جان احمد رضا جلالی در خطر است

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

به دنبال فراخوان سه نهاد کمیته علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی و اعلام روز چهاردهم ماه می به عنوان روز اعتراض به حکم اعدام احمدرضا جلالی در تعدادی از شهرها تظاهراتهای فراخوان داده شده است. این سه نهاد در بیانیه ای که لینک آن را در زیر ملاحظه میکنید ضمن اشاره به وضعیت احمدرضا جلالی ، شهروند ایرانی - سویدی، از همگان دعوت کرده اند که در این روز با برپایی گردهمایی اعتراضی در شهر محل سکونت خود و در گوشه و کنار دنیا از احمدرضا جلالی و خانواده وی حمایت کنند

و در همه جا خواهان آزادی بدون قید و شرط وی شوند و از دولت سوئد و دیگر دولتهای غربی بخواهند نسبت به نقشه های جمهوری اسلامی برای اعدام احمدرضا جلالی شدیدا اعتراض کنند.
اطلاعیه سه نهاد و لیست تظاهرات در شهرها را در زیر ملاحظه میکنید. این لیست مرتبا بروز میشود:
https://wp.me/p9yWrK-2Gr
در راستای این بیانیه و فراخوان سه نهاد ، شیوا محبوبی سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی نامه ای را به دولت سوید، افکار عمومی و سازمانهای مدافع آزادی زندانیان سیاسی و خواست تحت فشار گذاشتن رژیم اسلامی جهت آزادی فوری و بدون قید و شرط احمدرضا جلالی. ترجمه فارسی این نامه را در زیر ملاحظه میکنید.
ما از شما مدافعین آزادی زندانیان سیاسی دعوت میکنیم تا در کشورهای محل سکونت خود با برپایی تجمع خواستار آزادی بدون قید و شرط و فوری احمدرضا جلالی شوید. شما همچنین میتوانید با ارسال ایمیل و تویت به وزیر خارجه سوئد خواهان اقدامات سریع و موثر آنها برای آزادی احمدرضا جلالی شوید
توییت: @AnnLinde
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
نهم ماه می برابر با نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱

متن انگلیسی نامه:
https://wp.me/p9yWrK-2Ho

ترجمه نامه به زبان فارسی:
حکم اعدام یک ایرانی سوئدی-ایرانی توسط رژیم اسلامی در ایران واکنش به محاکمه حمید نوری در سوئد!

دولت سوئد و سایر دولت های اروپایی باید جلوی گروگانگیری رژیم اسلامی را بگیرند!

آقای احمدرضا جلالی، یک ایرانی-سوئدی دو تابعیتی دستگیر، شکنجه و سپس در ایران به اعدام محکوم شد. او در ایران زندانی شده است تا به عنوان گروگان مورد استفاده قرار گیرد. رژیم اسلامی سعی دارد از جلالی در ازای حمید نوری که مرتکب جنایت ضد بشری شده است و هم اکنون در زندان سوئد در انتظار صدور حکم است استفاده کند.

در آوریل ۲۰۱۶، آقای احمدرضا جلالی، پزشک، استاد دانشگاه و محقق ، پس از ورود به تهران دستگیر شد. او به دلیل دعوت رسمی برای سخنرانی در دانشگاه تهران به ایران سفر کرد. وی سپس به دستور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون هیچ گونه حکم بازداشت یا دلیلی مبنی بر اینکه چرا بازداشت می شود، دستگیر شد. جلالی سپس به اتهام ساختگی جاسوسی به زندان افتاد، شکنجه شد و سپس به اعدام محکوم شد. مانند سایر افراد دوتابعیتی زندانی، آقای جلالی در زندان نگهداری میشود تا توسط رژیم اسلامی به عنوان گروگان و ابزار چانه زنی در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا و آمریکا استفاده شود.

حمید نوری که در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ شرکت داشت، در جریان سفر به سوئد در آبان ۱۳۹۸ دستگیر و محاکمه وی در آبان ۱۴۰۰ آغاز شد. نوری معاون دادستان زندان گوهردشت تهران بود. او علاوه بر نقشی که در دستگیری مخالفین رژیم داشت، نقش مهمی در اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در ایران داشت

آخرین جلسه استماع حمید نوری در تاریخ چهارم می ۲۰۲۲ در استکهلم - سوئد بود. در طول ماه‌های محاکمه او، ده‌ها شاهد از جمله بازماندگان سال ۶۷ و شاهدان متخصص، شهادت‌های مفصل خود را در دادگاه ارائه دادند. شهادت بازماندگان شامل برخورد آنها با نوری در زندان در سال ۱۳۶۷ و وحشت بازجویی توسط نوری و همچنین اعضای ‘هیئت مرگ’ بود. نوری و ‘هیئت مرگ’ در مورد سرنوشت زندانیان تصمیم گرفتند، آنها را شکنجه کردند و در تابستان ۱۳۶۷ آنها را برای اعدام با چوبه دار یا تیرباران فرستادند.

