بیانیه سه نهاد سیاسی پیرامون قطعنامه پارلمان اروپا درباره جمهوری اسلامی ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مجازات اعدام باید فورا ممنوع شود و همه زندانیان سیاسی آزاد گردند! پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ با تصویب یک قطعنامه علیه جمهوری اسلامی از رژیم اسلامی ایران خواسته است که فورا مجازات ضد انسانی اعدام را به حالت تعلیق در آورد و در جهت امحاء کامل این مجازات شنیع قدم بردارد و همچنین کلیه زندانیان سیاسی را آزاد کند. ما سه نهاد کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی که سالهای مدیدی برای تحقق این دو خواست مبارزه کرده ایم از مفاد مندرج در این قطعنامه در محکومیت قاطع جمهوری اسلامی و خواست منع مجازات اعدام و آزادی فوری زندانیان سیاسی قویا حمایت می کنیم.

این بسیار حائز اهمیت است که جمهوری اسلامی بعنوان رژیم قاتل مردم ایران از هر سو تحت فشار سیاسی قرار بگیرد. قطعنامه اخیر پارلمان اروپا به با استناد به قطعنامه های پیشین اتحادیه اروپا درباره نقض آزادیهای سیاسی و مدنی و پایمال کردن حقوق انسانی شهروندان در ایران اینبار با لحن محکم تری جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است. آنچه که دراین قطعنامه بدان اشاره شده است یعنی اعدامهای فزاینده، سرکوب اقلیتهای قومی، مذهبی و رنگین کمانیها، کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، ناپدیدسازی های قهری، گروگانگیری شهروندان دوتابعیتی، دستگیری و بازداشت فعالین سیاسی و مدنی، اعمال شکنجه علیه زندانیان و وضعیت غیر انسانی زندانها ، دادرسی های ناعادلانه و کشتار و اعدام روزنامه نگاران همچون روح الله زم و ورزشکاران همچون نوید افکاری و دهها نمونه دیگری که در این قطعنامه بدان اشاره شده است به همگان نشان می دهد که ما در ایران با چه رژیم جنایتکار و سرکوبگری روبرو هستیم.

واقعیت امر این است که در سالهای اخیر و بدنبال خیزش های مردمی در ایران چهره رژیم اسلامی ایران در نزد جهانیان بعنوان رژیمی که به روی شهروندان ناراضی خود گلوله شلیک می کند و آنها را به قتل می رساند، مسافرین بیگناه یک هواپیما را با شلیک موشک کشتار می کند هر چه بیشتر شناخته شده است و مورد نفرت و انزجار جهانی قرار گرفته است. رژیم اسلامی ایران همانطور که در گزارش عفو بین الملل پیرامون سرکوب اعتراضات آبانماه ۱۳۹۸ آمده بود رژیم "ویرانگر انسانیت است" . از سوی دیگر رسیدگی به پرونده های جنایات این رژیم در چند دادگاه مهم مثل دادگاه بین المللی مردمی آبان در لندن، دادگاه حمید نوری در استکهلم به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، دادگاه انتاریو که سرنگون ساختن هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین آن را جنایتی عامدادنه و تروریستی از سوی رژیم اسلامی اعلام کرد و همچنین دادگاهی در بلژیک که فرستادگان تروریست رژیم را به جرم برنامه ریزی برای انجام عملیات تروریستی در اروپا به زندانهای طویل المدت محکوم کرد، تشت رسوایی رژیم اسلامی را از بام بر زمین انداخته است و این حکومت جنایتکار را در منگنه فشار خرد کننده ای قرار داده است.

جمهوری اسلامی بنا به شواهد بیشمار، یک رژیم آدمکش و تروریست است و سازش و معامله با آن به زیان مردم چه در ایران و چه در سطح جهان است. ما از هر اقدامی که این حکومت را زیر فشار جدی بگذارد حمایت می کنیم و معتقدیم که این فشارها می تواند زمینه طرد و انزوای کامل سیاسی جمهوری اسلامی را فراهم تر کند. متوقف شدن اعدامها در ایران و امحاء این مجازات ضد انسانی و آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی دو خواست مهم هستند که باید جمهوری اسلامی را برای تحقق آنها زیر فشار خردکننده گذاشت. سئوال این است که اگر جمهوری اسلامی به درخواست پارلمان اروپا در این جهت پاسخ مثبت ندهد، اتحادیه اروپا کدام خط مشی را در قبال جمهوری اسلامی دنبال خواهد کرد؟ ما سالهاست که بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی تاکید داشته ایم و تجربه تحریم رژیم آفریقای جنوبی در دهه ۸۰ میلادی نشان می دهد که سیاست بایکوت همچنان یک سیاست کارساز برای به زانو در آوردن رژیم هایی همچون جمهوری اسلامی است. از همین رو ما یکبار دیگر بر خواست همیشگی خود یعنی قطع هرگونه روابط سیاسی، دیپلماتیک، نظامی با جمهوری اسلامی و بایکوت این رژیم در همه عرصه های فرهنگی و ورزشی و هنری تاکید داریم و معتقدیم که چنین سیاستی فشار جدی و بسیار موثری را بر جمهوری اسلامی و مقابله با سیاستهای ضد انسانی اعدام و سرکوب این حکومت وارد میکند.

ما از همه سازمانهای مدافع حقوق انسانی و تمام شخصیت ها و نهادهای مترقی و انسان دوست می خواهیم که با فشار هر چه بیشتر به حکومت اسلامی، به جنبش گسترده مردم در ایران علیه اعدام و سرکوب یاری رسانند. بدون شک با مبارزه و تلاشی متحدانه و با همراهی و همبستگی مردم جهان خواهیم توانست حکومت مرگ و اعدام و سرکوب را به زانو درآوریم و جامعه ای امن و انسانی را بنا نهیم.

کمیته بین المللی علیه اعدام - (ICAE)

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی- (CFPPI)

کمپین برای آزادی کارگران زندانی (Free Them Now)

۲۹ بهمن ۲۰۲۲- ۱۸ فوریه ۲۰۲۲

شیوا محبوبی- 00447572356661

مینا احدی- 00491775692413

شهلا دانشفر- 00447435562462