اعتراض توده ای علیه گرانی و فقر!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تعرض حکومت به سطح معیشت مردم با قطع یارانه آرد و افزایش بی سابقه نان و برخی از کالاهای اساسی موجی از خشم و نارضایتی کارگران و مردم زحمتکش را به دنبال داشت۔‌ شامگاه جمعه ۱۶ اردیبهشت مردم شهرهای مختلف خوزستان از جمله سوسنگرد، ایذه، شادگان و بهبهان به خیابان آمده و علیه حکومت و رییس جمهور دروغگو شعار دادند۔ دولت رئیسی که با وعده کنترل گرانی روی کار آمد، نه فقط قدمی برای تحقق وعده ها برنداشته، بلکه با طرح قطع یارانه آرد و سهمیه بندی آن، اینک به غارت اخرین قوت لایموت توده ها کمر بسته است۔ در هفته های اخیر قیمت نان ۳۰۰ درصد و برنج و ماکارونی ۱۲۰ درصد افزایش یافته است۔‌

یک نان باگت معمولی ناگهان از سه هزار تومان به ده هزارتومان افزایش یافت۔ اتفاقی برای تهیدستان وحشتناک تر از افزایش قیمت بنزین۔

این وضعیت غیر قابل تحمل چنانکه گفته شد خشم زحمتکشان خوزستان را برانگیخت؛ زحمتکشانی که روی طلای سیاه خوابیده اند و اما حالا دیگر نان هم برای خوردن ندارند۔ پاسخ حکومت به معترضان به روال همیشه قطع اینترنت، گسیل نیروهای سرکوب به مناطق نآارام و بازداشت خانه به خانه معترضان بود۔

در سوسنگرد نیروهای سرکوب پس از انکه با پرتاب گاز اشک اور موفق به متفرق کردن مردم نشدند اقدام به شلیک مستقیم به سمت معترضین کرده اند۔ همچنین دهها تن از تظاهرکنندگان بازداشت و به مکان های نامعلوم انتقال داده شده اند۔ سابقه این حکومت ددمنش و جنایتکار هر انسان ازاده و شریفی را نسبت به سرنوشت دستگیرشدگان دچار بیم و هراس می کند۔

خبرها حاکی از تسری اعتراضات خیابانی به دیگر شهرها از جمله قزوین، قم، مشهد، شاهرود، اراک، تبریز و شیراز است۔ در شیراز به دنبال افزایش قیمت علوفه، دامداران در خیابان های مجاور ساختمان جهاد کشاورزی اقدام به تظاهرات کردند و فریاد زدند؛ دامدار ورشکسته، دیگر توان ندارد۔ واقعیت هم این است که گرسنگان دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند۔

دولت مستاصل اسلامی هم توسط یک مقام امنیتی عاجل ترین وظیفه خود را سرکوب شورشیان اعلام می کند و هم از سر زبونی و ریاکاری به نقل از یک مقام کشوری طرح سهیمه بندی را شایعه می خواند۔ بسیج دانشجویی این هارترین نهاد سرکوبگر، به دولت رئیسی نسبت به شورش گرسنگان هشدار داده است تا رندانه وضعیت موجود را ثمره ناکارامدی دولت جلوه دهد و نه کل حکومت۔ این وضعیت حکومتی است که نه می تواند سرکوب کند و نه می تواند جوابگوی خواسته های مردم باشد۔

حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست از اعتراض برحق کارگران و مردم زحمتکش علیه فقر و گرانی حمایت و سرکوب و بازداشت معترضان را قویا محکوم میکند. فراخوان ما به کارگران و بخشهای مختلف جامعه اینست که علیه حکومت فقر و گرانی اعتراض و با اتحاد و مبارزه نیروی سرکوب دولت اسلامی سرمایه داران را فلج و عقب بنشانند.

مرگ بر حکومت فقر و فلاکت اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
۸ مه ۲۰۲۲ برابر با ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