حمله اسرائیل به غزه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حمله اسرائیل به غزه؛ افزایش آمار قربانیان و کشته شدن دومین مقام ارشد جهاد اسلامی: وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی می‌گوید در پی حملات اسرائیل علیه گروه جهاد اسلامی دست کم ۳۲ نفر در غزه کشته شده‌اند. شش کودک و چند نفر از اعضای برجسته گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی از جمله تیسیر الجعبری و خالد منصور در میان کشته‌شدگان هستند.مقام‌های اسرائیلی می‌گویند از روز جمعه بیش از ۶۰۰ خمپاره و راکت از سوی فلسطین به این کشور شلیک شده است و این کشور نیز در واکنش به "تهدید فوری" از سوی جهاد اسلامی، دست به مقابله به مثل زده است.

در سومین روز شلیک این راکت‌ها، ارتش اسرائیل هشدار داد که این تنش ممکن است به مدت یک هفته ادامه پیدا کند.

درگیری بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی برای سومین روز ادامه دارد و ارتش اسرائیل هشدار داد که این تنش ممکن است به مدت یک هفته ادامه پیدا کند، راکت‌های نیروهای فلسطینی که از غزه شلیک شده برای اولین بار از ماه می سال گذشته به بیت المقدس رسیده است.

به گفته اسرائیل در کنار این حملات عملیاتی در کرانه باختری منجر به دستگیری بیش از ۱۹ نفر از اعضای جهاد اسلامی شده است.

تازه‌ترین دور خشونت‌ها میان دو طرف، سنگین‌ترین درگیری از بهار سال ۲۰۲۱ است که به کشته شدن ۲۰۰ فلسطینی و بیش از ده اسرائیلی منجر شد.

بالاگرفتن تنش میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی به این نگرانی دامن زده که بار دیگر مناطق فلسطینی هدف بمباران و موشک‌باران شدید ارتش اسرائیل قرار بگیرند.

وزارت بهداشت فلسطین، اسرائیل را به دلیل کشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی محکوم کرده است.

کشته شدن ۹ فلسطینی در حملات اسرائیل؛ «جهاد اسلامی» در واکنش بیش از ۱۰۰ راکت شلیک کرد
تعداد کشته‌شدگان فلسطینی به ۱۵ نفر رسید؛ شلیک راکت از سوی «جهاد اسلامی» ادامه دارد
در پی حملات هوایی اسراییل به جنوب نوار غزه دود آسمان این منطقه را فرا گرفت.

اسرائیل گفته است که روز شنبه خالد منصور، از رهبران ارشد جهاد اسلامی را در حمله هوایی به خانه‌ای در رفح در جنوب غزه کشته است.

پیش از این خالد منصور از پنج سوءقصد ارتش اسرائیل جان سالم به در برده بود و تل‌آویو وی را به برنامه‌ریزی برای انجام عملیات شبه‌نظامیان در خارج از غزه متهم می‌کرد.

حماس، بزرگترین گروه شبه‌نظامی در منطقه، که ایدئولوژی مشابهی با جهاد اسلامی دارد، هنوز وارد این درگیری‌ها نشده است.

این گروه جمعه شب در بیانیه‌ای تند اعلام کرد "گروه‌های مقاومت متحدند"، اما از آنجا که حماس غزه را کنترل می‌کند، عملا ممکن است محاسبات داخلی این گروه مانع از ورودش به دور تازه درگیری‌ها شده باشد.

اما ممکن است با بالا رفتن آمار کشته‌شدگان فلسطینی، این محاسبات نیز تغییر کند، تغییری که به معنای گسترش و تشدید درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان خواهد بود.

روز شنبه تنها نیروگاه برق غزه به دلیل نرسیدن سوخت تعطیل شد.

جهاد اسلامی از حمایت ایران برخوردار است و مقر آن در دمشق پایتخت سوریه واقع شده است.

گفته شده که اکثر راکت‌های شلیک شده از سوی جهاد اسلامی با سپر دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل رهگیری و خنثی شده‌اند.

مصر که در گذشته به عنوان میانجی بین دو طرف عمل کرده، پیشنهاد داده برای جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت‌ها، بار دیگر به عنوان میانجی با دو طرف گفتگو کند.

دور جدید خشونت‌ها چرا آغاز شد؟
دور تازه درگیری‌ها از روز دوشنبه دهم مرداد (اول اوت) زمانی آغاز شد که اسرائیل در کرانه غربی رود اردن دست به حملاتی تازه زد.

در جریان این حمله یک نوجوان ۱۷ ساله به نام ضرار الکفرینی کشته شد.

کمی بعد از کشته شدن این نوجوان، اسرائیل اعلام کرد که ، بسام السعدی، از اعضای بلندپایه گروه جهاد اسلامی را دستگیر کرده است.

بازداشت او در جنین، به عنوان بخشی از عملیات دستگیری در این منطقه پس از موجی از حملات توسط اعراب اسرائیلی و فلسطینیان انجام شد. این حملات به کشته شدن ۱۷ اسرائیلی و دو اوکراینی منجر شد.

اسرائیل پس از دستگیری بسام السعدی تمامی راه‌ها به غزه را بست و هشدار داد که گروه جهاد اسلامی قصد دارد به تلافی، به غیرنظامیان و سربازان اسرائیلی حمله کند از این رو تدابیر امنیتی را برای ساکنان در نزدیکی مرز غزه تشدید کرده.

https://www.bbc.com/persian/world-62453725