آمار تازه سازمان حقوق بشر ایران از جان‌باختگان اعتراض‌ها: ۴۷۶ نفر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به نام مهرداد ملک به خاطر تیراندازی ماموران گشت انتظامی در بخش دشتابی ارداق استان قزوین خبر داده است. به گزارش حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر در اینستاگرام، مهرداد ملک در پنجم دی جان باخته است.بر این اساس، آقای ملک با خودروی دوستش در راه خانه بوده است که ماموران انتظامی او را مورد تعقیب قرار می‌دهد.اما به علت گرفتار شدن خودروی گشتی در گل، ماموران بدون هشدار به خودروی حامل مهرداد ملک شلیک می‌کنند و او کشته می‌شود.

گرافیتی نیکا شاکرمی در وین
گروهی از هنرمندان در وین گرافیتی نیکا شاکرمی را در نزدیکی مرکز فرهنگی «آرنا» این شهر روی دیوارها کشیده‌اند. شعار «زن، زندگی، آزادی» هم به فارسی انگلیسی روی دیوار نقش بسته است.ویدیوی تصاویر گرافیتی نیکا شاکرمی با آهنگ سلطان قلب‌ها که بخشی از آن از ویدیوی نیکا شاکرمی گرفته شده، در اینستاگرام شاهرخ ترکان، هنرمند ایرانی ساکن وین منتشر شده است.

شنیده شدن شعار «مرگ بر دیکتاتور» در امیرآباد تهران
بنابر تصاویری که ۶ دی از امیرآباد تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان در ادامه اعتراضات شبانه شعار « مرگ بر دیکتاتور » را سر می دهند.
اعتراض دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک به حضور سعید جلیلی
ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد دانشجویان به حضور سعید جلیلی اعتراض می‌کنند. گفته می‌شود که این ویدیو مربوط به دانشگاه امیر کبیر است. سعید جلیلی در تاریخ چهارم دی‌ماه به این دانشگاه رفته بود.در این ویدیو صدای دانشجویان شنیده می‌شود که در میان صحبت‌های این عضو شورای عالی امنیت ملی شعار می‌دهند: «مسئول فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم». بنظر می‌رسد که افرادی با دانشجویان معترض برخورد می‌کنند و دانشجویان از سالن سخنرانی خارج می‌شوند و در راهرو همچنان به شعارهای اعتراضی ادامه می‌دهند.به نوشته خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی برای حضور در «یادواره شهدای هسته‌ای» به دانشگاه امیرکبیر رفته بود. این ویدیو یک روز پس از این مراسم منتشر شده است.

تصویری از مزار بی‌نام و نشان مجیدرضا رهنورد
ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به مزار مجیدرضا رهنورد است.
ویدیو با این روایت منتشر شده که صبح روز ششم دی‌ماه عده‌ای به مزار او در بهشت رضا بلوک ۶۶ قطعه ۳ مزار ۸ رفته بودند و متوجه شدند تابلوی کوچک بالای مزار هم برداشته شده است.
گفته شده که برداشتن نام بالای مزار موجب شد برخی افراد نتوانند مزار مجیدرضا را پیدا کنند.
ویدیوی دیگری سه روز قبل از ویدیوی اول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک نفر می‌گوید راهی طولانی را برای رفتن به مزار مجیدرضا رهنورد پیموده و مزارش را پیدا نکرده است.
مجیدرضا رهنورد از معترضانی بود که به «محاربه» محکوم و در مشهد اعدام شد.
فرستاده ویژه آمریکا: خطر اعدام ده‌ها معترض ایرانی را تهدید می‌کند
رابرت مالی، فرستاده ويژه ایالات متحده در امور ایران نسبت به خطر اعدام ده‌ها نفر از معترضان ایرانی هشدار داده است.
به نوشته او، این افراد به خاطر شرکت در اعتراض‌ها در معرض اعدام قرار گرفته‌اند.
آقای مالی در توییتر از «شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری» از این افراد خبر داد.
به گفته او، محکومان بدون این که به وکیل انتخابی دسترسی داشته باشند در دادگاه‌های انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شده اند.

تازه ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران: ۴۷۶ جان‌باخته، ۱۰۰ نفر در خطر اعدام
سازمان حقوق بشر ایران که در اسلو مستقر است، در تازه‌ترین بیانیه خود تعداد جان‌باختگان اعتراض‌های ایران را دست‌کم ۴۷۶ نفر اعلام کرده است.
بر اساس این بیانیه، دست‌کم ۶۴ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند.
بر این اساس، آمار جان‌باختگان از ۲۵ استان مختلف گزارش شده است و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، تهران و مازندران بوده‌اند.
سازمان حقوق بشر ایران همچنین هشدار داده است که دست‌کم ۱۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات هم با خطر صدور یا اجرای حکم اعدام مواجه هستند.
این سازمان خواستار «افزایش هزینه سیاسی اعدام‌ها برای جمهوری اسلامی و نجات جان شهروندان معترض شده است.»
بنا بر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، رقم اعلام شده صرفا مربوط به جان‌باختگان در خیابان‌هاست.

بی بی سی