اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

۱ خرداد: یکی دیگر از یکشنبه های اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی: روز ۱ خرداد بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در اعتراض به سطح نازل حقوقها و گرانی ها و خلف وعده های داده شده و پاسخ نگرفتن خواستهایشان در چند شهر از جمله در تهران، تبریز، رشت، کرمانشاه، کرمان، اهواز و قزوین تجمع کردند. این تجمعات در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه و در شهرهای دیگر مقابل ادارات کل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

در تجمع تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه مامورین بسیاری از نیروهای امنیتی یگان ویژه، لباس شخصی و نیروی انتظامی و مامورین زن در محل تجمع مستقر بودند و اجازه ایستادن حتی مقابل درب مترو را نمی دادند. ماموران بازنشستگانی را که برای تجمع به محل آمده بودند را تا نزدیکی ایستگاهی که اتوبوسهای مولوی وشوش می ایستند تحت کنترل داشتند. اجازه فیلم برداری نمیدادند و از جمله گوشی یکی از زنان بازنشسته را گرفتند. اما باقی بازنشستگان نگذاشتند و گوشی را پس گرفتند. با وجود این فضا شماری از بازنشستگان تجمع کردند. در تبریز و اهواز و کرمان نیز جمعیت شرکت کننده قابل توجه بود. در کرمان تجمع کنندگان شعار میدادند:" تامین اجتماعی، چه نام اشتباهی"، وعده وعید چه خوب بود، اما همش دروغ بود"، "وعده زیاد شنیدیم، نتیجه شو ندیدیم"، "همسان‌سازی حق ماست، حق مسلم ماست". در اهواز بازنشستگان با فریاد بازنشسته بیدار است از تبعیض بیدار است و با شعار "تاکی سرافکندگی یا مرگ یا زندگی" در سطح شهر دست به راهپیمایی بزرگی زدند. در تبریز بازنشستگان با شعار "وزیر بی لیاقت، استعفاء، ستعفاء فریاد اعتراضشان را بلند کردند
اعتراض بازنشستگان به سونامی گرانی و وخامت هر روز بیشتر وضع زندگی و معیشتشان است و این موضوع اعتراض همه کارگران و مردم محروم است. در قبال بازنشستگان نیز همانند کارگران پیمانی در بخش های مختلف شهرداری و در نفت، مصوبه شورای عالی کار در خصوص میزان افزایش حداقل دستمزدها که خود دستمزدی چند بار زیر خط فقر را رقم زده است، اجرایی نشده است. تعیین مزد بر مبنای هزینه های واقعی زندگی و متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی، بیمه درمانی کارآمد و رایگان، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی و برگرداندن پولهای به سرقت رفته به این صندوق، و آزادی اسماعیل گرامی و دیگر زندانیان سیاسی از جمله خواستهای اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی در قطعنامه هایشان است.

اعتراضات بازنشستگان، معلمان، کارگران و بخش های مختلف جامعه و اعتراضات مردمی در کف خیابان بیان درد مشترک کل جامعه علیه فقر و فلاکت و بی تامینی و بساط چپاولگری حاکم است. اتحاد جنبش های مختلف اجتماعی و رفتن به سوی اعتصابات عمومی و سراسری یک حلقه مهم در قدرتگیری و تداوم مبارزات مردمی است و اعتراضات در کف خیابان است.
حزب کمونیست کارگری ایران

۱خرداد ۱۴۰۱، ۲۲ مه ۲۰۲۲

اعتصاب کارگران معدن فاریاب

روز ۱ خرداد نیمی از کارگران بخش تعمیرگاه و خدمات در معدن فاریاب در اعتراض به تعرضات جدید مدیریت به شرایط کاری و معیشتی خود دست به اعتصاب زدند و به گفته کارگران باقی کارگران نیز در تدارک پیوستن به این اعتراض هستند. گزارش مبسوط این اعتصاب را از زبان مهرداد روشنگر یکی از کارگران معدن و از بینندگان برنامه کارگران و یک دنیای بهتر در زیر میخوانید:

