درباره وضعیت بحرانی افغانستان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بیانیه حزب کمونیست کارگری ایران: مردم افغانستان روزهای سختی را از سر میگذرانند. بازگشت امارت اسلامی طالبان و سلطه تحجر اسلامی کابوسی وحشتناک است که دارد به حقیقتی دردناک بدل می‌شود. سلطه طالبان به معنی ‌نابود کردن همه دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی است که مردم رنج کشیده افغانستان با چنگ و دندان ساخته‌اند. وضعیتی جهنمی و فاجعه آمیز در انتظار مردمی است که بیش از چهار دهه است در گردابی از جنگ و ویرانی، ناامنی و فقر و فلاکت گرفتار شده‌اند.

عروج مجدد طالبان نتیجه مستقیم سیاستهای دولت آمریکا و متحدان آنست. دو دهه حضور نظامی آمریکا و دولت های عضو پیمان ناتو و هزینه‌ میلیاردها دلار تحت عنوان مبارزه با تروریسم عملاً به بازگرداندن هیولای تروریسم امارت اسلامی منجر گردید.
جمهوری اسلامی ایران نیز با دخالت مستمر و ماجراجویی امنیتی در افغانستان، فرش قرمز پهن کردن برای طالبان، برسمیت شناسی دیپلماتیک و تقویت نظامی و لجستیک در گذرگاه‌های مرزی و آموزش و تأمین تسلیحاتی ‌آن، یکی از آتش‌بیاران معرکه در قدرت‌یابی طالبان است.
حملات طالبان، که موجب فرار و آوارگی اسفناک بیش از دو میلیون نفر بدون امکانات زیستی و غذایی و درمانی اولیه شده است، یک فاجعه‌ انسانی تمام عیار است که هر لحظه بر ابعاد ویرانگر آن افزوده می‌شود. آوارگی میلیونها مردم پا درگریز که مستقیماً قربانی سیاست‌های ضد مردمی حکومت و یورش وحشیانه طالبان شده‌اند به یک تراژدی انسانی بدل شده است.
این ادامه روندی است که از کنفرانس بُن و تأسیس حکومت فاسد قومی و نژادی– مذهبی در افغانستان آغاز شد و سپس با تغییر روی‌کرد دولت آمریکا به طالبان و بزرگنمایی عامدانه و شکست ناپذیر خواندن آنان، به زیر نورافکن قرار دادن آنان با کنفرانس‌ها و سمینارهای مذاکرات به اصطلاح صلح، ‌بازگرداندن هیولای اسلام سیاسی طالبانی را ممکن ساخت.
طالبان مطلقا ریشه مردمی ندارد. این حقیقت در تنفر عمیق مردم رنجدیده افغانستان از طالبان مشهود است. جنبشی عمیقاً ارتجاعی و قرون وسطایی است که به ضرب پمپاژ دلار و امکانات اهدایی غرب و ارتجاع منطقه سرپا مانده است.
این تنفر، بخشی از پتانسیل مقاومت در مقابل یورش طالبان است. مردم از امارت اسلامی طالبان بیزارند! توحش آن را در پایمال کردن حقوق زنان، آزادی بیان و تحجّر انسان ستیزانه اسلامی آن، با گوشت و پوست خود تجربه کرده‌‌اند. درعین حال حکومت پوشالی، فاسد و تبهکار کنونی را مسبب این فجایع بیشمار می‌دانند. مردم نه حکومت فاسد کنونی را میخواهند و نه بازگشت طالبان بقدرت را. خواست مردم جمع کردن بساط همه نیروهای مذهبی قومی نژادی از جامعه افغانستان و برپائی یک دولت سکولار غیر مذهبی و غیر قومی است. جهان متمدن، نیروهای چپ و سکولار در سراسر دنیا باید به حمایت از مردم افغانستان برخیزند. پیش از هر چیز باید دولتهای غربی و سازمانهای بین المللی را برای پایان دادن به وضعیت فاجعه بار حاضر در افغانستان تحت فشار قرار داد. باید اعلام کرد تنها یک حکومت سکولار و غیر مذهبی و غیر قومی میتواند مردم افغانستان را از شرایط وحشتناکی که نیروهای فاسد و وحشی قومی- مذهبی در افغانستان ایجاد کرده اند برهاند. چهره ها و فعالین مترقی و چپ در افغانستان باید به جهانیان علام کنند که نه دولت پوشالی و فاسدی که به کمک دولت آمریکا و نیروهای ناتو سر هم بندی شده است و نه هیولای طالبان که در نتیجه سیاستهای دولت آمریکا دوباره قد علم کرده است را نمیخواهند. این نیروها باید از صحنه سیاسی افغانستان کنار زده بشوند. با دامن زدن به این گفتمان و شکل دادن به یک حرکت جهانی در جهت برپائی یک حکومت و نظام سکولار و غیر قومی و غیر مذهبی میتوان زمینه را برای شکل دادن به جنبشهای اعتراضی در افغانستان و مقاومت مسلحانه مردمی علیه نیروهای طالبان در شهرها و روستاها فراهم کرد. مردمی که بتوانند به نیروی خود طالبان را پس بزنند زیر بار حکومت و دولت فاسد و پوشالی نیر نخواهند رفت.
حزب کمونیست کارگری، عمیقا درکنار مردم رنج‌دیده و مصیبت کشیده افغانستان ایستاده است و برای شکل دادن به یک حرکت جهانی در جهت نجات مردم از اوضاع فاجعه بار حاضر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴ آگوست ۲۰۲۱
حزب کمونیست کارگری ایران