گزارش شبنم آشوری از وضعیت واله زمانی کارگر زندانی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

واله زمانی یکی از کارگرانی است که در ماجرای پرونده سازی رسوای حکومتی بدنبال بازداشت دو فعال کارگری فرانسوی ژآک پاری و سیسل کولر، در نهم خرداد ماه با اتهام مسخره همکاری با دسیسه جاسوسی و اتهامات امنیتیی دیگر از این دست بازداشت شد. واله زمانی در حال دستگیر شد که بدلیل بیماری حاد کبدی و گوارشی و تنفسی تحت درمان بود و بازداشت او و نگاهداشتن وی در چنین شرایط برای وی خطر جانی دارد و این را برادر وی صابر زمانی و مادر وی فریده محمدی طی پیامهایی که داده اند، هشدار داده اند.

اکنون شبنم آشوری از فعالین اجتماعی در مورد ماجرای فعالیت ها و مبارزات واله زمانی و علت دستگیری اش و اتهاماتی که به او زده شده در مدیای اجتماعی گزارشی میدهد که روشنگر است. او از وضع بد جسمانی واله زمانی و خطر ادامه بازداشت وی مینویسد. از جمله او در انتهای نوشته خود مینویسد:" در پایان لازم می‌دانم به این موضوع اشاره کنم که با توجه به بیماری‌های متعدد واله زمانی و عدم دسترسی به پزشک و خدمات درمانی مناسب، جان این فعال کارگری به خطر افتاده است و مسئوليت آن تماماً با نهادهای امنیتی و قضایی است. واله زمانی و تمامی فعالین صنفی و اجتماعی، باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد گردند.". (گزارش شبنم آشوری ضمیمه است.)

گفتنی است که همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم در این پرونده سازی ها ۴ نفر از معلمان به اسامی شعبان محمدی ،مسعود نیکخواه، رسول بداقی و اسکندر لطفی و دو نفر از اعضای سندیکای شرکت واحد به اسامی رضا شهابی و حسن سعیدی و سه فعال اجتماعی به اسامی آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و ریحانه انصاری نژآد بازداشت شده اند. و گفته میشود شما ر دیگری ا زفعالین کارگری نیز در همین رابطه تحت پیگرد بوده اند. اکنون همه این بازداشت شدگان نزدیک به دو ماه است در زندانند آنها ممنوع الملاقات و مرتبا تحت بازجویی های فشرده و آزار و شکنجه قرار دارند. از آنها خواسته شده است که به اتهام مسخره "همکاری با دسیسه جاسوسی و دیگر اتهاماتی که به آنها وارد شده اعتراف کنند و این بازداشت شدگان در اعتراض به ادامه بازداشت ها به اشکال مختلف و با اعتصاب غذا دست به اعتراض زدند.

در شرایطی که جنبش معلمان به یک سنگر مهم جنبش کارگری تبدیل شده و جنبش کارگری با قدرت در جلوی صحنه سیاسی جامعه قرار گرفته است جمهوری اسلامی با تشدید سرکوبگریها و سناریوسازیهای رسوا، تلاش دارد با آن مقابله کند. اما کارزار سراسری در اعتراض به این سرکوبگری ها و انعکاس جهانی آن تا همین جا هزینه سنگینی برای حکومت اسلامی داشته است. اتحاد جنبش های مبارزاتی در برابر سرکوبگریهای حکومت اسلامی و برپایی کارزاری مشترک و سراسری برای آزادی همه معلمان زندانی، کارگران بازداشتی و تمامی زندانیان سیاسی یک گام مهم برای بازکردن در زندانها و جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی است.

شبنم آشوری در مورد واله زمانی مینویسد:

"واله زمانی کارگر ساختمانی، نقاش و فعال کارگری، سال‌ها در بخش‌های مختلف فعالیت داشته است. چندین سال کار در عسلویه و مناطق نفتی که با توجه به فقدان ایمنی در محیط کار آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت وی وارد کرده و در عین حال تلاشی مداوم برای ایجاد تشکل کارگری و احقاق حقوق کارگران به‌منظور افزایش رفاه، امنیت شغلی، افزایش قدرت چانه‌زنی، کاهش ساعت کار، افزایش دستمزد متناسب با میزان تورم و خلاصه ارتقای زندگی کارگران به سطحی در شان انسان. در طول این سالها واله زمانی در حالی که برای معیشت خود در مناطق مختلف کار کرده است، دغدغه‌ی اجتماعی و انسانی خود را نیز دنبال کرده است.

او در این سال‌ها به‌طور دائمی از جانب کارفرما و نهادهای امنیتی مورد آزار و اذیت و محدودیت و بازداشت قرار داشته، چندین بار اخراج از کار، عدم پرداخت کامل مطالبات مزدی، دستگیری و بازداشت‌های طولانی مدت پاسخ دولت‌ها و کارفرمایان به فعالیت‌های کارگری واله زمانی بوده است. در چند ماه اخیر وی به‌واسطه‌ی آلودگی محیط‌های کاری دچار بیماری‌های تنفسی و ریوی شده و ماه‌ها درگیر عمل جراحی و بازیابی سلامت جسمانی خود بوده است.