"روز ۱ خرداد نیمی از کارگران بخش تعمیرگاه و خدمات در معدن فاریاب در اعتراض به تغییر ساعات کاری خود از۱۵۷ ساعت در ماه به ۱۹۲ ساعت کار و سطح نازل حقوقها و قراردادهای موقت سه ماه کاری دست به اعتصاب زدند. دیگر بخش های معدن نیز در تدارک پیوستن به این اعتصاب هستند. موضوع اینست که اخیرا طرح های جدیدی در دستور مدیران معدن قرار گرفته که تعرض بیشتر به شرایط کار و معیشت این کارگران است. از جمله بنا به تصمیم گیری در جلسه ۲۵ اردیبهشت اداره کل با مدیران شرکت تصمیم گرفته شده است که قرارداد کارگران سطحی (فضای باز معدن) این معدن از ۱۵۷ ساعت کار در ماه به ۱۹۲ ساعت کار در ماه افزایش یابد، قرارداد ۳۰ نفر از کارگران که در اعتصاب گذشته دادگاهی شدند، لغو شود و قراردادهای کاری ما از سه ماه به یکماه تبدیل گردد. ضمن اینکه مزد ما کارگران تغییری نکرده و با همه مخلفاتش حدود ۶ میلیون و هشتصد هزار تومان یعنی چند بار زیر خطر فقر است و با توجه به سونامی گرانی و افزایش روز افزون قیمت ها وضع معیشتی مان هر روز بدتر میشود. از سوی دیگر فشار امنیتی بسیار است و هیچگونه امنیت شغلی نیز نداریم.

در برابر این تعرض سازمانیافته ما نیز ساکت ننشسته و همه کارگران خشمگین و معترضند. روز گذشته ۳۱ اردیبهشت طی جلسه ای که با مدیران داشتیم اعلام کردیم که به قرارداد کمتر از یکسال تن نمیدهیم و زیر فشار اعتراض ما مدیر کل نهایتا مواقت کرد که هم زمان دو قرار داد شش ماهه با کارگران بسته شود و ۳۰ همکار اخراجی ما نیز با قرارداد یکماه فعلا سر کار برگردند. ولی هنوز مدیریت شرکت نظر نداده است. ضمن اینکه یک مطالبه مهم ما کارگران معدن فاریاب همواره دائمی شدن قرار دادها بوده است. موضوع دیگر مورد بحث ما در جلسه روز گذشته با مدیریت مخالفت با ۱۹۲ ساعت کار در ماه بود. که به غیر از قسمتهایی چون سنگجوری و چند جای دیگر که قبلا ۱۵۷ ساعت کار بوده، را در بر میگیرد. همچنین بنا بر خبرها رانندگان بولدزر، لودر و بیل تا امروز زیر مجموعه بارگیری و باسکول کار میکردند و اکنون زیر فشار اعتراض کارگران قرار شده است که در زیر مجموعه همان معدن و ۱۵۷ ساعت در ماه کارکنند. در مورد کارگران خاکشویی نیز با ۱۵۷ ساعت کار موافقت شد. از سوی دیگر بدنبال اعتصاب ما در آبان ۱۴۰۰ شورای تامین شهر منوجان نامه ای کاذب از قول ما کارگران انتشار داد که گویا مدیریت خواستهای ما را اجرایی کرده است و این باعث ضعیف شدن حمایت مردم از مبارزات ما کارگران معدن شد. اکنون یک خواست ما تکذیب این نامه از سوی شورای تامین است.بدین ترتیب کشمکشی شدیدی بین ما کارگران فاریاب و مدیریت دغل باز جریان دارد. معدن فاریاب یکی ازبزرگترین معادن کرومیت خاورمیانه است. این معدن یکی از معادن مرگ در ایران است. از جمله در سال گذشته ظرف سه ماه سه تن از همکاران ما به خاطر نا امن بودن محیط کار به اسامی حمید خوراه، جانگیری داوری و مهدی آسیابانی در این معدن جانباختند و اعتراضات بسیاری بر سر این موضوع داشتیم. در برابر اعتراضات ما مقررشد که اقدامات لازم نظارتي در جهت ایمنی محیط کار از سوی اداره كار و مسئولين شركت معدن صورت گیرد، اما به هیچ کدام از وعده ها عمل نشد. فشار کار در این معدن بر روی ما کارگران بسیار بالاست. برای مثال معدن فاریاب باید ۳۰۰۰ کارگر داشته باشه تا تولید کند، اما الان کار این معدن با ۱۵۰۰ کارگر می چرخد و صاحبان آن باحداقل نیرو وامکانات بیشترین کار را از گرده ما کارگران میکشند و سود کلانی به جیب میزنند. در اعتراض به این وضعیت است که ما اعتراضات بسیاری داشته ایم و اکنون نیز داریم برای اعتصابی بزرگتر آماده میشویم".

