اعتراضات در ایران؛ تدفین نسرین قادری و بازداشت دانشجویان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

نسرین قادری در شرایط امنیتی در مریوان به خاک سپرده شد. همزمان، این شهر شاهد تجمع اعتراضی بود که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه شد. گزارش‌ها از بازداشت گسترده دانشجویان از دیشب تاکنون خبر می‌دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که نسرین قادری، امروز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه (۶ نوامبر) در شرایط امنیتی به خاک سپرده شد. منابع حقوق بشری گزارش‌ داده‌اند این دانشجوی معترض مریوانی روز ١٣ آبان در تهران با "ضربات متعدد باتوم" توسط ماموران جمهوری اسلامی جان باخته است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوشته که پیکر نسرین قادری ''تحت فشار نیروهای امنیتی و بدون حضور مردم'' در مریوان به خاک سپرده شد. در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از تجمع اعتراضی امروز در مریوان منتشر شده و برخی کاربران نیز از ''تیراندازی نیروهای امنیتی'' و همچنین شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان خبر می‌دهند.آنگونه که هه‌نگاو، دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان، گزارش داده، ''دست‌کم ۳۵ نفر'' در جریان اعتراض به مرگ نسرین قادری، ''با شلیک مستقیم'' نیروهای امنیتی، در شهر مریوان زخمی شد‌ند.
این منبع خبری حقوق بشری می‌نویسد که شماری از نیروهای امنیتی نیز برای کنترل اوضاع از شهر سقز به مریوان گسیل داده شده‌اند.برخی گزارش‌ها نیز از اعتصاب بسیاری از کسبه و بازاریان مریوانی در اعتراض به مرگ نسرین قادری خبر می‌دهند. گزارش‌ها همچنان حاکی از جو شدید امنیتی در مریوان و شماری از دیگر شهرهای کردستان بویژه سقز است.دویچه وله مستقلا قادر به تایید این گزارش‌ها نیست.

نامه نسرین قادری

''بازداشت ۱۷ نفر در گلوگاه''
مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی، آمارهای جدیدی از شمار بازداشت‌شدگان در شهرهای مختلف ایران اعلام می‌کنند.
از جمله جدیدترین آنها، فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه در استان مازندران گفته که ۱۷ شهروند در جریان اعتراض‌ها در این شهر بازداشت شده‌اند.
او، بازداشت‌شدگان را ''لیدرها و سرکرده تشکیلات اغتشاش'' توصیف کرد و افزود که این افراد ''در اقامتگاه خود شناسایی و دستگیر شدند.''
مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی، اعتراض‌ها ضدحکومتی در ایران را ''اغتشاش'' می‌نامند.
تصویری از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران (عکس از آرشیو) تصویری از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران (عکس از آرشیو)
تصویری از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران (عکس از آرشیو)عکس: UGC
شماری از کارشناسان می‌گویند که در جریان اعتراض‌های کنونی در ایران، بسیاری از شهرستان‌های کوچک نیز شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای بوده و همین موضوع، یکی از مهمترین وجه تمایزهای این دور از اعتراضات نسبت به دفعات پیشین است.

ادعای ایران: یک تیم ترور را خنثی کردیم
خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه از قول یک ''منبع آگاه امنیتی''، از ''دستگیری یک تیم‌ خرابکاری و ترور'' در استان خوزستان خبر داد.
این ''منبع آگاه امنیتی'' که نامش فاش نشده، همچنین ادعا کرده که ''هدایت و حمایت'' این تیم بازداشت‌ شده را ''یک کشور اروپایی'' برعهده داشته است.
این گزارش، اشاره‌ای به تعداد نفرات بازداشت‌شده و همچنین نام کشور اروپایی ادعایی، نکرده است.
این منبع امنیتی با استناد به آنچه که ''اعترافات اعضای دستگیر شده'' نامید، ادعا کرد که هدف بازداشت‌شدگان ''برنامه‌ریزی ‌برای ترور تعدادی از مردم و شخصیت‌های عرب در خوزستان'' و همچنین ''تکرار سناریو کشته‌سازی و ایجاد آشوب‌های مشابه زاهدان و اردبیل در خوزستان'' بوده است.
فارس همچنین ساعاتی پیشتر نیز از قول فرمانده انتظامی شهرستان بمپور در استان سیستان و بلوچستان نوشت که بر اثر ''حادثه‌ای'' در ایستگاه انتظامی و حفاظت جاده‌ای محور ایرانشهر – بمپور، ۴ نفر از کارکنان نیروی انتظامی جان خود را از دست دادند.
فارس اما توضیحی درباره این ''حادثه'' ارائه نکرد و تنها افزود که موضوع در دست بررسی است.
گفتنی است استان سیستان و بلوچستان در هفته‌های گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی بوده و این اعتراض‌ها به شدت از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سرکوب شده است.
سازمان حقوق بشر ایران به تازگی اعلام کرده که از زمان آغاز اعتراض‌های جاری در ایران تاکنون، ۱۱۸ نفر در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند.

