اقدامات تروریستی و آدم ربایی جمهوری اسلامی در ترکیه بشدت محکوم است

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بنا به اخبار منتشر شده، دستگاه‌های امنیتی تروریستی جمهوری اسلامی در اقدام به یک آدم‌ربایی دیگر در کشور ترکیه برای ربودن یکی از مقام‌های نظامی سابق ایرانی که به این کشور گریخته و در شهر وان تقاضای پناهندگی کرده بود، ناکام ماند.خبر گزاری ‌آ‌ناتولی با پخش ویدئویی از عملیات تروریستی جمهوری اسلامی از دستگیری تیم هشت نفره از شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی به تاریخ ۲۴ سپتامبر، «دوم مهرماه» سال جاری در ترکیه خبر داد، که اکنون علنی و در اختیار رسانه‌‌ها قرار گرفته است.

دو نفر از اعضای تیم دستگیر شده از مأموران عملیاتی سپاه قدس هستند که به اتفاق شش نفر همدست محلی و با بودجه ۳۰ هزار دلاری عملیات ترور و آدم ربایی را در شهر مرزی وان در ترکیه سازمان داده بودند و به هنگام ورود به منزل فرد مورد نظر دستگیر شدند. آدم ربایان برای کسب اطلاعات،همسر فردی که قصد ربودنش داشتند را تحت فشار گذاشته بودند تا در ازای دریافت ده هزار دلار با این شبکه همکاری کندوگرنه خانواده اش را در ایران تحت آزار و اذیت قرار خواهند داد.

این عملیات آدم ربایی در ادامه ده‌ها اقدام تروریستی شرورانه و جنایتکارانه دستگاه‌‌های امنیتی جمهوری اسلامی است که مستقیما با دخالت عناصر امنیتی آن در ترکیه بصورت سیستماتیک انجام می‌شود. از جمله در سال گذشته ترور مسعود مولوی از مأموران امنیتی جمهوری اسلامی که به کشور ترکیه گریخته بود منجر به دستگیری یکی از دیپلمات تروریستهای کنسولگری ایران در استانبول گردید.
ربودن حبیب اسیود و جمشید شارمهد از جمله عملیات تروریستی و آدم‌ربایی جمهوری اسلامی در ترکیه نیز علنی گردید. علاوه بر اینها تعدادی از فعالین سیاسی ایرانی که به کشور ترکیه گریخته‌‌اند با عملیات تروریستی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران برده شده‌اند.

تیره شدن روابط سیاسی دولت ترکیه و جمهوری اسلامی به دلیل تنش و رقابت‌های منطقه‌ای، منجر به افشای عملیات‌های جنایی و جاسوسی حکومت اسلامی در ترکیه شده است.

فعالیت شبکه‌‌های تروریستی جمهوری اسلامی، ترکیه را به کشوری ناامن بدل کرده است و لازم است فعالین سیاسی و اپوزیسیون سریعاً به کشور ثالث و امنی منتقل گردند. دولت ترکیه مسئول مستقیم حفاظت از پناهجویان و فعالین سیاسی ایرانی است که به ترکیه گریخته و پناهنده شده‌اند.

حزب کمونیست کارگری هرگونه اقدام تروریستی و فشار بر پناهجویان و فعالین سیاسی و به خطر انداختن جان آنان و خانواده‌هایشان را شدیداً محکوم می‌کند و خواهان برچیدن شبکه‌های تروریستی جمهوری اسلامی از جمله سفارت، کنسولگری و دیگر مراکز به اصطلاح فرهنگی و تجاری جمهوری اسلامی در ترکیه است.

