اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مذاکره کردن بنام معلم و از بالای سر معلمان محکوم است: روز چهارم دیماه گفتگویی فرمایشی از سوی وزیر آموزش و پرورش و با هماهنگی مدیران کل آموزش و پرورش تحت عنوان "مذاکره با معلمان" با افراد و گروه هایی که هیچ مرجعیتی در اعتراضات و تجمعات اخیر معلمان ندارند، برگزار شد. اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در پاسخ به سوال در رابطه با این نشست و شرایط مذاکره با دولت با تاکید بر اینکه مذاکره یکی از ابزار مطالبه‌گری است که دولت‌ها تاکنون بدان پاسخ مثبت و اصولی نداده‌اند میگوید:

"مذاکره برای مذاکره نیست و این گفتگوها باید منجر به تحقق مطالبات ما شود الان هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی شود که از مطالبات ما بی‌خبر است ما خواهان اجرای کامل رتبه‌بندی و همسان‌سازی هستیم بر تامین حقوق دانش‌آموزان تاکید داریم و خط قرمز ما برخورد با فعالان صنفی است باید معلمان دربند آزاد شوند و احضار و پرونده‌سازی‌ها متوقف گردد. این خواسته ما از وزیر نیست خواسته ما از تمام ارکان حاکمیت است و اگر وزیر نتواند این مسائل را درست منتقل کند و منجر به نتیجه نگردد این گفتگوها فایده نخواهد داشت". اسکندر لطفی همچنین یاد آور شده و میگوید:" در دولت قبل، نوبخت و وزیر سابق از تشکل‌های سیاسی وابسته دعوت می‌کرد و بعد خبرسازی می‌کردند که ما با نمایندگان معلمان جلسه داشتیم و این کذب محض بود شورا و کانون‌ها هرگز در آن جلسات نماینده نداشتند. الان هم می‌گوییم تشکل‌های سیاسی وابسته به جناح‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا دنبال منافع سیاسی و جناحی (خود) هستند و نمی‌توانند منافع اکثریت معلمان را نمایندگی کنند.".
در ادامه اسکندر لطفی تاکید میکند و میگوید: " در مذاکره باید نماینده‌ کانون‌ها و انجمن‌های صنفی حضور داشته باشند و در استان‌هایی که تشکل صنفی وجود ندارد باید فعالان صنفی و ادمین‌های گروه‌های صنفی استانی دعوت شوند. اعتراضات صنفی معلمان نشان داد که امروز معلمان مرجعیت و رهبری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را پذیرفته‌اند و نمایندگان شورا و افراد مورد اعتماد شورا می‌توانند مطالبات را منعکس نمایند."
و بعد می افزاید:" همه می‌دانند فراخوان این اعتراضات توسط شورا داده می‌شود و کانون‌ها و انجمن‌های صنفی فرهنگیان با کمک فعالان صنفی و ادمین‌های گروه‌های صنفی در استان‌ها آن را اجرا می‌کنند. پس باید جایگاه تشکل‌ها محترم شمرده شود و معنا ندارد که در استانی مانند گیلان از کانون‌ برای گفتگو دعوت نشود".
معلمان این نشست را اقدامی در جهت ایجاد تفرقه در صفوف مبارزه خود میدانند که بخشی از معلمان را چشم به راه تصمیم گیری های این نشستها نمایند. معلمان بر پایان دادن به این گونه توطئه گری های تاکید کرده و میگویند تا رسیدن به مطالبات خود دست از مبارزه نخواهند کشید.
