت اسلامی به یک هنرستان دختران در خیابان کارون تهران منتشر شده است.
بنا بر ویدیوهایی که دوشنبه دوم آبان، از مقابل هنرستان صدر در تقاطع خیابان کارون و مرتضوی در منطقه 10 تهران منتشر شده، شاهدان عینی از پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها خبر داده‌اند.
هم‌چنین شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی، حال یک دختر دانش‌آموز که سر او در نتیجه حمله ماموران به جدول برخورد کرده است را وخیم گزارش کرده‌اند.
علاوه بر این گزارش‌هایی نیز از حضور چندین آمبولانس در محل منتشر شده که شائبه‌ استفاده دوباره نیروهای امنیتی از آمبولانس‌ها برای جابه‌جایی نیروهای سرکوب و انتقال بازداشتی‌ها را تشدید کرده است.
بنا به گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان پس از اصرار مدیر این هنرستان به بازرسی بدنی و تحقیر تعدادی از هم‌مدرسه‌ای‌هایشان به بهانه پنهان‌کردن موبایل، وارد حیاط شده و علیه حکومت اسلامی شعار سر داده‌اند.
در واکنش به این اعتراضات دانش‌آموزان، مدیر مدرسه در را قفل کرده و مانع از خروج دانش‌آموزان شده است. پس از آن، با شنیده شدن فریاد کمک دانش‌آموزان از حیاط مدرسه، والدین آن‌ها، در مدرسه را شکسته و وارد این فضای آموزشی شده‌اند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی هم‌چنین از حضور گسترده نیروهای لباس شخصی و درگیری‌ آن‌ها با اولیای دانش‌آموزان خبر داده‌اند.
هم‌زمان گزارش‌هایی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی حکومت اسلامی، برای متفرق کردن اولیای دانش‌آموزان هنرستان صدر تهران که در خیابان کارون در پایتخت تجمع و اعتراض کرده بودند، با اقدام به خشونت علیه خانواده‌های معترض به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند. شاهدان عینی از شلیک با گلوله ساچمه‌ای به سمت والدین و دانش‌آموزان نیز خبر داده‌اند.
در ادامه اعتراضات شهروندان با تجمع در خیابان کارون تهران و برافروختن آتش و سر دادن شعارهایی از جمله «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، خشم و انزجار خود را علیه سرکوب و جنایت‌های حکومت اسلامی ابراز کردند.
ویدیوهایی که شامگاه دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده معترضان در شهرستان مهاباد، در استان آذربایجان غربی بنر حاوی تصاویر خمینی، بنیان‌گذار و علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی را به‌عنوان نمادهای حاکمیت و استبداد دینی حکومت به آتش کشیدند.
بنا به گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده از روز دوشنبه، دوم آبان در شیراز، ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب حکومت اسلامی، برای متفرق کردن پزشکانی که مقابل سازمان نظام پزشکی در شیراز تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند، گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کردند. پیش از این تجمع کادر درمان در شهرهای مشهد و تبریز نیز با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و حمله لباس شخصی‌ها رو‌به‌رو شده بود. پزشکان و کادر درمان ایرانی، این روزها در کنار سایر اصناف، معلمان، کارگران و اساتید دانشگاه، خواهان توقف سرکوب علیه معترضان، عدم استفاده از آمبولانس برای بازداشت معترضان و جابه‌جایی نیروهای سرکوب‌ و محرمانه ماندن پرونده پزشکی معترضان و مجروحانی که بستری هستند، شده‌اند.
گروهی از پزشکان در شیراز روز دوشنبه دوم آبان 1401 در مقابل ساختمان سازمان نظام پزشکی تجمع کردند. این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی مواجه شد.
ساختمان نظام پزشکی شیراز در داخل یک کوچه بن‌بست قرار دارد و پس آن که نیروهای امنیتی به تجمع پزشکان گاز اشک‌آور پرتاب کردند، آن‌ها در حالی شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دادند وارد داخل ساختمان نظام پزشکی شدند.
