پنجاه و پنجمین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

پنجاه و ششمین جلسه دادگاه دفاعیات حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج و از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان یاسی در ایران، روز سه‌شنبه 21 دی ۱۴۰۰ – 11 ژانویه 2022، در دادگاه جرائم جنگی استکهلم‌-‌سوئد برگزار شد. پنجاه و ششمین جلسه دادگاه حمید نوری پس از تعطیلات سال نو آغاز شد و در این جلسه ابوالقاسم سلیمان‌پور از هواداران پیشین سازمان وحدت کمونیست کمونیستی شهادت داد. قاسم که در سال ۱۳۶۰ بازداشت شده بود، در این جلسه به تجربیات و مشاهدات خود در زندان گوهردشت بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ پرداخت.

پنجاه و ششمین جلسه دادگاه حمید نوری، امروز سه‌شنبه بیست و یکم دی ۱۴۰۰ در استکهلم با شهادت ‌«قاسم سلیمان‌پور» برگزار شد. وی از هواداران سازمان وحدت کمونیستی است که نخستین بار هشتم فروردین ۶۰ در بابلسر در استان مازندران دستگیر شد. قاسم به خاطر ترس و رهایی از اعدام‌های تیرماه آن سال، موفق به فرار از زندان شد. وی 23 آبان 1360 دوباره در تهران دستگیر شد. قاسم این‌بار به دلیل موضع‌گیری‌هایش بر علیه آیت‌الله خمینی که در زمان شاه و در دانشگاه محل تحصیلش در شیکاگو آمریکا ایراد کرده بود، به ده سال زندان محکوم شد. وی به مدت دو سال در انفرادی‌های بند ۲۰۹ زندان اوین نگه‌داری شد.
وی دوران حبس خود را در زندان‌های قزل‌حصار، اوین و گوهردشت گذرانده بود. وی تاکید کرد که حمید نوری‌(با نام مستعار عباسی) را در زندان گوهردشت دیده است و خاطراتی از مواجهه شخصی و جمعی زندانیان با او به یاد دارد.
وی شهادت داد که حمید نوری‌ با نام مستعار‌(عباسی) را در زندان گوهردشت دیده است و خاطراتی از مواجهه شخصی و جمعی زندانیان با او به خاطر دارد. وی گفت وزارت اطلاعات از چند سال پیش از اعدام گسترده زندانیان سیاسی پیش از تابستان ۶۷، زندانیان را بر اساس طول مدت حبس و هم‌چنین گرایش‌شان تفکیک کرده بود.
قاسم گفت حمید نوری را دو بار دیده است: حمید نوری در انتهای سال ۱۳۶۵، او را به خاطر طرح ستاره در کنار تابلوی سبزه نوروز شخصا «زیر چک و لگد» گرفته است و به او ناسزا گفته است. دومین بار حمید نوری را زمانی دیده که پس از یک ماه در سلول انفرادی را باز می‌کند و از او می‌پرسد «خوش می‌گذرد.»
قاسم هم‌چنین شهادت داد که حمید نوری جزو مسئولان زندان بود که هنگام ضرب و شتم جمعی زندانیان در گوهردشت آن‌جا حاضر بود. او گفت زندانیان به خاطر زیر پا گذاشتن ممنوعیت ورزش جمعی در بند مجازات می‌شدند.
قاسم سلیمان‌پور در دوران زندان در اوین شاهد سخنان اسدالله لاجوردی در حسینیه آن زندان بود که به زندانیان گفت سزای شما که در برابر حکومت ایستاده‌اید، مرگ است. اما خمینی الان اجازه اعدام‌تان را نمی‌دهد.
قاسم سلیمان‌پور در سال ۶۵ به زندان گوهردشت منتقل شد. شاهد همراه با سایر زندانیان مارکسیست در جریان جداسازی زندانیان پیش از شروع اعدام‌ها، به بند شش منتقل شد و تا هنگام آزادی در آن‌جا بود. سلیمان‌پور شهادت داد که بارها با چشم‌بند و بدون آن با حمید نوری‌(عباسی) رو‌به‌رو شده است.