کمیته خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران
۱۳ اکتبر ۲۰۲۱

تجمعات بزرگ و گسترده معلمان در بیش از ۴۰ شهر
معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن
ساعت ده صبح روز ۲۲ مهر بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده از سوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، معلمان شاغل و بازنشسته در بیش از ۳۸ شهر دست به تجمع زدند و با شعار دادن و سخنرانی و بیانیه هایشان خواستهای خود را اعلام کردند. اعتراض معلمان به بدتر شدن هر روز بیشتر وضعیت معیشتی شان و وضع نابسامان آموزش و پرورش، به تبعیض ها و نابرابری ها، به اختلاس ها و دزدی ها، به سرکوبگری ها و به تعرضات هر روزه به زندگی و معیشتشان است. از جمله یک موضوع فوری اعتراضات معلمان به عدم اجرای کامل رتبه‌بندی، و عدم اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان است. یک موضوع اعتراض معلمان افزایش ساعت کار موظف از ۲۴ ساعت به ۳۰ ساعت در هفته است. در رابطه با این موضوعات معلمان در دور جدید اعتراضات خود تجمعات بسیاری بر پا کرده اند. یک نمونه قدرتمند آن در سوم مهر ماه در ۴۵ شهر بود.
بنا بر گزارشات دریافتی تا کنونی تجمعات در این شهرها صورت گرفته است: شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، مریوان، پلدختر، ساری، اصفهان، ملایر، خرمشهر، بروجرد، قم، جوانرود، سلسله (استان لرستان)، سقز و زیویه، نورآباد ممسنی، بهبهان، اراک، یزد، اندیمشک، اردبیل، شیروان، ایلام، فریدون کنار، بوشهر، کرمان، بندرعباس، سنندج، یاسوج، الیگودرز، اهواز، مشهد، بندرانزلی، ایذه، داراب و جهرم
در اهواز معلمان در اعتراض به عدم انعکاس صدای اعتراضات مردمی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مقابل دفتر این سازمان تجمع داشتند که با دخالت پلیس این تجمع به پایان رسید و معلمان به سمت اداره کل آموزش و پرورش استان راهپیمایی کردند.
در مریوان قطعنامه شورای هماهنگی توسط اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی در این شهر قرائت شد.
در همدان معلمان سرود یاور فرهنگی ما که امروز به سرود نماد همبستگی معلمان تبدیل شده را خواندند. در این تجمع بنرهایی با عکس معلمان زندانی از جمله اسماعیل عبدی توجه ها را بخود جلب میکرد.
در تجمعات شیراز که همیشه یک کانون داغ اعتراضات معلمان بوده است، جماعتی با شعارهایی انحرافی ای همچون شعار "مجلس انقلابی، حمایت، حمایت"، ای رهبر فرزانه معلمان را دریاب "، "عدالت اسلامی اجرای رتبه بندی"، تلاش کردند رنگ حکومتی و اسلامی به این اعتراضات بزنند و مبارزات با شکوه معلمان را مخدوش کنند. اما شعارهای اعتراضی معلمان در تجمعات اعتراضی امروز پاسخ محکمی به این تشبثات نیز بود. این جریانات را باید بیش از این منزوی کرد و اجازه نداد که اعتراضات بحق معلمان را لوث و مخدوش کنند. حضور ایادی و وابستگان حکومت در صفوف اعتراضات باعث تضعیف مبارزه میشود و باید محکم در مقابل آنها ایستاد.
در این روز یک شعار گسترده معلمان "معلم زندانی آزاد باید گردد" در تجمعات مختلف بود. بعلاوه معلمان با فریاد شعارهای "معلم بیدار است از تبعیض بیزار است"،"معلم داد بزن حقت را فریاد بزن"، "دزدی های نجومی، فلاکت عمومی"، "نه تسلیم، نه سازش، رتبه بندی بی خواهش"، "اجرای همطرازی، بدون حقه بازی"، "رتبه بندی حق ماست، نتیجه رنج ماست"، "رتبه های پوشالی نخواستیم، نخواستیم،"، "معلم می میرد، ذلت نمی پذیرد"، "وعده زیاد شنیدیم، نتیجه اش را ندیدیم"، صدای اعتراض خود را به سیاستهای حکومت و دستگاه آموزش و پرورش ابراز میکردند.