بازداشت گسترده دانشجویان؛ از تهران تا بابلسر
کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور از بازداشت شمار دیگری از دانشجویان خبر داده است. محمدحسین همت‌پور، دانش‌آموخته هوش مصنوعی دانشگاه امیرکببر و فعال دانشجویی سابق و همچنین سروناز احمدی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی(ولنجک)، صبح امروز، یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدند.
این گزارش می‌افزاید که تا کنون از نهاد بازداشت‌ کننده و وضعیت این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.
از بابلسر در استان مازندران نیز خبر می‌رسد کامیار فکور، دانش‌آموخته رشته جفرافیا-محیط زیست دانشگاه پیام نور در منزل خود بازداشت شد.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور همچنین خبر داده که پارسا شجاعی، دانشجوی رشته آمار ورودی سال ۱۴۰۰ دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی بامداد امروز ''مقابل درب منزل اقوام خویش ربوده شده است''.
به نوشته این کانال خبری، همایون سلیمانی، دانشجوی مهندسی برق ورودی سال ۱۳۹۸ دانشگاه علم و صنعت و از فعالین دانشجویی این دانشگاه نیز شامگاه دیروز، شنبه ۱۴ آبان در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
شامگاه گذشته همچنین امیررضا چرچی، دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه شریف و محمدابراهیم واعظی، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدند.
این منبع خبری دانشجویی همچنین گزارش داده که همه دانشجویان ارشد گرایش تئاتر ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دانشگاه هنر تهران، ''مشروط'' شده‌اند.
بر پایه این گزارش، برای دانشجویان بعضی از کلاس‌های دوره کارشناسی، باوجود تشکیل نشدن کلاس و عدم ثبت غیبت توسط استاد مربوطه، ''نمره‌ صفر'' رد شده است.

تیراندازی مأموران به معترضان در مریوان؛ افزایش اقدامات اعتراضی کارکنان صنعت نفت
افزایش اقدامات اعتراضی کارکنان صنعت نفت در پی افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروی انتظامی
پس از اعلام خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای مسلح و انتظامی در میانه سرکوب اعتراضات در ایران، شماری از کارکنان صنعت نفت، در واکنش به محقق نشدن مطالبات خود اقدامات اعتراضی انجام داده‌اند.
کانال تلگرامی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز یکشنبه ۱۵ آبان گزارش داد کارکنان رسمی شرکت نفت و گاز پارس شاغل در سی و هفت سکوی گازی در منطقه پارس جنوبی، از چند روز پیش، «گزارش‌های روزانه میزان استخراج و تولید این سکوها و همچنین فرم‌های دستور کار تعمیرات را به مقامات بالاتر ارسال نمی‌کنند.»
شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت تأکید کرد که عدم ارائه این گزارش‌ها، «وزارت نفت را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.»
این شورا اضافه کرد که قرار است از روز دوشنبه شانزده آبان، این کارکنان رسمی در همه واحدها، غذای روزانه محل کار را دریافت نکنند.
بر اساس این گزارش، این کارکنان رسمی نفت اعلام کرده‌اند که «چگونه در کمتر از یک ساعت مجلس به افزایش بیست درصدی حقوق نیروهای مسلح رای می‌دهد اما بیش از ده سال است که به قانون مصوب و بندهای معیشتی آن برای کارکنان نفت بی‌توجه است.»
شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نوشت که با وجود تهدیدهای دولت علیه این کارکنان، آنان «مصمم به ادامه اعتراضات خود در اشکال مختلف هستند.»
به گفته وکیل بهاره هدایت، فعال مدنی بازداشت‌شده، او چند هفته پس از دستگیری با پرونده و اتهامات جدیدی روبرو شده است.
امیر رئیسیان، وکیل خانم هدایت روز یک‌شنبه، ۱۵ آبان به سایت خبری «امتداد» گفت که موکلش ۱۱ مهر در خانه یکی از دوستانش بازداشت شد و ماموران پس از شکستن در وارد شده و بدون ارائه حکم جلب، او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.
به گفته‌ آقای رئیسیان، این فعال مدنی تا چهارم آبان در بند ٢٠٩ اوين در بازداشت بوده و چند اتهام از جمله «فعاليت تبلیغی عليه نظام، اجتماع و تبانی و ترويج فساد و فحشا» به او تفهيم شده است، در حالی كه مصادیقی برای اتهامات اخير عليه او وجود ندارد.
وکیل خانم هدایت در ادامه افزوده است، در حالی که هنوز برای این پرونده قضایی جدید از موکلش دفاع آخر اخذ نشده است، او را برای گذراندن حکم ۴ سال و ۸ ماه زندان مربوط به پرونده‌ قبلی‌اش به زندان اوین منتقل شده است.
بهاره هدایت در بهمن سال ۱۳۹۸ در پی شرکت در مراسم یادبود جان‌باختگان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی توسط سپاه در مقابل دانشگاه پلی‌تکنیک بازداشت شد و دادگاه انقلاب او را به دلیل شرکت در این مراسم و هم‌چنین انتشار توییت‌هایی در این باره به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۴ سال و ۸ ماه حبس محکوم کرد. این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

«ربودن» مارال دارآفرین، روزنامه‌نگار، پس از مراجعه افراد ناشناس به خانه‌اش
گزارش‌ها حاکی از «ناپدید شدن» و «ربودن» مارال دارآفرین، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، پس از دریافت تماس‌های ناشناس است. بر اساس این گزارش‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، خانم دارآفرین از روز دهم آبان به دست افراد ناشناس ناپدید شده است. او در همان روز و پیش از آن که ناپدید شود، ویدیویی را منتشر و در آن اعلام کرد که هم او و هم مادرش تماس‌هایی از یک شماره «خصوصی» دریافت کرده‌اند.
خانم دارآفرین اضافه می‌کند که افرادی نیز با دو خودرو شخصی به خانه محل زندگی آنان مراجعه کرده‌اند، اما او از باز کردن در به روی این افراد خودداری کرد. هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت این روزنامه‌نگار در دست نیست و هیچ دستگاه رسمی درباره بازداشت او توضیحی ارائه نکرده است.
همزمان با سرکوب معترضان در اعتراضات سراسری ایران که در واکنش به مرگ مهسا امینی شروع شد و همچنان ادامه دارد، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، علاوه بر مردم عادی معترض، تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان و همچنین اتباع خارجی را بازداشت کرده است. هنوز تعداد دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نیست، اما سازمان‌های حقوق بشری آمار آنان را هزاران نفر اعلام کرده‌اند.
هم‌زمان با تجمع‌های اعتراضی در مریوان و برخی دیگر از شهرهای کردنشین در پی خاکسپاری نسرین قادری از کشته‌شدگان اعتراضات، بر اساس گزارش «هه‌نگاو» دانش‌آموزان نیز پس از تعطیلی مدارس در برخی از این مناطق از جمله بوکان تجمع کردند.
نسرین قادری، دانشجوی اهل مریوان بود که در تهران تحصیل می‌کرد و بر اثر ضربات باتوم نیروهای امنیتی به سرش به کما رفت و جان باخت.
خانواده و نزدیکان او تحت فشارهای امنیتی مجبور شدند سحرگاه روز یک‌شنبه، ۱۵آبان پیکر او را بدون حضور مردم در زادگاهش به خاک بسپارند.