محاکمه نوری برای همه بازماندگان سال ۱۳۶۷، از جمله خانواده های اعدام شدگان و برای جانبدربردگان شکنجه، از جمله خود من، از لحاظ احساسی بسیار سخت بود. خانواده ها و بازماندگان قتل عام ۱۳۶۷ مجبور بودند کابوس یکی از وحشیانه ترین جنایات علیه بشریت را که رژیم اسلامی در ایران مرتکب شده بود، زنده کنند.

محاکمه حمید نوری یک واقعه تاریخی و یک دستاورد مهم برای جنبش عدالت خواهی است. این محاکمه نه تنها برای مردم ایران بلکه برای مردم سراسر جهان حائز اهمیت است. به هر حال جنایت علیه بشریت جنایت علیه همه و در هر کجای دنیاست.

در آخرین جلسه دادگاه نوری، دادستان برای نوری به دلیل نقشش در شکنجه و اعدام هزاران زندانی سیاسی درخواست حبس ابد کرد. بلافاصله پس از آن، رژیم اسلامی اعلام کرد و تهدید کرد که آقای جلالی در آخر اردیبهشت ۱۴۰۱اعدام خواهد شد. رژیم اسلامی این تهدید را به قصد فشار برای آزادی نوری انجام داد.

محاکمه حمید نوری دستاورد عظیمی در افشای جنایات رژیم اسلامی است. این جنایت به نوری محدود نمیشود. رئیس جمهور فعلی رژیم اسلامی، ابراهیم رئیسی، نقش و مسئولیت مهمتری در اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ داشت. رئیسی از اعضای ‘هیئت مرگ’ بود و دستور اعدام هزاران زندانی را صادر کرد.

در تابستان ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی تنها در سه یا چهار هفته اعدام شدند. آنها این زندانیان سیاسی را اعدام کردند و اجسادشان را در گورهای دسته جمعی انداختند و هرگز پیدا نشدند. پس از ۳۴ سال، بسیاری از خانواده ها هنوز نمی دانند اجساد عزیزانشان در کجا دفن شده است. برخی از خانواده ها تنها به این دلیل دستگیر و شکنجه شده اند که خواستار دانستن حقیقت از جمله دانستن محل دفن عزیزانشان بوده اند. تاکنون هیچ فردی از رژیم اسلامی از جمله رئیسی به دلیل کشتار سال ۱۳۶۷ محکوم نشده است.

محاکمه حمید نوری بسیار مهم است، زیرا این اولین بار است که فردی از رژیم اسلامی که در قتل عام نقش داشته است توسط دستگاه قضایی یک کشور اروپایی دستگیر و متهم می شود. صدور حکم برای نوری دریچه ای را برای تحقیقات بیشتر در مورد سایر اعضای رژیم که در کشتار ۱۳۶۷ در ایران مشارکت داشتند باز خواهد کرد. به همین دلیل است که مقامات رژیم اسلامی به محاکمه نور واکنش نشان داده و رسما با آن مخالفت کرده و آن را “غیرقانونی” خوانده و اخیراً سفیر سوئد در ایران را احضار کرده اند.

آقای جلالی از سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی بوده و تحت شکنجه و حکم اعدام قرار گرفته است. او چندین بار در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زد. همسر و فرزندان او در سوئد زندگی می کنند و از سال ۲۰۱۶ او را ندیده اند. آنها به شدت نگران وضعیت و جان آقای جلالی هستند .

از طرف کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران (CFPPI)، از وزیر امور خارجه سوئد، خانم آن لینده می‌خواهم که با استفاده از هر فرصت و تدابیری برای آزادی فوری و بدون قید و شرط احمدرضا جلالی اقدامی فوری و مؤثر انجام دهد. من از خانم آن لینده می خواهم که پارلمان اروپا، دولت های اتحادیه اروپا و شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای تحت فشار گذاشتن رژیم اسلامی برای آزادی جلالی مشارکت دهد.

گروگان گیری رژیم اسلامی باید متوقف شود و دولت سوئد و دیگر دولت های اتحادیه اروپا می توانند این کار را باید انجام دهند. آنها می توانند و باید با اعمال فشار جمعی بر رژیم از گروگان گیری بیشتر رژیم اسلامی جلوگیری کنند و آزادی افراد دوتابعیتی مانند آقای جلالی را پیش شرط هرگونه دستاورد و توافق اقتصادی و یا سیاسی قرار دهند.

ما از همه افراد و سازمان‌های ذی‌ربط می‌خواهیم که با ارسال ایمیل/توئیت به آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، از دولت سوئد بخواهند که رژیم اسلامی را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط احمدرضا جلالی تحت فشار بگذارد.

توییت: @AnnLinde

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

همچنین از شما دعوت می کنیم در روز حمایت از احمدرضا جلالی در ۱۴ می ۲۰۲۲ برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر و لیست شهرها به لینک زیر مراجعه کنید:

https://wp.me/p9yWrK-2Gr

شیوا محبوبی
سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران (CFPPI)
www.cfppi.org