گزارشی از تظاهرات در وین

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در روز سه شنبه 27 سپتامبر، تظاهرات گسترده ای در حمایت از خیزش مردمی ایران، که به دنبال کشته شدن ژینا (مهسا) امینی توسط دژخیمان رژیم جمهوری اسلامی در تهران شعله ور شده است، در وین برگزار شد. این تجمع که توسط دو گروه: آلترناتیو سوسیالیست های بین الملل و" Internationale Sozialistische Alternative" فمینیست های سوسیالیست(رُزا) "ROSA-Sozialistische Feministinnen" برنامه ریزی شده بود، در ساعت 5 بعداظهر در محل میدان حقوق بشر Mariahilferstraße در خیابان " Platz-der-Menschenrechte" صورت گرفت.

در تاریخ 13 سپتامبر دختر جوان کرد به نام مهسا امینی توسط ماموران دژخیم رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی به بهانه رعایت نکردن حجاب اسلامی دستگیر و به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی منتقل گشت. به گزارش برادرمهسا که در حین دستگیری همراه وی بوده است و همینطور دیگر شاهدان عینی ماموران از همان ابتدا به شدت به ضرب و جرح مهسا می پردازند و وی را به ماشین گشت سوار می کنند. درپی آن وی سه روز بعد در بیمارستانی در تهران درحالی که در کما به سر می برده براثر ضربه مغزی شدیدی که به سرش وارد شده بوده جان خود را از دست داد. این جنایت موجی از خشم و تنفر درمیان تمامی انسانهای آزاده نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بوجود آورده است. با اینکه این اولین بار نیست که زنان در بازداشت یا زیر شکنجه به دست عوامل مزدور رژیم به قتل می رسند با این وجود بعد ازرسانه ای شدن این خبراعتراضات گسترده ای در سراسرشهرهای ایران آغاز شد و این بار در سطحی گسترده تر، تمامی اقشاراجتماعی را به کف خیابانها کشانده است. با انعکاس مبارزات مردمی در داخل کشور این روزها اعتراضات متعددی در سراسر اتریش در همبستگی با جنبش در ایران برگزار شده است.
در روز تظاهرات، در ساعت 18 جمعیت تظاهرکننده به طرف ساختمان "مجلس" به راه افتاده و در طول مسیر خشم و نفرت خود ازرژیم دیکتاتوری ایران را با سر دادن شعار علیه دیکتاتوری حاکم به معرض نمایش گذاشتند. در این تظاهرات که بیش از 2000 نفر شرکت کرده بودند، برخی فعالان سیاسی و مدنی سخنرانی کرده و نظراتی را مطرح کردند از جمله عنوان کردند که قتل مهسا امینی ادامه همان سیاست های زن ستیزانه و سرکوبگرانه ای است که رژیم اسلامی از زمان روی کار آمدن خود در پیش گرفته است. سخنرانها همچنین با تکیه بر نظرات خود به اهمیت گسترش اعتراضات مردمی از طریق سازماندهی جنبش زنان و پیوند آن با جنبش طبقه کارگر و همچنین ترتیب دادن اعتصابات سراسری اقشار مختلف اجتماعی برای درهم کوبیدن این رژیم ددمنش و سفاک اشاره کردند وتاکید داشتند که رهایی واقعی در ایران تنها با به رسمیت شناختن حقوق گروه ها و ملل مختلف تحت ستم امکان پذیر است. این تنها راه برای مبارزه مؤثر با دیکتاتوری و سلطنت و ایجاد یک دموکراسی سوسیالیستی است. همچنین یکی از سخنرانان کشورهایی مانند اتریش را که با رژیم های دیکتاتوری تجارت می کنند و به حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کارگران اهمیت نمی دهند، محکوم کرد و اظهار داشت که مبارزه با حجاب اجباری و قانون پوشش اسلامی پیوند تنگاتنگی با مبارزه با کل رژیم و نظام سرمایه داری در ایران و جهان دارد.
در این تظاهرات شعارهایی به زبان های آلمانی، فارسی و کردی سرداده میشد ازجمله " مرگ بر جمهوری اسلامی"، " مرگ بر دیکتاتور" ، "زن، زندگی، آزادی "،" زنده باد اتحاد بین المللی"، و همچنین سرودهای انقلابی پخش شد از جمله سرود "برابری" ازجنبش زنان ایران.
این تظاهرات تا ساعت 19:30 ادامه داشت و سپس رسما پایان یافت. اما بعد از پایان تظاهرات گروه های کوچکی از زنان ومردان به صورت چند نفره به سرود حواندن و رقصیدن (کردی) پرداختند.
قبل از پایان این تجمع، اعلام شد که تظاهرات بزرگ بعدی درروز شنبه 8 اکتبربرگزار خواهد شد.
فعالین چریکهای فدایی خلق - وین
29 سپتامبر 2022