حمایتها و همبستگی های جهانی با خیزش مردمی در ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۰: خیزش مردمی برای سرنگونی جمهوری اسلامی در جهان مورد توجه و حمایت بسیار است. حکومت اسلامی یک حکومت بسیار منفور در سطح جهان است و همه مردم جهان با مردم ایران در مبارزه علیه این حکومت همراهی و پشتیبانی میکنند. مواردی از حمایتهای وسیع جهانی از خیزش مردمی در ایران را اینجا مرور میکنیم: هشتگ مهسا امینی طی ۹ روز رکورد توییتر را شکست و از مرز ۱۰۰ میلیون عبور کرد. مردم در همه جای جهان به قتل مهسا امینی عکس العمل نشان میدهند و به شیوه های مختلف خشم و انزجار خود را ابراز میکنند.

در رسانه های بین المللی اخبار اعتراضات مردمی در ایران در صدر قرار گرفته است. از جمله روزنامه گاردین در انگلیس اخبار اعتراضات مردمی را انعکاس داده است.
طی هفته اخیر در کشورهای متعددی شهر به شهر ایرانیان ساکن خارج کشور تجمعات بزرگی بر پا داشتند و علیه حکومت اسلامی شعار دادند. تظاهرات در آمریکای، اروپا و استرالیا و برخی کشورهای خاورمیانه جریان یافت. تجمعات اکثرا هزاران نفره بود و مورد حمایت و توجه مردم این کشورها قرار گرفت. در ترکیه گروهی از زنان و مردان ایرانی ساکن این کشور مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول تجمع کردند و شماری از آنها در همبستگی با اعتراضات مردمی در ایران روسری های خود را به آتش کشیدند.
در بیروت جمعی از زنان در همبستگی با اعتراضات سراسری مردم در ایران و در اعتراض به مرگ ژینا امینی در مرکز شهر بیروت تجمع کردند. روی پلاکاردهای تجمع کنندگان شعارهای زیر به زبان عربی نوشته شده بود: ”زیبایی ژینا بر زشتی مردسالاری پیروز شده است”، ”زن زندگی است، زندگی را نکش“ و “ژینا امینی، تو یک انقلاب شدی ”. جمعی از مردم سلیمانیه کردستان عراق در سوم مهر در حمایت از اعتراضات مردم ایران تجمع کردند. جمعی از مردم در شیلی در حمایت از مبارزات مردم ایران با شعار ”زن_زندگی_آزادی“ تظاهرات کردند‌.
سلبریتی ها و چهره های شناخته شده ورزشی، هنری و ادبی و سیاسی متعددی در کشورهای مختلف نسبت به قتل مهسا امینی ابراز انزجار کردند و از خیزش مردمی در ایران حمایت خود را ابراز کردند. راجر واترز خواننده مشهور گروه شناخته شده جهانی (Pink Floyd) در محکومیت قتل مهسا امینی میگوید: “همه ما یک نژاد واحد هستیم، نیاکان ما از آفریقا آمده اند، همه ما برادر و خواهر هستیم پس نگویید اتفاقی که برای مهسا امینی افتاده به من ربطی ندارد، مهسا امینی خواهر من است". ژول اولیویه کونده بازیکن مشهور بارسلونا نیز حمایت خود را از مردم ایران اعلام کرد. کریس دو برگ، خواننده سرشناس بریتانیایی در یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از اعتراض ها بعد از کشته‌شدن مهسا امینی اعلام کرد.
