ناگفته‌های پدر مهسا امینی و تداوم اعتراضات در شهرهای کردنشین

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

امجد امینی می‌گوید دختران همراه مهسا ضرب و شتم فرزندش را تایید کرده‌اند و از پزشکی قانونی خواسته دلیل کبودی پاهای مهسا را توضیح دهند. در سنندج و مهاباد ماموران امنیتی با شلیک اشک‌آور و ساچمه به مصاف مردم معترض رفتند. در حالی که همچنان نکات ابهام برانگیز بسیاری درباره چگونگی جان باختن مهسا امینی مطرح است، پدر این دختر ۲۲ ساله در گفت‌و‌گو با وبسایت "امتداد" ناگفته‌هایی را بیان کرده است. مهسا (ژینا) امینی روز شنبه (۲۶ شهریور) در میان بهت و خشم افکار عمومی در سقز، شهر زادگاهش به خاک سپرده شد اما خاکسپاری او نیز برای خانواده‌اش با دشواری‌ همراه بود.

امجد امینی گفته است: «می‌خواستند شبانه دخترم را دفن کنند و هیچکس هم مطلع نشود. من اجازه ندادم و گفتم من هم خانواده و فامیل دارم. به هزار بدبختی قانع‌شان کردیم که تدفین در همان ساعت صبح برگزار شود.»

دومین شب اعتراضات در پی کشته شدن مهسا امینی
در مراسم خاکسپاری مهسا، جمعیت قابل توجهی در گورستان آیچی سقز به کردی و فارسی شعارهایی علیه گشت ارشاد و حکومت دادند و نیروهای امنیتی نیز با مردم درگیر شدند. گزارش‌هایی از دستگیری و مجروح شدن عده‌ای نیز منتشر شد.

تجمعات و اعتراضات یکشنبه ۲۷ شهریور نیز ادامه یافت و مردم سنندج و مهاباد باز هم به خیابان‌ها آمده و شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر خامنه‌ای" سر دادند. این اجتماعات با خشونت ماموران امنیتی و شلیک اشک آور و ساچمه به مردم همراه شد.

مردم سنندج و مهاباد در اعتراض به مرگ مهسا امینی برای دومین شب هم به خیابان‌ها آمدندمردم سنندج و مهاباد در اعتراض به مرگ مهسا امینی برای دومین شب هم به خیابان‌ها آمدند

یک روزنامه‌نگار از سنندج به دویچە‌وله گفت: «تجمع با حضور چشمگیر زنان به شکل مسالمت‌آمیز در حال برگزاری بود اما نیروهای امنیتی با شلیک ساچمە و گاز اشک‌آور به مردم حمله کردند.»

برخی از شاهدان عینی از زخمی شدن دست کم پنج نفر در ناآرامی‌های یکشنبه خبر دادند.

"حداقل دو ساعت طول کشیده تا مهسا به بیمارستان منتقل شود"

پدر مهسا امینی به امتداد گفته که خانواده او هنوز هیچ پاسخی از پزشکی قانونی دریافت نکرده‌اند: «از پزشکی قانونی درخواست کردم که ببیند، آثار کبودی روی پاهای مهسا برای چیست؟ درخواست صریح من این است که ابعاد مختلف این مسئله باید هرچه زودتر روشن شود. دختر من الکی از بین رفت. من بعد از ۲۲ سال تلاش و بدبختی، زندگی خودم را فدای رشد مهسا کردم. دخترم هیچگونه مشکلی نداشت و او را از بین بردند. من به همه می‌گویم که درخواست رسیدگی دارم.»

یکی از نکات مبهم پس از پخش تصاویری از مهسا از سوی تلویزیون جمهوری اسلامی این بود که مشخص نبود از زمان روی زمین افتادن این دختر ۲۲ ساله که در تصاویر گشت ارشاد نشان داده شده بود، تا زمانی که ماموران اورژانس او را به بیمارستان منتقل کنند، چه مدت زمانی گذشته است.

پدر او گفته است: «تازه متوجه شدیم که از وقتی مهسا را داخل پاسگاه بردند، دو ساعت طول کشیده تا او را به بیمارستان منتقل کنند. شاید اگر زودتر او را به بیمارستان می‌بردند به این مرحله نمی‌رسید.»

بیشتر بخوانید: هشتگ مهسا امینی ترند جهانی شد

در مصاحبه‌های مختلف مقامات دولتی پیوسته ادعا شده است: «مهسا امینی تنها چند دقیقه پس از "حمله قلبی" در بازداشتگاه ارشاد با رعایت همه "اصول" به بیمارستان منتقل شد.»

پدر مهسا: دختر من را از بین بردند. چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل ون بودند گفتند که او را زده‌اندپدر مهسا: دختر من را از بین بردند. چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل ون بودند گفتند که او را زده‌اند
پدر مهسا: دختر من را از بین بردند. چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل ون بودند گفتند که او را زده‌اندعکس: Kurdpa
پدر مهسا گفته است، وقتی او را به بیمارستان می‌بردند، یک نفر هم همراه دخترش نبوده و مسئولان بیمارستان نمی‌دانستند خانواده این دختر ۲۲ ساله کیست یا چطور باید به آنها خبر بدهند.

"دخترهایی که همراه مهسا بودند، گفتند که او را زده‌اند"

پدر مهسا گفته است: «من قسم می‌خورم که دختر من را از بین بردند. چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل ون بودند با من تماس گرفتند و گفتند که او را زده‌اند. من از این بابت مطمئنم.»ی

یک روز قبل از سخنان پدر مهسا احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی گفته بود که از سوی دستگاه های نظارتی گزارشی از ضرب و شتم مهسا امینی به او ارائه نشده است.

وحیدی عنوان کرده که "روی این مسئله حساس هستیم" و افزوده بود: «البته ماموران وسیله‌ای هم برای ضرب و شتم همراه ندارند. آنها تعدادی خانم از پرسنل رسمی فراجا هستند.»

وحیدی اقدام گشت ارشاد در بازداشت مهسا امینی را "رویه قانونی" خوانده و گفته بود: «در حال بررسی هستیم که آیا تخلفی در این کار انجام شده است یا نه. باید منتظر تکمیل گزارش‌ها باشیم.»

این اظهارات با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی و انتشار فیلم‌ها و عکس‌های مختلفی که در ماه‌ها و سال‌های گذشته، ماموران گشت ارشاد را در حال ضرب و شتم نشان می‌داد، روبه‌رو شد.

موج تازه ای از اعتراضات نسبت به "حجاب اجباری"
مرگ مهسا امینی، موجی از همبستگی و اعتراض علیه حجاب اجباری در میان زنان ایجاد کرده است.

برخی از بازیگران مطرح سینمای ایران در روزهای گذشته با انتشار عکس یا فیلم‌هایی از خودشان در فضای مجازی، اعلام کردند که دیگر "حجاب اجباری" نخواهند داشت.

شماری هم در تجمعات و اعتراضات حجاب از سر برداشته و شعا‌رهایی در مخالف با "حجاب اجباری" سر داده‌اند. بعضی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار فیلم‌هایی از خود در فضای مجازی به نشانه‌ خشم و همدردی موهای خود را از ته تراشیده‌اند.

بر روی سنگ قبر موقت مهسا امینی که در خانه او را ژینا صدا می‌کردند، نوشته شده است: «ژینا جان تو نمی‌میری، نامت نماد می‌شود.»
https://www.dw.com/fa-ir/%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%B3%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86/a-63165337