«اخراج» ۱۶ دانشجو و تعلیق دو استاد دانشگاه در ارتباط با اعتراضات اخیر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روایتی از «مقاومت» زنان زندانی در ایران: یک رسانه دانشجویی روز پنجشنبه ۲۰ بهمن از صدور حکم اخراج ۱۶ دانشجو در زابل و تعلیق دو استاد دانشگاه در ارتباط با اعتراضات سراسری اخیر خبر داده است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور می‌گوید، کمیته انضباطی دانشگاه زابل در تاریخ ۱۶ بهمن، احکام اخراج مژده سعادتی دانشجوی رشته بازیگری، شهاب کمالی دانشجوی مهندسی عمران، سارا جهان‌تیغ دانشجوی رشته فیزیک را صادر و ابلاغ کرده است.

طبق این گزارش، کمیته انضباطی همچنین سیاوش فتاحی دانشجوی مهندسی کشاورزی را به دو ترم محرومیت از تحصیل به همراه محرومیت از امکانات رفاهی محکوم کرده است.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور اضافه کرده است تاکنون «حکم نهایی اخراج» برای «دست‌کم ۱۶ دانشجوی دانشگاه زابل» صادر شده است اما از هویت مابقی این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور همچنین نوشته است که این دانشجویان پس از تلاش برای صرف ناهار به شکل مختلط در سلف، «به صورت فله‌ای و به بهانه‌‌های متفاوت» به احضار شدند و چنین احکامی را دریافت کرده‌اند.
این رسانه دانشجویی همچنین از تعلیق مرتضی مردی‌ها عضو هیئت علمی دانشکده‌ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران «تا زمان مشخص شدن وضعیت» وی خبر داده است.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز چهارشنبه خبر داد که زهرا خشک‌جان، استادیار جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه باهنر کرمان نیز تعلیق شده است.
در هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از اخراج یا تعلیق استادان دانشگاه به دلیل همراهی با دانشجویان معترض منتشر شده است.

دستور تشدید نظارت بر رعایت حجاب اجباری در واحدهای صنفی
معاونت نظارت بر اماکن عمومی تهران با ارسال نامه‌ای رسمی به اتاق اصناف این استان خواستار تشدید نظارت و برخورد با آن دسته از واحدهای صنفی و تجاری شد که حجاب اجباری در آن‌ها رعایت نمی‌شود.
بر اساس این نامه که نسخه‌ای از آن روز پنج‌شنبه به دست رادیو فردا رسیده است، این دستور به استناد مصوبه اخیر «قرارگاه عفاف و حجاب» و با هدف جلوگیری از آنچه «اشاعه و ترویج فرهنگ بی‌حجابی» خوانده شده به اتاق اصناف پایتخت ابلاغ شده است.
دستور تشدید نظارت‌ها بر نحوه پوشش زنان و دختران در اماکن عمومی و صنفی در شرایطی است که یکی از مطالبات اصلی معترضان در ماه‌های گذشته برخورداری از حق آزادی پوشش بوده است.
در ادامه این نامه، بازرسی از اتحادیه‌های صنفی پوشاک، قهوه‌خانه، کافی‌شاپ، تالار پذیرایی، رستوران و دیگر صنوف برای «برخورد قانونی» در صورت مشاهده افراد بدون حجاب اجباری لحاظ شده است.
از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران، گزارش‌های رسمی از پلمپ اماکن عمومی، خصوصا رستوران‌ها به خاطر حضور افراد بدون حجاب اجباری منتشر شده است.
آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، در واکنش به گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره ظاهر برخی از زندانیان زن پس از آزادی، آراستگی زنان زندانی را شیوه‌ای برای «مقاومت و نمایش قدرت» در مقابل مأموران حکومت جمهوری اسلامی دانست.
خانم دائمی روز پنجشنبه ۲۰ بهمن در رشته‌‌توئیتی با اشاره به تجربه خود در سه زندان اوین، قرچک و لاکان نوشت: «آراستگی و شادی یکی از رموز زنان اوین برای مقاومت و نمایش قدرت و سرزندگی و شادابی خود به مزدوران ج.ا [جمهوری اسلامی] بود.»
