حمله اتحادیه میهنی به تجمع حمایتی از اعتراضات مردم ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اطلاعیه شماره ۲ دفتر كردستان: روز چهارشنبه ۶ مهر جمعیت كثیری از زنان و مردم آزادیخواه كردستان عراق در شهر سلیمانیه اعلام تظاهرات و تجمع در حمایت از زنان و اعتراضات آزادیخواهانه شهرهای ایران كردند. نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی در مقابل مردم ایستاده و مانع تجمع و اعتراض حمایتی آنها شدند. طبق اطلاعیه حزب كمونیست كارگری كردستان، زنان و مردم آزادیخواە علیرغم تهدید پلیس و نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی تلاش میكنند تجمع خود را برگذار و از اعتراضات مردم آزادیخواه ایران علیه بی حقوقی زنان حمایت كنند. نیروهای اتحادیه میهنی به صف معترضین حمله میكنند، از گاز اشك آور استفاده میكنند و تعدادی از معترضین را دستگیر میكنند. نیروهای اتحادیه میهنی بعلاوه مانع ورود رسانه ها به ماجرا میشوند تا اقدامات شنیع آنها به گوش جهانیان نرسد.

چند روز قبل از این ماجرا نیز تجمعات حمایتی از مردم آزادیخواه ایران در شهرهای كردستان عراق برگذار شد. در یكی از این تجمعات در سلیمانیه، آزادیخواهان با سوزاندن حجاب نفرت از زن ستیزی و حمایت و همراهی خود با زنان ایران را اعلام كردند. به دنبال این ماجرا جریانات اسلامی و شریك در حكومت اقلیم كردستان به تحرك درآمدند و یكی از اعضا پارلمان آنها خواهان محاكمه و دادگاهی "نغده عثمان" از فراخوان دهندگان این تجمع به جرم سوزاندان حجاب شد.

اعتراضات وسیع و آزادیخواهانه سراسری میلیون ها زن و مرد و جوان متمدن در ایران علیه جمهوری اسلامی، علیه بی حقوقی زن و با پرچم برابری زن و مرد و آزادی و برابری، كه پایه های جمهوری اسلامی را لرزاند، ارتجاع در كل منطقه و از جمله در كردستان عراق را بە وحشت انداختە است. یورش نیروهای اتحادیه میهنی به صف معترضین، تلاش برای محاكمه و دادگاهی نغده عثمان توسط جریانات اسلامی، بیان این وحشت و نگرانی ارتجاع حاكم بر این منطقه است.

این اقدامات بی شرمانه و ضد زن اتحادیه میهنی و دفاع و حمایت عملی آنها از زن ستیزی، بی حقوقی زن و از جمهوری اسلامی در شرایطی انجام میگیرد، كه در همین روز سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اردوگاه های نیروهای اپوزیسیون كرد مستقر در كردستان عراق را وسیعا بمباران كرد و تلفات جانی و مالی بزرگی به آنها زد. نیروهایی كه تاریخا با اتحادیه میهنی نه تنها روابط حسنه داشته كه بعلاوه جملگی به نام "كرد" و حق "كردها" و احزاب یك جنبش واحد (جنبش ناسیونالیسم كرد) مدعی برادری با هم هستند.

در چند دهه گذشته حاكمین بر كردستان عراق، با اتكا به قوانین پوسیده "شریعه"، با علم كردن اسلام و سنت و فرهنگ و تقدس آنها، در بی حقوقی زن، كشتار زنان به نام ناموس و سنت، تهدید زنان كمونیست و آزادیخواه، حمله به كانون ها و مراكز دفاع از حق زن از خود جمهوری اسلامی دست كمی نداشته اند. زیر حاكمیت آنها زن ستیزی و بی حقوقی زن، فتوا صادر كردن برای رهبران و فعالین برجسته كمونیست این جامعه و جنبش حق زن، تهدید به ترور و آدم ربایی از زنان، كمونیست ها و آزادیخواهان، بخشی از تاریخ سیاه حاكمیت ناسیونالیست های كرد در كردستان عراق است.

بی تردید سیل خروشان جنبش برابری زن و مرد در ایران، نه تنها جمهوری اسلامی بلكه همه باندها و جریانات اسلامی در منطقه و از جمله در عراق و كردستان عراق و كاخ كارتونی اتحادیه میهنی را نیز از پایه لرزانده است.

دفتر كردستان حزب حكمتیست (خط رسمی) تعرض نیروهای اتحادیه میهنی به تجمع حمایتی از زنان در ایران را محكوم می كند. ما از مردم آزادیخواه در كردستان عراق و همه نیروهای مسئول و متمدن می خواهیم كه سكوت پیشه نكنند و اعمال شنیع اتحادیه میهنی و نیروهای آن را محكوم و با اعتراضات و تجمعات خود نه تنها حمایت از مردم آزادیخواه در ایران را ادامه دهند كه بعلاوه علیه زن ستیزی، بی حقوقی زن و قوانین حاكم شریعه در عراق و كردستان عراق به میدان بیایند. حزب ما در این جدال در كنار احزاب كمونیست كارگری كردستان و عراق و شما زنان و مردان آزدیخواه است.

دفتر كردستان حزب حكمتیست (خط رسمی)
۷ مهر ۱۴۰۱- ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲

سوزاندن حجاب، آب در لانه مورچگان
در حاشیه تهدیدات نیروهای اسلامی در کردستان عراق
جنبش حق زن، جنبش اعتراضی زنان برای برابری و رهایی در ایران با قتل مهسا امینی جرقه اش زده شد. با قتل دولتی مهسا نفرت عمیق زنان و مردان آزادیخواه از حاکمیت اسلامی و تمام قوانین ضد انسانی آن به جنبشی گسترده و اجتماعی در ایران تبدیل شد. جنبشی که زمین را زیر پای حاکمیت اسلامی و ضد زن داغ کرده و تا همین لحظه شکست عمیقی را به جمهوری اسلامی تحمیل کرده است.

مراسم های حجاب سوزان دسته جمعی زنان و دختران متنفر از این سمبل تحقیر و بیحقوقی، حضور جسورانه زنان بی حجاب در تظاهراتها، مقاومت جسورانه جوانان در مقابل نیروی سرکوبگر و ... همه و همه موقعیت پایین و به ویژه جنبش برابری و رهایی زن در برابر بالا را به شدت به نفع پایین تغییر داد. قدرت زنان و موقعیت زنان به عنوان نیمی از جمعیت در معادلات جامعه اهمیت خود را دیکته کرد و این قدرت و این موقعیت و این تعرض وسیع زنان در کنار جنبش کارگری، مهر عمیق خود را نه تنها بر معادلات جامعه ایران بلکه در سراسر دنیا و به ویژه در کشورهای اسلامی منطقه زد. امروز سنبه جنبش زنان برای آزادی و برابری پر زورتر از همیشه شده و موقعیت آنان را در جامعه به شدت بالا برده است. اضطراب حاکمین اسلامی و جریانات ارتجاعی بر متن این تحولات که زنان پایه و نیرو محرکه آن هستند، دیدنی است.

زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب در اقلیم کردستان عراق و در شهر سلیمانیه در دفاع از جدال جنبش زنان با حاکمیت ارتجاعی در ایران و بخشی از جدال خود بر سر آزادی، برابری و علیه حاکمیت سیاه مذهب و قوانین اسلامی در کردستان عراق به میدان آمدند و همراه با جنبش حجاب سوزان در ایران، در شهر سلیمانیه نمایش حجاب سوزان، این نماد حاکمیت جمهوری اسلامی و جریانات مرتجع اسلامی از جمله در عراق را با قدرت اجرا کردند. "نغده عثمان" از چهره های سرشناس دفاع از حقوق زنان و یکی از سازماندهندگان و سخنگویان این تحرک و از اعضای رهبری حزب کمونیست کارگری کردستان در کردستان عراق در کنار زنان و دختران جسور در ایران، در میتینگ اعتراضی در سلیمانیه حجاب را بعنوان سمبل بردگی و بیحقوقی زن به آتش میکشد.

این حرکت آب در خانه مورچگان ریخت و نیروهای اسلامی و ارتجاعی و مهره های ریز و درشت اسلامی از آخوند و نماینده مجلس تا احزاب و جریانات اسلامی را برآشفته و به تکاپو انداخته است. ظاهرا تخت و بخت و مفت خوری و سرنوشت شان با تعرض زنان در ایران و در ادامه تعرض زنان با اعتماد به نفس بالا و قدرتمندتر در سلیمانیه در حال نابودی و آوار شدن است. وحشت از آینده ای مشابه جمهوری اسلامی این مرتجعین و این مفت خورهای مذهبی را به دست و پا زدن، انداخته است. نیروهای اسلامی که یکبار در فتوای خود علیه "ریبوار احمد" کمونیست شناخته شده و محبوب تودهنی محکمی از مردم در کردستان خورده اند، اینبار در قالب شکایت شخصی یکی از "زنان مسلمان" عضو پارلمان کردستان از "نغده عثمان" به تعرض علیه جنبش آزادیخواهانه مردم در کردستان عراق دست زده اند. ظاهرا "نقده عثمان" به اعتقادات و قوانین قرون وسطایی اسلامی توهین کرده و باید مجازات شود!

این جریانات سالها است زیر سایه حاكمیت احزاب ناسیونالیست كرد و در همراهی آنها قوانین شریعت را به كردستان عراق تحمیل و هر ساله تعداد زیادی از زنان را به جرم حق طلبی و عدم رعایت قوانین ارتجاعی به مرگ محكوم میكنند. آنچه در ایران راه افتاده در كل منطقه از افغانستان تا عراق و كردستان عراق در حال عروج است، جنبشی است برای برابری و رهایی زن و علیه تمام قوانین ارتجاعی مذهبی و قومی و سنتی که طوق بردگی بر گردن زن می اندازند. مرتجعین حاكم بر كردستان عراق، احزاب حاكم بر این جامعه باید شرم كنند و خجالت بكشند. تهدید "نغده عثمان" به "جرم" دفاع از زنان آزادیخواه ایران و در دفاع از حق زن و سوزاندن سمبل بردگی زن، به عنوان لكه ننگینی در تاریخ آنها ثبت خواهد شد. این "شکایت" تعرضی به زنان آزادیخواه ایران و منطقه و اعلام جنگی علیه آنان است.

جریانات و مرتجعین اسلامی و احزاب ناسیونالیست حاكم بر كردستان عراق، نباید شک کنند که حرکت به راه افتاده در ایران همراه با جنبش رهایی و برابری طلبانه زنان در کردستان عراق از روی تمام قوانین شریعه و قوانین ضد زن و ضد انسانی و اسلامی رد خواهد شد و آنرا در قفس خواهد کرد. جنبش و اعتراض زنان برای احقاق حقوق انسانی و برابری زن و مرد در ایران گوشه هایی از یک حرکت عمیق و جاری در منطقه از لبنان و عراق تا افغانستان و... است كه جهانیان متمدن را به شور و شوق آورده است. زنان در ایران نوک کوه یخ یک تعرض تاریخی به آپارتاید جنسی و قوانین اسلام بانی آنند. تعرضی که در ایران شروع شده و امواج طوفانی آن کل منطقه و از جمله كردستان عراق را هم فراگرفته و مرتجعین ضد زن را ترسانده است.

دفتر کردستان حزب حکمتیست (خط رسمی) در کنار کمونیست ها و زنان برابری طلب در کردستان عراق و در همراهی با حزب کمونیست کارگری کردستان در راس تعرض و اعتراض زنان به ارتجاع اسلامی خواهد بود. احزاب و جریانات اسلامی و پارلمان كارتونی كردستان عراق باید بدانند که اگر دست از پا خطا کنند بی گمان در آتشفشان تعرض و طوفان جنبش ضد اسلامی زنان نابود خواهند شد.

