اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گرامی باد اول مه روز جهانی کارگر! اول مه روز طبقه ای است که کار میکند، همه چیز را تولید میکند اما محرومترین بخش جامعه است. این روز را ما کارگران با تاکید بر رهایی از استثمار و ستم سرمایه داری گرامی میداریم. اول ماه مه امسال در ایران در شرایطی آغاز میشود که نبردی سخت بر سر زندگی و معاش در ایران در جریان است. حکومت تلاش دارد بار بحران و بن بست اقتصاد ورشکسته خود را بر سر مردم خراب کند. این وضعیت مردم بی تامین جامعه را با یک شوک تورمی بیسابقه روبرو کرده است. اما کارگران قربانیان ساکت و مستاصل این نظام و حاکمین مفتخور نیستند.

بخش های مختلف کارگری و جنبش های اجتماعی متشکل تر، سازمانیافته تر و با خواستهای سراسری دارند هر روز گسترده تر وارد عرصه نبرد با سیستم جهنمی حاکم میشوند. از جمله از همین آغاز سال در ایران معلمان، کارگران نفت، بازنشستگان، کشاورزان، رانندگان کامیون استارت اعتراضات سراسری خود را زده اند و اعتراضات علیه افزایش سرسام آور قیمت ها و فقر و بی تامینی و گرسنگی و علیه سرکوبگری های حکومت و زیر پا گذاشته شدن پایه ای ترین حقوق انسانی مردم، هر روزه گسترده تر میشود. درکنار همه این تحرکات اجتماعی جنبش رهایی بخش زن در اعتراض به آپارتاید جنسی حاکم فعالانه به میدان آمده است.
حکومت که خود را در محاصره اعتراضات کارگری و اعتراضات کل مردم می بیند، با سرکوب و دستگیری و احکام زندان میکوشد مقابله کند. از جمله فشار امنیتی بر روی معلمان که گستردگی مبارزاتشان تحرک گسترده ای در شهرهای مختلف ایران ایجاد کرده ، شدت یافته است. از همین رو دفاع از معلمان و مبارزاتشان و اعتراض به سرکوبگری های حکومت هم اکنون به یک کارزار مهم مبارزاتی در آستانه روز جهانی کارگر تبدیل شده است.
این چنین است که روز جهانی کارگر بیش از بیش به روز اعتراض همه کارگران و همه بخش های مردمی در ایران علیه بساط سرمایه داری وحشی حاکم تبدیل شده است. کمپین برای آزادی کارگران زندانی تلاش میکند صدای رسای این اعتراضات در سطح جهان باشد.
هم اکنون بسیاری از فعالان کارگری، معلمان ، مدافعین حقوق کودکان و فعالان حقوق کارگری در ایران در زندان ها هستند. ما، همراه با همه کارگران و مردم در ایران، به شدت به تعرضات رژیم اسلامی و سرکوبگری های آن اعتراض داریم.
هیچ کس نباید بخاطر عقیده، تشکل و مبارزه برای دستیابی به حقوق خود دستگیر یا زندانی شود. به ویژه هیچ کارگری نباید به دلیل دفاع از زندگی و حقوق خود در به زندان انداخته نشود. اسماعیل عبدی معلم شناخته شده، شاپور احسانی راد فعال شناخته شده کارگری، سپیده قلیان و تک تک زندانیان سیاسی به خاطر دفاع از حقوق انسانی به سالها زندان محکوم شده اند. ما لحظه ای از مبارزه برای آزادی کارگران زندانی، معلمان دربند و همه زندانیان سیاسی با این رژیم وحشی سرمایه داری دست بر نخواهیم داشت.
در همین راستا یک تاکید فری دم ناو بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی این رژیم سرکوب و جنایت و ضد بشری در سطح جهان است. جمهوری اسلامی اسلامی با کارنامه ۴۴ سال پایمال کردن حقوق انسانی، حقوق کارگران و نقض حقوق زنان نباید جایی در (آی ال او) داشته باشد و بهیچ وجه نماینده مردم ایران نیست بلکه قاتل آنها است.
فری دم ناو، کمپین برای آزادی کارگران زندانی، یک بار دیگر روز جهانی کارگر را به همه شما کارگران و مردم شادباش می گوید و برای همه کارگران و تمام سازمان های مدافع حقوق انسانی سالی سرشار از موفقیت آرزو میکند.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی ((FREE THEM NOW!
۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰ آوریل ۲۰۲۲
https://free-them-now.com/