قطعنامه پایانی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ضمن برشمردن موارد اعتراضی بر خواستهای معیشتی فوری معلمان و بازنشستگان و حق پایه ای دانش آموزان و تحصیل رایگان تاکید کرده است. در همین راستا این قطعنامه با اعلام حمایت از معلمان بازنشسته، بر اجرایی شدن فوری مطالبه همسان سازی حقوقها و پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۹۹ که بخاطر آن بارها تجمع داشته اند تاکید شده است.
اجرای کامل رتبه بندی مشاغل و افزایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی یک مطالبه معیشتی فوری معلمان است. معلمان بارها و بارها در تجمعاتشان با شعارهای اعتراضی خود و با بنرهایی که در دست میگیرند، اعتراض خود را به سطح نازل حقوقها و تبعیض ها و به دزدی های نجومی و پایین آمدن هر روز بیشتر سطح زندگی شان اعلام کرده اند.
تاکید مهم دیگر قطعنامه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان تحصیل رایگان برای همه کودکان و آموزش عادلانه و یکسان و با کیفیت برای همگان است. در این قطعنامه در دفاع از حقوق کودکان و با اشاره به اینکه به گفته ی مسئولان حکومتی حداقل ۳ میلیون کودک از آموزش مجازی محروم بوده‌اند و این محرومیت ناشی از عدم دسترسی به امکاناتی مانند تبلت و گوشی هوشمند و اینترنت مناسب است، بر تامین رایگان این ملزومات برای همه از جمله دانش‌آموزان مناطق دور تاکید شده و فراهم کردن امکانات آموزش مجازی برای تمام معلمان از جمله وظایف دولت اعلام شده است. این قطعنامه سقف تراکم هر کلاس را ۱۶ نفر اعلام کرده و تهیه ی واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و توزیع ماسک و الکل مورد تاکید قرار داده و بر حقوق دانش آموزان از جمله شروع آموزش در مدارس تاکید شده است.
یک موضوع مهم قطعنامه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان اعتراض به امنیتی کردن مبارزات و احضارها و پرونده سازی ها و بازداشت معلمان معترض شاغل و بازنشسته است. از جمله در قطعنامه چنین آمده است: "از نظر ما حاکمیت به جای بگیر و ببندها و تهدیدها باید در قبال فرهنگیان شاغل و بازنشسته پاسخگو باشد و مطالبات معلمان را محقق نماید و بداند این مطالبه‌گری متکی به فرد نیست ونمی‌توان با احضار،پرونده ‌سازی، زندان و اخراج آن را متوقف نمود".
بعلاوه قطعنامه با اعلام اینکه میکوشد صدای بی صدایان باشد و با تاکید بر حق اشتغال برای همه مردم از اعتراضات معلمان پیش دبستانی، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و همه معلمانی که امنیت شغلی ندارند اعلام حمایت کرده و بر پایان دادن به استثمار معلمان خرید خدمت تاکید میکند. در پایان قطعنامه ضمن سپاسگزاری از همراهی وسیع معلمان از فراخوان این روز خطاب به خانواده های دانش آموزان و همه مردم می نویسد:"پیام ما فرهنگیان به مردم شریف ایران این است که تعلیم و تربیت فرزندان شما سالهاست تعطیل شده است، دانش آموزان شما به حال خود رها شده اند. دولت همواره جیب شما را خالی می‌کند و برای ارتقای سطح علمی فرزندان شما هیچ تلاشی نمی کند". در پایان این قطعنامه بر همبستگی و همصدایی همه مردم برای رهایی از فقر و بدبختی و فلاکت اقتصادی کنونی تاکید میکند.
یک تاکید معلمان در تجمعات این روز ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواستها و مطالباتشان بود. از مبارزات معلمان باید وسیعا حمایت و پشتبیانی کرد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۲ مهر۱۴۰۰، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱

گزارشاتی از خوزستان
وضعیت زلزله زدگان، معضل بی آبی و آلودگی آب، بحران تنفسی، حوادث جاده ای، اعتراضات معلمان
۱- گزارشی از آخرین وضعیت زلزله زدگان اندیکا و ایذه
از روز دوازدهم مهرماه تا کنون، پنج زمین لرزه بزرگ و دهها پس لرزه در مناطق روستایی شهرهای اندیکا و ایذه رخ داده است. این زلزله ها یک بار دیگر وضعیت بی تامینی مردم و بی مسئولیتی حکومت در قبال زندگی مردم را به نمایش میگذارد. زلزله دارد زندگی مردم را تباه میکند و بسیاری از مناطق حتی از جاده قابل عبور و مروری برای ارتباط ساده برخوردار نیستند. چه رسد به تامینات اجتماعی و مسکن وشرایط زندگی مناسب.
آخرین برآوردها نشان می دهد که در زلزله دو روز پیش ۳۸ روستا به صورت کامل در اندیکا خسارت دیده‌اند، که از این تعداد ۶۲۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده‌اند و باید مجددا احداث شوند. همچنین ۶۸۰ واحد دیگر آسیب دیده‌اند که باید نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام شود تا ساکنان بتوانند در یک محیط ایمن به زندگی خود بپردازند. بنا بر خبرها در مجموع و تا کنون تقریبا یکصد و پنجاه روستا طی این زمین لرزه ها دچار خسارات شده و ویران شده اند.
این تعداد روستاهایی هستند که مسیر و راه دسترسی جاده ای داشته اند. اما روستاها و سکونتگاههای عشایری زیادی در این منطقه وجود دارند که در مناطق صعب العبور کوهستانی قرار گرفته اند. به گونه ای که آمار و گزارشی از میزان خسارات به آنها وجود ندارد و هیچگونه امداد و کمک رسانی به آسیب دیدگان احتمالی آنها صورت نگرفته است.
تصاویر منتشر شده از وضعیت مناطق آسیب دیده پس از زمین لرزه در این استان که عمدتاً توسط خود روستاییان و مردم محلی در فضای مجازی منتشر شده بسیار دردناک و قابل تامل است. مردم این منطقه غالبا در خانه‌های سنگی و سرپناهی که از ساده‌ترین مصالح ساخته شده زندگی می کردند که اکنون بر سر آنها فرو ریخته و تمام دارایی شان که تنها چند گوسفند هستند که شاید فقط پاسخگوی امرار معاش و تغذیه خود و فرزندانشان باشد هم زیر آوار تلف شده‌اند. ️ حجم خسارات بسیار بالاست و تقریباً هر مکانی که قابل سکونت بوده تخریب شده و اکنون با رسیدن فصل سرما در این مناطق وضعیت را برای ادامه زندگی بدون داشتن سرپناهی مناسب دشوار و ناممکن کرده است.

