اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 - روز ۲۲ خرداد جمعی از جوانان بیکار روستای امیرالمومنین در منطقه امیدیه در خوزستان در اعتراض به بیکاری و عملکرد اداره کار و شرکت پتروسازه و بازداشت جوانان معترض بیکار روستا با حکم دادستانی، مقابل دادگستری امیدیه تجمع کرده و خواستار پایان دادن به پرونده سازی های امنیتی و اشتغال در پتروسازه شدند. یک تلاش حکومتی ها همواره این بوده که تحت عنوان استخدام بومی و غیر بومی بین کارگران جویای کار تفرقه ایجاد کنند. اما کارگران میدانند که عامل اصلی بیکاری و فقر و فلاکت، حکومت اسلامی و سیستم حاکم است.

- روز یکشنبه ۲۲ خرداد کارگران شرکت‌های پیمانکاری آجین، نوآوران، اولنگ و تأمین نیرو، از زیر مجموعه های شرکت مس سونگون در آذربایجان شرقی، در اعتراض به عدم تحقق خواست‌هایشان دست به اعتصاب زدند. اعتراض کارگران معدن مس سونگون به سطح نازل حقوقها، قراردادهای موقت و پیمانی و نداشتن امنیت شغلی است. آنها خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش فوری دستمزدها و کوتاه شدن دست پیمانکاران و نیز دائمی شدن قراردادهایشان هستند.

- روز ۲۲ خرداد رانندگان کامیون در استان زنجان در اعتراض به کاهش سهمیه گازوئیل و گرانی ها و وضع بدمعیشتی خود دست به اعتصاب زدند.

- صبح روز شنبه ۲۱ خرداد، بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران کارخانه‌ی داروگر تهران و بیش از ۳۰۰ نفر از کارگران شرکت تولیدی تولی پرس قزوین که هردو از زیرمجموعه‌های هلدینگ داروگر محسوب می‌شوند، در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه مزد خود خود در محوطه‌ی این دو کارخانه تجمع کردند. در تجمع کارخانه‌ی تولی پرس قزوین نیروهای پلیس نیز در محوطه‌ی کارخانه حضور پیدا کردند. به گفته کارگران روند تولید در این دو کارخانه‌ی از ابتدای سال جاری از سوی کارفرما متوقف شده و آنان نگران تعطیلی این کارخانه‌ها هستند.

- روز۲۱ خرداد سجاد شکری فعال کارگری مقابل در منزلش بازداشت شده است. از دلایل و نهاد بازداشت‌کننده‌ی او خبری در دسترس نیست. سجاد پیشتر در مرداد سال ۹۹ بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شد و محکومیت ۴ ساله گرفت . وی در آذرماه سال گذشته به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲

۲۲ خرداد: تجمعات بزرگ و قدرتمند سراسری بازنشستگان برگزار شد

روز ۲۲ خرداد با فراخوانی از قبل اعلام شده، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف به خیابان آمده و شعار دادند و بر خواستهای خود پافشاری کردند. بازنشستگان از جمله شعار میدادند "نه غزه نه لبنان، ستم دیده همینجاست"، "توپ تانک فشفشه، وزیر باید گم بشه"، "ننگ ما، ننگ ما وزیر الدنگ ما". بازنشستگان به حقوقهای زیر خط فقر و افزایش محدود و ده درصدی مستمری هایشان توسط دولت اعتراض دارند. در تجمعات امروز حضور زنان قابل توجه بود.

این تجمعات در مقابل ادارات تامین اجتماعی در شهرهای تهران، اراک، اهواز، اردبیل، مشهد، کرمانشاه ، اصفهان، ساری، بندرعباس، بروجرد، همدان، کرج، رشت، تبریز، شوشتر، زنجان و شوش برگزار شد. در اراک و کرمانشاه در ادامه تجمع دست به راهپیمایی زدند و توجه گسترده تری را به خود جلب کرده بود. در کرمانشاه تجمع کنندگان شعار مرگ بر رئیسی را سر دادند. در اردبیل بازنشستگان شعار میدادند: خواسته اصلی ما حقوق طبق تورم، بازنشسته می میرد، ذلت نمی پذیرد، فقط کف خیابان، بدست میاد حقمون.

در کرج نیروهای انتظامی حکومت همانند روزهای قبل در صحنه حضور داشتند و یگان موتورسوار کمی دورتر مستقر شده بودند. تجمع کنندگان با شعار "معلم، کارگر، همبستگی و وحدت" بر اتحاد و همبستگی مبارزاتی تاکید میکردند . دیگر شعارهای آنها عبارت بودند از:"معیشت، منزلت، حق مسلم ماست"، "توپ، تانک، فشفشه، وزیر باد گم بشه"، ایران با ما ایران شد، زندگیمان ویران شد، " ننگ ما، ننگ ما، وزیر الدنگ ما"، "نه غزه نه لبنان، ستم دیده همینجاست". در تجمع این شهر بازنشستگان در برابر تعرض نیروی انتظامی شعار مزدور برو گمشو را سردادند.

در اصفهان تجمع کنندگان با شعارهای "حسین، حسین شعارشان، دروغ گفتن شد کارشان"، "اینهمه بیعدالتی، هرگز ندیده ملتی، و با این شعارها بر سوار شدن حکومت بر صنعت مذهب و چپاولگری هایش اعتراض کردند. در ساری بازنشستگان با در دست داشتن بنرهایی که اعتراضشان را بیان میکرد و با شعار دادن تجمع داشتند. در رشت تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل تامین اجتماعی در میدان نیروی دریایی برگزار شد. در بروجرد بازنشستگان به نشانه اعتراض به فقر و بی تامین سفره خالی پهن کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. در بندرعباس بازنشستگان با کف زدن و یکصدا شعار مرگ بر دولت بی کفایت، مرگ بر وزیر بی کفایت را سر میدادند. در زنجان شعارهای بازنشستگان عبارت بودند از:" اتحاد، بیداری، نه فقر نه بیکاری"، "دشمن ما همین جاست دروغ میگین امریکاست"، ما بازنشستگانیم، از یاد رفتگانیم. دراهواز جمعیت شعار میداد: "وزیر بی کفایت، استعفا، استعفا"، "می ایستیم، می میریم، ذلت نمی پذیریم"، "استاندار، استاندار، جوابگو، جوابگو"، "ما بازنشسته هستیم، ما همه با هم هستیم". در شوشتر نیز بازنشستگان در حالیکه سفره خالی ای را به نشان اعتراض به فقر و گرسنگی پهن کرده بودند ، شعار میدادند:"رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو".

بازنشستگان شوش و هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش تجمع داشتند و با شعارهای فقط کف خیابان بدست میاد حقمون از فرمانداری به طرف مرکز شهر و میدان هفت تیر وسپس میدان بسیج راهپیمایی کردند. شعارهای دیگر آنها عبارت بودند از: "نه مجلس، نه دولت،نیستند به فکر ملت"، "وزیر بی کفایت، خجالت، خجالت"، "تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم". در تجمع شوش حدود حدود هفتصد نفر شرکت داشتند. .

در تهران از ساعات اولیه صبح نیروهای امنیتی انتظامی با استقرار تجهیزات و ادوات و ماشینهای ون، فضای اطراف مجلس را شدیدا امنیتی کرده و مانع از شکل گیری تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شدند. اما در این روز رانندگان بازنشسته خطوط بی آرتی شرکت واحد مقابل سامانه ۳ اتوبوسرانی شرکت واحد در اعتراض به عدم واریزی حق بیمه کارهای سخت وزیان آور( چهار درصد) و پرداخت کامل حق سنوات دست به تجمع اعتراضی زدند و با شعار وعده و وعید کافیه، سفره ما خالیه با دیگر بازنشستگان در سطح سراسری همصدا شدند.

این هفتمین روز اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی با خواست لغو مصوبه دولت و افزایش محدود و ده درصدی مستمری هایشان و در اعتراض به فقر و بی تامینی بود. در این تجمعات بازنشستگان با شعارهای اعتراضی خود کل بساط حاکمیت را بخاطر فقر و فلاکت بی حد و حصری که بر جامعه تحمیل شده و دزدی ها و اختلاسها به چالش کشیدند و در سخنانشان صدای اعتراضشان را علیه تبعیض و نابرابری بلند کردند.