معدن فاریاب یکی از کانون های داغ اعتراض و صدای اعتراض کارگران معادن در ایران است. یک تجربه موفق این کارگران در اعتراضاتشان شرکت وسیع خانواده ها در اعتراضاتشان بوده است. بعلاوه بسیاری از کارگران معدن فاریاب از مردم شهر منوجان وروستاهای اطراف بوده و یک نقطه مثبت دیگر مبارزات آنان جلب حمایت این مردم بوده است.

حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات کارگران معدن فاریاب بر اتکاء به این نقطه قوت و شرکت وسیع خانواده ها و حمایت مردم در منطقه تاکید دارد. حزب همچنین بر اتحاد مبارزاتی این کرگران با اتکاء به تصمیم گیری جمعی و اتکاء به مجمع عمومی به عنوان محلی برای متشکل شدن و سازمانیابی مبارزات تاکید میکند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲ مه ۲۰۲۲

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج، و کارزار معلمان در حمایت از همکاران خود

روز ۱ خرداد کارگران شهرداری یاسوج به دلیل تعویق پرداخت ۵ ماه مزد خود جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. در این روز زیر فشار کارگران شهردار یاسوج میان تجمع کنندگان حاضرشد و بطور تلویحی آنها را به اخراج و اینکه اعتراض آنها آرامش جامعه را بر هم زده و موجب سوء استفاده گاه و بیگاه دشمن میشود سخن گفت. گفته های او با اعتراض شدید کارگران روبرو شده و بنا بر خبر ها در پاسخ به او یکی از کارگران معترض اعلام کرده و میگوید: ما حقوقمان را می خواهیم و کاری با این حرف ها نداریم، در طول تمام سال زباله ها را از دشت روم تا مادوان جمع می کنیم، تمام این شهر را تمیز می کنیم. درآمد ما فقط همین کارگری است و درآمد دیگری نداریم". کارگر دیگری نیز میگوید: "۱۲ ساعت کار می کنیم، پول کرایه نداریم، مجبوریم مسیر را پیاده برویم. مجبوریم، اگر اعتراض کنیم تهدید به اخراج می کنند". نهایتا شهردار خواستار تعیین پنج نفر نماینده از بین کارگران برای مذاکره شد. اما کارگران حاضر به این کار نشده وخواستار جوابگویی شهردار به کل جمع شدند.

- کارزار برای آزادی معلمان زندانی ادامه دارد. تشکلهای مختلف معلمان از شهرهای مختلف طی بیانیه های محکمی پرونده سازی علیه همکاران خود و بازداشت آنها همراه با دو تبعه فرانسوی به اسامی سیسیل کولر از اعضای اتحاد بین الملل معلمان و ژاک پاری همسر سیسیل را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها از زندان و آزادی تمامی معلمان زندانی شده اند. در همین رابطه تشکلهای مختلف کارگری و بخش های مختلف جامعه اعلام اعتراض کرده و این پرونده سازی رسوا را محکوم کرده اند. بعلاوه معلمان به اشکال مختلف برای آزادی همکاران در بند خود تلاش میکنند. از جمله روز ۱ خردادجمعی از معلمان در مریوان در همبستگی با خانواده های معلمان بازداشت شده اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی مقابل دادگستری تجمع کردند. در همین روز جمعی از معلمان در اعتراض به پرونده سازی و بازداشت همکاران خود در این شهر با خانواده های آنان دیدار داشتند. کارزار علیه پرونده سازی علیه معلمان و فعالین کارگری ابعاد گسترده ای پیدا کرده و بازتاب جهانی داشته است.

حزب کمونیست کارگری پیشروی و موفقیت این کارزار را یک امر مهم میداند و برای آزادی معلمان و کارگران و فعالین بازداشتی در این پرونده تلاش میکند. این پرونده سازی ها باید به قیمت سنگینی برای حکومت اسلامی تمام شود.