اخبار نفت

سوت آغاز اعتصاب در میان کارگرن پیمانی نفت به صدا در آمد

بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای پیمانی شاغل در شرکت فرجود ( پیمانکاری منوچهر موسوی ) در سایت یک پتروشیمی بوشهر در عسلویه جاده پارسیان به کنگان دست از کار کشیدند و با ترک کارگاه به خوابگاهها بازگشتند. در این روز همچنین کارگران داربست‌بند پیمانکاری علیخانی شاغل در پتروشیمی کیان واقع در عسلویه دست به اعتصاب زدند.

شورا ی سازماندهی قبلا نیز از اینکه کارگران پیمانی پروژه ای نفت برای پیگیری مطالباتشان و در اعتراض به تعرض هر روزه به زندگی و معیشت خود به استقبال اعتصاب سراسری برای روز پنجم اردیبهشت میروند، خبر داده بود. از جمله بنا بر اخبار منتشر شده در کانال تلگرامی آن در پی این تصمیم، کارگران در پالایشگاه اصفهان، فازهای گازی عسلویه و پتروشیمی بوشهر واقع در میانه شهرهای عسلویه و کنگان) به استقبال اعتصاب رفته و با اعلام اعتصاب عزم راسخ خود را جهت پیگیری مطالباتشان به پیمانکاران مفتخور نشان دادند. بر اساس خبر، شیفت کاری بیست روز کار و ده روز استراحت و افزایش حقوقها در سطوح اعلام شده خود کارگران پیمانی، از جمله مطالبات فوری این کارگران است و بر اینکه حقوقها باید متناسب با نرخ واقعی هزینه های زندگی و افزایش هر روزه آن افزایش یابد و مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد، تاکید دارند. همچنین پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و تهدید کارگرن معترض و نیز شرایط کاری و زیستی اسفناک در مراکز نفتی از جمله موضوعات دیگر مورد اعتراض آنهاست. یک خواست فوری کارگران بهبود قابل قبول خوابگاهها، غذاخوریها و وضع غذا در کمپ ها می باشد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی در بیانیه خبری خود اعلام کرده است که این کارگرن همچون معلمان و بازنشستگان بر خواستهایی چون درمان رایگان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن به عنوان حقوق پایه ای همه کارگران و همه مردم و خاتمه دادن به پرونده سازیهای امنیتی تاکید دارند و خواستار آزادی کارگران زندانی، معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی هستند.

این شورا در بیانیه خود با تاکید بر دو خواست اساسی کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی در مراکز نفتی و برای پیگیری مطالبات خود، چنین اعلام کرده است: " همراه با معلمان عزیز به استقبال روز جهانی کارگر میرویم. اول ماه مه روز همه ما کارگران و همه مردم درد کشیده از بردگی و استثمار است. همه با هم این روز را گرامی بداریم".

حدود یکصدهزار نفر از کارگران پروژه‌ای نفت تابستان گذشته دست به اعتصابی ۳ ماهه زدند. برخی از شرکت‌ها خواسته‌های کارگران را بی‌جواب گذاشتند و برخی نیز بخشی از مطالبات آنها را اجر کردند. یک اعتراض کارگران پیمانی نفت به خلف وعده های داده شده است.

