اعتصابات کارگران ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و هفت تپه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعلامیه خبری: اعتصابات کارگران ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و هفت تپه, امشب دهها کارگر ذوب آهن بازداشت شدند: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از دیروز شنبه ٦ اسفند با شروع اعتصاب کارگران ذوب آهن وارد محوطه مجتمع صنعتی ذوب آهن اصفهان شدند و به تهدید و مانور برای ایجاد ارعاب و خاتمه دادن به اعتصاب مبادرت کردند. با اینحال اعتصاب در شیفت شب در محوطه شرکت ادامه پیدا کرد. در شامگاه یکشنبه ٧ اسفند با تهاجم چند گردان از نیروهای گارد ویژه و انتظامی و ضد شورش به داخل مجتمع ذوب آهن اصفهان و ایجاد ارعاب با رژه موتوری، اقدام به تهاجم به اجتماع و بازداشت کارگران کردند که طی آن بیش از ٣٠ کارگر بازداشت شدند.

ماموران امنیتی و ضد شورش مجتمع ذوب آهن را به پادگان تبدیل کردند و در بخشهای مختلف گیت ها و بخش های مختلف مجتمع مستقر شدند. از جمله از حضور کارگران بخشهای کک سازی و اگلومراسیون و لوله نورد که قصد پیوستن به اجتماع و اعتصاب کارگران در محوطه مرکزی ذوب آهن را داشتند حمله کرده و آنها را متفرق و چند کارگر را بازداشت کردند. هنوز از سرنوشت کارگران بازداشتی و تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست. کارگران ذوب آهن خواهان افزایش دستمزد، اجرای طبقه بندی مشاغل و رفع شرایط امنیتی محیط کار هستند.
امروز یکشنبه ٧ اسفند نیز کارگران مجتمع فولاد یزد دست به اعتصاب و راهپیمائی در شهر زدند و از جمله شعار "کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد" سر دادند. کارگران فولاد یزد بعد چهار دهه وارد اعتصاب و اعتراض شدند و به وضع معیشتی و قراردادها و عدم اجرای طبقه بندی مشاغل اعتراض دارند.
در مجتمع کشت و صنعت هفت تپه نیز از دیروز شنبه ٦ اسفند اجتماع اعتراضی شروع شده است و امروز صبح یکشنبه بیش از ٥٠٠ نفر از کارگران مقابل مدیریت شرکت تجمع کردند و در ادامه مقابل حراست شرکت علیه رفتارهای معلی رئیس حراست دست به اعتراض زدند. کارگران فردا دوشنبه نیز راس ساعت ٨ صبح مقابل امور اداری تجمع خواهند کرد. خواستهای کارگران از جمله بازگشت به کار اسماعیل بخشی رهبر و نماینده خوشنام کارگران و اجرای همسان سازی حقوق های هفت تپه با کشت و صنعت هفت طرح است.
در روزهای اخیر نیز کارگران پارس جنوبی و پتروشیمی با سرکوب و بازداشت روبرو شدند. کارگران شرکتهای گاز و پتروشیمی منطقه عسلویه نیز بدلیل خلف وعده های حکومت و کارفرمایان در فضای ملتهب و اعتراضی بسر می برند. جمهوری اسلامی خیال میکند میتواند با سرکوب در مقابل امواج اعتراض رو به رشد کارگران بایستد. اعتصابات کارگری در صنایع کلیدی گسترش می یابد و سرکوب کارگران ماشین سازی ها و پتروشیمی ها و ذوب آهن و نفت و گاز راه بجائی نخواهد برد.
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به اعتراض متحد و اعتصاب کارگران ذوب آهن و فولاد و هفت تپه درود میفرستد و از مردم اصفهان بویژه مناطق کارگری مانند شاهین شهر، فولادشهر و زرین شهر میخواهد در حمایت از کارگران اعتصابی بصورت فوری دست به اعتراض بزنند. کارگران بازداشتی ذوب آهن بیقید و شرط آزاد باید گردند.

پرتوان باد اعتصاب و اعتراض متحد کارگران!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست
٧ اسفند ١٤٠١- ٢٦ فوریه ٢٠٢٣