علاوه بر این خسارات و تلف شدن دام و احشام روستاییان، به ۵ مزرعه در مجتمع پرورش ماهیان سردابی سوسن و سرخاب واقع در روستای سر بازار هم خسارت وارد شده به گونه ای که ۱۵ تن ماهی در این مجتمع از بین رفته و همچنین خساراتی به دیواره و بدنه ۵۱ استخر بتنی وارد شده است.
این ابعاد از آسیب به زندگی و هست و نیست مردم در این منطقه نشانگر وضعیت بشدت نابسامان مسکن و بی تامینی مطلق مردم است. مردم آسیب دیده این منطقه باید فورا به لحاظ مسکن تامین شوند و دولت موظف است که خسارت ناشی از زلزله را به مردم بپردازد و زندگی تک تک شهروندان را تامین نماید. داشتن یک زندگی انسانی حق مسلم همه است.
۲- معضل آب و آلودگی آن در خوزستان همچنان یک فاجعه است
مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان با اشاره به مشکلات آب شرب این منطقه گفته است آب شادگان حتی برای استحمام مناسب نیست و موجب بروز مشکلات پوستی به ویژه در کودکان شده است.

پس از انتشار گزارشات متعدد در مورد آلودگی های میکروبی آب شهر شادگان و اعتراف برخی مقامات شهری و استانی به این موضوع، اکنون مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با رد و تکذیب این موضوع؛ اخبار منتشره در رسانه های اجتماعی را شایعه خوانده و با تاکید بر سلامت آب شادگان گفته است آب آشامیدنی شهرستان شادگان آلوده به فاضلاب نیست.
این تکذیب در حالی صورت گرفته که پیشتر نماینده شادگان در مجلس اسلامی و فرماندار این شهر هم صراحتا آلوده بودن آب شرب شادگان به فاضلاب را معترف شده بودند. در استان خوزستان کمتر از ۵۴ درصد از جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند؛ در این مناطق دفع فاضلاب عمدتاً از طریق چاه‌های جذبی بوده که این مسئله به‌خصوص در مناطقی که منبع تامین آب شرب از منابع آب زیرزمینی است، مشکلاتی را در کیفیت آب شرب ایجاد می‌کند. این در حالی است که میزان جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه دفع فاضلاب صفر درصد است. علاوه بر شادگان، بسیاری از مناطق دیگر خصوصا در روستاها مردم با نبود آب آشامیدنی مناسب و بهداشتی مواجه هستند.
برابر آمارهای دولتی که معمولا مشکلات کوچک نمایی میشود، از مجموع ۳ هزار و ۵۷۱ روستای خوزستان، قریب به هفتاد روستا تحت پوشش آبفا نیستند و ۱۱۳ روستا از روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا فاقد لوله‌کشی‌اند و ۵۳۸ روستا نیز از روستاهایی که تحت پوشش این شرکت نیستند فاقد لوله‌کشی هستند. همچنین میزان مطلوبیت میکروبی آب بخش روستایی در مسجدسلیمان، آغاجاری، هویزه، ماهشهر، غرب اهواز، دشت آزادگان، شادگان، رامهرمز، شوش، گتوند و حمیدیه بسیار نامطلوب است و مردم این مناطق در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف روده‌ای قرار دارند.
این خبرها یک بار دیگر محرومیت مطلق مردم در خوزستان از اولیه ترین نیازهای زیستی و تهدید دائمی جان و زندگی آنها بخاطر بی آبی و عدم گرفتن آنها تحت پوشش شبکه فاضلاب را به نمایش میگذارد. بی آبی معضلی است که در شهرهای مختلف خوزستان خیزشی به پا کرد. و وخیم بودن اوضاع به این لحاظ و به خاطر فقر و بی تامینی خوزستان را همچون بسیاری دیگر از استانها آبستن اعتراضات گسترده مردمی کرده است. مردم حق دارند برای دستیابی به زندگی بهتر علیه مفتخوران حاکم دست به شورش و اعتراض و انقلاب بزنند.
۳- بحران تنفسی مردم اهواز در فصل پاییز
شهر اهواز به یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا بدل شده است.

همه ساله با شروع فصل پاییز و پس از نخستین بارش پاییزی هزاران نفر در اهواز با علائم شدید تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه و فشار خون بالا به مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه می کنند.

در سال گذشته تنها در فاصله روزهای ۲۷ مهر تا دهم آبان، ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در اهواز راهی مراکز درمانی شدند. تحقیقات علمی شماری از متخصصان در سال ۱۳۹۲ و بررسی شواهد موجود بر تأیید اپیدمی بحران سندرم حاد تنفسی در ساکنان شهر اهواز استوار است. امسال اما با توجه به شیوع کرونا و در راه بودن موج ششم این بیماری و همزمانی آن با باران‌های پاییزی، بروز مجدد بیماری و مشکلات حاد تنفسی مردم نگرانی های جدی ای ایجاد کرده است.

در سالهای گذشته عوامل متعددی در بروز این وضعیت دخیل شناخته شده اند. از آلودگی های ناشی از سوزاندن گازهای اضافی در فلورهای شرکت های نفتی و گازی استان گرفته تا سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله های شهری و وجود گیاه کنوکارپوس که سهم زیادی در فضای سبز شهر اهواز به این گیاه اختصاص داده شده است به عنوان عوامل تنگی‌نفس معرفی شدند.

اکنون رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می گوید با آزمایش عصاره گیاه کنوکارپوس توسط تیم تحقیقاتی ثابت شده که این گیاه عامل اصلی ایجاد بحران تنفسی در خوزستان است.

به گفته او عصاره گیاه کنوکارپوس توسط تیم تحقیقاتی این دانشگاه تهیه و روی بیمارانی که در این بازه زمانی با علایم تنفسی مراجعه می‌کنند، تست شده که تاثیر گیاه کنوکارپوس بر بیماران تنفسی اثبات شده است.

در صورت درستی نتیجه این تحقیق، بنابراین با توجه به گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس در فصل پاییز و بروز تنگی‌نفس پس از بارندگی‌ پاییزی، لازم است گیاهان کنوکارپوس قبل از نخستین بارندگی هرس شوند.