گفتنی است که روز ۴ اردیبهشت کارکنان نوبت‌کار زیرمجموعه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بنا برفراخوان قبلی در اعتراض به شیفت کاری خود دست به تجمع زدند. کارگران و کارمندان نوبت‌کار زیرمجموعه این شرکت که در بخش عملیات و‌ بهره‌برداری شرکت‌های کارون و مارون، مسجد سلیمان و آغاجاری مشغول به کار هستند خواست آنها تثبیت و استمرار شیفت ۱۲ ساعته و نوبت‌کار ۴ روز کار و ۴ روز استراحت است. به گفته این کارگران تعداد زیاد سفرها و مسافت طولانی در جاده‌های پرخطر برای عزیمت به محل کار، یکی از دلایل مخالفت آنان با شیفت‌های ۸ ساعته است. ضمن اینکه مزد کمتری نیز به آنها پرداخت میشود. پس از چند نوبت اعتراض این کارکنان و زیر فشار آنها شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرده است که کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل داده است اما پرسنل نوبت‌کار خواستار اجرای فوری تثبیت شیفت ۱۲ ساعته هستند.

این چنین است که استارت اعتصاب سراسری نفت آنهم در آستانه روز جهانی کارگر زده شده ست و اعتراضات در مراکز نفتی گسترده است. اعتراضات کارگران نفت در کنار اعتراضات قدرتمند معلمان، بازنشستگان و بخش های مختلف جامعه تاثیر خود را بر فضای سیاسی جامعه و فضای روز جهانی کارگر میگذارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۴ آپریل ۲۰۲۲

یکشنبه ۴ اردیبهشت: تجمعات بازنشستگان در چندین شهر
ساعت ده و نیم صبح روز یکشنبه ۴ اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراض و بخاطر وضعیت معیشتی خود برای پیگیری مطالباتشان تجمعات اعتراضی خود را برپا کردند. بنا بر گزارشات تا کنونی این تجمعات در شهرهای کرمانشاه، ایلام، اراک، اهواز، و تبریز برگزار شده است.
در اراک بازنشستگان با شعار "رییسی ، قالیباف این آخرین پیام ست ، جنبش بازنشسته آماده قیام ست" فریاد اعتراضشان را به حکومت اعلام کرده و اولتیماتوم دادند.
دراهواز بازنشستگان شعار میدادند: "فقط کف خیابان بدست میاد حقمون"، " بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن"، "وعده زیاد شنیدیم، نتیجه اش را ندیدیم"، "حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه"
اعتراض بازنشستگان به وضعیت بد معیشتی و به وخامت کشیده شدن هر روزه وضعیت زندگی و معاششان است.
تعیین مزد بر مبنای هزینه های واقعی زندگی و متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی، بیمه درمانی کارآمد و رایگان، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی و برگرداندن پولهای به سرقت رفته به این صندوق، و آزادی اسماعیل گرامی و دیگر زندانیان سیاسی از جمله خواستهای اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی در قطعنامه هایشان است.
اعتراض به فقر و فلاکت و تبعیض ها ونابرابری ها ، اعتراض به اختلاس ها و دزدی ها و سرکوبگری های حکومت و دفاع از زندگی و معاش، محور مشترک اعتراضات آنها و اعتراضات معلمان و بخش های مختلف جامعه است. اول ماه مه، روز جهانی کارگر روز اعتراض همه کارگران و همه مردم است. معلمان فراخوان به تجمعات سراسری برای روز جهانی را داده اند. شورای سازماندهی همه بخش های کارگری را به اتحاد سراسری در این روز فراخوانده است. کارگران پیمانی نفت در بیانه خود تاکید کرده اند که اول مه نماد اتحاد سراسری بازنشستگان و معلمان و بخشهای مختلف کارگران در ایران حول خواستها و اعتراضات سراسری شان است. این روز که برابر با یکشنبه یازده اردیبهشت است میتواند یکی دیگر از یکشنبه های اعتراض بازنشستگان باشد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴۰۰، ۲۴ آپریل ۲۰۲۲