سرنگون باد جمهوری اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲ مه ۲۰۲۲

دیدار مسعود ارژنگ عضو کمپین برای آزادی کارگران زندانی با سازمان آموزش بین الملل شعبه کانادا

روز ۳۰ اردیبهشت مسعود ارژنگ عضو کمپین برای آزادی کارگران زندانی در رابطه با تشدید سرکوبگری های حکومت اسلامی و توطئه جدید آن در قبال معلمان در ایران دیداری با سازمان آموزش بین الملل در کانادا داشت. او در این دیدار بعد از معرفی کوتاه نهاد "فری دم ناو" و فعالیت هایش، پیرامون اعتراضات و خواستهای معلمان و سیاست های سرکوبگرانه حکومت اسلامی در قبال آنها گزارش کوتاهی داد. از جمله در مورد دستگیری سیسیل کولر عضو اتحادیه آموزش فرانسه و سازمان "آموزش بین الملل" و همسرش ژاک پاری به اتهام نخ نمای جاسوسی و ایجاد آشوب و در ادامه آن دستگیری تعدادی از معلمان و فعالین کارگری (رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، رضا شهابی، حسن سعیدی، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی) توضیح داد.در ادامه این گزارشات مسعود ارژنگ ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت همبستگی بین المللی با معلمان و کارگران ایران و بوِیژه محکوم کردن این توطئه جمهوری اسلامی برای مخدوش کردن مبارزات آنها، بر سه خواست فوری زیر تاکید نمود:

۱- حکومت اسلامی به دلیل پایمال کردن ابتدایی ترین حقوق انسانی باید از سازمان جهانی کار اخراج شود.

۲- اهمیت و مبرم بودن حمایت قاطع از مبارزات و تشکل معلمان در ایران و فشار آوردن بر جمهوری اسلامی برای آزادی فوری و بدون قید و شرط معلمان و کارگران دربند و بطور ویژه محکوم کردن پرونده سازی امنیتی جدید علیه آنان و آزادی همه کسانیکه در این پرونده سازی بازداشت شده اند.

۳- ارسال نامه به فدراسیون فوتبال کانادا و اعتراض به حضور تیم فوتبال جمهوری اسلامی بخاطر

ممنوعیت ورود زنان به استادیوم های ورزشی در ایران و آپارتاید جنسی علیه زنان.

در این نشست نکات مسعود ارژنگ با استقبال اتحادیه معلمان در کانادا مواجه شد و قرار شد در اولین فرصت سازمان آموزش بین الملل کانادا رسما در قبال این مسائل موضع گیری نماید. .

کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران (فری دم ناو)

۲۱مه ۲۰۲۲ – ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۱

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

https://free-them-now.com/

اعتصاب کارگران قراردادی نفت و کارگران شهرداری

روز ۳۱ اردیبهشت کارگران قراردادی وزارت نفت در تهران در اعتراض به سطح پایین حقوق مقابل این وزارتخانه تجمع کردند. یک موضوع فوری اعتراض آنها خارج شدن آنها از مشمولیت همان حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار و افزایش صرفا ده درصدی دستمزدهایشان است. این اعتراضات در ادامه اعتراضات این بخش از کارگران نفت در کارون؛ مارون و آغاجری و گچساران صورت میگیرد. اعتراضات در مراکز نفتی گسترده است. علاوه بر مساله دستمزد، برچیده شده بساط پیمانکاران یک خواست سراسری کارگران نفت است.

- صبح روز ۳۱ اردیبهشت جمعی از کارکنان و کارگران قسمت موتوری، تعدادی از پاکبانان و رانندگان واحد‌های عمرانی و خدمات در اهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود دست به اعتصاب اخطاری چند ساعته زدند. این کارگران سه ماه مزد طلب دارند. پرداخت به موقع دستمزدها و افزایش سطح آن و دایمی شدن قراردادهای کاری و کوتاه شدن دست پیمانکاران خواست همه کارگران شهرداری در سطح سراسری است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۱ مه ۲۰۲۲

پرونده سازی علیه معلمان و فعالین کارگری و دو شهروند فرانسوی

نامه به اتحادیه های کارگری و نهادهای انساندوست در سراسر جهان:

جمهوری اسلامی در ادامه سیاستهای سرکوبگرانه اش علیه معلمان و مبارزات قدرتمندشان اخیرا دست به توطئه جدیدی زده و دو معلم فرانسوی، خانم سیسیل کولر و همسر وی ژاک پاری را که جهت ملاقات با فعالین جنبش معلمان به ایران رفته بودند با اتهام نخ نمای جاسوسی و و ایجاد آشوب در کشور بازداشت کرده است. بر اساس این سناریوی ساختگی رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه از اعضای کانون صنفی معلمان دستگیر شده اند. رضا شهابی و حسن سعیدی از سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و آنیشا اسد اللهی از فعالین اجتماعی از دیگر بازداشت شدگان این پرونده سازی ها هستند. این در حالیست که سیسیل کولر عضو اتحادیه آموزش فرانسه و عضو برجسته سازمان "آموزش بین الملل" است و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان نیز از ابتدا از اعضای این سازمان بوده است.

