اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

احضار محمد حبیبی برای بازجویی، اعتصاب کارگران پست و چند خبر دیگر: - بدنبال اعتراضات گسترده معلمان برای پیگیری مطالبات معیشتی و تحصیل رایگان برای همه کودکان، حکومت اسلامی تلاش دارد با احضارها و امنیتی کردن مبارزات آنان جلوی گسترش بیشتر مبارزات آنها را بگیرد. از جمله محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران جهت بازجویی به دادگاه انقلاب شهریار احضار شده است. در رابطه با این احضاریه او در اینستاگرام خود مینویسد: "این شروع یک پرونده سازی جدید و احتمالا بدنبالش حکم و زندان است.

صدور صدها سال حکم زندان برای فعالان صنفی ، هرگز نتوانست مانعی برای پیگیری مسالمت آمیز مطالبات شود و نخواهد شد. با اوج‌گیری جنبشهای مطالباتی‌ و نبود اراده ای از سوی حاکمیت در جهت‌پاسخگویی به مطالبات مردم، رویارویی بشکل آشکارتری نمود یافته است. صدها تلفن تهدید و خط و نشان کشیدن و احضار و بازجویی؛ تنها واکنش نهادهای در قدرت است تا شاید فضای ملتهب جامعه را کنترل و نهایتا خفه کنند، ولی ممکن نیست.گرچه صدای شلاقتان بلند است، اما قدرت اجتماعی‌ما بیشتر است."
محمد حبیبی قبلا نیز با اتهاماتی امنیتی به هفت سال زندان محکوم شده بود. و سه سال را در زندان گذراند. همچنین دادگاه اداری وزارت آموزش و پرورش حکم اخراج ‌و‌ بازخرید وی از خدمت را صادر کرده است. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن فوری پرونده های امنتتی، آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی و بازگشت به کار محمد حبیبی به سر کار از جمله خواستهای فوری اعلام شده معلمان در اعتراضاتشان است. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ضمن اعلام این خبر حمایت قاطع خود را از محمد حبیبی اعلام داشته است. در بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان مبنی بر چگونگی ادامه روند مطالبه گری معلمان بر حق تشکل و اعتصاب تاکید شده و در بخشی از آن چنین آمده است:" اعتصاب و تجمع و تعطیلی کلاس‌ها حق قانونی و حرفه‌ای ماست. اگر حکومات فکر می‌کند، با جوسازی و قراردادن بقیه اقشار قادر است این حق را از ما سلب نماید، سخت در اشتباه است. ما هنوز از حق تعطیلی نامحدود شاد و کلاس‌ها استفاده نکرده ایم. ما هنوز از حق بست‌نشینی و تحصن نامحدود در ادارات و وزارتخانه استفاده نکرده‌ایم. ما هنوز خانواده‌های خود را با خود به تجمعات نیاورده‌ایم. ما هنوز به اقشار اجتماعی فراخوان حمایت نداده‌ و لغو امتحانات را در دستور کار قرار نداده‌ایم.اما اگر دولت و مجلس به خواسته ها و مطالبات به حق فرهنگیان و حقوق دانش آموزان بی‌توجهی کند، ما از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد."
- روز یکشنبه ۱۲ دیماه جمعی از کارگران شرکت پست در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و سطح پایین حقوق‌ها مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دست به تجمع زدند.
- بدنبال اعتصاب ۲۵۰ کارگر کاشی تبریز در روز دهم دیماه در اعتراض به سطح نازل حقوقها مدیریت گروه صنعتی این کارخانه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مبالغی را به عنوان فوق‌العاده شغل در فیش حقوقی کارگران اعمال خواهد کرد. در اعتصاب روز دهم دیماه پس از چند ساعت تجمع کارگران در محل رختکن شرکت، مدیر کارخانه وعده افزایش حقوقها در چند روز آینده را داده بود و کارگران با اعلام اینکه اگر افزایشی صورت نگیرد به اعتصاب خود ادامه خواهند داد موقتا به اعتراض خود خاتمه داده بودند.
- روز ۱۲ دی ۳۰۰ کلاس درس در استان یزد بخاطر اعتصاب معلمان خرید خدمات برای دومین روز تعطیل شد. این معلمان در این روز در اعتراض به تقلیل بیمه آنها به ۲۱ روز کاهش حقوقشان به کمتر از نصف دریافتی سال قبل و نیز بلاتکلیفی شغلی شان و با خواست استخدام رسمی دست از کار کشیده و مقابل استانداری دسته به تجمع زدند. این تجمع با همراهی والدین و دانش آموزان برپا شد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۳دی ۱۴۰۰، ۳ ژانویه ۲۰۲۲