در بسیاری ازمناطق ایران آلودگی آب و هوا به یک معضل جدید مردمی تبدیل شده است و به این لحاظ خوزستان در راس قرار دارد. بی آبی و آب آلوده و آلودگی هوا در کنار بسیاری مصائب دیگر بطور جدید زندگی و معیشت مردم در این منطقه را به خطر انداخته است. جمهوری اسلامی و بساط سرمایه داری مافیایی دزدسالار حاکم عامل مستقیم این ابعاد از فجایع زیست محیطی در جامعه است. فجایعی که دارد از مردم قربانی میگیرد و زندگی و معیشت آنها را به مخاطره انداخته است. هم اکنون یک جنبش قدرتمند در جامعه و بطور ویژه در خوزستان جنبش مبارزه علیه تخریب محیط زیست است. باید وسیعا به این اعتراضات پیوست. یک خواست مردم اختصاص بودجه لازم به رفع مصائب محیط زیستی و از جمله آلودگی های آب و هوا و صدمه مستقیم آن به حیات انسانها و به کار و زندگی آنانست. باید صنایعی که موجب این درجه از آلودگی و تخریب محیط زیستی میشوند مورد بررسی قرار گیرند. در بخشهایی که سودی برای مردم ندارد کار آنها متوقف شود و در مورد صنایع مورد نیز به لحاظ علمی تجهیزات لازم برای از بین بردن صدمات زیست محیط فراهم گردد.

۴- حوادث جاده ای در خوزستان
آمار حوادث جاده ای هر روز بالا تر میرود و جاده های نا امن یک عامل مهم آنست. قربانیان این حوادث نیز در واقع قربانیان حکومتی هستند که کاری جز چپاول و سر کیسه کردن مردم و اختصاص بودجه های عمومی به آقازاده ها و گروههای تروریستش را دنبال نمیکند. عامل عدم امنیت جاده ها حکومتی است که به بنا به تعریف مسئول امن کردن جاده هاست. اما این حکومت درست جهت عکس عمل میکند.

آمار حوادث جاده ای در استان خوزستان در سالها و ماههای اخیر به‌ طور چشمگیری افزایش داشته است و بطور مثال واژگونی خودروهایی حامل کارگران شاغل در مناطق مختلف نفتی و کاری از جمله موضوعات خبری بوده است. بنا بر گزارشات ۱۶۴ نقطه حادثه خیز در شهرهای مختلف در استان خوزستان وجود دارند که تاکنون اقدام موثری برای شناسایی و رفع این نقاط صورت نگرفته و این مسئله هزینه های مالی و جانی غیر قابل جبرانی بر مردم تحمیل کرده است.

سال گذشته مدیر سابق مدیریت بحران خوزستان به صراحت گفت خوزستان در بخش زیرساختی و بخش جاده‌ای فقیر است. جاده‌های موجود نیز از ایمنی خاصی برخوردار نیستند و با یک سیلاب پل‌ها از بین می‌رود.

تلفات انسانی نه تنها در بخش جاده ها بلکه در حوادث ناشی از تصادف خودروهای درون شهری نیز افزایش داشته است که عمدتا به دلیل کیفیت پایین خودروها و نداشتن ایمنی کافی آنها و همچنین نامناسب بودن کیفیت خیابان ها و نبود زیرساخت‌های استانداردهای ترافیکی بوده است.

یکی از آخرین نمونه های حوادث جاده ای که روز ۲۲ مهر اتفاق افتاد، واژگونی خودروی نیسان حامل کارگران فصلی در جاده دزفول به روستای شهیون بوده است.

از دزفول تا این روستا ۱۵۰ کیلومتر است که در حدود ۵۰ کیلومتر از این مسیر خاکی و به‌شدت خطرناک و غیر قابل رفت و آمد است، و تنها با وسایل نقلیه‌ ای مانند نیسان و ماشین‌های کوهستانی می توان از این مسیر عبور کرد.

این حادثه منجر به مصدومیت ۱۵ نفر گردید که حال برخی از کارگران مصدوم وخیم اعلام شده است.

عضو شورای این روستا می گوید روزانه بیش از پنجاه خودرو در این مسیر خطرناک عبور و مرور می کنند و آمار حوادث این جاده بسیار بالاست اما به‌ راحتی می‌توان با هزینه‌ای بسیار ناچیز برای مردم این منطقه محروم جاده احداث نمود، به‌گونه‌ای که با احداث یک تونل، شهیون نجات می‌یابد.

بیشترین آمار تلفات در حوادث جاده ای در استان خوزستان مربوط به شهرهای دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر، شادگان، کارون، شوش، هویزه، باغملک، بهبهان، گتوند، اندیمشک، سوسنگرد، رامهرمز، هندیجان، لالی، هفتکل، آغاجاری و ایذه است.