این چنین است که معلمان هوشیارانه در برابر تفرقه افکنی های حکومتیان ایستاده و بر تصمیم گیری متحدانه از طریق سازمان شورایی خود و ادامه اعتراضات شان تا رسیدن به مطالبات اعلام شده شان هستند.اجرایی شدن فوری طرح رتبه بندی و همترازی معلمان شاغل ( به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی دانشگاهها برای معلمان شاغل) و همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش سطح آن به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی اعلام شده از سوی حکومت، آزادی فوری معلمان دربند و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آموزش رایگان، در راس مطالبات معلمان قرار دارند. معلمان همچنین به کالایی شدن آموزش و سطح پایین کیفیت آموزش و پرورش اعتراض داشته و خواستار تحصیل رایگان برای همه کودکان هستند. درمان رایگان و داشتن حق مسکن، رفع مشکلات معلمان خرید خدمت، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریسی و استخدام آنها، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس معلمان، بازگشت به کار معلمان اخراجی، پایان دادن به اختلاس ها و شفافیت در چگونگی غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و بازگشت منابع به این صندوق از دیگر خواستهای فوری معلمان است که بارها در تجمعات خود آنها را اعلام کرده اند. از خواستها و مطالبات معلمان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۵ دی۱۴۰۰ ، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱

مراسم گرامیداشت کشته شدگان تصادف خودروی کارگران نفت در جاده خرمشهر- اهواز در دارخوین
روز یکشنبه ۵ دی مراسم اعتراضی بزرگی از سوی مردم شهر دارخوین در گرامیداشت یاد ده کارگر جانباخته در جریان تصادف خودروی حامل کارگران شرکتی به میدان یاد‌آوران برگزار شد و جمعیت یک پارچه خشم و اعتراض شعار میدادند و یاد عزیزان از دست رفته را گرامی داشتند. جمهوری اسلامی که شاهد خشم وسیع مردم است و شاهد خشم و اعتراض کارگران است که نا امنی جاده ها و ماشین های قراضه ایاب و ذهاب همواره یک موضوع اعتراض آنها بوده است، نیروی انتظامی خود را به محل اعزام داشت تا اوضاع را در کنترل داشته باشد.
این اتفاق ناگوار در اثر تصادف زنجیره ای بین خاور، رانا، پژو، پراید و کامیون واژگون شده روی داد. مسیر اقتصادی اهواز، خرمشهر که در کنار مزارع کشت و صنعت‌‌ها قرار دارد به قتلگاهی برای مردم خوزستان تبدیل شده است و اعتراض مردم به جاده های مرگباریست که بارها از مردم قربانی گرفته است.. اسامی کشته شدگان تصادف خودروی حامل کارگران در جاده اهواز-خرمشهرعبارتند از: ‏مالك بالدى،عماد بالدى،جنگى بالدى، محمد بالدى،حاتم بغلاني ،سعيد بالدى، فاخر بالدى، حليم بالدي ،عبدالرضا بالدى،نزار بالدی
حزب کمونیست کارگری درگذشت این کارگران را صمیمانه به خانواده هایشان، به کارگران نفت و به همه کارگران تسلیت میگوید و از اعتراض مردم دارخوین و کارگران نفت حمایت و پشتیبانی میکند. باید وسیعا به این اعتراض پیوست و حکومت اسلامی را بخاطر نا امنی جاده ها و وسایل نقلیه نا مناسب مورد اعتراض قرار داد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۶ آذر ۱۴۰۰ ، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱

یکشنبه اعتراض:
تجمعات بازنشستگان فولاد در اهواز و اصفهان و بازنشستگان مخابرات تهران
روز پنجم دیماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و فولاد اهواز در اعتراض به وضع بد معیشتی و برای پیگیری مطالباتشان در ادامه یکشنبه های اعتراض خود مقابل ساختمان این صندوق در این دو شهر تجمع کردند. در این تجمعات بازنشستگان فولاد با فریاد شعارهایشان مطالبات خود را طلب میکردند. اجرای همسان سازی و افرایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی و بازگرداندن متوسط ۲ میلیون تومان کسرشده در اجرای همسان سازی بازنشستگان فولاد، درمان بر اساس آیین نامه فولاد و برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد از جمله خواستهای فوری اعلام شده بازنشستگان فولاد است. درمان رایگان، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از دیگر مطالبات مهم همه بازنشستگان است که بارها در تجمعاتشان بر آنها تاکید کرده اند.
