اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۲۲

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی آبادان و چند خبر دیگر: روز ۱۶ تیرماه شماری از کارگران اخراجی پتروشیمی آبادان در اعتراض به اخراجها در برابر فرمانداری شهرستان آبادان دست به تجمع اعتراضی زدند. بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پروژه ای پیمانی در نفت کارفرمایان کوشیدند با دست بردن به حربه اخراج کارگران معترض را به خاتمه اعتصاب وادار کنند. از جمله در عسلویه ٢٠٠٠ کارگر توسط پیمانکاران اخراج و به آنها گفته شده است که به خانه هایشان بروند و هرگاه اعتصاب پایان یافت و نیاز بود آنها را خبر خواهند کرد.

در عکس العمل به این اخراج ها زمزمه های اعتراض در میان کارگران بالا گرفته است. خواست بازگشت به کار کارگران اخراجی یک تاکید مهم کارگران اعتصابی نفت است.

از سوی دیگر جنب و جوش در میان کارگران برای برپایی تجمع و پیگیری مطالباتشان بالا گرفته است و مواردی از آن را در زیر میخوانید:

- روز ۱۷ تیر حدود ۳۰ نفر از رانندگان خودروهای سبک استیجاری شرکت ایمن سفر ایرانیان (مجری پیمان حمل و نقل پالایشگاه پنجم) در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق و مزایای شغلی خود روبروی ساختمان اداری شرکت تجمع کردند.

- هفته پیش حدود ۴۰ نفر از كارگران واحد اجرائیات زیرمجموعه شرکت پتروسینا آریا شاغل در فازهای ۲۲ ـ ۲۴ عسلویه در اعتراض به شرایط کاری و پایین بودن حقوق و دستمزد خود مقابل دفاتر اداری شرکت تجمع کردند

- هفته پیش تعدادي از نيروهاي بخش داربست بند شركت مپنا شاغل در پالايشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبي به علت عدم دريافت حقوق و دستمزد خود مقابل كانكس اداري شركت مپنا تجمع کردند.

در گزارش منتشر شده از سوی شورای سازماندهی کارگران پیمانی در نفت در رابطه با این خبرها چنین آمده است:" کارگران نفت بعد از بازگشت به خانه نگران وضعیت کاری و معیشتی خود شده اند. در برخی جاها زمزمه های برپایی تجمعات اعتراضی بلند شده است. در مقابل افرادی تحت عنوان طراح کمپین و یا "کاریابی پایپینگ" و غیره تحت عنوان امنیت با تهدید کارگران آنها را از تجمعات بطور جدی برحذر میکنند. یک نمونه آن نامه ای خطاب به کارگران پروژه ای است که اخیرا از جانب شخصی به اسم ارسلان امینی داده شده و در آن هرگونه تجمع و راهپیمایی از جانب کارگران را محکوم کرده و خواستار لغو تجمعی شده که کارگران در فولاد شهر در تدارک آن بودند و به کارگران فراخوان میدهد که در این تجمع شرکت نکنند. شورای سازماندهی اعتراضات این نوع برخورد قیم مآبانه را مورد نقد قرار داده و مینویسد:" اینان بگونه ای با کارگر صحبت میکنند که حتی شوراهای اسلامی که دست ساخته حکومت هستند با این لحن با کارگران صحبت نمیکنند . راه پایان دادن به این قیم مآبی و آقا بالاسری چنین افرادی متحد شدن سراسری کارگران حول خواستهای مشترک شان ... و حضور فعالشان در میدان مبارزه برای پیگیری مطالباتشان است و بس."

اخبار اعتراضات کارگران پیمانی نفت را باید وسیعا رسانه ای کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ تیر۱۴۰۰، ۹ ژوئیه ٢٠٢١

لیست همبستگی ها با کارگران اعتصابی نفت:

-اعلام همبستگی رانندگان نفتکش در تهران

-همبستگی کارگران حمل و نقل از با کارگران نفت و اعلام آمادگی به پیوستن به اعتصاب در صورت پاسخ نگرفتن خواستهای کارگران

- همبستگی رانندگان کامیون دهلران و رانندگان نفتکش در اصفهان و کامیونداران یزد

- بیانیه های حمایتی کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه

- بیانیه های حمایتی مستقل و یا جمعی تشکلهای مختلف کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد و...

