حمایت گسترده از مراسم چهلم مهسا؛ جو امنیتی در سقز

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

جو سقز امنیتی است و خبرهایی از تیراندازی منتشر شده. گفته شده علی دایی و حامد لک برای مراسم چهلم مهسا امینی به سقز رفته‌اند. رضا پهلوی در توییتر خود از این روز حمایت کرد. مدارس و دانشگاه‌های کردستان تعطیل‌اند. بنابر اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جو شهر سقز از اولین ساعات روز چهارشنبه چهارم آبان مصادف با چهلم مهسا امینی به شدت امنیتی است و از صدای تیراندازی در سقز خبر داده شده است. مهسا امینی (ژینا) دختر ۲۲ ساله اهل سقز در ساعاتی که در حبس گشت ارشاد بود کشته شد. مرگ او موجی بزرگ از اعتراضات علیه جمهوری اسلامی را در ایران برانگیخت.

هه‌نگاو، سازمان حقوق بشر کردستان نوشته‌است که علی دایی و حامد لک برای شرکت در مراسم چهلم ژینا امینی به هتل کرد شهر سقز رفته بودند، اما توسط نیروهای امنیتی تحت الحفظ به مهمانسرای دولتی منتقل شدند و صاحب هتل را مکلف به تعطیل کردن هتل نمودند. تایید صحت این اخبار توسط دویچه‌وله هنوز امکانپذیر نیست.خبرهای دیگر حاکی از تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس کردستان است. روز گذشته اعلام شد که مدارس و دانشگاه‌ها به خاطر "شیوع بیماری ‌آنفلوآنزا" بسته می‌مانند.رضا پهلوی روز چهارشنبه چهارم آبان را "چله انقلاب ملی ایران" خوانده است و منصور اسانلو، رئیس پیشین هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در ویدیویی خواهان اعتصاب و اعتراض شد.

https://twitter.com/i/status/1585247978654093317

اشکان امینی در آستانه چهلم خواهرش مهسا در ویدئویی از مزار او نوشته: «بخواب دردت به جانم»
کلیپی از مزار مهسا امینی در اینستاگرام در شب چهلم او منتشر شده است که در آن یکی از بستگان مهسا امینی با کیکی سیاهرنگ بر مزارش می‌نشیند و شال خود را بر آن می‌بندد.از شب گذشته تجمع اعتراضی در خوابگاه دانشگاه اصفهان و شعار "مرگ بر دیکتاتور" در تهران طنین‌انداز شد.برخی رستوران‌های رشت در همبستگی با این روز تعطیل کردند.
روز سه‌شنبه سوم آبان (۲۵ اکتبر) لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داد که با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران دیدار کرده است. او در توییتر خود نوشت: «از او برای انجام تحقیقات مستقل جهت پاسخگو کردن عاملان خشونت‌های حکومتی در ایران حمایت می‌کنیم.» با قتل مهسا امینی و شروع اعتراضات در ایران جاوید رحمان خواسته بود شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای حجاب اجباری در ایران را محکوم کند.اعضای نظام پزشکی در تهران و اصفهان است که گفته‌اند در اعتراض به دخالت نیروهای امنیتی در روند درمان در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تجمع خواهند کرد. اما روز گذشته رییس هیات مدیره نظام‌پزشکی تهران بزرگ خواستار لغو گردهمایی ۴ آبان شده و گفته است شرایط فراهم کردن "فضای فیزیکی مناسب" وجود ندارد.

حضور جمعیت گسترده در مسیر منتهی به مزار مهسا امینی
مردم شماری از شهرهای استان کردستان در مراسم چهلمین روز کشته‌شدن مهسا امینی با پای پیاده راهی آرامستان آیچی سقز شدند. حضور جمعیت پرشمار در مسیرهای منتهی به این آرامستان در حالی است که گزارش شده است از بامداد امروز مأموران امنیتی مسیرهای اصلی سقز را مسدود کرده‌اند، با این حال مردم با پای پیاده از طریق جاده سقز- بانه راهی آرامستان روستای آیچی شدند که در هشت کیلومتری شهر سقز قرار دارد. گزارش‌ها حاکی است که مردم بانه و روستاهای اطراف نیز به این آرامستان عزیمت کرده‌اند.

آلمان: تحریم‌های بیشتر علیه عاملان سرکوب اعتراضات ایران در راه است
وزارت خارجه آلمان امروز از اعمال تحریم‌های بیشتر توسط اتحادیه اروپا علیه عاملان سرکوب اعتراضات مردم ایران خبر داد.آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، ضمن محکوم‌کردن «سرکوب خشن» اعتراضات مردمی ایران، همچنین اعلام کرد در صدور روادید برای نماینده‌های دیپلماتیک و سازمان‌های حکومتی جمهوری اسلامی محدودیت ایجاد خواهد شد.قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا از دیگر مواردی است وزیر خارجه آلمان درباره آن خبر داد.خانم باربوک گفت که سرکوب «وحشیانه» اعتراضات مسالمت‌آمیز ایران نباید بدون عواقب باقی بماند، چرا که حقوق بشر موضوعی جهانی است. او همچنین گفته است که طبق گزارش‌ها ۱۳ هزار معترض در ایران بازداشت شده و بیش از ۲۵۰ نفر با گلوله یا ضرب و شتم نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
به‌گفته این مقام دولت آلمان، سرکوب سیستماتیک زنان و اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی در ایران چیز جدیدی نیست، اما اکنون به سطوح بی‌سابقه جدیدی از شدت رسیده است. وزارت خارجه آلمان در بیانیه خود افزوده است که اکنون آلمان با شرکای اروپایی خود در چهار حوزه برای اقدامات تنبیهی علیه ایران تمرکز کرده و بسته جدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا، که در حال حاضر در حال آماده‌سازی است، اولین قدیم خواهد بود و تحریم‌هایی علیه افراد مسئول نقض حقوق بشر اعمال خواهد شد.

پیام مادر مهسا امینی
مادر مهسا امینی در چهلمین روز کشته‌شدن دخترش با انتشار یادداشتی کوتاه در اینستاگرام خطاب به مردم نوشت: «دست تک‌تک شما عزیزان که معنای انسانیت را جادودانه ساختید می‌بوسیم و به دلگرمی بودن‌تان می‌مانیم تا بهاران روشن فردا.»مژگان افتخاری، مادر مهسا، در این یادداشت همچنین خطاب به دخترش زینا (مهسا) نوشته است: «تو رفتی و ناگهان هزار پنجره از هزار سوی عالم باز شد... کاش بودی و می‌دیدی جهانی به نامت نامدار نام ژینا شد» و «اگر امروز سرپاییم، اگر امروز رمق حرف زدن داریم، از لبریزی دنیایی به همدلی و همراهی با ما بود».مادر مهسا در بخش دیگری از پیام خود آورده است: «ما خوشبخت و خوشوقت بودیم که که غم‌مان را با تمام مردم دنیا قسمت کنیم، که زیر بار این آوار غم دودمان ژینا دود نشود.»راه تماس با خانواده مهسا امینی از نیمه‌شب گذشته به‌طور کامل قطع شده و گزارش‌ها از سقز حکایت از حضور سنگین نیروهای امنیتی در محل زندگی آنان دارد.
رادیو فردا