هفتمین روز اعتراض کارگران پتروشیمی رجال و چند خبر دیگر
هفتمین روز از تجمع اعتراضی کارکنان پتروشیمی رجال
روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه کارکنان پتروشیمی رجال برای پیگیری مطالبات خود برای هفتمین روز دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض آنها به قراردادهای موقت کاری و سطح نازل حقوقها و عدم پرداخت برخی اقلام مزدی شان است. اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش سطح حقوقها، اصلاح قراردادهای، پرداخت حق مزایای اقلیمی و بدی آب و هوا طبق بخشنامه سازمان منطقه ویژه و پرداخت طلب تعطیل کاری ها و جمعه کاری های آنها بابت ماههای قبل از آبان ۹۷ از جمله مطالبات فوری اعلام شده این کارگران است. یک موضوع دیگر که مورد اعتراض این کارگران است پرداخت نشدن پاداش کار در ایام کروناست که قبلا وعده پرداخت آن داده شده بود. یک خواست سراسری کارگران پیمانی نفت کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قرارداد هاست.

تجمع اعتراضی کارگران معدن مس مزرعه‌ی اهر
روز یکشنبه ۱۲ دی جلسه ای با حضور سرپرست حراست مجتمع مس سونگون، مدیرعامل شرکت معدن مزرعه و رئیس اداره کار اهر برگزار شد و در این جلسه بار دیگر کارگران این شرکت مطالبات خود را مطرح کردند. در این نشست زیر فشار اعتراض کارگران مقرر شد که تا روز دوشنبه هفته‌ی جاری؛ مطالبات کارگران معدن مزرعه با حضور مقامات مسئول در این معدن و مقامات استانی و نماینده کارگران معدن مزرعه در اداره‌کل کار استان بررسی شود. بدین ترتیب کارگران معدن مس مزرعه موقتا به تجمع اعتراضی خود پایان داده و اعلام کردند که در صورت عملی نشدن تمام وعده ها و مطالباتشان دوباره دست به اعتراض خواهند زد. قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی، سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت آنها، شرایط نا امن محیط کار از جمله موضوعات اعتراض این کارگران است. اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل که بر اساس آن کمی به حقوقها کارگران افزوده میشود یک خواست فوری این کارگران است.

تجمع کارگران شرکت روی بندرعباس
صبح روز یکشنبه ۱۲ دیماه کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش مدت قراردادهایشان مقابل استانداری هرمزگان تجمع اعتراضی برگزار کردند. شرکت روی بندرعباس حدود ۶ ماه پیش تحت عنوان نبود مواد اولیه تعطیل شده است و در این مدت نیز مزایای کارگران قطع و قرار دادهای آنها یک ماهه شده است. کارگران خواستار راه افتادن دوباره تولید و دائمی شدن قراردادهای کاری شان هستند. این کارخانه ۲۸۶ کارگر دارد.