دومینیک ریچارد هریسون خواننده و موزیسین مشهور انگلیس حمایت خود را از اعتراضات مردمی ایران اعلام کرد. جاستین بیبر خواننده پاپ کانادایی از قیام سراسری مردم ایران پشتیبانی کرد
- لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد از آنچه «شجاعت» زنان ایرانی خوانده ستایش کرده و آن را «الهام بخش مردم سراسر جهان» خوانده است. او در پستی در حساب توییتر خود نوشته است: «خطاب به زنانی که در ایران برای آزادی‌های اساسی می‌ایستند: ما با شما همبستگی می‌کنیم. شجاعت شما الهام‌بخش مردم در سراسر جهان است"
- جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه ای خواستار توقف فوری سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردمی، ایجاد امکان دسترسی مردم به اینترنت و جریان آزاد اطلاعات شد. او همچنین خواستار روشن شدن تعداد دستگیر شدگان و کشته ها در اعتراضات مردمی گردید. در بخشی از بیانیه او چنین آمده است:"برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه معترضان غیرخشونت ‌انگیز غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است. "
- اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا طی بیانیه ای قتل مهسا امینی را محکوم کرده و همبستگی خود را با مبارزات مردم ایران اعلام داشت و خواستار پایان دادن به هرگونه سرکوب زنان در ایران شد.
- روزنامه لیبراسیون، چاپ فرانسه، در صفحه اول شماره روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر با تیتر "زن زندگی آزادی" به اعتراضات مردمی در ایران پرداخته و مینویسد:"قیام مردم ایران علیه حجاب به قیام علیه رژیم تبدیل شد."
- فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه ضمن محکوم کردن قتل مهسا امینی همگان را به شرکت در یک راهپیمایی همبستگی با مبارزات زنان ایران علیه استبداد مذهبی در ایران فراخواند.
- عفو بین الملل اعلام داشت که سرکوب مرگبار اعتراضات به قتل #مهسا_امینی نیازمند اقدام فوری جهانی است. این نهاد حقوق بشری اعلام داشت که نیروهای امنیتی ایران عمدا و غیرقانونی گلوله های جنگی به سمت معترضان شلیک می کنند و نسبت به قطع اینترنت در ایران هشدار داد . عفو بین الملل از همه معترضان، شاهدان عینی، خانواده‌های جانباختگان و همه کسانی که اطلاعاتی درباره جنایات رژیم دارند خواستار ارسال مشاهدات و اسناد تصویریشان شد.
- سازمان ملل در رابطه با اعتراضات مردمی در ایران و سرکوبگری های حکومت ابراز نگرانی کرده و می نویسد: پلیس در تجمع‌های اعتراضی ایران از گلوله واقعی استفاده می‌کند. ندى الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بد رفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و به‌طور موثر از سوی مراجع ذی‌صلاح مستقل مورد بررسی قرار گیرد.»
- آنیکن هویتفلد؛ وزیر خارجه نروژ با صدور بیانیه‌یی به تاریخ ۲۹شهریور در پاسخ به فراخوان کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل خواهان تحقیق بین‌المللی درباره مرگ مهسا امینی شد.
اینها همه گوشه ای از ابعاد وسیع حمایتهای جهانی از اعتراضات و همبستگی با اعتراضات مردمی در ایران است . حزب کمونیست کارگری بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی و اخراج آن از تمامی نهادهای بین المللی تاکید دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۱
تظاهرات و اعتراضات در شهرها و مناطق بسیاری ادامه دارد
"تا انقلاب نکردیم، به خونه برنگردیم"
اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ادامه دارد، در تظاهراتی در تهران مردم با شعار "تا انقلاب نکردیم به خونه بر نگردیم" ادامه انقلاب و سرنگونی حکومت اسلامی را فریاد زدند. بنا بر خبر ها شب گذشته در بیش از ۳۰ نقطه تهران تظاهرات و شعار دادن جریان داشت. از جمله در مناطق نارمک، پونک، قلهک، اکباتان، صادقیه، بلوارصدر، تجریش، سازمان آب، حبیب الله، شریعتی، ستارخان، قیطریه، اتوبان رسالت.....تجمع و اعتراض جریان یافت. علاوه بر تهران مردم در شهرهای بسیاری به تظاهرات و شعار دادن و درگیری با نیروهای سرکوب ادامه دادند. بطور مثال این اعتراضات در شهرهای سراوان، اهواز، بوشهر، سنندج، شیراز، اصفهان، بوکان، قزوین، گوهردشت، تبریز، زاهدان، یزد،‌ مشهد، ‌ کرمانشاه، ارومیه، کرج،‌ رشت، بجنورد، مردم به خیابان آمده بودند. همچنین در روز گذشته دانشجویان کوی دانشگاه تهران دست به اعتراض زدند. با توجه به قطع اینترنت در ساعات طولانی روز اخبار اعتراضات به کندی منتشر میشود. اما خبرها از گسترش دامنه اعتراضات به شهرها و محلات بیشتری حکایت میکنند و این گستردگی نیروی سرکوب حکومت را بیش از بیش پراکنده و فرسوده کرده و زیر ضرب قرار داده است.