- بیانیه های مستقل و یا جمعی و تشکلها و گروه هایی از معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق زن، فعالین دفاع از حقوق کودک و دانشجویان از جمله شورای بازنشستگان ایران، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی معلمان تهران، کانون های صنفی معلمان الیگودرز، گیلان، سقز و زیویه)، مریوان، ندای زنان ایران، و دانشجویان پیشتاز اصفهان، انجمن صنفی با اعتراضات کارگران نفت اعلام همبستگی کرده اند.

- همبستگی مادران و خانواده های دادخواه از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی که بدست جانیان اسلامی به قتل رسید و مادران آبانماه از جمله مادر نوید بهبودی ، مهرزاد رضایی و مادر رضا معظمی گودرزی

همچنین طومارهای اعتراض از سوی فعالین کارگران در سنندج و نیز در آذربایجان غربی

- بیانیه ها و پیامهای حمایت فعالین کارگری ای چون اسماعیل بخشی، جعفر عظیم زاده، جوانمیر مرادی و فوزیه خالصی

- جمع ها و گروه هایی از مردم از میان کولبران، کارگران بیکار، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین دفاع از حقوق زن و دانشجویان.

- 5 کنفدراسیون اتحادیه های کارگری در فرانسه: کنفدراسیون فرانسوی دمکراتیک کار (CFDT)، کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، فدراسیون سندیکایی متحد (FSU)، اتحاد سندیکایی همبستگی (Solidaires)، اتحاد ملی سندیکاهای خودگردان یا مستقل (UNSA)، اتحادیه کارگران پاکستان

- شورای اتحادیه های صنفی استرالیا (ACTU)

- اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق،

- نامه دبیر اتحادیه یونیفور کانادا به حسن روحانی

- شبکه سراسری نمایندگان محل کار انگلستان (NSSN)

- فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال

- شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه مشتمل از دهها اتحادیه و تشکل و زیر مجموعه از کشورهای مختلف از آمریکا. اروپا، آفریقا و عراق. ترکیه و..

-شعار نویسی در شهرهای مختلف در حمایت از کارگران نفت و نصب پوسترهایی در خیابان‌های اردبیل در حمایت از کارگران و اعتصاب سراسری کارگران نفت


اطلاعیه خبری
ادامه تجمعات کارگران بخش دفع آفات نیشکر هفت تپه و چند خبر دیگر

- روز ۱۷ تیر کارگران بخش دفع آفات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سیزدهمین روز تجمعات اعتراضی خود بخاطر عدم تمدید قراردادهای کاری و تداوم بلاتکلیفی شان با پهن کردن سفره های خالی دست به اعتصاب زده و در‌ محوطه این شرکت تجمع کردند. همانطور که قبلا گزارش کرده ایم ۱۶۰ کارگر این بخش از نیشکر هفت تپه قرارداد کاری شان تمدید نشده است و بنا بر خبرها حدود ۸۰ نفر دیگر هم با پایان قراردادشان در خطر اخراج قرار دارند. تمدید قرارداد کارگران دفع آفات یکی از خواستهای اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه در مبارزات اخیرشان بوده است.

- روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقات خود، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. کارگران شهرداری خرمشهر ۶ ماه حقوق و ۱۰ ماه بیمه طلب دارند و روزهای شنبه و یکشنبه نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به تجمع و راهپیمایی زده بودند.

- ۳۱ روز از بازداشت مازیار سید نژاد از فعالین کارگری در خوزستان میگذرد و در این مدت او چند تماس بسیار کوتاه با خانواده داشته است. روز ۱۷ خرداد ماه مازیار سیدنژاد توسط مأمورین امنیتی در منزل شخصی‌اش در تهران دستگیر شد. مازیار سیدنژاد پیشتر و در تاریخ ۱۰ آذر ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۷ با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان شیبان اهواز آزاد شد. او توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ۳ سال حبس محکوم گردید و در خرداد ماه امسال شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان این حکم را عیناً تأیید کرد. مازیار سید نژاد باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود و پرونده امنیتی تشکیل شده برای او و برای تمامی فعالین سیاسی باید فورا بسته شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

پیش بسوی اعتصابات سراسری

۱۸ تیر 1400، ۹ ژوئیه ٢٠٢١

-el:00447435562462
tel:00447435562462
Attachments: