خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۴

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اولتیماتوم کارگران پیمانی پروژه ای نفت: کارگران پیمانی پروژه ای نفت طی بیانیه ای اعتراض خود را به قتل مهسا امینی و سرکوب زنان در حکومت اسلامی ابراز کرده و از مبارزات و خیزشهای مردمی اعلام حمایت کردند. این کارگران هشدار دادند که اگربه سرکوبها پایان داده نشود ساکت نخواهند ماند و کار را تعطیل میکنند و دست به اعتصاب خواهند زد. بیانیه این کارگران روز گذشته ۴ مهر با امضای "شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت " در کانال تلگرامی این شورا منتشر شد و مورد توجه وسیع رسانه ها قرار گرفت. متن کامل بیانیه کارگران پیمانی نفت چنین است:

"ما کارگران پروژه ای نفت همصدا با همه مردم در ایران بار دیگر خشم و نفرت خود را نسبت به قتل مهسا امینی این دختر جوان به دست گشت ارشاد اعلام کرده و از مبارزات مردمی علیه خشونت سازمانیافته و هر روزه علیه زنان و علیه فقر و بی تامینی و جهنم حاکم بر جامعه حمایت و پشتیبانی میکنیم. مهسا و مهساها دختران ما و اعضای خانواده ما هستند. تا کی خشونت علیه زن و یکه تازی گشت ارشاد در خیابانها به بهانه حجاب؟ تا کی گرسنگی و بی تامینی؟ دیگر بس است! اعتراض حق مسلم ما کارگران و ما همه مردم است و به ستم و ظلم و بساط سرکوبگرانه ای که بیش از چهل سال است بر ما روا میشود اعتراض داریم. ما دیگر حاضر به ادامه تحمل این بردگی و بیحقوقی ها نیستیم.

ما کارگران نفت هشدار میدهیم که در صورتیکه به بازداشتها، به کشتار مردم و سرکوبگری ها و اذیت و آزار زنان بخاطر حجاب پایان داده نشود، و سرکوب مردم پایان نیابد، ساکت نخواهیم ماند. همصدا با همه مردم ما نیز دست به اعتراض خواهیم زد و کار را تعطیل خواهیم کرد. پیام ما کارگران وما مردم را بشنوید. به شما اخطار میدهیم."

با قتل مهسا امینی و اعتراضات گسترده در سطح جامعه، در میان کارگران نفت نیز خشم و انزجار از این جنایت بالاست و در میان کارگران رسمی نفت نیز بحث اعتراض و اعتصاب گسترده است.

حزب کمونیست کارگری از بیانیه کارگران نفت حمایت میکند و همه کارگران نفت و بخشهای دیگری کارگری و معلمان و کارکنان ادارات را به اعتراض و اعتصاب سراسری برای تقویت خیزشهای مردمی علیه حکومت قتل و جنایت فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ مهر ۱۴۰۱، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۳

گسترش اعتصابات در دانشگاهها و حرکت جامعه بسوی اعتصابات
تظاهرات خیابانی ادامه دارد

اعتراضات ادامه دارد و مردم معترض خیابانها را ترک نمیکنند. دانشگاه ها نیز هم اکنون یک کانون داغ اعتراضند . دانشجویان در اعتراض به سرکوب گسترده و بازداشت دانشجویان و در اعتراض به سرکوبها و بازداشت دانشجویان، پادگانی شدن دانشگاهها و جایگزینی ناگهانی کلاسهای آنلاینی به جای کلاسهای حضور در بیانیه های مستقل و جمعی به اعتصاب سراسری فراخوان داده اند و تا کنون دانشجویان در ۲۶ دانشگاه به اعتصاب پیوسته اند. دانشگاههای تهران، علامه، صنعتی شریف، انجمنهای علمی دانشگاه کردستان، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، شورای صنفی دانشگاه سهند، جمعی از دانشجویان بوعلی همدان، چمران اهواز، علوم توانبخشی تهران، الزهرا، خواجه نصیر، دانشگاه هنر، سوره، خوارزمی، علم و صنعت، تربیت مدرس، دندانپزشکی تبریز، هنر اصفهان، محقق اردبیلی، دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، هنر دامغان، شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه گیلان اعلام اعتصاب کرده اند.

دانشجویان همچنین طی بیانیه هایی از معلمان و استادان خود خواستار پیوستن به اعتصابات سراسری شده اند. از جمله دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان در بیانیه خود خطاب به معلمان مینویسند: معلمان عزیز! ما از شما می‌خواهیم با اعتصابات سراسری خود همگام با اعتصابات گسترده دانشجویان، به این وضعیت جهنمی و تاریک پایان دهید."

در پی گسترش اعتصابات شماری از اساتید دانشگاهها در واکنش به بازداشت دانشجویان، دست به اعتصاب زدند و اعلام کردند که تا زمان آزادی دانشجویان بازداشت شده کلاس های درس را برگزار نخواهند کرد.