تجمع مجدد کارگران سد شفارود رضوانشهر
روز یکشنبه ۱۲ دیماه حدود ۷۰ نفر از کارگران سد شفارود در اعتراض به پرداخت نشدن ۷ ماه دستمزد و ۴ ماه حق بیمه خود و خلف وعده ها مجدداً در مقابل کارگاه این سد تجمع کردند. ساخت سد شفارود از شهریور متوقف شده و حدود ۸۰۰ کارگر آن بیکار شده اند.

تجمع کارگران رنگین نخ سمنان مقابل استانداری
صبح روز یکشنبه ۱۲ دی ماه کارگران رنگین نخ سمنان برای نقد کردن طلبهای مزدی خود برای پانزدهمین بار دست به تجمع اعتراضی زدند و در مقابل استانداری گرد آمدند. این کارگران پیش از این ۱۴ بار تجمعات مشابهی را مقابل نهادهای دولتی در استان انجام داده‌اند، و این بار با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگیر مطالبات مزدی و سنواتی خود شدند. بنا برخبرها بیش از ۵۰ کارگر این شرکت از سال ۹۲ پیگیر مطالبات‌ مزدی خود هستند و تا کنونی پاسخی نگرفته اند. این اعتراضات ادامه دارد.
هیراد پیربداقی از حامیان نیشکر هفت تپه آزاد شد
روز شنبه ۱۱ دی‌ماه، هیراد پیر بداقی از حامیان نیشکر هفت تپه با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. پیربداقی در ۱۵ آبان‌ماه بازداشت و روز جمعه ۳ دی‌ماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بند عمومی زندان اوین منتقل شده بود. آزادی او را به وی، به خانواده اش و به همگان تبریک میگوییم. پرونده امنیتی گشوده شده برای وی باید فورا مسدود گردد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۲دی ۱۴۰۰، ۲ ژانویه ۲۰۲۲

اطلاعیه خبری
تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در رشت،بازنشستگان فولاد در تهران و اهواز و اصفهان و بازنشستگان معدن سنگرود
- روز یکشنبه ۱۲ دیماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در رشت در اعتراض به وضع بد معیشتی خود مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان تجمع کردند و پیگیر مطالباتشان شدند. در این حرکت اعتراضی بازنشستگان با شعار "اسماعیل گرامی آزاد باید گردد" خواستار آزادی فوری او شدند. همسان سازی کامل حقوقها و افزایش سطح آن به بالای خط فقر اعلام شده ۱۲ میلیونی، درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از جمله خواستهای اعلام شده بازنشستگان است.
- روز یکشنبه ۱۲ دیماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در تهران، اهواز و اصفهان برای پیگیری مطالباتشان مقابل ساختمان این صندوق در این سه شهر تجمع کردند. بازنشستگان فولاد هر یکشنبه تجمع میکنند. اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی و بازگرداندن متوسط ۲ میلیون تومان کسرشده در اجرای همسان سازی بازنشستگان فولاد، درمان رایگان و برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد و برداشته شدن هرگونه واسطه گر و درمان پولی از جمله خواستهای اعلام شده این بازنشستگان در تجمعات اعتراضی شان بوده است.
- روز یکشنبه ۱۲ دیماه بازنشستگان معدن سنگرود در اعتراض به‌عدم رسیدگی به وضعیت بازنشستگی خود مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. این بازنشستگان می‌گویند در حالیکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سازمان تامین اجتماعی و ایمیدرو مکلف به پرداخت خسارت به آنان هستند، اما تاکنون هیچ خسارتی به آن‌ها پرداخت نشده و همچنان بلاتکلیف هستند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۲ دی۱۴۰۰، ۲ ژانویه ۲۰۲۲