در چند سال اخیر کارزارهای مبارزاتی مختلفی در اعتراض به جاده های نا امن و ابعاد فجایع انسانی در جاده ها در جریان بوده است. از جمله یک مطالبات رانندگان کامیون در اعتراضاتشان خواست امن شدن جاده های بوده است. از این اعتراضات باید وسیع حمایت و پشتیبانی کرد.

۵- اعتراضات معلمان خوزستان
شمار زیادی از معلمان خوزستان در شهرهای مختلف در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی و همسان نشدن حقوق ها و علیه فقر، گرانی، تبعیض ها، سرکوبها و اختلاسها و پیگیری خواستها و مطالباتشان تجمع کردند.

این تجمعات در شهرهای اندیمشک، خرمشهر، اهواز، بهبهان و ایذه مقابل ادارات کل آموزش و پرورش این شهرها صورت گرفت.

در اهواز علاوه بر این، تعدادی از معلمان و کارمندان آموزش و پرورش در اعتراض نسبت به حقوق و مزایای دریافتی خود مقابل صدا و سیمای خوزستان تجمع کردند.

بر روی بنر‌های کارمندان آموزش و پرورش و معلمان نوشته بود؛ معلمان چند شغله برای فرار از فقر، جامعه پویا با رفع دغدغه معیشت معلمان، فرهنگی زیاد است، ولی فرهنگی زیادی نیست، رتبه بندی معلمان شعار تبلیغاتی دولت‌های مختلف، رتبه بندی با حفظ همترازی ۸۰ درصدی هیات علمی دانشگاه، خط قرمز ما فرهنگیان است، حقوق بالای خط فقر حق من است و....

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۳مهر ۱۴۰۰
tel:00447435562462
tel:00447435562462

اطلاعیه خبری
مقابله معلمان با دستگیری رادا مردانی، ادامه اعتصاب در هفت تپه و دو خبر دیگر
- روز ۲۲ مهر بدنبال تجمع معلمان در تهران مقابل وزارت آموزش و پروزش رادا مردانی از معلمان شرکت کننده در تجمع مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت. اما با تلاش و ممانعت سایر معلمان و نقش فعال معلمان زن از دست سرکوبگران خارج شد. رادا مردانی معلمی است که قبلا نیز بخاطر اینکه همواره صدای اعتراض معلمان و دانش آموزان بوده دستگیر شده و در زندان بوده و ۶ روز قبل از سوی شعبه یک بازپرسی دادسرای ناحیه ۱ کرج احضار شده بود. دستگیری و بازداشت معلمان و پرونده سازی برای آنان محکوم است و باید فورا به آن خاتمه داده شود. در روز ۲۲ مهر معلمان در بیش از ۴۰ شهر تجمع کردند و یک موضوع اعتراض آنان به دستگیری ها و سرکوبگری ها بود. معلمان با شعار معلم زندانی آزاد باید گردد و در دست گرفتن عکس معلمان بازداشت شده بر آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها تاکید کردند.
- روز پنجشنبه بیست و دوم مهرماه کارگران شرکت هفت تپه در هفدهمین روز متوالی از اعتصاب خود برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. پرداخت حقوق‌های معوقه، شفاف سازی نحوه واگذاری مدیریت شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی و‌ بخش دفع آفات، انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه و خاتمه دادن به پرونده قضایی برای وکیل کارگران، از جمله خواستهای فوری این کارگران است.
- روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه جمعی از کارگران پیمانکاری معادن زغال‌سنگ کرمان پس از ۱۷ روز اعتصاب در شهرستان زرند در اعتراض به سطح نازل حقوقها و قراردادهای برده وار موقت کاری و عدم رسیدگی به مشکلاتشان، مقابل استانداری کرمان تجمع کردند. یک خواست فوری این کارگران اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و همسان سازی حقوقها است.
- روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه جمعی از بازنشستگان وزارت بهداشت گیلان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه علوم پزشکی رشت تجمع کردند. پرداخت پاداش، اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها و رسیدگی به مشکلات معیشتی و درمانی از جمله مطالبات اعلام شده آنان است. بازنشستگان وزارت بهداشت قبلا نیز در همین رابطه در چندی شهر تجمعات اعتراضی داشتند.
حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ مهر۱۴۰۰ ، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