«سنندج زاهدان، چشم و چراغ ایران» و «از شیراز تا کردستان، ایران شده قبرستان» و «حکومت بچه کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم» از دیگر شعارهای تجمع پزشکان و کادر درمانی شیراز بود.
یکی از حاضران در این تجمع شیراز نوشته است: «امروز فراخوان بود برای تجمع اعضای نظام پزشکی شیراز، نظام پزشکی تو یه کوچه بن بسته، مامورا اول گاز اشک آور زدن الان همه داخل ساختمون هستن و نیروها سر کوچه وایسادن و اجازه خروج به هیچ‌کس نمیدن و آدم های تو خیابون هم می‌زنند.»
در همین حال اعضای نظام پزشکی تهران اعلام کردند که چهارشنبه در مقابل ساختمان نظام پزشکی تجمع خواهند کرد.
اعضای نظام پزشکی ورود نیروهای امنیتی به محیط های درمانی را محکوم کرده و خواستار ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات به همه آسیب دیدگان و عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان شدند.
حفظ محرمانه بودن اطلاعات و اسرار مصدومیـن مراجعه کننده به مراکـز درمانی و حفظ استقلال سازمان پزشکی قانونی کشور برای جلوگیری از تخریب اعتماد عمومی دیگر خواسته اعضای نظام پزشکی ذکر شده است.
جلوگیری از آسیب بدنی و روانی وارده به جامعه مخصوصا کودکان و نوجوانان و حفظ سلامت جسم و روح و روان بازداشت‌شدگان و خانواده آنان دیگر خواسته پزشکان است.
حدود 200 نفر از متخصصين جراح مغز و اعصاب نیز در بیانیه‌ای خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.
اعضای نظام پزشکی‌های استان اصفهان نیز در اطلاعیه‌ای تقاضای فراهم کردن شرایط امن جهت انجام تجمع صنفی و بحث و گفت‌و‌گو با رویکرد پزشکی و سلامت جامعه، در محل سازمان‌ نظام پزشکی اصفهان یا هر مکان ممکن دیگر در روز پنج‌شنبه 5 آبان شدند.
مردم معترض شهر بندرعباس، شامگاه دوشنبه با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در خیابان‌های این شهر، علیه علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده و خواستار سرنگونی نظام دینی حاکم بر کشورشان شدند.
بنا بر گزارش‌ها، شهروندان در شهرهای مختلف ایران، برای حضور در تجمع‌های روز چهارشنبه، 4 آبان‌ماه که مصادف با روز چهلم قتل مهسا امینی است و تشکل جوانان محلات از پیش فراخوان‌هایی را برای برگزاری آن صادر کرده‌ است، آماده می‌شوند.
ماموران امنیتی حکومت اسلامی ایران در اعتراض‌های اخیر، شمار زیادی از کودکان را بازداشت کرده‌اند؛ چنان‌چه علی فدوی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران، به‌صراحت اذعان کرد که میانگین سنی بازداشتی‌ها 15 سال است.
اکنون حمله خشونت‌آمیز به مدارس، دستگیری دانش‌آموزان و تهدید آنان اثبات می‌کند که حکومت اسلامی ایران برای تضمین بقای خود از اعمال خشونت علیه کودکان که برخلاف تمام موازین بین‌المللی است هم ابایی ندارد و چنان‌چه در سخنان خامنه‌ای شنیدیم، دستور مستقیم برخورد خشونت‌آمیز علیه کودکان را شخص اول مملکت صادر کرده است.
تصاویری که از حمله نیروهای امنیتی به مدارس در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد، نگرانی‌های جامعه جهانی را نیز در پی داشت. بسیاری از کاربران فضای مجازی و فعالان حقوق کودک از یونیسف خواستند با مداخله زودهنگام، از حکومت اسلامی ایران بخواهد خشونت علیه کودکان را متوقف کند. مهتاب کرامتی، بازیگر سینما و سفیر صلح یونیسف در ایران، روز شنبه 16 مهرماه، با انتشار پستی در اینستاگرام، اعلام کرد که کشته شدن کودکان را از طریق یونیسف پیگیری می‌کند اما او نیز اندکی بعد تحت فشار نیروهای امنیتی، پست خود را حذف کرد.
انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان روز 17 مهر با انتشار بیانیه‌ دوم خود، از حکومت اسلامی ایران خواست «حق بقای» کودکان را به رسمیت بشناسد و از آن مراقبت کند. این سازمان مدافع حقوق کودکان کشتار و دستگیری کودکان و استفاده از آنان برای سرکوب اعتراض‌ها را محکوم و اعلام کرد: «دولت باید در موارد کودک‌آزاری در کل و در ناآرامی‌های اخیر پاسخگو‌ باشد و کودک‌آزاران را در هر مقام و موقعیتی که باعث اعمال خشونت، آزار و کشته شدن کودکان شده‌اند، به مردم معرفی کند و برای آنان مجازات درخور در نظر بگیرد.»
روزنامه نیمه‌رسمی اعتماد در گزارشی که روز 26 مهرماه منتشر شد از قول یک پدر از حمله به مدرسه دخترش در منطقه دو تهران خبر داد. این حمله موجب وحشت دانش‌آموزان شد و سه تن از آن‌ها متعاقبا به بیمارستان منتقل شدند.
ناپدیدسازی‌های قهری و دستگیری‌ها شدت گرفته است. بنا بر گزارش‌ها، امیرمحمد بیغاله 17ساله و آمانج قاسمی 16 ساله در روز 20 مهر 1401 به ترتیب در آستارا و جوانرود ربوده شده و از جمله ناپدیدشدگان قهری محسوب می‌شوند.
رسانه‌های کردی از ربوده شدن دست‌کم 56 دانش‌آموز در کردستان از جمله 16دانش‌آموز دختر خبر دادند که اسامی آن‌ها عبارت هستند از آتوسا حسینی 18ساله، هدیه میهامی، 18ساله، راحله جعفری 18 ساله، آلان حسینی 16 ساله در سنندج؛ زانا صابری 17 ساله از سقز؛ دلنیا خانی ۱۷ساله در دهگلان؛ پروا حسینی، 17 ساله و شنیا حسینی 17 ساله در سروآباد؛ آیدا درویش، 17 ساله در پاوه؛ کیمیا علیمرادی 17 ساله؛ الینا رنجبر 17 ساله؛ رها صبوری 17 ساله؛ سارا کرمی 17 ساله در جوانرود؛ الهه مومنی، 16 ساله، نیلوفر قاسمی 17 ساله؛ و سارا شیردل 18 ساله در ایلام.
سارینا، نیکا، زکریا، جابر، امین، سامر، متین و امید برخی از این کودکان و نوجوانان‌اند که همگی بین 12 تا 17 سال داشتند.
سرکوب کودکان و نوجوانان معترض در ایران در حالی ادامه دارد که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بسیاری از کودکان ایرانی را در جنگ‌های بیهوده به‌کام مرگ فرستاده و بارها در مواضع خود از کودک‌کشی‌ در سوریه، یمن و اوکراین نیز حمایت کرده‌اند.
حکومت اسلامی و گروه‌های نیابتی آن با حمایت و پشتیبانی نظامی از حکومت بشار اسد در تداوم کودک‌کشی در سوریه نقش داشته و اکنون نیز نشان داده‌اند که برای حق زندگی کودکان ارزشی قائل نیستند.
در هفته‌های گذشته، تصاویر و ویدیوهایی از مشارکت کودکان و نوجوانان بسیجی در جریان سرکوب اعتراضات جاری در ایران منتشر شده که ابزار سرکوب به دست آن‌ها سپرده شده و توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد.