نامه یک بازنشسته از درون زندان و تقاضای کمک از اتحادیه ها و تشکلهای کارگری
اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته ای است که بخاطر شرکتش در تجمعات اعتراضی بازنشستگان برای پیگیری خواستها و مطالباتشان از چهاردهم فروردین ۱۴۰۰در زندان است. او در نامه اش ضمن اعتراض به حکم ظالمانه از سوی دادگاه انقلاب، از تمامی کارگران و بازنشستگان و سندیکاها و اتحادیه های کارگری بین المللی و همچنین داخل کشور درخواست کرده است تا صدایش باشند. در بخشی از نامه اسماعیل گرامی چنین آمده است:" من اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته کارخانه کارتن سازی که خواهان افزایش حقوق خود ودیگر بازنشستگان طبق قانون بوده ودرتجمعات قانونی بازنشستگان شرکت کرده ام ، با قوانین جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده ومحکوم به ۴ سال حبس شده ام و هم اکنون مدت ۹ ماه است که در " زندان تهران بزرگ " بسر می برم.. درکجای دنیا یک فرد بازنشسته با ۶۶ سال سن وبیماری های صرع ، پروستات ، کمردرد ودندان دردهای پی درپی فقط به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود وشرکت درتجمعات مجرم شناخته شده وبه حبس محکوم می گردد؟".
دستگیری اسماعیل گرامی در فروردین امسال و صدور حکم ۶ سال زندان و شلاق برای او با واکنش اعتراضی وسیعی در میان بازنشستگان و بخش های مختلف کارگری و معلمان همراه شده و کارزاری سراسری در حمایت از او به جریان افتاده است. محکومیت او بعدا به چهار سال زندان تقلیل یافت.
در پاسخ به فراخوان اسماعیل گرامی کمپین برای آزادی کارگران زندانی (FTN) متن کامل نامه او را برای شما ارسال میکند و انتظار وسیعترین حمایت ها از او، از جانب شما تشکلها و اتحادیه های کارگری و تمام گیرندگان این نامه را داریم.
سخنگوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی
شهلا دانشفر
۱ ژانویه ۲۰۲۲
https://free-them-now.com/

***
ضمیمه:
نامه‌ی سرگشاده یک بازنشسته
من #اسماعیل_گرامی کارگر بازنشسته کارخانه ی کارتن سازی که خواهان افزایش حقوق خود و دیگر بازنشستگان طبق قانون بوده ودرتجمعات قانونی بازنشستگان شرکت کرده ام ، با قوانین جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده و محکوم به ۴ سال حبس شده ام و هم اکنون مدت ۹ ماه است که در " زندان تهران بزرگ " بسر می برم.
در کجای دنیا یک فرد بازنشسته با ۶۶ سال سن و بیماری های صرع ، پروستات ، کمردرد و دندان دردهای پی درپی فقط به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود و شرکت در تجمعات مجرم شناخته شده و به حبس محکوم می گردد؟ حکومت جمهوری اسلامی ایران درحالی با یک بازنشسته چنین برخوردی می کند که ادعای رعایت حقوق بشرش گوش جهانیان را کر کرده است.
" زندان تهران بزرگ " که در آن محبوس هستم نمونه ای از زندان های ایران است که آب آشامیدنی ندارد و زندانی باید خود خریداری نماید. حتی از نظر مواد غذایی دارای کیفیت بسیار پایین است! که در مواردی زندانی خود مجبور به خرید مواد و طبخ آن است. در " زندان تهران بزرگ " حتی آب گرم مناسب برای استحمام وجود ندارد.
من اسماعیل گرامی صدایی از بازنشستگان بودم و از تمامی بازنشستگان ، همکاران ، دوستان ، و آشنایان انتظار دارم صدای من باشند واین نامه را به هر زبانی که برایشان مقدور است ترجمه کرده و آن را برای سندیکاها و اتحادیه های کارگری کشورهای مختلف و همچنین سازمان حقوق بشر ارسال نمایند تا جهانیان بدانند که ادعای رعایت حقوق بشر حکومت جمهوری اسلامی ایران دروغی بیش نیست.
اسماعیل گرامی _کارگر بازنشسته، زندان تهران بزرگ
۱۴۰۰/۱۰/۶ برابر ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱

--
tel:00447435562462
tel:00447435562462