فراخوان معلمان برای تجمع در روز جهانی کارگر و هفته معلم
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به تجمع سراسری در روز اول مه روز جهانی کارگر و هفته معلم فراخوان داده است. خطاب این فراخوان به معلمان در سطح سراسری و خانواده های دانش آموزان است.
در بخشی از این بیانیه شورای هماهنگی با تبریک روز جهانی کارگر مینویسد:" همکاران عزیز! با توجه به اینکه هنوز مطالبات ما محقق نشده، شورای هماهنگی به تجمع سراسری در روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت در سراسر ایران فراخوان می‌دهد.". در ادامه بیانیه میگوید:" از آنجایی که این روز مصادف با اول ماه می و روز جهانی‌ کارگر است و اکثریت والدین دانش‌آموزان ما کارگران و زحمتکشان هستند و مطالبات معلمان مانند آموزش رایگان و باکیفیت، افزایش حقوق بالای خط فقر ، حق تجمع و تشکل‌یابی و حق فعالیت آزادانه و آزادی معلمان و کارگران با سایر اقشار کارگری مشترک است، شورای هماهنگی ضمن تبریک اول ماه می به کارگران شریف جهان و ایران و دفاع از مطالبات و حق اعتراض کارگران، از والدین دانش‌آموزان خود می‌خواهیم برای تحقق مطالبات خود و دفاع از اصل آموزش رایگان و باکیفیت از مطالبات معلمان که بخشی از مطالبات اکثریت جامعه است حمایت نمایند و صحنه‌ واقعی از اتحاد فرهنگیان و سایر اقشار اجتماعی را رقم بزنند. امیدواریم که سایه اتحاد عمل زمینه همبستگی بیشتر بین تمام اقشار جامعه برای تحقق حاکمیت مردم ، دموکراسی، آزادی، برابری، رفاه و شادی فراهم گردد."
تجمعات معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران مقابل مجلس اسلامی و در مراکز استان‌ها و شهرستانها مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات آن در ساعت ده صبح ۱۱ اردیبهشت برگزار خواهند شد.
در این بیانیه همچنین با اشاره به روز معلم در ۱۲ اردیبهشت چنین آمده است:" همانطور که می‌دانید ۱۲ اردیبهشت سال‌روز جان باختن ابوالحسن خانعلی به دست نیروهای سرکوبگر در سال ۱۳۴۰ است. از آن زمان این تاریخ به صورت غیررسمی روز معلم نام گرفت. در دهه هشتاد کانون‌ها و انجمن‌های صنفی با احیای نام ابوالحسن خانعلی، روز معلم را به این مناسبت ثبت نمودند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هفته معلم را به تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته تبریک و شادباش می‌گوید و یاد و خاطره خانعلی و تمام معلمان جانباخته راه آموزش و آزادگی و برابری را گرامی می‌دارد".
این چنین است که معلمان از اعتراضات گسترده خود در روز جهانی کارگر و متعاقب آن در هفته معلم جهت پیگیری مطالبات خود خبر میدهند. اعتراض معلمان، اعتراض بازنشستگان به فقر، به تبعیض و نابرابری، به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و محرومیت کودکان از حق تحصیل رایگان و با کیفیت و غیر ایدئولوژیک، به دزدی ها و اختلاس ها و به سرکوبگری های حکومت است. خواستهای معلمان خواستهای همه مردم است. امروز معلمان بطور واقعی به حلقه اتصال اعتراضات بخش های مختلف جامعه به یکدیگر تبدیل شده اند. از فراخوان معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر که مربوط به همه مردم است باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد و این روز را به یک روز اعتراض سراسری تبدیل نمود. گفتنی است که بازنشستگان نیز بر ادامه یکشنبه های اعتراض خود تاکید داشته و روز جهانی کارگر یکی دیگر از یکشنبه های اعتراض آنان خواهد بود. معلمان، بازنشستگان بخش های معترض و رزمنده جامعه هستند و مبارزاتشان شایسته وسیعترین حمایت ها است و باید مورد حمایت همه جامعه قرار گیرند. دست در دست هم روز جهانی کارگر را گرامی بداریم.
حزب کمونیست کارگری ایران
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳ آوریل ۲۰۲۲