قاسم گفت حمید نوری یک‌بار او را به دلیل سبز کردن سبزه برای سال نو و تهیه پارچه‌ای قرمز با ستاره‌ای بر روی آن - که غالبا به عنوان نماد کمونیسم شناخته می‌شود - مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار داد و او بلافاصله به سلول انفرادی منتقل شد.
وی شهادت داد که حمید نوری در ابتدا دستیار ناصریان‌(قاضی مقیسه) بود و بعد دادیار زندان شد.
سلیمان‌پور توضیح داد که چندین بار به راهروی مرگ برده شد. وی یک‌بار هم پس از سوال و جواب توسط حمید نوری در دهم یا یازدهم شهریور ۶۷ در برابر هیات مرگ شامل اشراقی، علی رازینی و پورمحمدی قرار گرفت. شاهد توضیح داد که بنا به حکم صادره توسط هیات مرگ و بخاطر پخش خبر «شروع اعدام‌ها» به زندانیان، به‌همراه تعدادی دیگر ۶۰ ضربه شلاق خورد.
سلیمان‌پور گفت به طور دقیق به یاد ندارد چه روزی نزد هیات متصدی اعدام‌ها حاضر شده بود، اما احتمالا روزی بین نهم تا یازدهم شهریور ۱۳۶۷ بوده است. وی ادامه داد حمید نوری که با نام عباسی شناخته می‌شد او را از راهرو برده و به «هیات مرگ» تحویل داده است.
ابوالقاسم سلیمان‌پور گفت: از او پرسیده شده است که «مسلمان هستی یا نه؟» و پس از آن نیز ۶۰ ضربه شلاق به او زدند.او می‌گوید بارها برای نماز خواندن او را شلاق زده‌اند.
وی ادامه داد: پس از آن‌که از مقابل هیات بردند تا شلاق‌(کابل) بزنند، حمید نوری و داوود لشگری‌(از مقامات زندان گوهردشت) نیز حاضر بودند.
ابوالقاسم سلیمان‌پور گفت بند آن‌ها جز آخرین بندی بود که برای اعدام بردند و پیش‌تر از آن شماری از زندانیان مجاهد بند مجاور به آن‌ها اطلاع داده بودند که شمار زیادی از هم‌بندیان آن‌ها اعدام شده‌اند.
قاسم پس از خاتمه اعدام‌ها، در یازدهم خرداد ۶۸ برای آخرین بار در دادیاری زندان گوهردشت بدون چشم‌بند در برابر حمید نوری مورد بازپرسی قرار گرفت. وی که از اعدام‌ها جان سالم بدر برده بود، با گذاشتن سند به عنوان وثیقه از زندان آزاد شد.
در این جلسه وکیل مدافع حمید نوری با ذکر مواردی به مقایسه شهادت سلیمان‌پور در دادگاه با اظهاراتش در نزد پلیس سوئد پرداخت و مدعی شد که اظهارات او تفاوت دارند. شاهد در واکنش به این ادعا گفت که آن‌ها مو به مو با هم یکی نیستند و نمی‌توانند تفاوت داشته باشند. وکیل نوری در پاسخ قاسم گفت: او نیز در پی همین است تا بفهمد تفاوت‌ها در کجاست و چرا.
براساس پرونده حمید نوری، این متهم در فاصله زمانی ۵ تا ۱۵ شهریور ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت‌(رجایی شهر) کرج، به‌عنوان دستیار دادیار یا در موضع و موقعیت مشابه دیگری، «به اتفاق، در هماهنگی و با مشاوره با دیگر عاملان‎، عامدانه تعداد زیادی از زندانیان را که اعتقادات ایدئولوژیک/مذهبی آن‌ها با دولت تئوکراتیک ایران در تضاد بود از زندگی محروم کرد.»

جلسه بعدی دادگاه روز چهارشنبه بیست و دوم دی – دوازدهم ژانویه با شهادت «آذرنوش همتی» برگزار خواهد شد.

بهرام رحمانی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گفتگوی ویژه تلویزیون آرین با خانم نیره انصاری و آقای بهرام رحمانی در رابطه با دادگاه حمید نوری در استکهلم
لینک این گفتگو:

https://www.aryen.tv/play/movie/bername-wije-2022-01-08/