این فعال مدنی و حقوق بشر تاکید کرد: «اولین درس زندان به زندانی این است که هر چند به سختی اما می‌توانی با حداقل امکاناتِ موجود زندگی خود را بگذرانی و از کشف راه‌های جدید و خلاقانه برای حل مشکلات خود، خوشحال باشی و در دل به ریش آن‌ها که محدودت کردند بخندی.»
حکم نهایی اخراج ۱۶ دانشجوی دانشگاه زابل به‌همراه تعلیق اساتید دیگر دانشگاه‌ها
منابع دانشجویی در ایران از تداوم موج اخراج یا تعلیق دانشجویان و استادان دانشگاه به دلیل اعتراض یا حمایت از اعتراضات سراسری علیه حکومت خبر داده‌اند.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز پنجشنبه گزارش داد که احکام اخراج مژده سعادتی دانشجوی رشته بازیگری، سارا جهان‌تیغ دانشجوی رشته فیزیک و شهاب کمالی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه زابل از سوی کمیته‌ انضباطی این دانشگاه صادر و ابلاغ شده است.
بر اساس اعلام کانال تلگرامی این شورا، همچنین سیاوش فتاحی دانشجوی مهندسی کشاورزی این دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل به همراه محرومیت از امکانات رفاهی محکوم شده‌ است.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشت که این دانشجویان پس از تلاش برای صرف ناهار به شکل مختلط در سلف، «به صورت فله‌ای و به بهانه‌‌های متفاوت» به کمیته‌ انضباطی احضار شدند و چنین احکامی را دریافت کرده‌اند.
تاکنون «حکم نهایی اخراج» برای «دست کم ۱۶ دانشجوی دانشگاه زابل» صادر شده است اما از هویت مابقی این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.
همزمان کانال شوراها اعلام کرد که مرتضی مردیها، عضو هیئت علمی دانشکده‌ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران «تا زمان مشخص شدن وضعیت»، از تدریس در دانشکده محروم شده است.
روز چهارشنبه نیز خبر تعلیق زهرا خشک‌جان، استادیار جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه باهنر کرمان، و امیر مازیار و کوروش گلناری، دو استاد دانشگاه هنر تهران، منتشر شد.
از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران، حکومت با تعلیق یا اخراج استادان و دانشجویان در تلاش برای مهار اعتراضات در دانشگاه‌ها بوده است.
در حالی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی را به «هدایت» توسط سازمان مجاهدین خلق متهم کرده، مولوی عبدالحمید از بیانیه وی مبنی بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی و تغییر قانون اساسی در جمهوری اسلامی قدردانی کرد.
امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در حساب‌های کاربری که به نام وی در شبکه‌های اجتماعی فعال است، نوشته «آقای موسوی با بیانیۀ اخیر خود نشان داد که واقعیت‌های جامعه را درک کرده است».
اشاره وی به بیانیه ۱۵ بهمن میرحسین موسوی، از رهبران «جنبش سبز» که در حصر به سر می‌برد، است که خواستار برگزاری همه‌پرسی «آزاد و سالم» در ایران و تدوین قانون اساسی جدید شد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ان.پی.آر آمریکا، بازداشت خبرنگاران در جریان اعتراضات اخیر را انکار کرد.
آقای امیرعبدالهیان گفته: «ما نمی‌توانیم بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را تأیید کنیم... هیچ خبرنگاری در جریان ناآرامی‌ها بازداشت نشد.»
وی مدعی شده که به برخی افرادی که در اعتراضات بازداشت شده‌اند، «برچسب مجدد» زده شده و افزوده:‌ «شما می‌توانید در هر لحظه آن شخص مورد نظر را مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگار و هر چیز دیگری بنامید.»
وزیر خارجه آمریکا همچنین آمارهای سازمان‌های حقوق بشری درباره شمار بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان در اعتراضات «زن زندگی آزادی» را رد کرد و مدعی شد در این زمینه، «اغراق» شده است.