فراخوان معلمان برای تجمع در روز جهانی کارگر و هفته معلم
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به تجمع سراسری در روز اول مه روز جهانی کارگر و هفته معلم فراخوان داده است. خطاب این فراخوان به معلمان در سطح سراسری و خانواده های دانش آموزان است.
در بخشی از این بیانیه شورای هماهنگی با تبریک روز جهانی کارگر مینویسد:" همکاران عزیز! با توجه به اینکه هنوز مطالبات ما محقق نشده، شورای هماهنگی به تجمع سراسری در روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت در سراسر ایران فراخوان می‌دهد.". در ادامه بیانیه میگوید:" از آنجایی که این روز مصادف با اول ماه می و روز جهانی‌ کارگر است و اکثریت والدین دانش‌آموزان ما کارگران و زحمتکشان هستند و مطالبات معلمان مانند آموزش رایگان و باکیفیت، افزایش حقوق بالای خط فقر ، حق تجمع و تشکل‌یابی و حق فعالیت آزادانه و آزادی معلمان و کارگران با سایر اقشار کارگری مشترک است، شورای هماهنگی ضمن تبریک اول ماه می به کارگران شریف جهان و ایران و دفاع از مطالبات و حق اعتراض کارگران، از والدین دانش‌آموزان خود می‌خواهیم برای تحقق مطالبات خود و دفاع از اصل آموزش رایگان و باکیفیت از مطالبات معلمان که بخشی از مطالبات اکثریت جامعه است حمایت نمایند و صحنه‌ واقعی از اتحاد فرهنگیان و سایر اقشار اجتماعی را رقم بزنند. امیدواریم که سایه اتحاد عمل زمینه همبستگی بیشتر بین تمام اقشار جامعه برای تحقق حاکمیت مردم ، دموکراسی، آزادی، برابری، رفاه و شادی فراهم گردد."
تجمعات معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران مقابل مجلس اسلامی و در مراکز استان‌ها و شهرستانها مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات آن در ساعت ده صبح ۱۱ اردیبهشت برگزار خواهند شد.
در این بیانیه همچنین با اشاره به روز معلم در ۱۲ اردیبهشت چنین آمده است:" همانطور که می‌دانید ۱۲ اردیبهشت سال‌روز جان باختن ابوالحسن خانعلی به دست نیروهای سرکوبگر در سال ۱۳۴۰ است. از آن زمان این تاریخ به صورت غیررسمی روز معلم نام گرفت. در دهه هشتاد کانون‌ها و انجمن‌های صنفی با احیای نام ابوالحسن خانعلی، روز معلم را به این مناسبت ثبت نمودند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هفته معلم را به تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته تبریک و شادباش می‌گوید و یاد و خاطره خانعلی و تمام معلمان جانباخته راه آموزش و آزادگی و برابری را گرامی می‌دارد".
این چنین است که معلمان از اعتراضات گسترده خود در روز جهانی کارگر و متعاقب آن در هفته معلم جهت پیگیری مطالبات خود خبر میدهند. اعتراض معلمان، اعتراض بازنشستگان به فقر، به تبعیض و نابرابری، به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و محرومیت کودکان از حق تحصیل رایگان و با کیفیت و غیر ایدئولوژیک، به دزدی ها و اختلاس ها و به سرکوبگری های حکومت است. خواستهای معلمان خواستهای همه مردم است. امروز معلمان بطور واقعی به حلقه اتصال اعتراضات بخش های مختلف جامعه به یکدیگر تبدیل شده اند. از فراخوان معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر که مربوط به همه مردم است باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد و این روز را به یک روز اعتراض سراسری تبدیل نمود. گفتنی است که بازنشستگان نیز بر ادامه یکشنبه های اعتراض خود تاکید داشته و روز جهانی کارگر یکی دیگر از یکشنبه های اعتراض آنان خواهد بود. معلمان، بازنشستگان بخش های معترض و رزمنده جامعه هستند و مبارزاتشان شایسته وسیعترین حمایت ها است و باید مورد حمایت همه جامعه قرار گیرند. دست در دست هم روز جهانی کارگر را گرامی بداریم.
حزب کمونیست کارگری ایران
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳ آپریل ۲۰۲۲