طبقه کارگر و جنبش انقلابی در ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بیانیه حزب حكمتیست(خط رسمی): در چهارمین هفته خیزش عمومی با محوریت زنان و دختران، دانشجویان، جوانان و نوجوانان مدارس و متعاقبا زحمتکشان محلات فقیرنشین شهرها، طلایه داران طبقه کارگر در پارس جنوبی، عسلویه، پتروشیمی های هنگام و بوشهر و كارگران پالایشگاه آبادان بعنوان طبقه مستقل و قدرتمند جامعه به میدان آمده است.کارگران در پارس جنوبی اعلام کرده اند که علاوه بر خواست های اقتصادی و سیاسی خود، خواست های سیاسی جامعه را هم نمایندگی می کنند. کارگران بعلاوه اعلام کرده اند که توده های مبارز را در سازماندهی و سراسری کردن و تداوم مبارزه یاری می رسانند. همچنین، تشکل های کارگری مستقل و پایدار خود را بویژه در مراکز کلیدی کار برپا می سازند.

حضور طبقه کارگر در جنبش انقلابی جاری ناگهانی و بدون پیشینه نیست. طبقه کارگر ایران در طول بیش از چهاردهه حاکمیت جمهوری اسلامی مستمرا برای مطالبات خود در حال اعتصاب و اعتراض و در جدال اقتصادی و سیاسی نه تنها با کارفرما بلکه با نهادهای دولتی، قضایی و امنیتی و مجلس اسلامی، بوده است. اعتصاب طولانی مدت کارگران نیشکر هفت تپه بعنوان یکی از درخشان ترین تحول و اقدام علیه کارفرما و رژیم ضد کارگر در تاریخ مبارزه طبقاتی این دوره ثبت شده است. اعتصابی که کارفرما و بورژوازی حاکم را به زانو در آورد و سازماندهی شورایی طبقه کارگر را، هم در مبارزات جاری و هم اداره آتی جامعه، اعلام کرد.

کشمکش های طبقه کارگر و کل جامعه، زنان برابری طلب، جوانان، معلمان، بازنشستگان، پرستاران و ...، تا به امروز نشان داده است که بورژوازى به زبان خوش دست از قدرت و ثروت و سرکوب برنداشته و بساط استثمارش را جمع نميکند. اکنون طلیعه انقلاب از پایین به رهبری طبقه کارگر به روشنی قابل رویت است. تغییری که مقاومت استثمارگران را در هم مي شکند و راه را براى جامعه اى بدون استثمار و بدون نياز به هيچ نوع حکومت از بالا و ستم و خرافه باز مي کند.

سرنگونی جمهوری اسلامی مانع اساسی بر سر راه اهداف و خواست ها و آرزوهای اکثریت عظیم کارگران، زحمتکشان و حاشیه نشینان شهرها است. با رفع این مانع، نیروی عظیم طبقاتی و اجتماعی برای دگرگون کردن جامعه و تحقق آزادی، برابری، امنیت و رفاه، آزاد می شود! امروز طبقه كارگر می تواند با اعلام شوراهای كارگری به عنوان قدرتمندترین تشكل مستقل خود، با اعلام سازمان های كارگری خود و در یك زنجیره از اعتصبات و تجمعات كه اكنون شروع كرده است، كمر بورژوازی ایران و حكومت اسلامی اش را بشكند و جنبش آزادیخواهانه كنونی را قدم ها پیش و حكومت را یك گام بزرگ به مرگ نزدیك تر كند.

طبقه کارگر بعنوان رهبر رهایی کل جامعه با صف مستقل و پرچم سیاسی خود، با پرچم آزادی و برابری به ميدان سياست می آيد. با حضور طبقه کارگر جدال طبقات اجتماعى در ايران اوج تازه اى خواهد گرفت. این اتفاقی امیدبخش برای جامعه به پاخاسته ماست. تحولی که نتیجه خیزش انقلابی را به نفع آزادیخواهی و برابری طلبی سمت و سو می دهد. پیروزی خواست های توده های زحمتکش، زنان و اقشار محروم جامعه، بدون حضور سیاسی و رهبری طبقه کارگر و بدون دخالت جدی كمونیسم این طبقه ممکن نیست!

زمانی که لشکر کار که اکثریت جامعه است علیه اقلیت سرمایه متکی به تفنگ، بر خیزد، در اولین گام پیروزی خود، آزادی را که امروز زنان و جوانان و روشنفکران مترقی و دانش آموزان فریاد می زنند، برای جنبش انقلابی جاری، به ارمغان می آورد.

طبقه کارگر و کمونیسم اش نه تنها آزادی، بلکه برابری اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را برقرار خواهد کرد. چرا که آزادی واقعی و از جمله برابری كامل زن و مرد در نظام طبقاتی نابرابر و حاکمیت سرمایه، مطلقا به دست نمی آید. رهایی زن در گرو رهایی طبقه کارگر و جامعه از کلیه مصائب و تبعیض و نابرابری های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. با حضور و رهبری طبقه کارگر در جنبش انقلابی، جنگ طبقاتی سراسری و سرنوشت ساز به معنای واقعی آغاز می شود.