یک شعار قابل توجه در تجمعات بازنشستگان، شعار "معلم، کارگر، بازنشسته اتحاد اتحاد" بود. با این شعار آنها بر همسرنوشتی مبارزاتی بخش های مختلف کارگری تاکید گذاشتند. اعتراضات قدرتمند بازنشستگان در کنار اعتراض معلمان و فراخوان آنها به تجمعات بزرگ در بیست و ششم خرداد ماه و دیگر اعتراضات مردمی علیه فقر و بی تامینی فضای سیاسی امروز جامعه را دارد رقم میزند. حزب کمونیست کارگری با حمایت قاطع از این مبارزات بر اتحاد مبارزاتی همه بخش های کارگری و کل جامعه برای رهایی از شر جهنم جمهوری اسلامی تاکید دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲
تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش و دو خبر دیگر

فردا تجمعات سراسری بازنشستگان برگزار میشود

- روز ۲۱ خرداد بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز، کرج، ایلام، همدان و شوش و هفت‌تپه برای پیگیری مطالباتشان با خواست لغو مصوبه دولت مبنی بر افزایش تحقیرآمیز ده درصدی مستمری هایشان مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. در اهواز بازنشستگان در شعارهایشان بر افزایش مستمری هایشان و برکناری وزیر کارتاکید داشتند. بازنشستگان شوش و هفت تپه شعار میدادند: وعده وعید چه خوب بود، ولی همش دروغ بود، و "دولت شش کلاسه، همین روزها خلاصه".

در کرج نیز با زنشستگان با شعارهای نه غزه نه لبنان، ستم دیده همینجاست، توپ تانک فشفشه وزیر باید گم بشه فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در ایلام بازنشستگان به نشانه اعتراض به فقر و سونامی گرانی و حقوقهای نازل سر سفره خالی نشسته و شعار میدادند:تا حق خود نگیریم هر روز همین بساط است!

در همدان بازنشستگان مقابل تامین اجتماعی تجمع داشتند و شعار وزیر بی لیاقت ، خجالت، خجالت سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به این موضوع از ۱۶ خرداد تا کنون در شهرهای مختلف دست به تجمعات بزرگی زده و صدای اعتراضشان را بلند کرده ند. فردا یکشنبه آنها برای ساعت ده و نیم صبح فراخوان به تجمعات سراسری بزرگ داده اند. یک تاکید بازنشستگان در تجمعاتشان شرکت با خانواده ها و پیگیری قاطع مطالباتشان بوده است. درمان رایگان، افزایش حقوقها به بالای خط فقر و برچیده شدن حقوقهای نجومی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و داشتن حق تشکل و اعتراض و به چالش کشیدن بساط دزدسالار از جمله موضوعات اعتراضی بازنشستگان و خواستها و مطالبات اعلام شده شان است. از خواستها و مبارزات بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد.

- روز جمعه بیستم خرداد تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالان کارگری و اجتماعی با خانواده های رضا شهابی و حسن سعیدی که هم اکنون در زندان بسر میبرند.دیدار کردند. دراین دیدار منیره عبدی همسر اسماعیل عبدی معلم زندانی و ژاله روح زاد همسر اسماعیل گرامی از کارگران بازنشسته زندانی نیز حضور داشتند. رضا شهابی وحسن سعیدی به ترتیب در تاریخ ۲۲ و ۲۸ اردیبهشت با هجوم ماموران اطلاعات به منازلشان دستگیر شدند و همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری میشوند. دیدار از خانواده های زندانیان سیاسی یک اقدام مهم و یک بخش مهم از فعالیت جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.

- روز پنجشنبه ۱۹ خرداد کشاورزان اصفهان در اعتراض به بستن آب زاینده رود و بی آبی و خطر از بین رفتن کشت خود بار دیگر به خیابان آمدند. در این روز کشاورزان زرین شهر با راهپیمایی بطرف فرمانداری رفته و در آنجا تجمع کردند. خبرها از شروع دور جدید اعتراضات در میان کشاورزان گزارش میدهد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲
--