دست‌کم ۱۶ معترض در بازداشت کشته شده‌اند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کمیته پیگیری بازداشت شدگان می‌گوید از ابتدای اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ تاکنون، دست‌کم ۱۶ نفر در بازداشت بر اثر شکنجه برای اعتراف‌گیری و یا در نتیجه جلوگیری از دریافت درمان موثر بعد از زخمی شدن با گلوله، در زندان‌های جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.این کمیته روز چهارشنبه ۱۴ دیماه با انتشار توئینی نام افراد کشته شده در بازداشتگاه‌ها را ذکر کرده است.بر اساس این گزارش مرگ ۱۲ معترض بازداشتی دیگر نیز مشکوک بوده است: اینکه این افراد در زمان کشته‌شدن در بازداشت بوده‌اند یا در خیابان و مانند سایر معترضان به شکله‌ای دیگر جان باختند، هنوز در دست تحقیق است.


این گزارش می‌افزاید «به این تعداد، باید افرادی را که نامشان هرگز رسانه‌ای نشده و ما هنوز در مورد آنها چیزی نمی‌دانیم را نیز اضافه کنیم.»
اسامی ۱۶ نفری که مرگ آنها در بازداشتگاه محرز شده بدین ترتیب است: رامین فاتحی، یوسف رئیسی، محمد لطفالهی، حامد سلحشور، شادمان احمدی، شهریار عادلی، احمد گودرزی، امیرجواد اسعدزاده، هیمن آمان، اسماعیل دزوار، امید حسنی، محمد حاجی رسولپور، ایلیاد رحمانیپور،میالد خوشکام، سامان قادرپور و مهدی زارع اشکذری.
به گزارش منابع حقوق بشری از جمله هرانا، در چهار ماه گذشته دستکم ۵۱۶ تن در جریان اعتراضات کشته شده‌اند. در میان کشته‌شدگان ده‌هاکودک احراز هویت شده‌اند.

افسانه یوسفی، مادر پژمان فاتحی٬ زندانی سیاسی کرد، در ویدئویی از جامعه بین‌المللی و شهروندان برای نجات فرزندش درخواست کمک کرده است.

ادامه اعتراض‌‌های شبانه در تهران: تصاویر ویدئویی از اعتراضات شبانه در شهرآرا تهران در شامگاه ۱۴ دی منتشر شده است. شعارهایی اعتراضی مانند «مرگ بر دیکتانور» از پنجره خانه‌ها شنیده می‌شود.

چهارشنبه، ۱۴ دی‌ماه، یک معترض در مرودشت، تصویر قاسم سلیمانی را پاره می‌کند. گروهی از #معترضان جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها اقدام به آتش‌زدن تصاویر و بنرهای مربوط به فرمانده پیشین #نیروی_قدس سپاه پاسداران کرده‌اند.
https://twitter.com/i/status/1610739132388474895

 

راديو فردا