در همین روز بازنشستگان مخابرات نیز در اعتراض به پرداخت نشدن حق و حقوق خود و مطالباتشان بر اساس آیین نامه مصوب هیئت مدیره شرکت، دست به تجمع زده و برای پیگیری مطالبات خود در برابر وزارت ارتباطات تجمع داشتند. تجمع قبلی آنها در همین رابطه در روز ۲۳ آذر برگزار شد. بازنشستگان شعار میدادند:"بازنشسته داد بزن ،حقتو فریاد بزن " اعتراض آنها به وضع بد معیشتی شان است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۶ آذر ۱۴۰۰ ، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱

tel:00447435562462
tel:00447435562462

مرور اخبار و گزارشاتی از خوزستان
غرق شدن يك كودك ديگر در فاضلاب روباز
در جمهوری اسلامی جان انسانها بی ارزش است و بی مسئولیتی شهرداری و شرکت آب و فاضلاب سبب شده تا هر از چندگاه شاهد مرگ دلخراش کودکان بی پناهی باشیم که در فقر و محرومیت مطلق و در محلات حاشیه شهر بدون هیچگونه امکانات زیرساخت بهداشتی و عمرانی زندگی می کنند و هیچ فرد یا نهادی مسئولیت مرگ دلخراش این کودکان را بر عهده نمی گیرد. قصه تلخ فاضلاب‌های فرسوده و جوی‌های روباز در استان خوزستان چند سالی می‌شود که به مرگ کودکان به واسطه غرق شدن در این جوی‌ها ختم می‌شود.
روز بیست و هفتم آذرماه یک کودک دو ساله در شهر عبدالخان با سقوط در فاضلاب روباز جان خود را از دست داد. این چهارمین مورد مرگ دردناک کودکان در سال جاری است که در اثر سقوط و خفگی در فاضلاب ها و جوی های شهرهای مختلف استان از جمله در اهواز روی داده است. در چند روز گذشته نیز یک کودک دیگر به هنگام بازی با همسالان خود در نزدیکی منزل شان، درون کانال فاضلاب افتاد اما با عکس العمل سریع یک دختر بچه که در محل حادثه مشغول بازی بود نجات یافت.
مسئول مرگ این کودکان حکومت اسلامی است و بدون شک با مبارزه و با تدابیر لازم می توان و باید از بروز چنین اتفاقات ناگواری جلوگیری کرد. لازم است با سازمان دادن اعتراضات گسترده و پیگیری مردم در محلات به مسئولین دولتی فشار بیاوریم که برای جلوگیری از این وقایع دلخراش فورا اقدام کنند. هیچ عذر و بهانه ای در این مورد قابل قبول نیست و بهیچوجه نباید اجازه داد که در اثر بی اعتنایی مسئولین دولتی کودک دیگری به این ترتیب کشته شود.
اتهام افساد فی الارض برای یک زندانی سیاسی
زندانی سیاسی مهران قره باغی در پرونده جدیدی که در زندان برای او گشوده شد برای دومین بار با اتهام «افساد فی الارض» مواجه شد. در یک پرونده سازی جدید توسط وزارت اطلاعات بر اساس ابلاغیه دادگستری کل استان خوزستان روز سه شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ اتهاماتی از جمله «افساد فی الارض» به این زندانی سیاسی ابلاغ شده است. وی پیش از این در یک پرونده دیگر نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروههای ضد نظام و ارتباط با کانالهای خبری خارج از ایران، مشارکت در تخریب و احتراق، مشارکت در اخلال در نظم عمومی، مشارکت در ساخت مواد آتش زای غیرنظامی، به افساد فی الارض متهم شده بود. اردیبهشت ماه سال جاری، در حالی که هنوز دادگاه او تشکیل نشده بود، ماموران اداره اطلاعات در بهبهان خانواده این زندانی سیاسی را با اعلام محکومیت اعدام فرزندشان مورد شکنجه روحی و روانی قرار دادند و به مادر این زندانی سیاسی اعلام کردند که حکم اعدام پسرشان صادر شده است. ماموران اطلاعات با تحت فشار قرار دادن و تهدید خانواده وی از آنها خواستند که با اعمال فشار بر فرزندشان از او بخواهند که تن به همکاری با وزارت اطلاعات بدهد.