در کنار اعتصابات، تجمعات اعتراضی در دانشگاهها در جریان است. از جمله روز گذشته دانشجویان در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، دندانپزشکی تبریز و دانشگاه چمران اهواز دست به تجمع زدند و شعار زن زندگی آزادی سر دادند. در دانشگاه تهران دانشجویان شعار می دادند: «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»

از سوی دیگر اعلام دو روز اعتصاب اخطاری سراسری معلمان برای روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر انعکاس گسترده ای در سطح جامعه داشت. معلمان در بیانیه خود اخطار کرده بودند که اگر به سرکوبگریها پایان داده نشود، برنامه های بعدی خود را در اعتراض به شرایط کنونی و در همراهی با دانش آموزان و دانشجویان و مردم عزیز ایران اعلام خواهد کرد. همچنین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در روز گذشته در همبستگی با مبارزات مردمی و علیه سرکوبگری های حکومت بیانیه ای داده و در بخشی از آن چنین آمده است: " دیگر بس است! اعتراض حق مسلم ما کارگران و ما همه مردم است و به ستم و ظلم و بساط سرکوبگرانه ای که بیش از چهل سال است بر ما روا میشود اعتراض داریم. ما دیگر حاضر به ادامه تحمل این بردگی و بیحقوقی ها نیستیم. ما کارگران نفت هشدار میدهیم که در صورتیکه به بازداشتها، به کشتار مردم و سرکوبگری ها و اذیت و آزار زنان بخاطر حجاب پایان داده نشود، و سرکوب مردم پایان نیابد، ساکت نخواهیم ماند. همصدا با همه مردم ما نیز دست به اعتراض خواهیم زد و کار را تعطیل خواهیم کرد. پیام ما کارگران وما مردم را بشنوید. به شما اخطار میدهیم. ".

بنا بر خبر ها روز گذشته بازاریان در تبریز نیز در حمایت از اعتراضات مردم دست به اعتصاب زدند. بدینگونه جامعه بسوی اعتصابات سراسری در حرکت است.

بدلیل قطعی اینترنت اخبار با تاخیر انتشار می یابد. شب گذشته در محلات مختلف تهران از جمله در هفت حوض نارمک، پوپک، تربیت مدرس، ستارخان، فکوری، زعفرانیه، شریعتی، تهرانسر، پیروزی، گیشا، صادقیه، اکباتان، جنت‌آباد و در شهرهای سردشت، مریوان، سنندج، گوهردشت کرج، برازجان، بجنورد، قروه ، کرمانشاه، اراک، شیراز، بابلسر، ساری، یزد، دیواندره، اشنویه، سردشت و تبریز تظاهرات جریان داشت.

در سردشت نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی با سلاح جنگی به سوی مردم تیراندازی میکردند. در بجنورد سرکوبگران حکومت به مردم شلیک کرده و مردم معترض درگیر میشدند. در تبریز مردم معترض با ماشین‌هایشان به خیابان آمده و راه بندان ایجاد کرده بودند. در عکس العمل به بوقهای ممتد مردم معترض، صدای شلیک شنیده میشد. در سنندج حد فاصل میدان بهاران و میدان قبا درگیری شدیدی بین جوانان و سرکوبگران حکومت جریان داشت و نیروهای حکومت بسوی مردم شلیک میکردند و بعد از ساعاتی از درگیری یک اتوبوس یگان ویژه سرکوب به محل اعزام شد. در کرمانشاه مردم با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کرده بودند و نیروهای سرکوب بسوی مردم شلیک میکردند و همچنان شاهد درگیری مردم با نیروی انتظامی بودیم. در یزد نیز جوانان خیابانها را به کنترل در آورده و فریاد آزادی سر میدادند.

در برازجان مردم تجمع کرده و شعار زن، زندگی، آزادی سر دادند. در فیلم های مربوط به این تجمع خانمی را می بینیم که روبروی مامورانی که به مردم باتوم می‌زنند ایستاده و فریاد می‌کشید: "باتوم میزنی به دخترای ۱۵ ساله؟ خجالت نمیکشی مرد گنده؟".

حجاب سوزان و برداشتن حجاب همچنان یک شکل مقابله مردم با حکومت است. در یزد در شب گذشته دختران و زنان معترض به نشانه اعتراض روسری‌ها خود را بر داشته و شعارهای اعتراضی سر میدادند. در سنندج نیز زنان و دختران در میان حمایت و تشویق مردم روسری‌های خود را بر داشته و شعارهای ضد حکومتی با صدای بلند سر میدادند. یک صحنه جالب از اعتراضات مردمی در روز گذشته در تهران بود که دختری بی حجاب با پلاکارد «زن، زندگی، آزادی» در خیابان قدم میزد و مورد تشویق مردم قرار گرفته بود.

صدای اعتراضات در خیابانها به زندانها نیز رسیده و زندانیان سیاسی را به وجد آورده است. سپیده قلیان زندانی سیاسی که به جرم حمایت از کارگران ۵ سال حکم دارد از درون زندان پیام داده و مینویسد:" روز آزادی و پیروزی نزدیک است....ما شنیدیم که در مقابل گلوله و باتوم و آتش ایستادید. ما شنیدیم که اسیر تهدید و تبلیغ بوقچی‌های استبداد نشدید و ادامه دادید."

اتحاد و همبستگی مردم در این اعتراضات در شعارهای مشترکی چون "زن، زندگی، آزادی" و "مرگ بر دیکتاتور" و برداشتن حجاب و حجاب سوزان خود را بیان میکند. مردم با حجاب سوزان ارکان پایه ای این حکومت را مورد حمله قرار داده و فریاد جمهوری اسلامی نمیخواهیم سر میدهند.

گفتنی است که اخبار اعتراضات مردمی در ایران همچنان در صدر اخبار بین المللی قرار داد. همبستگی ها با مبارزات مردم در ایران ادامه دارد. روز گذشته شماری از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و جوانان شهر حلبچه در اقلیم کردستان عراق، در محکومیت قتل مهسا امینی و حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران گرد هم آمدند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ مهر ۱۴۰۱، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲


خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۲

لیست جانباختگان اعتراضات مردمی را کامل کنیم

خواست مردم محاکمه سران جنایتکار حکومت است

حکومت اسلامی پاسخ اعتراضات مردم را با دستگیری و کشتار میدهد. تا کنون شمار بسیاری از تظاهر کنندگان در شهرهای مختلف هدف شلیک مستقیم گلوله های سرکوبگران جمهوری اسلامی قرار گرفته و جان باخته اند.

بنا بر گزارشات منتشر شده تا کنونی شمار کشته شدگان ۵۷ نفر است. اما شمار واقعی بیشتر از اینست. اسامی قربانیانی که نامشان در لیست زیر نیامده برای ما بفرستید و این لیست را تکمیل کنید. اسامی منتشر شده جانباختگان عبارتند از:

۲۸ شهریور: فریدون محمودی (سقز)، محسن محمدی (دیواندره)، آپسان معدن پسند (تبریز)، رضا لطفی (دهگلان).

۲۹ شهریور: زکریا خیال ( پیرانشهر)، ۱۶ ساله، فرزین لطفی (رضوانشهر)، میلاد زارع (بابل)،‌

۳۰ شهریور: فرجاد درویشی(ارومیه)، فواد قدیمی(دیواندره)، مینو مجیدی (کرمانشاه)، صدرالدین لیتانی(اشنویه)، دانش رهنما (ارومیه)، ساسان قربانی (تالش)، -امین معرفت (معروفی) اشنویه، میلان حقیقی (اشنویه)، -محسن قیصری ( ایلام)، پویا شیدا (ارومیه)، غزاله چلاوی ( آمل)، مهدی عسگری (گرمسار)، متین عبدالله پور( ارومیه)، عبدالله محمودپور(ارومیه)، حنانه کیا (نوشهر)، یاسین جمالزاده، شاندرمن (رضوانشهر)، مهراب نجفی (زرین شهر) آرش پهلوان ( مشهد)، فریدون احمدی (کردستان)، محسن مال میر(نوشهر)، علی مظفری ( قوچان)، امیرعلی فولادی (اسلام آباد غرب، ۱۶ ساله)، ایمان محمدی (اسلام آباد غرب)، بهنام لایق پور( رشت)، سعید محمدی (اسلام آباد غرب)، مهدی موسوی (زنجان، ۱۵ ساله)، امیرحسین شمس ( نوشهر)، مهرداد قربانی (زنجان)، عرفان خزایی (شهریار)،

۳۱ شهریور: روزبه خادمی (پردیس کرج)، امیر نوروزی (بندرانزلی)، مهدی لیلازی (مارلیک کرج)، مهرداد بهنام اصل (دهدشت)، پدرام آذرنوش (دهدشت)، مازیار سلیمانیان (رشت)، هدیه نعیمانی (نوشهر)، علی اصغر گودبیگلو، مهسا موگویی ( فولادشهر)، سعید ایرانمنش (کرمان)، ابوالفضل اکبری دوست ( لنگرود)، عباس میرموسوی (لنگرود)، مهدی ببرنژاد ( قوچان)، روشنا احمدی (بوکان)، حدیث نجفی (کرج)، رضا شهپرنیا (کرمانشاه)، ابوالفضل مهدی پور ( بابل)، عرفان رضایی، محمد فرمانی (‌شهرری)، محمدحسن ترکمان (شاهین شهر).

بنا بر گزارشات چهار کودک در میان کشته شدگان هستند. در همین رابطه مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل خواهان تشکیل یک کمیته تحقیق مستقل درباره وقایع ایران شده است.

مراسم گرامیداشت یاد جانباختگان به صحنه هایی از اعتراضات مردمی تبدیل شده است. لیست جانباختگان را در تمام شهرها کامل کنیم و انتشار دهیم. لیست جانباختگان سند دیگری از جنایات حکومت اسلامی است. جمهوری اسلامی به خاطر تمام جنایاتش باید در سطح جهان بایکوت شود. سران این حکومت باید محاکمه شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