مشروط کردن گروهیِ دانشجویان و افزایش تفتیش‌ها در دانشگاه‌ها
بر اساس گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، تمام دانشجویان ارشد گرایش تئاتر ورودی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دانشگاه هنر تهران «مشروط» شده‌اند.
همچنین بر اساس این گزارش، «برای دانشجویان بعضی از کلاس‌های دوره کارشناسی، علی‌رغم عدم تشکیل کلاس و عدم ثبت غیبت توسط استاد مربوطه، نمره‌ صفر رد شده است.»
تعدادی از استادان این رشته‌ها اعلام کرده‌اند تا زمانی که حکم اخراج دانشجویان خوابگاهی لغو نشود و دانشجویان به کلاس‌های درس حضوری بازنگردند، از تدریس خودداری کرده و در هیچ سامانه مجازی کلاس‌های خود را تشکیل نمی‌دهند.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده که مسئولان دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات نیز مقابل درب ورودی دانشگاه «میله‌هایی تعبیه کرده که تنها یک فرد امکان رد شدن دارد و مقابل هر راهرو نیز دو نیروی حراست جهت تفتیش کیف و گوشی دانشجویان قرار دارند.»
منابع محلی، هویت معترض کشته‌شده‌ای را که جسد او با یک وانت از محل حادثه منتقل شد، «مهران شکاری» اهل میاندواب اعلام کرده‌اند.
به گزارش «آرازنیوز» به نقل از منابع آگاه، مهران شکاری روز ۱۲ آبان در کرج و در تجمعاتی که به مناسبت چهلم حدیث نجفی و نیما رضادوست برگزار شده بود، با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده است.
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز اعلام کرده‌اند که مهران شکاری برای کار در کرج زندگی می‌کرده است.
«آرازنیوز» در ادامه گزارش خود، از مهران شکاری به‌عنوان نوه یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق نام برده و در آخرین گزارش خود در روز یک‌شنبه آورده است که نهادهای اطلاعاتی برای تحویل جسد او از خانواده‌اش درخواست مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کرده‌اند، این در حالی است که خانواده آقای شکاری توان پرداخت این مبلغ را ندارند.
در همین حال گفته شده است که خانواده مهران شکاری از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده‌اند که پیکر او را بی‌سروصدا و بدون مراسم سوگواری دفن کنند.
رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند این اطلاعات را تایید کند.
در روزهای گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده منتشر شد که در آن یک جوان در حالی که به دلیل اصابت گلوله به سرش کشته شده و بر زمین افتاده بود، دیده می‌شود. دقایقی بعد جسد او توسط یک وانت از محل حادثه منتقل می‌شود. انتشار این ویدیو با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد.
در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از آزار و اذیت خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات و فشار بر آن‌ها در مورد تحویل جسد و برگزاری مراسم منتشر شده است. فشار برای پرداخت پول و وثیقه‌های سنگین، اعلام علت مرگ بنا بر حوادث دیگر و تهدید جانی سایر اعضای خانواده از جمله این فشارها بوده است.

«حمله به مقر نظامی در ماهشهر»
روابط عمومی و تبلیغات سپاه ولی عصر استان خوزستان می‌گوید که دو موتورسوار به یکی از مقرهای نظامی در شهرستان ماهشهر در استان خوزستان «حمله کرده‌اند» که پس از تیراندازی نیروهای حکومتی به آنان، «یک نفر از آنان کشته شده و نفر دوم موفق به فرار شده است.»
همزمان، خبرگزاری فارس نیز روز یک‌شنبه مدعی دستگیری افرادی شد که به گفته این خبرگزاری، «برای ترور تعدادی از مردم و شخصیت‌های عرب در خوزستان برنامه‌ریزی می‌کردند.»
این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران مدعی شده است که این افراد با «حمایت و هدایت یک کشور اروپایی» یک «تیم» تشکیل داده بودند و این «تیم»، «قبل از انجام هرگونه اقدام ضد امنیتی توسط سازمان اطلاعات سپاه منهدم شده است.»
این خبرگزاری‌ها برای مدعای خود سند و مدرک یا تصاویری منتشر نکرده‌اند.

تیراندازی به سوی معترضان در مریوان
از شهر مریوان در استان کردستان خبر می‌رسد که اهالی این شهر، روز یک‌شنبه ۱۵ آبان با تجمع اعتراضی در خیابان مردوخ این شهر، شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند و پس از آن، ماموران حکومتی به سوی معترضان آتش گشوده‌اند.
منبع حقوق بشری هه‌نگاو از زخمی شدن «دست‌کم ۳۵ شهروند» طی روز یک‌شنبه بر اثر شلیک مستقیم ماموران در مریوان خبر می‌دهد. این منبع همچنین می‌گوید که معترضان به دفتر شیوا قاسمی، نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی حمله کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز حکایت از هجوم معترضان به سوی شورای شهر مریوان دارند.

«عمل آنژیو» پدر حسین رونقی،‌ پس از سکته در مقابل زندان اوین


حسن رونقی، برادر حسین رونقی، زندانی سیاسی در ایران که دیروز از سکته قلبی پدرش، احمد رونقی خبر داده بود امروز در توییتی از «عمل آنژیو قلب پدرش و رفع خطر» نوشت.
او در توییتی با قدردانی از «لطف کسانی که نگران و جویای» حال پدرش بودند نوشت: «پدرم مورد عمل آنژیو قرارگرفتند وقلب شان فنر گذاری گردید وخطر رفع شد و رو به بهبود هستند.»
دیروز احمد رونقی در حالیکه در مقابل زندان اوین تحصن کرده بود «سکته قلبی کرد و به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.»
حسن رونقی دیروز نوشته بود: «مسئول این وضعیت پدرم جمهوری اسلامی است.»
پدر و مادر حسین رونقی روزهاست که برای پیگیری وضعیت فرزندشان در مقابل زندان اوین در تهران تحصن کردند و بارها با انتشار ویدئوهایی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت فرزندشان خواهان آزادی او شدند.