دفتر کردستان حزب حکمتیست (خط رسمی)

۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲

دست تحرکات میلیتاریستی جمهوری اسلامی از کردستان ایران و عراق کوتاه!
( در مورد بمباران اپوزیسیون مستقر در كردستان عراق)
جمهوری اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۶ مهر ارودگاه های حزب دمكرات، دو سازمان زحمتكشان عبدالله مهتدی و عمر ایلخانی زاده و "حزب آزاد كردستان" را وسیعا با پهباد و موشك بمباران كرد. طبق اخبار موثق، سپاه پاسداران در چند روز گذشته نیز مناطق مرزی كردستان عراق را توپ باران و اپوزیسیون مستقر در كردستان عراق را تهدید كرده بود. نیروهای مستقر در این منطقه با توجه به حملات قبلی، آمادگی از پیشی داشته اند و علیرغم بمباران وسیع همه اردوگاه های آنها تلفات انسانی تا کنون محدود تر از نقشه و انتظار جمهوری اسلامی برای شکل دادن به یک کشتار وسیع و ایجاد رعب در منطقه بوده است.

رسانه های اقلیم كردستان تا این لحظه آمار کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۳۲ نفر را اعلام كرده اند. طبق اخبار موثق، این حملات همچنان ادامه دارد و خطر قربانی کردن تعداد بیشتری وجود دارد. گزارش شده است که در این حملات محل زندگی خانواده ها، پناهندگان و حتی مدرسه كودكان نیز هدف قرار گرفته اند.

این مانور و عملیات میلیتاریستی و تروریستی، که تنها برای مقابله با اعتراضات وسیع آزادیخواهانه در ایران که از کردستان تا تهران و خوزستان و آذربایجان و .. سراسر ایران را یک پارچه به تحرک درآورد و پایه های قدرت جمهوری اسلامی را لرزاند، از طرف مردم بی جواب نمی ماند! طغیان و خیزشی که بدنبال قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد، سراسر ایران را متحد و یکپارچه، برای حق زن و حق انسان، به جدال حاکمیت کشاند، را نمی توان با چنین مانورها و عملیات های میلیتاریستی از هم پاشاند. نمی توان به امید جدا کردن کردستان از تهران و تهران از کردستان، این منطقه را نظامی کرد!

دامنه اعتراضات چنان وسیع و همه جانبه است كه نیروهای سركوب را ناتوان و صفوف حاكمیت از بالا تا پایین دچار ترس، تردید و سردرگمی كرده است. چندی پیش جمهوری اسلامی، با صحنه سازی های رایج و اخبار جعل، تلاش كرد زمینه های این تعرض را فراهم کند. تلاش کرد توطئه ای را مهندسی و مناطقی از ایران را میلیتاریستی و نظامی کند. فراموش نمی کنیم که زمینه سازی این تروریسم عیان، ادعای کذب جمهوری اسلامی در هفته گذشته مبنی بر ورود اسلحه از غرب کشور بود. تلاش كرد به این بهانه تمركز افكار عمومی بر اعتراضات سراسری مردم آزادیخواه را منحرف و امكان و زمینه برای سركوب را فراهم كند. حمله به اپوزیسیون كرد مستقر در كردستان عراق ادامه تبلیغات و پروپاگاند قبلی او برای تكمیل پرونده شنیعی است كه مهندسی كرده بود.

این تلاش مذبوحانه نمیتواند تمركز افكار عمومی و سیل اعتراضات سراسری برای آزادی زن و برای جامعه ای برابر و انسانی را منحرف كند. این عملیات و پروپاگاندهای میلیتاریستی که برای شکستن اتحاد سراسری مردم و شکاف بین استانهای مختلف و ارعاب جامعه صورت میگیرد، بی تردید با گسترش اتحاد و همبستگی سراسری و با گسترش مبارزه متحدانه مردمی، دوامی نخواهد داشت و تنها این حربه تاریخی را از دست دشمن، خارج و آن را در مقابل جنبش انقلابی و سراسری مردم در ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی، خلع سلاح میکند.

حزب حكمتیست (خط رسمی) ضمن محكوم كردن جمهوری اسلامی در بمباران مناطق مرزی و محل زندگی اپوزیسیون مستقر در كردستان عراق، تردیدی ندارد اینگونه سناریوها جمهوری اسلامی را از دست مردمی كه آزادی زن و آزادی و برابری را در صف میلیونی و سراسری بانگ میزنند، نجات نخواهد داد.

حزب حكمتیست (خط رسمی)
۶ مهر ۱۴۰۱- ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