مجلس سوئد سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی اعلام کرد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 نمایندگان پارلمان سوئد طرح تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کردند. بر اساس این طرح، دولت سوئد موظف می‌شود تلاش کند تا نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد. نمایندگان پارلمان سوئد که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز چهارشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) طرحی مبنی بر تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کردند. بر اساس این طرح، دولت سوئد موظف می‌شود در راستای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا تلاش کند.

مارکوس ویشل نماینده پارلمان سوئد در توییتر خود نوشت: «امروز تاریخ‌ساز شدیم، زمانی که پارلمان سوئد به اتفاق آرا تصمیم گرفت به پیشنهاد من مبنی بر نام‌گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمانی تروریستی رای مثبت دهد. این حاصل سخت‌کوشی است. بابت تمامی حمایت‌های شما سپاسگزارم. اینک ما به مبارزه برای متوقف کردن ظلم در ایران و اعطای حق اساسی آزادی به مردم ایران ادامه خواهیم داد.»


بیشتر بخوانید: شکایت علیه سپاه پاسداران و حسین سلامی در سوئد ثبت شد

۳۴۹ نماینده به این طرح که از سوی کمیته امور خارجه پارلمان سوئد ارائه شده بود، رای دادند و از این رو این طرح مورد تایید هر هشت حزب راست و چپ پارلمان سوئد قرار گرفته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان در توییتر خود نوشت: «تبریک به همکارانم در سوئد. شرم‌آور است که فراکسیون‌های حاکم در بوندس تاگ (مجلس آلمان) آمادگی انجام یک ابتکار فراحزبی را ندارند تا صریح و واضح از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی صحبت کنند.».


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال حاضر در فهرست ترویستی ایالات متحده آمریکا قرار دارد. پارلمان اروپا نیز در ژانویه با رأی قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن از دولت‌های اتحادیه اروپا خواسته شده تا سپاه پاسداران را در لیست تروریستی این اتحادیه قرار دهند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اما از مخالفان این امر است و می‌گوید برای قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا نیاز به رأی یک دادگاه اروپایی است.

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد روز سه‌شنبه ۲۹ فرودین (۱۷ آوریل) در اینستاگرام و توییتر خود نوشت پرونده شکایت علیه سپاه و حسین سلامی در پلیس سوئد با عنوان جنایت علیه بشریت باز شده است. آخوندی تاکید کرده است دادخواهان و شاکیان دیگر مقیم سوئد نیز می‌توانند در تکمیل این پرونده به این شکایت بپیوندند.

 https://p.dw.com/p/4RAf5

 ۱۴۰۲/۲/۲۰۱۴۰۲ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

دویچه وله فارسی