حضور طبقه کارگر و کمونیسم اش با حزب كمونیستی این طبقه در رهبری جنبش، آزادی واقعی و بی قید و شرط و برابری در همه عرصه های زندگی را در تاریخ ایران ثبت خواهد کرد. خاورمیانه، در انتظار این لحظه تاریخی است!

رفقای کارگر!

حزب ما، کارگران کمونیست و رهبران عملی جنبش طبقه کارگر را برای متحد و متشکل کردن این طبقه در شوراهای خود و ایفای نقش مستقل و تعیین کننده اش در خیزش های انقلابی جاری فرا می خواند. سرنگونی جمهوری اسلامی مانع اساسی بر سر راه اهداف و خواست ها و آرزوهای اکثریت عظیم زحمتکشان و محرومان و حاشیه نشینان شهرها است. نیروی عظیم اجتماعی اکنون در میدان است تا جمهوری اسلامی را سرنگون کند. با رفع این مانع، نیروی گسترده طبقاتی و اجتماعی برای دگرگون کردن جامعه و تحقق آزادی، برابری و امنیت آزاد می شود!

اما فراموش نمی کنیم که سرنگونی جمهوری اسلامی از راه پرپیچ و خمی می گذرد. بورژوازی، علاوه بر ارتش و سپاه پاسداران، انواع دستجات باند سیاهی دست به ماشه و قمه کش دارد. محافظت از نیروی خود یکی از اولویت های جنبش انقلابی جاری است. سرکوبگران در جنگ و جدالی نابرابر علیه مردم به پاخاسته، از سلاح جنگی علیه زنان و جوانان و حتی کودکان مدارس ابتدایی و دبیرستان استفاده می کند. باید برای احتمال تعرض وحشیانه رژیم به اعتصاب و تجمع مراکز کار و تولید هم آماده بود. اعتصاب و تجمع در محیط کار یکی از راه های ممانعت از سرکوب است. نباید به سرکوبگران اجازه داد کارگری را از میان شما ربوده و بازداشت کنند. باید آماده و هشیار بود که با حمله دشمن به هر مرکز کار و اعتصاب کارگری، دیگر مراکز کار به صدا در آمده و با اعتصابات زنجیره ای و پشت سر هم در صنایع کلیدی و بویژه ورود کارگران حمل و نقل شهری و شهرداری ها، كارگران برق و آب و...، رژیم و نیروهای سرکوبش را دچار یاس و دستپاچگی و از حمله به کارگران و مردم معترض پشیمان کند. حضور قدرتمند و با صلابت طبقه کارگر در جنبش انقلابی در جریان، هراس دشمن را در دست درازی و تعرض به آن بیشتر و بیشتر می کند.

کارگران کمونیست! رفقا!

جدال جنبشهای سیاسی و طبقات اجتماعى در ايران اوج تازه اى می گیرد. احزاب و نيروهاى بورژوایى، چه در داخل حکومت و چه اپوزیسیون آن دارند خود را براى زورآزمائى هاى نهائى آماده مي کنند.

طبقه کارگر با سازمان و برنامه و آلترناتیو حكومتی خود و یک جنبش مستقل با شعارهای روشن به میدان می آید و امر سرنگونی را کم درد و کم دردسر تر می کند. طبقه کارگر همچنین آگاه است که چه نوع حکومتی بر سر کار بیاید اهمیتش کم تر از سرنگون کردن رژیم نیست. طبقه کارگر لشکر هیچ تغییر و هیچ نیرویی که قدرت را از بالا دست به دست کند، نیست. امر مسلم است كه این طبقه و حزب ما و همه كمونیست های جامعه ایران با پرچم آلترناتیو حكومتی خود، حاكمیت شوراهای خود مردم و اعمال اراده مستقیم آنها و اداره جامعه در جدال كنونی دخالت میكند. طبقه کارگر بدون تعارف و بدون ابهام به کل اپوزیسیون بورژوایی اعلام می کند که بر ویرانه های نظام جمهوری اسلامی، کنگره سراسری شوراهای مردمی را بر پا می کند!

طبقه کارگر در ایستگاه سرنگونی جمهوری اسلامی توقف نمی کند و بسوی سوسیالیسم و ساختن جامعه آزاد و برابر خیز بر می دارد. در شرایط معیشتی فلاکتبار و اختلاف طبقاتی عمیق جامعه ما، سوسیالیسم کارگری و حزبش بیشترین رای توده های عظیم زحمتکشان و محرومان جامعه را با خود خواهد داشت. بورژوازی حاکم واپوزیسیون به این "خطر" اعتراف می کنند. کمونیسم در طبقه کارگر و جامعه صاحب اعتبار و نفوذ قدرتمندی است. ما كمونیست های طبقه كارگر باید تحولات این دوره را رقم بزنیم و ضمن سرنگونی جمهوری اسلامی یك رهایی سوسیالیستی را برای بشریت تضمین كنیم.

زنده با آزادی و برابری
زنده با حكومت كارگری
حزب حكمتیست (خط رسمی)
۱۸ مهر ۱۴۰۱- ۱۱ اكتبر ۲۰۲۲