کمپین حقوق بشر در ایران جزئیاتی از شرایط توماج صالحی از زمان بازداشت ارائه کرد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کمپین حقوق بشر در ایران در گزارشی درباره وضعیت توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که بیش از پنج ماه زندانی بوده است، به نقل از نزدیکان او می‌نویسد که اطلاعات آنها درباره وضعیت پزشکی او بسیار کم است، به او اجازه رسیدگی پزشکی داده نمی‌شود و آنها به شدت نگران میزان آسیب‌ها به او هستند. همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار رسیدگی پزشکی و آزادی فوری او شده است.کمپین حقوق بشر در ایران در گزارش خود اطلاعات تازه‌ای از نحوه بازداشت و آنچه از زمان بازداشت بر او گذشته ارائه می‌کند.

یکی از نزدیکان توماج به این کمپین می‌گوید: «امروز (یک‌شنبه ۱۳ فروردین - ۲ آپریل ۲۰۲۳) دقیقا ۱۵۵ روز است که توماج در سلول انفرادی زندان دستگرد اصفهان، بند الف ط که مربوط به اطلاعات سپاه است، نگهداری می‌شود. البته اخیرا مطلع شدم که یک نفر دیگر هم به آن بخش زندان اضافه کرده‌اند اما همچنان در بخش سلول‌های انفرادی زندان است و به بند عممومی منتقل نشده است.»
در این گزارش آمده است که «آنچه از طرف خانواده تایید شده این است که در این دوران شدت شکنجه‌های جسمی توماج به حدی بوده است که او چند روزی را در حالت بیهوش و خطرناک جسمی قرار داشته است.»
این سازمان از جامعه جهانی، از جمله نهادهای بین‌ المللی موسیقی و هنری و همچنین سازمان‌های مدافع آزادی بیان، می‌خواهد «یک صدا و قاطعانه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط توماج صالحی» شوند.
هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، در این گزارش می‌گوید: «توماج فقط به دلیل انتقاد از حاکمیت و به این خاطر که مخاطبان بسیاری دارد، بیش از ۵ ماه است که در زندان به سر می‌برد و با اتهاماتی روبروست که می‌ تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد».
او تاکید کرد که «توماج مانند بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی در ایران احتیاج به فشارهای قاطع و شدید و هماهنگ بین‌المللی دارند».
آقای صالحی، ۳۳ ساله، اهل شهر شاهین شهر در استان استان اصفهان است که در ساعات اولیه روز ۸ آبان ۱۴۰۱ پس از حمله ماموران امنیتی در محل سکونتش دستگیر شد. او پیش از این نیز در سال ۱۴۰۰ برای مدت کوتاهی دستگیر شده بود.
براساس این گزارش او اکنون در بند امنیتی تحت کنترل اطلاعات سپاه در زندان دستگرد اصفهان محبوس است.
این سازمان نوشت: «توماج صالحی با اتهامات «افساد فی‌الارض»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «همکاری با دولت متخاصم» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» روبروست. اتهام «افساد فی‌الارض» می‌تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد و هرکدام از عناوین اتهامی دیگر نیز می‌تواند از یک تا ۱۰ سال زندان داشته باشد.»
یکی از نزدیکان توماج صالحی به کمپین حقوق بشر گفت: «اگر فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی در روزها و هفته‌های ابتدایی نبود شاید امروز توماج زنده نبود».
کمپین حقوق بشر به نقل از نزدیکان آقای صالحی می‌نویسد که او از مدت ها پیش از اعتراضات ۱۴۰۱ هدف تهدید ماموران بود.
او در اعتراضاتی که بعد از مرگ مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد از روز ۲۵ شهریور شروع شد شرکت داشت.

یکی از نزدیکان او می‌گوید: «از آنجایی که توماج در اعتراضات خیابانی بود و احتمال شناسایی‌اش وجود داشت و از طرفی تهدید‌ها و تعقیب‌ها هم شروع شده بود، مدام مکان اسکان خود را عوض می‌ کرد. ما هر روز منتظر بودیم که توماج دستگیر بشه و خودش هم مدام در حال تغییر مکان بود و فرار می‌کرد. میتونم بگم ۷ یا ۸ بار تغییر مکان داد تا گیر ماموران نیفتد.»
او می گوید که توماج در نهایت با حضور «۷۰ مامور مسلح در روستای گردبیشه استان چهارمحال و بختیاری» دستگیر شد.
این منبع آگاه می‌افزاید: «توماج در روزهای اول دستگیری به شدت شکنجه شده است. چشم چپ توماج به دلیل ضرباتی که به سر و چشمش وارد شده بود، به شدت آسیب دید. در حال حاضر هم وضعیت سلامت چشمش اصلا مشخص نیست... در این مدت هیچ اقدام جدی و رسیدگی پزشکی صورت نگرفته است... پای راست توماج را هم در جریان همین شکنجه‌ها و برخوردهای فیزیکی شکستند که وضعیت پای توماج هم اصلا وضعیت خوبی نیست و شاید احتیاج به جراحی داشته باشد. به این دلیل که اساسا اطلاعات ما درباره وضعیت پزشکی توماج بسیار کم است و اجازه رفتن به بیمارستان و رسیدگی پزشکی وجود ندارد، نگرانی ما از شدت و میزان آسیب‌ها زیاد است.»
آروز بابادی، دختر خاله توماج، هم در این گزارش می‌گوید: «در همان حمله قوزک پای راست توماج شکسته شده. توماج متاسفانه به شدت شکنجه شد و چند روزی در کما بود. همچنین انگشتان دست توماج هم شکسته شده بود. در حال حاضر به دلیل آسیب وارد آمده به پای راست توماج او هنوز هم در راه رفتن عادی مشکل دارد. (به اصطلاح می لنگد). هیچ اقدامی برای درمان و پیگیری وضعیت پزشکی توماج انجام نشده است. از طرف دیگر به دلیل مشت‌ های زیادی که به سمت چپ صورت و چشم او وارد شده است با مشکلاتی در بینایی نیز مواجه شده است. البته من نمی‌دانم مشکل چشم او دقیقا تا چه حد بوده است».
همزمان در روز پنجشنبه ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره نیاز آقای صالحی به مراقبت‌های پزشکی گفت: «ما از گزارش شکنجه توماج صالحی توسط مقام‌ها و نیاز او به توجه فوری پزشکی آگاهیم. متاسفانه رفتار رژیم ایران با توماج صالحی تازه‌ترین مورد از یک رشته بلند از موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم است.»
«ما از رهبران ایران می‌خواهیم توماج را همین حالا آزاد کنند، کلیه زندانیان سیاسی را آزاد کنند، و کمک‌های پزشکی لازم را در اختیار آقای صالحی قرار دهند.»
او اضافه کرد که حکومت ایران با بدرفتاری با زندانیان سیاسی «می خواهد مردم را مرعوب و نارضایتی را خاموش کند که نشان می‌دهد چقدر از مردم خود می‌ترسد، به خصوص جوانانی مثل توماج صالحی.»

https://www.bbc.com/persian/articles/cxep3ny6gxdo