اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتصاب کارگران ایران‌خودرو تبریز: امروز شنبه ۱۵ آبانماه ۵۰۰ کارگر شیفت صبحگاهی کارخانه ایران‌خودرو تبریز در اعتراض به تعویق در پرداخت حقوق ماهانه و سطح نازل آن دست به اعتصاب زدند و در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران میگویند در حالی که قیمت گذاری خودرو سراسری است و در دو سال گذشته شاهد افزایش ۵ برابری قیمت خودرو‌های تولیدی این کارخانه بوده ایم، حقوق و دریافتی های کارگران تغییری نکرده است. کارگران تمام بخشهای کارخانه خواهان افزایش حقوقها و پرداخت به موقع آن هستند.

در ماهها و هفته های اخیر اعتصابات کارگران گسترده تر شده و به ماشین سازی ها و مراکز بزرگ کارگری کشیده شده است. از جمله در همین هفته شاهداعتراضاتی در ماشین سازی تبریز، ماشین سازی اراک، و ذوب آهن اردبیل بودیم. این اعتراضات در کنار اعتراضات گسترده در مراکز نفتی، ادامه جدال در نیشکر هفت تپه و اعتراضات گسترده در میان کارگران شهرداریها و بخش های مختلف و اعلام تجمعات سراسری از سوی معلمان و بازنشستگان نشانگر سیر پرشتاب اوضاع بسوی اعتصابات گسترده و سراسری در سطح جامعه است. حزب کارگران را به برپایی مجامع عمومی و تکثیر تجربه کارگران نیشکر هفت تپه در پایه گذاری شوراها در همه جا تاکید دارد. شرکت فعال خانواده ها در این اعتراضات یک فاکتور مهم در موفقیت و قدرتیابی اعتراضات کارگران و جلب حمایت های وسیع تر اجتماعی میداند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ۵ نوامبر ۲۰۲۱
tel:00447435562462
tel:00447435562462

بازتاب چند خبر و موضوع اجتماعی در خوزستان
جاده های نا امن، بی تامینی زلزله زدگان، ذرتهای مسموم، اعدام و قتل شهروندان، و چند اعتراض کارگری
۱- جاده های ناامن قربانی میگیرد
آمار تلفات در جاده ها هر روز رقم بالاتری را نشان میدهد. بنا بر خبر ها این آمار در خوزستان رشد ۶ درصدی داشته است. یک موضوع اعتراضی مردم بویژه رانندگان کامیون و کامیون داران همین نا امنی جاده ها بوده است. دولت در قبال جان مردم مسئول است و باید فورا اقدامات لازم برای امن شدن جاده ها اجرایی شود.
بنا بر خبرها حوادث رانندگی در استان خوزستان در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و به گفته مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان در نیمه نخست امسال ۴۲۱ نفر در حوادث رانندگی خوزستان جان خود را از دست داده اند. فقدان ایمنی جاده ای، استاندارد نبودن راهها، کیفیت نازل و ناامن بودن خودروهای ساخت داخل، نبود راههای مناسب روستایی، از جمله دلایلی است که باعث از دست رفتن جان انسانها در جاده های خوزستان می شود.