مهران قره باغی، ۲۹ ساله و از اهالی روستای سرحد آقا از توابع شهرستان بهبهان، لیسانس کشاورزی است. او در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۸ به همراه مجید خادمی توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود ۱ ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان بهبهان منتقل شد. وی در پرونده پیشین خود، توسط دادگاه انقلاب به اتهامات «توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس محکوم شد که ۲ سال آن اجرایی است.
لازم به توضیح است خانواده مهران قره باغی بارها از سوی مامورین حکومتی مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند و این زندان سیاسی خود بارها تهدید به اعدام شده است. با اتهام جدیدی که به وی ابلاغ شده احتمال خطر اعدام این زندانی سیاسی افزایش یافته است. ما خواهان رفع اتهام از مهران قره باغی و آزادی فوری وی و همه زندانیان سیاسی هستیم. افشای مقامات حکومت و مسخره کردن سران آن جرم نیست بلکه جزئی از حق آزادی بیان افراد است.
وضعیت فوق خطرناک آلودگی هوا
از روز سه شنبه سی ام آذرماه، بار دیگر میزان آلودگی و کثرت ذرات معلق هوا در هشت شهر استان خوزستان شدت یافته است. شهرهای اهواز، سوسنگرد، شوش، شوشتر، ماهشهر، هندیجان و بهبهان شاهد بروز گرد و آلودگی فزاینده بودند. میزان ذرات معلق در هوا به بالای ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است که فوق‌العاده خطرناک است. لازم به یادآوری است که هرگاه میزان این ذرات به مرز ۲۰۰ میکروگرم برسد، اعلام می‌شود که آلودگی هوا بیش از حد مجاز می‌باشد.
از سال ۱۳۸۴، علت وجود ریزگردها در استان‌های جنوبی و خصوصا استان خوزستان، خشک‌ کردن تالاب هورالعظیم عنوان شده است. شواهد زیادی وجود دارد که خشک شدن تالاب هورالعظیم با دخالت انسانی برای بهره‌برداری از چاه‌های نفت این منطقه انجام گرفته است. وزارت نفت در بستن قرارداد با شرکت‌های چینی، تصمیم گرفت این تالاب خشک شود تا مبلغ قراردادها ارزانتر بدست آید.
علاوه بر خشک کردن عمدی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان، عوامل دیگری هم وجود دارد که به آلودگی هوا در شهرهای خوزستان افزوده است. سوزاندن گازهای ترش در فلرهای شرکت نفت، سوزاندن غیر استاندارد زباله های شهری و عفونی، سوزاندن نیشکر و آلودگی های ناشی از فعالیت کارخانجات فولادی، پتروشیمی و نیروگاهی از جمله این عوامل هستند. در همه موارد یاد شده عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی باعث آلودگی هوا می شود.
بی تامینی صدها نفر از اهالی روستاهای لالی
بارندگی هایی که از روز جمعه هفته گذشته به صورت گسترده در استان خوزستان آغاز شده بود، موجب شد تا مسیر دسترسی به پنج روستای شهرستان لالی در شمال استان قطع شود. این روستاها در منطقه آرپناه بخش هتی واقع شده اند که هر ساله با شروع بارندگی ها و به دلیل نبود پل های مناسب و جاده های ایمن، راه مواصلاتی این روستاها به طور کامل قطع می شود. مردم این منطقه به دلیل شرایط کوهستانی و سخت گذر بودن هرساله در فصل سرما و بارندگی با مشکلات متعددی مواجه هستند و احداث پل بر روی این رودخانه جزو مطالبات اصلی اهالی روستاها بوده که مانند سایر مطالبات بخش های مختلف، حکومت نسبت به آن بی تفاوت است. طی بارندگی های سه روزه اخیر، در مجموع بیش از ۷۳۹ نفر دچار خساراتی به منازل شان شده اند که از این تعداد تنها به ۱۴۰ نفر از آنها امداد رسانی شده و اسکان موقت یافته اند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز
روز دوشنبه ۲۸ آذر جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی با خواست همسان سازی حقوقها و پیگیری سایر مطالبات خود در مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان خوزستان واقع در اهواز تجمع کردند. همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی و درمان رایگان دو خواست مهم بازنشستگان است.
کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان
3 دی ۱۴۰۰، 24دسامبر ۲۰۲۱