در تکمیل سناریوی مهندسی شده جمهوری اسلامی فیلمی از تلویزیون صدا و سیمای حکومت پخش شده است که کانون صنفی معلمان تهران طی بیانیه ای در اعتراض به این توطئه گری ها در رابطه با هدف حکومت از این اقدام مینویسد: " فیلم قصد دارد اعتراضات معلمان را دسیسه ی سرویس‌های جاسوسی غربی معرفی کند و با تمسک به آن صدای حق‌خواهی معلمان، که یکی از درخشان‌ترین حرکت‌های مدنی دو دهه گذشته را رقم زده‌اند، خاموش کند. غافل از این که چنین سناریوهای نخ نمایی چندین سال است گوش شنوایی ندارد و باعث آبرو ریزی بیشتر تهیه کنندگانش می‌شود".

موجی از اعتراض علیه این حرکت کثیف جمهوری اسلامی به جریان افتاده است. بیانیه های اعتراضی کانون صنفی معلمان تهران، خانواده های معلمان بازداشتی، کانون صنفی معلمان کردستان، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، نامه سرگشاده خانواده های معلمان بازداشتی، کارگرن نیشکر هفت تپه و تشکلهای مختلف کارگری در محکومیت این کار نشان دهنده شکست این نوع تقلاهای عبث و رسوا از سوی حکومت است. بویژه امروز در شرایطی که جامعه از اعتراض و مبارزه میجوشد و شهر به شهر مردم به خیابان آمده و با شعارهای ضد حکومتی و مرگ بر دیکتاتور حکم به رفتن این حکومت میدهند، این اقدام هزینه سنگینی برای حکومت اسلامی خواهد داشت.

در سطح جهانی نیز این بازی مسخره و زبونانه حکومت اسلامی و این دستگیریها بازتاب بسیاری داشته است. با این اقدام جمهوری اسلامی با نهادی چون آموزش بین الملل رو در رو شده است و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان عضو این نهاد بین المللی است و مبارزات معلمان در ایران بارها با حمایت قاطع این نهاد بین المللی معلمین روبرو شده است. برخی دولتها نظیر دولت فرانسه و آمریکا نیز خواستار آزادی دستگیر شدگان شده اند.

دستگیری شهروندان دو تابعیتی بخشی از سیاست جمهوری اسلامی با هدف فشار آوردن به دول غربی برای معامله و معاوضه آنها با عوامل تروریست و آدمکش میباشد. از همین رو این نوع پرونده سازی ها برای شهروندان خارجی با اتهاماتی چون جاسوسی و آشوب راه انداختن نزد همه جهانیان رسوا و شناخته شده است.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی پرونده سازی علیه دو شهروند فرانسوی و فعالین معلم و کارگری با اتهاماتی چون جاسوسی و اغتشاش را شدیدا محکوم میکند و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی بازداشت شدگان تاکید دارد. باید کل جهان در برابر حکومت آدم ربا و جنایتکار جمهوری اسلامی بایستد و واکنش نشان دهد.

فری دم ناو همه بخش های جامعه را به حمایت از مبارزات معلمان و اعتراض گسترده به سرکوبگریهای جمهوری اسلامی و پرونده سازی های امنیتی مسخره علیه فعالین فرامیخواند. فری دم ناو از اتحادیه های کارگری و معلمین و نهادهای انساندوست در سراسر جهان انتظار دارد که انزجار خود را به این سیاست کثیف جمهوری اسلامی ابراز کنند و خواستار آزادی فوری دو معلم بازداشتی فرانسوی و معلمان زندانی، کارگران در بند و همه زندانیان سیاسی در ایران شوند و به دولت های خود فشار بیاورند که قاطعانه در مقابل این نوع گروگانگیریها و سیاست های قلدری حکومت اسلامی قاطعانه بایستند. جمهوری اسلامی این حکومت سرکوب و جنایت که پایه ای ترین حقوق انسانها را زیر پا میگذارد باید در سطح جهان منزوی و بایکوت شود و از جمله نمایندگانش از سازمان جهانی کار اخراج گردند. ما منتظر نامه های اعتراضی تمامی اتحادیه های کارگری و معلمین در سطح جهانی در محکومیت این عمل بشدت ضد انسانی و جنایتکارانه جمهوری اسلامی هستیم.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران (فری دم ناو)

۱۹ مه ۲۰۲۲ – ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