آغاز تجمعات بازنشستگان در سال جدید

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر: روز ۲۱ فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراض خود اولین تجمع اعتراضی خود در سال ۱۴۰۱ را برای پیگیری مطالباتشان برگزار کردند. این تجمعات در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرهای تبریز، کرمانشاه، رشت، قزوین، کرمان، ایلام، اصفهان، اراک، مقابل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد. اعتراض بازنشستگان به ادامه مشکلات معیشتی و بدتر شدن هر روزه وضعیت زندگی و معاششان است. این درحالیست که ۲۰ روز از فروردین ماه گذشته و هنوز میزان افزایش حقوق آنان در سال جدید روشن نشده است.

در این تجمعات بازنشستگان با شعارهای "حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه"، "مدیر بی کفایت، استعفا، استعفا"، "مسئول بی لیاقت خجالت خجالت"، "با این حقوق ناچیز جانها به لب رسیده"، صدای اعتراض خود را به رشد سرسام آور قیمت ها و افت قدرت خرید خود و گسترش فقر و فلاکت در جامعه بلند کردند.
تعیین مزد بر مبنای هزینه های واقعی زندگی و متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی، بیمه درمانی کارآمد و رایگان، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی و برگرداندن پولهای به سرقت رفته به این صندوق، پرداخت عیدی برابر دو ماه حقوق و آزادی اسماعیل گرامی و دیگر زندانیان سیاسی از جمله خواستهای اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی در قطعنامه هایشان است.
بدین ترتیب استارت اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ زده شده است و در این مدت کشاورزان اصفهان، کامیونداران، بازنشستگان مخابرات تجمعات گسترده ای داشتند و امروز بازنشستگان تامین اجتماعی تجمعات سراسری خود را برگزار کردند.
اعتراض به فقر و فلاکت و تبعیض ها و نابرابریها ، اعتراض به اختلاس ها و دزدی ها و سرکوبگری های حکومت و دفاع از زندگی و معاش، محور مشترک همه این اعتراضات است. روز جهانی کارگر که نزدیک میشود میتواند روز نماد اتحاد سراسری بازنشستگان و معلمان و بخشهای مختلف کارگران در ایران حول خواستها و اعتراضات سراسری شان باشد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰ آپریل ۲۰۲۲

تجمع اعتراضی کارگران کیان‌تایر در اعتراض به تعطیلی شرکت
روز یکشنبه ۲۱ فروردین کارگران کیان تایر در اعتراض به اعلام تعطیلی شرکت و از دست دادن شغل و به خطر افتادن معیشتشان، مقابل دفتر ریاست جمهوری اسلامی واقع در خیابان پاستور تهران تجمع کردند. سالهاست که بحث بر سر تعطیلی این کارخانه است و کارگران با اعتراضاتشان علیه چپاولگری های پشت این ماجرا مقابل این توطئه ایستاده اند و اجازه نداده اند این اتفاق صورت گیرد. بدین ترتیب کیان تایر یکی دیگر از کانون های داغ اعتراضات کارگری است که مبارزاتشان انعکاس بسیاری داشته است. از همین رو در این روز نیروهای انتظامی حضور پررنگی داشتند.
بنا بر خبر قبلا به کارگران نامه داده شده بود که فعالیت شرکت از روز ۲۰ فروردین آغاز میشود . اما بعد در روز بیستم نامه‌ای از طرف مدیر منابع انسانی شرکت به کارگران داده شد که در آن اعلام شده بود که کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل میشود. در اعتراض به این تعطیلی کارگران با خواست بازگشایی فوری شرکت و تعیین تکلیف آن در روز ۲۱ فروردین مقابل دفتر رئیس جمهوری تجمع کردند.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ – ۱۰ آپریل ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462

چند خبر از خوزستان
قتل یک شهروند دیگر به دست ماموران نیروی انتظامی
روز پنجشنبه هجدهم فروردین ماه، یک شهروند اهوازی با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد.
" سمیر زرگانی " در حالی که در خودروی شخصی خود در مسیر جاده اهواز به شیبان در حال رانندگی بوده مورد اصابت مستقیم گلوله ماموران قرار گرفته که منجر به واژگونی خودروی وی می شود. به گفته اهالی منطقه ای که این حادثه در آنجا اتفاق افتاده، ماموران پس از درگیری با مردم معترض به این اقدام از صحنه جنایت گریخته اند.
این دومین تیراندازی مستقیم به شهروندان خوزستانی در یک هفته گذشته است. پیشتر " حسین عساکره " که در میدان کوت شیخ خرمشهر دکه اغذیه فروشی داشت پس از درگیری با ماموران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و اکنون در حالت کما قرار دارد و حال وی بسیار وخیم گزارش شده است. مردم عاملین این جنایات را می شناسند و خواستار محاکمه آنها هستند. مسئول این جنایات سران حکومت و نهادهای سرکوب و آدمکش آن نظیر پاسداران و بسیج و دیگر باندهای مسلح هستند. جمهوری اسلامی بخاطر تمامی جنایات و سرکوبگری هایش باید درسطح جهان بایکوت شود و سران این حکومت بخاطر جنایاتشان به محاکمه کشیده شوند .