در کنار اعتراضات خیابانی اعتصابات سراسری دارد شکل میگیرد. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان برای هفته اول مهر ماه اعلام اعتصاب کرده و تاکید کرده است که اگر سرکوبگری ها ادامه یابد و حکومت به خواسته های مردم تمکین نکند برنامه های بعدی خود را در اعتراض به شرایط کنونی در همراهی با دانش آموزان و دانشجویان اعلام خواهد کرد. استارت اعتصابات دانشجویان نیز زده شده است. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به سرکوبها و دستگیریهای گسترده فراخوان به اعتصاب داده اند و دانشجویان پیشرو اصفهان و جمع هایی از دانشجویان دانشگاه های خواجه نصیر، هنر، هنر سوره، خوارزمی، تهران و علامه طباطبایی، بوعلی سینا، چمران اهواز، از این فراخوان حمایت کرده و آموزش آنلاینی را تحریم کرده اند. بدین ترتیب اعتصاب دانشجویان دارد سراسری میشود.
در اعتراضات این هفته متاسفانه دهها نفر از تظاهر کنندگان با شلیک گلوله سرکوبگران جان باختند. مراسم گرامیداشت این عزیزان نیز به کانون های داغ تجمعات بزرگ مردمی و تظاهرات تبدیل شده است. روز گذشته در مراسم خاکسپاری جواد حیدری، از جانباختگان اعتراضات در قزوین خواهر وی بر مزار برادرش موهایش را قیچی کرد و مردم علیه سرکوبگران شعار دادند.
حزب کمونیست کارگری بر گسترش و تداوم اعتراضات، و دست زدن به اعتصابات سراسری و پیوستن بخش های مختلف کارگران و دیگر بخش های جامعه به اعتصابات تاکید میکند. یک دغدغه مهم مردم آزادی بازداشت شدگان است. با تجمعات در مقابل زندانها و با قدرت اعتراضات میتوان فشار آورد که همه بازداشت شدگان آزاد شوند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۴مهر ۱۴۰۱، ۲۶سپتامبر ۲۰۲۲

زنان! مردان! جوانان! کارگران، همه مردم خوزستان
خیزش و اعتراض در سراسر کشور علیه حکومت جنایت و چپاول در جریان است. این خیزشی است برای رهایی ما مردم از جنایت، از فقر و فلاکت، از سرکوب و زندان و از یکه تازی اوباش حکومت اسلامی. اگر میخواهیم دیگر شاهد جنایاتی نظیر متروپل نباشیم، اگر میخواهیم هر روز فقر بیشتری را به زندگی ما تحمیل نکنند، اگر میخواهیم عزیزانمان اسیر دست مفتخوران حاکم در زندانها نباشند، اگر میخواهیم هر روز شاهد اعدام و دار نباشیم، اگر میخواهیم به تبعیضات و بیحقوقی ها پایان دهیم، باید گسترده تر از قبل به خیابانها بیاییم و در برابر لشکر مفتخوران بایستیم و فریاد آزادی سر دهیم.
همه ما حق داریم رفاه و امنیت و آزادی و زندگی شاد و انسانی داشته باشیم. تا این حکومت سرکار است دستیابی به اینها ممکن نیست.
کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان
۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