عفو بین‌الملل: سرکوبگران در ایران نباید از مجازات مصون باشند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

عفو بین‌الملل با توجه به کشته شدن مهسا امینی خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره مصونیت سرکوبگران در ایران شد. این سازمان می‌گوید ضروری است سازوکاری ایجاد شود تا عوامل سرکوب خونین معترضان نتوانند از مجازات بگریزند.سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه، ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) منتشر شد، ضمن محکوم کردن "تداوم سرکوب خونین معترضان در ایران" بر ضرورت شکل‌گیری یک سازوکار بین‌المللی برای مصون نماندن عوامل سرکوب از مجازات تاکید کرد.

این تشکل حقوق بشری خواستار اقدام فوری جامعه جهانی و راه‌اندازی یک سازوکار مستقل تحقیقی و قضائی برای پاسخگو کردن عوامل سرکوب در ایران شد.عفو بین‌الملل می‌گوید با توجه به سرکوب خشونت‌بار معترضان در پی جان باختن مهسا امینی، ضروری است که جامعه جهانی در اقدامی فوری و صریح به مصونیتی که به مقام‌های جمهوری اسلامی امکان شکنجه، کشتار و "اعدام‌های فراقانونی" را می‌دهد، رسیدگی کند.

جلوگیری از مصون ماندن عاملان سرکوب

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید، تازه‌ترین دور‌ "سرکوب‌های وحشیانه معترضان" در حالی انجام شده که ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت.

در بیانیه‌ عفو بین‌الملل تاکید شده است سران کشورهایی که در نشست سازمان ملل حاضر شده‌اند باید از ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی مستقل برای رسیدگی به اعمال سرکوبگران و پاسخگو کردن آنها پشتیبانی کنند تا مسئولان و ماموران جمهوری اسلامی نتوانند از مجازات و عواقب اقدام‌هایشان مصون بمانند.

همزمان، مدیر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت نروژ می‌گوید در ۱۵ سالی که از بنیانگذاری این سازمان می‌گذرد چنین خشمی در میان معترضان ایرانی به یاد ندارد.

کشته شدن مهسا امینی و لبریز شدن کاسه صبر مردم

اشاره او به حرکت‌های اعتراضی در واکنش به کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی است که هفته گذشته پس از بازداشت توسط ماموران گشت ارشد به دلیل رفتار خشونت‌آمیز و ضرب و شتم ماموران گشت ارشاد دچار مشکل قلبی و مغزی شد و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه از قول محمود امیری مقدم نوشت، قتل مهسا امینی ظاهرا آخرین قطره‌ای بوده که کاسه صبر شهروندان را لبریز کرده و احتمال دارد سرآغاز یک تغییر بزرگ باشد.

در روزهای اخیر و در پی گسترش حرکت‌های اعتراضی شهروندان که به بسیاری از شهرهای بزرگ ایران کشیده شده، سرکوب خشونت‌آمیز معترضان نیز شدت گرفته است.

مدیر سازمان حقوق بشر ایران ضمن بی‌سابقه خواندن حرکت‌های اعتراضی اخیر در عین حال نسبت به واکنش ماموران امنیتی و انتظامی ابراز نگرانی کرده است.

نگرانی از واکنش خشونت‌آمیز ماموران

او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اگر جامعه جهانی به صورت روشن از خواست مردم ایران برای داشتن یک زندگی نرمال پشتیبانی نکند این نگرانی وجود دارد که تعداد زیادی قربانی شوند.»

بنابر گزارش‌ها حرکت‌های اعتراضی تا روز پنج‌شنبه به حدود ۹۰ شهر ایران کشیده شده و در جریان حمله ماموران به معترضان دست‌کم ده نفر کشتهو شمار زیادی مجروح و بازداشت شده‌اند. در این میان حمله به ماموران امنیتی و خودروهای پلیس و یگان ویژه نیز در حال افزایش است.

محمود امیری مقدم که پزشک و رئیس آزمایشگاه علوم اعصاب دانشگاه اسلو است می‌گوید، مطابق شواهد و مدارک موجود مهسا امینی قربانی خشونت شدید شده است.

بسیاری از زنان در حرکت‌های اعتراضی روزهای اخیر در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را به آتش کشیدند و مانند دیگر معترضان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.