دستگیری محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد را محکوم میکنیم

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حزب کمونیست کارگری ایران: روز جمعه ۱۷ تیر محمد رسول اف و مصطفی آل‌احمد دو کارگردان سینما با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گفته میشود که رسول‌اف در سلول اوین تحت بازجویی قرار دارد. از مصطفی آل احمد خبری در دست نیست. کانون نویسندگان در اطلاعیه ای به این مناسبت گفته است که خانه‌ این دو کارگردان سینما توسط ماموران تفتیش شده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن اشاره به بیانیه جمعی از سینماگران با عنوان تفنگت را زمین بگذار، این دو کارگردان را «مرتبطین با ضد انقلاب» نامیده و آنها را متهم به «اقدام به التهاب آفرینی» و «برهم زدن امنیت روانی جامعه» کرده است.

بیانیه سینماگران پس از سرکوب مردم معترض به فاجعه متروپل آبادان منتشر شده بود. مستند «جنایت عمدی» نیز آخرین اثر محمد رسول‌اف است که بدنبال قتل بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسنگان ایران ساخته شد.

جمهوری اسلامی در اوج بن‌بست و ذلت و تشتت، ناتوان از مهار سونامی تورم و گرانی و وحشت از گسترش خشم و اعتراض مردم، تصور میکند با تشدید اعمال سرکوبگرانه و تهدید و دستگیری سینماگران، معلمان، زنان و فعالین کارگری و اجتماعی و یا تشدید قوانین اسلامی میتواند جنبش سرنگونی را عقب براند اما این اقدامات خشم و نفرت مردم را بیشتر دامن میزند و با عکس العمل شدیدتر مردم مواجه میشود. مردم در امر سرنگونی حکومت از همیشه مصمم‌تر و متحدتر شده‌اند و همبستگی جنبش‌های اعتراضی روزبروز بیشتر تحکیم شده است. «دشمن» و «ضد انقلاب» و «معاند» چنان گلوی حکومت را تحت فشار قرار داده است که تک تک آیت‌الله‌ها و مقامات و در راس آنها خامنه‌ای در هر سخنرانی و اظهار نظری وحشتشان را از آن بیان میکنند.

محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد و کلیه فعالین زندانی و زندانیان سیاسی باید فورا و بی‌قید و شرط آزاد شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۹ ژوئیه ۲۰۲۲

جنبش لغو عملی حجاب اوج میگیرد!

در مقابله با هفته و روز "حجاب و عفاف" جمهوری اسلامی، جنبش گسترده ای در جامعه ایران و بویژه توسط فعالین جنبش رهایی زن به راه افتاده است تا حجاب را عملا لغو کند. این جنبش که تحت عنوان "حجاب بی حجاب" روز به روز گسترده‌تر میشود، در واقع جواب دندان‌شکن جامعه ایران به تشبثات رژیم در حال احتضار جمهوری اسلامی برای بازگرداندن "خدای سال ۶۰" و راه انداختن فضای رعب و بگیر و ببند در جامعه است.

حجاب ستون فقرات اسلام سیاسی و جمهوری کثیف اسلامی است. لغو عملی حجاب در ایران بی‌تردید زلزله عظیم سیاسی است که تمامی ستونهای اسلام سیاسی را به لرزه در می‌آورد و بر شتاب سرنگونی جمهوری اسلامی به قدرت مبارزه و انقلاب مردم می‌افزاید. لغو عملی حجاب، مصداق و در عین حال گام دیگری در "انقلاب زنانه" در ایران است.

فعالین جنبش "حجاب بی حجاب" بویژه بر اقدامات عملی در روز سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ (برابر با ۱۲ جولای ۲۰۲۲) که از طرف جمهوری اسلامی بعنوان روز "حجاب و عفاف" نامگذاری شده تاکید دارند. اما این کارزاری محدود به انجام اقداماتی در یک روز معین نیست. بلکه مبارزه مستمری است که خود در ادامه مبارزه تعطیل ناپذیر زنان ایران علیه حجاب اجباری، از تظاهرات ۱۷ اسفند ۵۷ تا جنبش دختران خیابان انقلاب و تلاش هر روزه زنان و دختران برای بدور انداختن حجاب است.

حزب کمونیست کارگری که همواره پرچمدار مبارزه علیه حجاب و برای لغو عملی حجاب اجباری بوده است با تمام قوا از فراخوان "حجاب بی حجاب" استقبال میکند و دست همه فعالین و کوشندگان این جنبش را به گرمی می‌فشارد. حزب تمام توان خود در داخل و خارج کشور را علیه روز "حجاب و عفاف" جمهوری اسلامی در ۲۱ تیر و تداوم مبارزه برای لغو عملی حجاب بسیج میکند و همه زنان آزاده را به پیوستن به جنبش #حجاب-‌بی-‌حجاب فرامیخواند.

حجاب بی حجاب!

پیروز باد جنبش لغو عملی حجاب!

نابود باد جمهوری اسلامی!

حزب کمونیست کارگری

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۹ ژوئیه ۲۰۲۲

ادامه اعتصاب سه هزار کارگر معدن مس سونگون

روز جمعه ۱۷ تیر اعتصاب سه هزار کارگر پیمانی معدن سونگون ادامه یافت و وارد چهارمین روز خود شد. کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان در چهارمین روز از اعتصاب خود قرار دارند. بنا بر گزارشات در ساعت ۱۲ شب گذشته نیروی یگان ویژه بیشتری وارد مجتمع شدند و با تهدید کوشیدند که چادرهای کارگران ر که سه شب است در آنجا تحصن کرده اند را، جمع کنند و خودروهای کارگران را کنار زدند تا ورودی معدن باز شود. کارگران نیز بخاطر جلوگیری از ایجاد تنش چادرها را جا به جا کردند اما به اعتصاب خود ادامه دادند. طبق خبرهای دیگری ساعت یک بامداد امروز حسین فتحی مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی به همراه مدیر مجتمع و فرمانده انتظامی منطقه به میان کارگران رفته ‌و سعی در آرام کردن آنها داشتند. اما کارگران با اشاره به تکذیب حمله به کارگران توسط فتحی در شبکه استانی، حاضر به شنیدن صحبتهای وی نشدند و اعلام کردند که تا کارگران بازداشتی آزاد نشوند حاضر به مذاکره نخواهند بود. همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم تا روز سوم این اعتصاب هفت نفر از کارگران به اسامی تولی‌الله محمودی، ارشد کاظمپور، جعفر عباسپور، مهرداد منفرد، خدایی، سعید جباریان و فرزاد زالی‌زاده دستگیر شده بودند که از میان آنها سعید جباریان که صبح دیروز در جریان یورش نیروهای گارد ویژه بازداشت شده بود، آزاد گردید. در عین حال در شب گذشته یکی دیگر از کارگران به اسم اسماعیل ایزدخواه از شرکت آهن‌آجین توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. از وضعیت کارگران بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر مطالبه آزادی فوری بازداشت شدگان، خواستهای کارگران معدن سونگون عبارتند از: اجرای کامل طرح طبقه بندی که مبلغی به حقوقهایشان اضافه میکند، و همسان سازی حقوق کارگران پیمانی و رسمی است. این کارگران به قراردادهای برده وار پیمانی اعتراض دارند و چندین سال است با این مطالبات در اعتراضند و پاسخی نگرفته اند.

حزب کمونیست کارگری با محکوم کردن حمله به کارگران اعتصابی معدن سونگون و دستگیری ها حمایت قاطع خود را از اعتراضات و خواستهای این کارگران اعلام میکند. حزب بر آزادی فوری کارگران زندانی تاکید دارد. اتکاء به مجمع عمومی جهت پیشبرد مبارزه ای قدرتمند و متحد، شرکت خانواده ها در اعتراضات و حمایت مردم در منطقه سه حلقه مهم برای تداوم این اعتراضات است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۸ ژوئیه ۲۰۲۲