در ایام منتهی به روز کارگر وی که در راستای پیگیری مطالبات و خواسته‌های کارگران با سایر فعالین کارگری و سندیکایی که به ایران سفر کرده بودند دیدار کرده و در مورد مصائب و مشکلات و ستم‌های روا شده به کارگران ایران و سایر نقاط جهان به بحث و گفتگو پرداختند. دولت با اتکا به دستگاه امنیتی در عوض حل مشکلات معیشتی کارگران اقدام به دستگیری و پرونده سازی برای واله زمانی و سایر فعالین صنفی و اجتماعی کرده و با اعمال فشار و نگهداری او در سلول انفرادی در پی تهیه‌ی سناریویی سوخته برای فعالین هستند. ماه‌ها نگهداری این افراد در سلول انفرادی تلاشی مذبوحانه از جانب حاکمیت برای خنثی کردن اعتراضات و مطالبه‌گری کارگران و سایر بخش‌های جامعه است. اما افرادی چون واله زمانی به واسطه‌‌ی شرایط موجود و افکار و اندیشه‌های انسان دوستانه، در تمامی کشور حضور دارند و مدام در جهت تغییر وضع موجود تلاش می‌کنند.

در پایان لازم می‌دانم به این موضوع اشاره کنم که با توجه به بیماری‌های متعدد واله زمانی و عدم دسترسی به پزشک و خدمات درمانی مناسب، جان این فعال کارگری به خطر افتاده است و مسئوليت آن تماماً با نهادهای امنیتی و قضایی است. واله زمانی و تمامی فعالین صنفی و اجتماعی، باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد گردند." (برگرفته از مدیای اجتماعی)

کمپین برای آزادی کارگران زندانی همصدا با شبنم آشوری و خانم فریده محمدی مادر واله زمانی و برادرش واله صابر زمانی، از ادامه بازداشت واله زمانی ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی را در قبال جان این فعال کارگری مسئول میداند. واله زمانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود و تحت درمان قرار گیرد. تمامی دستگیر شدگان این پرونده از جمله دو فعال کارگری فرانسوی ژاک پاری و سیسل کولر باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و پرونده سازیهای جعلی و مسخره علیه آنها باطل اعلام گردد.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران (Free Them Now)

۱۱ تیر ۱۴۰۱- ۲ ژوئیه ۲۰۲۲

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

https://free-them-now.com
tel:00447435562462
tel:00447435562462

۲۹ تیر: ادامه اعتراضات بازنشستگان در شوش، اهواز، شوشتر‌، بهبهان

کمتر روزی است که بازنشستگان به شرایط غیر قابل تحمل حقوقها و زیست خود دست به اعتراض نزنند. روز ۲۹ تیر شاهد ادامه اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، شوشتر و بهبهان بودیم که در اعتراض به عدم افزایش حقوق ها و اجرای کامل همسان سازی و بی پاسخ ماندن خواستهایشان صورت گرفت. روز ۲۵ تیر نیز در همین رابطه بازنشستگان در ۲۵ شهر تجمع داشتند و با سر دادن سرود "زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی" و دیگر شعارهای کوبنده شان که کل حاکمیت را به چالش میکشد صدای اعتراضشان را علیه فقر و بی تامینی و کل بساط توحش و بردگی حاکم بلند کردند.

در تجمع روز ۲۹ تیر بازنشستگان در شوش شعار میدادند: "ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه"، "نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت"، "وعده وعید چه خوب بود، ولی همش دروغ بود"، "بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن"، "گرانی ، تورم، بلای جان مردم. در اهواز نیز بازنشستگان مثل روزهای قبل در ادامه تجمع خود راهپیمایی کردند. آنها با در دست گرفتن بنری با نوشته "فقط کف خیابان، بدست میاد حقمون" بر تداوم اعتراضاتشان تاکید کردند. بازنشستگان شعار میدادند: "مخبر، رئیسی، قالیباف، حقمون را میگیریم"، "کجای این عدالته، دستش تو جیب ملته"، و "دولت شش کلاسه، همین روزها خلاصه". در بهبهان بازنشستگان راهپیمایی کردند و شعار میدادند: "ما بازنشستگانیم، از یاد رفتگانیم"، "تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم".

در شوشتر بازنشستگان مقابل تامین اجتماعی تجمع داشتند و شعار میدادند:"فقط کف خیابان، بدست میاد حقمون"، "وعده زیاد شنیدیم، نتیجه اش را ندیدیم"، "معیشت، منزلت، حق مسلم ماست".

زیر فشار اعتراضات بازنشستگان مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از موافقت قالیباف رئیس مجلس در خصوص افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح خبر داد. او میگوید:"در این زمینه ریاست مجلس پس از بررسی پاسخ دولت در نهایت نظر هیئت تطبیق قوانین مجلس مبنی بر اجرای مصوبه شورای عالی کار برای بازنشستگان سایر سطوح را جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد. ..امیدواریم پس از ابلاغ دولت به سازمان تامین اجتماعی این سازمان بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق سازمان تامین اجتماعی همان افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان برای بازنشستگان سایر سطوح ( غیر حداقل بگیران) اجرایی و از ماه آینده اقدام نماید".

بازنشستگان میگویند ابراز امیدواری پاسخ نیست.باید مصوبه افزایش ده درصدی حقوقها رسما لغو شود. بعلاوه اعتراض آنها به یک تعرض معیشتی به زندگی شان است. ضمن اینکه آنها خواستار اجرای کامل همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آنها به بالای خط فقر هستند و در تجمعاتشان با بنرهایی با مضمون "نه به حقوقهای زیر خط فقر هجده میلیونی" خواسته خود را اعلام کرده اند. درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگان و پایان دادن به اختلاسها و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی اسماعیل گرامی بازنشسته زندانی از دیگر خواستهای اعلام شده آنهاست. بازنشستگان یک بخش رزمنده جامعه هستند که نقش مهمی در جلو آوردن خواستهای سراسری همه مردم داشته و توانسته اند با مبارزاتشان بر روی فضای سیاسی کل جامعه تاثیر بگذرند. از مبارزات و خواستهایشان باید وسیع حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۲