۲- زلزله‌زدگان اندیکا هنوز اسکان ندارند
با گذشت بیش از یکماه از زلزله در اندیکا، هنوز زلزله‌زدگانی که در این شهر مسکن و ماوای خود را از دست داده اند، با مشکل مسکن روبرویند. مردم زلزله زده در این منطقه هنوز در چادر بسر میبرند و با توجه به نزدیک شدن به زمستان مردم با مشکلات بیشتری روبرویند. یک عضو مجلس اسلامی اذعان کرده از خیلی مناطق بی‌خبر هستیم و هنوز روستاها و مناطقی وجود دارند که از میزان خسارت وارد شده به آن‌ها بی‌اطلاعیم.
بنابر اعلام سازمان نوسازی مدارس در اثر این زلزله ۸۶ مدرسه روستایی، کاملا تخریب شده‌اند و این مدارس دیگر قابل استفاده نیستند. در این مناطق به دلیل فقر اقتصادی آموزش حتی در دوره کرونا بصورت مجازی نبوده و به صورت حضوری انجام می‌شد که اکنون این دانش‌آموزان بدون سرپناه هستند.
مردم روستاهای اندیکا در زلزله اخیر تمام دارایی خود را از دست داده‌اند. شهرستان اندیکا از سوی دیگر و بر اساس اعلام رسمی حکومت، از جمله ۳۱ شهرستان محروم کشور است.
غیر استاندار بودن مساکن یک معضل اجتماعی وسیع در جامعه است. از از همین رو در برابر رویدادها و بلایایی چون زلزله و سیل مردم خسارت بسیاری می بینند. و ابعاد فاجعه آنجاست که وقتی هم مردم در شرایط رویداد چنین بلایایی مسکن و هست و نیست خود را از دست میدهند، بدون تامین و بی معاش به حال خود رها میشوند. واحد خوزستان بر اعتراض دسته جمعی مردم اندیکا در برابر سیاست غیر انسانی جمهوری اسلامی، و بر تجمع در مقابل مراکز حکومتی برای تامین فوری اسکان و برخورداری آنها از حقوق پایه تاکید میکند.

۳- ذرت های آلوده، دست های آلوده
۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ سمی آفلاتوکسین که خطرناکترین سم را دارد قریب به هشت سال است که در گمرک سربندر دپو شده اند. ماجرا از این قرار است که این ذرت ها در سال ۱۳۹۲ با ۳۵ میلیون دلار ارز دولتی وارد شده اند. محموله ذرت ها، پس از ورود، به تایید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت رسیده بودند اما پس از مدتی فاش شد که طی آزمایشات صورت گرفته مشخص شده که آلوده به سم آفلاتوکسین بوده اند. سمی بودن این ذرت ها سالهاست که فاش شده است اما دست های آلوده پشت پرده در طی این هشت سال مانع از معدوم یا باز پس دادن آنها شده است و مقامات گمرک و بندر بارها این موضوع را تکذیب یا کتمان کرده اند. طی این مدت ارزش این ذرت ها ده ها برابر شده است. و دست هایی تلاش دارند به جای نابود سازی، آن را به بهانه مصارف دامی از گمرک خارج و به بازار وارد کنند.

۴- حکومتی که هر روزه جنایت میکند
- روز پنجشنبه سیزدهم آبان ماه، " ياسين سوارى " فرزند فاضل از اهالى شهر هويزه بر اثر تيراندازى مستقيم نيروهاى امنيتى مورد اصابت قرار گرفت و كشته شد. دليل تيراندازى به طرف وی تاکنون مشخص نشده است.
- از زندان شیبان اهواز هم خبر می رسد که " علیرضا نزارى " زندانی سیاسی محبوس در این زندان، دچار سكته مغزى شده و اکنون وضعیت جسمی مناسبی ندارد.
" عليرضا نزارى " ۶۵ سال سن دارد و ساكن شهر اهواز بوده که در مهرماه سال ۱۳۹۷ و در جریان بازداشت های فله ای، توسط اطلاعات به همراه صدها نفر دیگر بازداشت شده است. پرونده علیرضا نزاری در شعبه دوازدهم بازپرسی دادگاه انقلاب و با نسبت دادن اتهاماتی از جمله ارتباط با خارج، اقدام عليه امنيت كشور و ديگر اتهامات امنيتى و سياسى، تشکیل و در شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ۱۵ سال حبس محکوم شد. وی در دوران بازداشت، تحت شديدترين شكنجه هاى جسمى و روانى قرار گرفته بود و سپس برای مدت یکسال به زندان همدان منتقل و محروم از ملاقات بود. نزاری از فعالان سیاسی شناخته شده عرب است كه حدود ۲۰ سال از عمرش را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده است. وی از دهه ۶۰ تا کنون، به دليل فعاليت هاى سياسى و در دفاع از حقوق مردم عرب، بارها بازداشت و زندان شده و در اثر شكنجه شديد فيزيكى و فشارهاى روانى دوران بازداشت و زندان، از بیماریهای فشارخون، بيمارى ريوى و بیماری قلبی رنج می برد و اخيراً نیز دچار سكته مغزى شده است.

