حزب حكمتیست (خط رسمی): بشریت در سوگ قربانیان زلزله

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روز دوشنبه ششم فوریه وقوع دو زلزله بزرگ به قدرت ۷،۸ و ۷،۵ دهم رشتر در مناطق مرزی تركیه و سوریه اتفاق افتاد و طبق اخبار رسانه های رسمی تاكنون بیش از ۱۲ هزار نفر را قربانی، دهها هزار نفر زخمی و میلیونها نفر آواره شده اند. دهها شهر و صدها روستا در تركیه و شمال سوریه ویران شده اند. صحنه های دلخراش این فاجعه بزرگ با مساكن ویران شده، اجساد كشته شدگان و مردم وحشت زده ای كه تقاضای كمك میكنند و برای نجات جان عزیزان خود در میان تلهای خاك با چنگ و دندان و بدون امكانات در تلاشند، قلب هر انسان شرافتمندی را به درد میاورد. این بزرگترین زلزله در تاریخ تركیه و یكی از بزرگترین زمین لرزه های یك قرن اخیر است.

متاسفانه و با گذشت سه روز از این فاجعه بزرگ، هنوز روشن نیست چند هزار و یا چند ده هزار انسان دیگر در زیر آوار ساختمان و اماكن دهها شهر باقی مانده اند و آمار نهایی قربانیان این فاجعه انسانی چند نفراند. در تركیه كمك های دولت برای نجات جان مردمی كه زیر آوار مانده اند بسیار ناچیز و نا امید كننده است. هزاران نفر از مردم شریف برای کمک رسانی به دهها میلیون انسانی که این سه روز را بدون امكانات اولیه در سرما و برف گذرانده اند، راهی مناطق زلزله زده شده اند.
در سوریه وضعیت مردم زلزله زده اسفناک تر است. بنا به گزارشات در مناطقی كه اپوزیسیون اسد حاکم است، امكان كمك رسانی بسیار ضعیف است. ارسال کمکهای انسانی به سوریه بدلیل تحریمهای اقتصادی دول غربی عملا غیر ممکن است. رسانه های غربی از طرف دولتمردان این كشورها بی شرمانه اعلام میكنند كه بدلیل نداشتن "مناسبات حسنه" با دولت سوریه از كمك رسانی معذورند. این در شرایطی است كه یك دهه تمام است که سوریه، به نام دفاع از مردم این كشور، از همه سو با انواع سلاحهای كشتار جمعی از زمین و هوا ویران شده است. امروز همان مردم از هر نوع امداد رسانی محروم میشوند. بازی کثیف دولت سوریه و دول غربی در مقصر جلوه دادن دیگری روزانه جان هزاران نفر از مردم بیگناهی که از جنگ ویران کننده جان سالم به در برده و امروز زیر آوار محبوس شده اند، را با خطر مرگ روبرو میکند.
بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی در منطقه زلزله زده بیش از ۳۰ میلیون انسان زندگی میكنند و اكنون تقریبا و اكثریت عظیم این انسانها، منهای قربانیان و زیر آوار مانده ها، در كوچه و خیابانهای ویران شده، در كنار تل های خاكی كه عزیزانشان زیر آن مرده یا زنده مانده اند، از برف و سرما و بدون امكانات، بدون آب و برق و وسایل گرمازا، شب و روز میكنند. مردم در سراسر جهان در غم و ماتم و هراس از سرنوشت مردم زلزله زده، اخبار تکان دهنده را دنبال میكنند. بی تردید سایه سنگین این فاجعه بزرگ و عواقب بعدی آن، برای سالیان سال به عنوان فقر و خانه خرابی، آوارگی، درد و رنج از دست دادن عزیزان و عوارض روحی و روانی آن، به بخشی از زندگی مردم این منطقه تبدیل میشود.
امروز كنترل زمین لرزه و باخبر شدن از وقوع آن قبل از اتفاق با امكانات و پیشرفتهای علمی كاملا ممكن است. امروز كاهش تلفات زلزله و فجایع ناشی از آن ممكن است. در تركیه این اولین بار نیست كه استاندارد نبودن شهرسازی و ساختمان سازی، و عدم هزینه كردن برای زندگی مردم، عدم كمك رسانی لازم و فوری و به موقع انسانها را قربانی میکند.
كاهش عواقب انسانی وقایعی چون سیل و زلزله در گرو هزینه كردن و تامین زندگی ای انسانی برای مردم است، امری كه در سیاست دول كاپیتالیستی جایگاهی ندارد. زمانی كه كمك به زلزله زدگان، بر خلاف تبلیغات كر كننده دولتها و ادعاهای دروغین و اشك تمساح ریختن شان، قطره چكانی و از حداقل هم حداقل تر است، مسابقات تسلیحاتی و خرید و تولید اسلحه های كشتار جمعی، لشكر كشی و ویران كردن خانه و كاشانه مردم در كشورهای مختلف، در تخاصمات دولتهای مرتجع و تخصیص بودجه های چند صد میلیارد دلاری نظامی و اطلاعاتی، هیچ حد و مرزی نمی شناسد.
حزب حكمتیست (خط رسمی) در این فاجعه بزرگ انسانی در كنار مردم زلزله زده در تركیه و سوریه است. پایان دادن به چنین فجایع انسانی، پایان دادن به درد و رنج و آوارگی در گرو زیر و رو کردن جهانی است که در آن زندگی، سعادت، سلامت، رفاه و خوشبختی انسان ارزشی ندارد. در نبود این نظام ضد انسانی، بشریت میتواند در آسایش و امنیت بیشتر، در همكاری و همگامی با هم زندگی كند و مصائب انسانی سیل و زلزله و... را به حداقل برساند.
حزب حكمتیست (خط رسمی)
۸ فوریه ۲۰۲۲
https://hekmatist.com/