طرح مقابله با حجاب اجباری؛ مقاومت زنان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

پلیس ایران آماری از پیامک‌هایی که ارسال کردند را ارائه نداده و فقط سعید منتظر‌المهدی،‌ سخنگوی فرماندهی کل انتظامی، در ایران به خبرنگاران گفته «چند صد مورد کشف حجاب در خودرو» ثبت و از طریق پیامک به اطلاع صاحبان خودرو رسیده است.این مقام انتظامی می‌گوید که «۸۴ درصد» تمکین کردند و «تعداد انگشت شمار رعایت نکردند.»او در عین حال گفت که طی ۲۴ ساعت ابتدای اجرای طرح پلیس ایران ۳ هزار و پانصد پیامک در رابطه با کشف حجاب به واحدهای صنفی ارسال شده است.

این مقام پلیس ایران می‌گوید که از ۵۳۲ واحد صنفی تعهد الکترونیکی گرفته شده،‌ اما ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ تالار «به دلیل عدم توجه به تذکرات قبلی» پلمب شده و پرونده قضایی برای مالکان تشکیل شده است.
طی ماه گذشته بسیاری از کسب و کارها در ایران به دلیل آنچه که «کشف حجاب» مشتریان خوانده شده، پلمب شدند. از جمله تعدادی از هتل‌ها و مراکز گردشگری در ایام نوروز پلمب شدند.
دیروز کیقباد مصطفایی، فرمانده ارشد انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد هم از «شهرداری‌ها و اداره کل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد» خواست تا داده‌های دوربین‌های خود را در اختیار پلیس قرار دهند.
در همین حال یکشنبه (۲۷ فروردین)، محمدرضا میرتاج الدینی،‌ نماینده تبریز در مجلس ایران در یک تذکر شفاهی «از «اقدامات نیروی انتظامی برای برخورد با کشف حجاب و مظاهر بی حجابی» تقدیر و تشکر کرد.
یک راننده تاکسی به روزنامه هم میهن گفته که دیروز صبح سرویس دبیرستان بوده و مجبور شده به دانش‌آموزان تذکر دهد: «به آنها گفتم از امروز روسری سرتان باشد، جریمه‌ام نکنند. هفته‌های گذشته اینطور نبودم و تذکر نمی‌دادم اما از این هفته به‌دلیل اجرای طرح برخورد با بی‌حجابی، به مسافران تذکر دادم.»
او اقدامات پلیس را باعث «نارضایتی» بیشتر مردم خوانده است و گفته که این اقدامات مردم را مقابل هم قرار می‌دهد.

دویدن زنی با لباس ورزشی در اصفهان در اولین روز اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی

https://twitter.com/i/status/1647551028802342912


در اولین ساعات صبح دیروز، شنبه ۲۶ فروردین،‌ همزمان با آغاز طرح مقابله پلیس با زنان بدون روسری، تصاویری از دویدن زنی با لباس ورزشی، بدون روسری در خیابان‌های اصفهان توجه بسیاری را جلب کرد.
بسیاری اقدام او را شجاعانه و نوعی «تودهنی» به بگیر و ببندها و تهدیدهای مسئولان جمهوری اسلامی در رابطه با حجاب اجباری خواندند.
ابراهیم الله‌بخشی، فعال مدنی ضمن بازنشر این ویدیو نوشت: «رادان اولین امتیاز را در شهر خود باخت! دختر اصفهانی شنبه را زودتر از فرمانده‌ضد امنیتی آغاز کرد.»
عده‌ای دیگر از کاربران از حرکت این زن به عنوان «دوی استقامت یک بانوی ایرانی در برابر محدودیت‌های فوق‌العاده‌ای پلیس» یاد کرده‌‌اند.
در ماه‌های اخیر به رغم فشارها از سوی حکومت زنان،‌ زیربار حجاب اجباری نمیروند. آنها با اعتراض به حجاب اجباری می‌گویند که «پس از صدها کشته و هزاران زخمی، دیگر به دوران قبل از کشته شدن مهسا برنمی‌گردند.» آنها این نافرمانی مدنی را به «دو استقامت (ماراتون)» تشبیه می‌کنند.