۵- خوزستان یک کانوع داغ اعتراضات کارگری
- روز شنبه ۸ آبان جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت شش ماه حقوق معوقه و هشت ماه حق بیمه و همچنین در اعتراض به ضرب و شتم یکی از همکارانشان به اسم ایاد کیانی توسط یکی از دست اندرکاران شورای اسلامی بنام عادل چلداوی، با بلند کردن بنری که عکس ایاد کیانی بر روی آن بود و تاکید بر محاکمه چلداوی و دیگر مطالباتشان مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.
- ساعت ده صبح روز ۸ آبان جمعی از معلمان اهواز جهت شرکت در تجمع اعلام شده از قبل به تهران رفته و پیگیر مطالباتشان شدند. در این روز از شهرهای دیگری چون اصفهان، تهران ، قم، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز معلمان جهت شرکت در این تجمع به تهران رفته بودند. اجرای رتبه بندی و افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و دزدی ها و اختلاس ها از جمله مطالبات اعلام شده معلمان در اعتراضات تا کنونی شان بودند. معلمان بر اجرای فوری تحصیل رایگان در شرایط بحران کرونا ، از جمله اختصاص اینترنت وتلفن هوشمند رایگان به همه دانش آموزان و معلمان تاکید کرده اند.
- روز ۹ آبان کارگران پتروشیمی آبادان برای دومین روز برای پیگیری مطالبات خود با خواست افزایش حقوقها و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، داشتن امنیت شغلی و بازگشت به کار ۴ همکار اخراجی شان در محوطه شرکت تجمع کردند.
-روز یکشنبه نهم آبانماه از ساعت ده و نیم صبح بازنشستگان تامین اجتماعی بدنبال فراخوانی از قبل اعلام شده و برای پیگیری مطالباتشان در اهواز و دیگر شهرها چون تهران، رشت، تبریز، کرمانشاه و بروجرد تجمع کردند. همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به ۱۲ میلیون، درمان رایگان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و اختلاس ها و دزدی ها از خواستهای مهم آنهاست.
کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان
۱۴آبان ۲۴۰۰، ۵نوامبر ۲۰۲۱
فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به تجمع سراسری
ساعت ده صبح ۲۰ آبان
شورای هماهنگی و کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی فرهنگیان عضو شورا همه معلمان را جهت پیگیری مطالبات خود برای ساعت ده صبح روز ۲۰ آبان به تجمع سراسری فراخوانده اند. تجمع معلمان تهران و البرز در مقابل مجلس اسلامی و در مراکز استانها و شهرستانها مقابل اداره کل آموزش و پرورش و ادارات آن برگزار خواهد شد.
اجرای رتبه بندی مشاغل برای معلمان شاغل و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان بازنشسته دو مطالبه فوری بازنشستگان است و همواره تاکیدشان بر افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون بوده است. درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها و بازگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به صندوق بازنشستگی و صندوق ذخیره فرهنگیان، بازسازی فوری مدارس تخریبی و فراهم کردن شرایط تحصیل در مدارس با رعایت کامل دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی از جمله فاصله گذاری ها و اختصاص هر نیمکت به یک دانش آموز و ماسک و مواد ضد عفونی کننده به همه دانش آموزان، از دیگر مطالبات آنهاست که بارها در قطعنامه ها و در شعارهای اعتراضی خود بر آنها تاکید کرده اند. علاوه بر خواستهای معیشتی، معلمان بر مطالبه تحصیل رایگان برای همه کودکان و اجرایی کردن آن بصورت فوری در همین ایام بحران کرونا و از جمله اینترنت و تبلت و تلفن هوشمند برای همه دانش آموزان و معلمان تاکید کرده اند. همچنین خواست معلمان بالابردن کیفیت آموزش است. از آغاز سال تحصیلی جاری این چندمین تجمع معلمان است و آخرین بار در هشتم آبانماه تجمع کردند. مطالبات فرهنگیان خواستهای همه مردم است و انتظار میرود که همه بخشهای مردم بخصوص خانواده های دانش آموزان وسیعا از این اعتراضات و خواستهای معلمان حمایت و پشتیبانی کنند و در این تجمعات شرکت کنند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ۵ نوامبر ۲۰۲۱