رهاسازی زباله های عفونی بیمارستانی در جوار مناطق مسکونی
رهاسازی پسماند‌های عفونی در منطقه اکباتان اهواز سبب ایجاد نگرانی برای مردم ساکن در این منطقه شده و سلامت و بهداشت ساکنین منطقه را به خطر انداخته است.
برخی ساکنین کوی اکباتان اهواز با انتشار ویدئویی در رسانه های اجتماعی، از تخلیه گسترده پسماندهای بیمارستانی اعم از سرنگ های آلوده استفاده شده و دیگر زباله های عفونی پرده برداشتند.
به دنبال انتشار این موضوع، مقامات بهداشت و درمان استان و شهرداری اهواز، بدون توجه به اصل ماجرا و مخاطراتی که دفع غیر اصولی اینگونه زباله ها می تواند متوجه سلامت مردم شود، از خود رفع تکلیف کرده و یکدیگر متهم می کنند.
سازمان بهداشت و درمان گفته است شهرداری متولی دفع زباله و پسماند است و از آن طرف مقامات شهرداری اهواز هم می گویند شهرداری وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و تولید کننده به صورت مستقیم وظیفه دارد این عملیات را انجام دهد.
رها کردن پسماندها به ویژه پسماندهای عفونی بیمارستانی در خوزستان عملا به یک بحران تبدیل شده و سالهاست مردم را درمعرض خطرات مختلف قرار میدهد. در ماههای گذشته نیز تصاویری از رهاسازی اینگونه زباله ها در مناطق مسکونی نظیر قلعه چنعان، کوت نواصر، شهرستان کارون، شهر ایذه و همینطور شهر مسجد سلیمان منتشر شد اما هیچ مقام و نهادی مسئولیت آن را به عهده نگرفت. روزانه بیش از ۴۰ تن پسماند عفونی خطرناک تنها در این استان توسط بیمارستانها، مراکز جراحی سرپایی و مطب ها تولید می شود.
از ۵۹ بیمارستان در استان، هشت بیمارستان یا فاقد سیستم هستند یا مشکلاتی از نظر غیر سوز (بی‌خطرسازی زباله) دارند.
در برخی شهرها خودروهای غیراستاندارد پسماندها را از مطب‌ها جمع آوری می‌کنند و مشخص نیست چه اقدامی روی آن انجام می‌شود. دفن پسماندهای طبی در محیط های زیستی مردم بخشی دیگر از سیاستهای جنایتکارانه و ضد بشری جمهوری اسلامی در قبال زندگی و امنیت جانی مردم است. این رژیم محیط زیست را به نابودی کشانده است. آب سالم، هوای سالم را از مردم گرفته است و با لاقیدی و بی مسئولیتی در قبال شرایط زیستی مردم، آسیبهای جدی ای به مردم وارد میکند. پاسخ همه این سیاستها اعتراض سراسری مردمی است. جمهوری اسلامی با کل بساط چپاولگرانه اش باید گورش را گم کند و برود.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بهبهان
شب چهارشنبه ۱۷ فروردین کارگران شهرداری بهبهان که تعدادشان حدود شصت نفر است، بدلیل عدم پرداخت دستمزد اسفند ۱۴۰۰ دست به اعتصاب زدند و در میدان هلال احمر بهبهان تجمع کردند. زیر فشار اعتراضات کارگران مسئولین شهرداری در میان کارگران حاضر شدند و اعلام کردند که بودجه‌ای ندارند که حتی بتوانند سه ماه یکبار حقوق ها را پرداخت کنند و تا اردیبهشت خبری از دستمزد نخواهد بود. این صحبت ها بر خشم کارگران دامن زده و آنها اعلام کردند که تا وقتی طلبهایشان پرداخت نشود به اعتراض خود ادامه میدهند.
کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، ۸ آپریل ۲۰۲۲