در پایان می‌توانیم تاکید کنیم که در ویدیوهایی که در سه هفته اخیر از اعتراضات مردم ایران منتشر شده، دانش‌آموزان در همراهی با اعتراضات در بسیاری از مدارس و خیابان‌های شهرهای ایران با درآوردن مقنعه‌های خود، پاره‌کردن و سوزاندن عکس‌های خمینی، بنیانگذار و خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی از کتاب‌های درسی و کلاس‌های خود و سردادن شعارهای «زن زندگی آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» و فریادهای «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» و...، خواستار سرنگونی سیستم سیاسی حاکم بر ایران شده‌اند.
اعتراضات دانش‌آموزی به دنبال انتشار بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شدت گرفت. در این بیانیه از معلم‌ها و دانش‌آموزان سراسر کشور خواسته شده بود که در همراهی با مردم به پا خاسته از حضور بر سر کلاس‌های درس خودداری کنند. در دومین بیانیه این شورا آمده بود: «دانش‌آموزان عزیز، جوانان دهه هشتاد و نود، شجاعت شما ستودنی است. ما معلمان از شما درس شجاعت، زندگی و آزادگی می‌آموزیم.» «مقاومت شما در برابر یکی از بی‌رحم‌ترین دستگاه‌های سرکوب تاریخ معاصر خاورمیانه نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ منطقه خاورمیانه نیز ماندگار خواهد شد.»
نگاهی به آمار نوجوانان پیش دانشگاهی که در مرکز اعتراضات دانش‌آموزان قرار دارند، ظرفیت های این جنبش در حال رشد را به ما نشان میدهد: مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش ‌و پرورش، آماری از وضعیت دانش‌آموزی کشور در سال تحصیلی 1401-1400-ارائه کرد. بر اساس این آمار تعداد دانش‌آموزان دختر در دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 به یک میلیون و 705 هزار و 507 نفر می‌رسد. هم‌چنین تعداد دانش‌آموزان پسر در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1400 به یک میلیون و 790 هزار و 629 نفر می‌رسد.
دانش‌آموزان و به‌ویژه دانش آموزان دختر که بیش از هفت میلیون نفر هستند از همان اوایل کودکی طعم تبعیض، بی‌حقوقی، تحمیل قوانین ارتجاعی مذهبی و صدها فشا روحی و روانی و جسمی را تجربه کرده‌اند. از این‌رو، این بار دیگر اعتراض در سیستم آموزش و پرورش به مراکز دانشگاهی محدود نشد. دانش‌آموزان دهه هشتاد و نود با مسائل امروز ایران و جهان آشنا هستند. به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و بسیار زود با مسائل سیاسی آشنا می‌شوند. خانواده‌های دانش‌آموزان با سرکوب، فقر، بیکاری و ده‌ها مشکل کوچک و بزرگ اجتماعی درگیر هستند و علاوه بر مدرسه، در درون خانواده‌ها از بسیاری از سیاست‌های ارتجاعی حکومت اسلامی مطلع و نحوه مبارزه با آن آشنا می‌شوند.
برخورد مرگ‌بار نیروهای امنیتی با نوجوانان در حالی صورت می‌گیرد، که در خیزش جاری جنبش دانش‌‌آموزی به یکی از موتور محرکه‌های اصلی مبارزه علیه حکومت اسلامی تبدیل شده است.
پانزده میلیون دانش‌آموز و بیش از هفت میلیون دختر دانش‌آموز همراه با بیش از یک میلیون معلمان مدارس، نیرویی هستند که خواب و آرامش از چشمان سران و ماقمات حکومت اسلامی ربوده‌اند و کاخ‌های قدرت حکومت استبدادی و ارتجاعی اسلامی به لرزه درآورده‌اند. بنابراین شکست و نابودی حکومت‌ اسلامی در مصاف با این نیروی عظیم و عدالت‌خواه و هم‌چنین جنبش کارگری، جنبش دانشجویی، جنبش زنان، جنبش روشنفکری، جنبش زیست محیطی و... اجتناب‌ناپذیر است!
سه‌شنبه سوم آبان 1401-بیست و پنجم اکتبر 2022

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید