عفو بین‌الملل: در دو ماه گذشته ۹۴ نفر در ایران اعدام شدند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سازمان عفو بین‌الملل در همکاری با بنیاد عبدالرحمان برومند گزارش داده که طی دو ماه گذشته دست‌کم ۹۴ نفر در ایران اعدام شدند. در میان اعدام‌شدگان دست‌کم یک عرب اهوازی، ۱۴ کُرد و ۱۳ بلوچ دیده می‌شوند. نتایج تحقیق مشترک سازمان عفو بین‌الملل و بنیاد حقوق بشری عبدالرحمان برومند حاکی از آن است که تنها در دو ماه میلادی گذشته (ژانویه و فوریه) حکم اعدام دست‌کم ۹۴ نفر در ایران اجرا شد.این دو نهاد حقوق بشری با اشاره با ''افزایش قابل توجه'' شمار اعدام‌ها در ایران نسبت به گذشته افزوده‌اند که "مجازات اعدام به طور فزاینده‌ای علیه اقلیت‌ها در ایران به اجرا درآمده است".

بر اساس این گزارش، در میان اعدام‌شدگان در دو ماه میلادی گذشته دست‌کم یک عرب اهوازی، ۱۴ کُرد و ۱۳ بلوچ دیده می‌شوند.
در همین حال و بر پایه این گزارش، در ماه‌های گذشته ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

''ابزاری برای ایجاد هراس و سرکوب‌های بیشتر''
در همین خصوص رویا برومند، مدیر بنیاد عبدالرحمان برومند گفت که جمهوری اسلامی "از مجازات اعدام نه تنها برای سرکوب بیشتر اقلیت‌ها استفاده می‌کند بلکه تلاش می‌کند تا نشان دهد که هر مخالفتی با جمهوری اسلامی، با سرکوبی شدید چه در خیابان و چه با مجازات اعدام روبرو می‌شود".
دیتر کارگ، کارشناس امور ایران در عفو بین‌الملل نیز افزایش شمار اعدام‌ها در ایران را ''حیرت‌آور'' توصیف کرده و می‌گوید: «این اعدام‌ها پس از یک روند دادرسی به شدت ناعادلانه به اجرا درآمده‌اند که در آنها به طور سیستماتیک از اعتراف اجباری و شکنجه استفاده شده است.»
این دو نهاد حقوق بشری همچنین تاکید کرده‌اند که بسیاری از این زندانیان تحت شکنجه‌های جنسی قرار گرفته‌اند.

درخواست مجدد عفو بین‌الملل برای توقف اعدام‌ها در ایران
عفو بین‌الملل بار دیگر از حکومت جمهوری اسلامی خواست که "به طور رسمی، به صدور و اجرای مجازات اعدام در ایران پایان دهد، کلیه اتهام‌ها از بازداشت‌شدگانی که در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران شرکت داشته‌اند، لغو شود".
عفو بین‌الملل تاکنون بارها از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده است.
آمارهای سازمان عفو بین‌الملل حاکی از آن است که تنها در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، دست‌کم ۲۵۰ نفر در ایران اعدام شدند.
شماری از ناظران و فعالان مستقل حقوق بشر اما بر این باور هستند که شمار واقعی اعدام‌ها در ایران، فراتر از این ارقام است.
در ماه‌های گذشته ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، حکم اعدام دریافت کرده‌اند.
اجرای حکم اعدام چهار معترض زندانی به نا‌م‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی با واکنش‌های اعتراضی گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران همراه شد.
بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا: اعدام کرمی و حسینی وحشت‌انگیز است
علیرضا اکبری، شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی و مشاور و معاون پیشین وزیر دفاع در جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۴ دی‌ماه سال جاری اعدام شد.
بیشتر بخوانید: آلمان: اعدام اکبری یکی دیگر از اقدام‌های غیرانسانی ایران است
بنا بر اعلام قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اکبری بابت اتهام ''افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی" دولت بریتانیا به اعدام محکوم شده بود.

دویچه وله